Ombouw Minitrix ET87, hoe de voor- en sluitseinen aansluiten
-
Onderwerp starter - Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Ombouw Minitrix ET87, hoe de voor- en sluitseinen aansluiten
Hallo allemaal,
De laatste keer op Houten heb ik een Minitrix ET87 gekocht. Aangezien ik alleen maar digitaal rij moet ik hier natuurlijk een decoder in proppen. Dat ben ik vandaag aan het doen, maar ik loop een beetje vast, eigenlijk. Vandaar hier ff een topic, in de hoop dat iemand me verder kan helpen.
Het gaat dus om een Minitrix ET87 (Minitrix typenummer 12526 of 12994, als ik de berichten hier op het forum mag geloven ) en er gaat een Kuehn N45 in.
Mijn plan: Ik ga hier geen rijtuigen achter hangen. Nooit niet. De koppelingen daarvoor zijn er al af gehaald. Daardoor kan ik de frontseinen aan de voorkant dus aan de sluitseinen aan de achterkantkant hangen, dus aan dezelfde uitgang op de decoder. Dat moet altijd tegelijkertijd aan zijn. De frontseinen aan de achterkant en de sluitseinen aan de voorkant gaan aan uitgang nummer 2 van de decoder. Daardoor houd ik nog 2 uitgangen over op m'n decoder, en daar gaat de binnenverlichting van elk rijstel op komen. Dus 1 rijstel op 1 uitgang. Dan kan ik dus per rijstel kiezen of de verlichting aan of uit is.
Ik loop alleen vast bij het aansluiten hiervan. Het probleem wat ik heb is dat de - van de verlichting via de behuizing loopt. En op datzelfde stuk behuizing heb ik ook de rode draad van de decoder zitten. De zwarte draad zit op een ander stuk behuizing aangesloten, en dat is dus de massa van de gehele loc. De stukken behuizing van de rode en de zwarte draden zitten elektrisch niet met elkaar verbonden. Even een paar foto's om dit allemaal wat duidelijker te krijgen:
Het volledige treinstel, met de kappen eraf
Close-up van het motor gedeelte.
De huidige status.
Het stukje behuizing waar de rode draad aan bevestigd zit. In de grote gaten gaan de lampjes voor de front- en sluitverlichting. In het kleine gat gaat de (geleidende) schroef waarmee de printplaat hierop vastgeschroeft wordt.
zoals duidelijk te zien is, hangen de gele en de witte draad nu direct op de rode draad. Dat lijkt mij niet helemaal goed te gaan werken. Ik zie hier iig geen stroomkring in ontstaan. Hoe kan ik dit gaan aanpassen zodat dit gaat werken en de front- en sluitseinen netjes wisselen als de de trein de andere kant op gaat rijden?
Even een kleine opmerking nog: Ik weet dat de rode draad nu direct met de zwarte draad is verbonden via de binnenverlichting. Je ziet vlakbij de rode draad al een kleine kras in de printplaat staan. Dat was mijn poging om met een stanlymes de geleidingslijn door te snijden. Dat werkt niet. Komende dinsdag leen ik ff een dremel van een clubgenoot en gaat hij definitief door. Voordat dit is doorgeslepen gaat hij uiteraard niet op de rails gezet worden .
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
De laatste keer op Houten heb ik een Minitrix ET87 gekocht. Aangezien ik alleen maar digitaal rij moet ik hier natuurlijk een decoder in proppen. Dat ben ik vandaag aan het doen, maar ik loop een beetje vast, eigenlijk. Vandaar hier ff een topic, in de hoop dat iemand me verder kan helpen.
Het gaat dus om een Minitrix ET87 (Minitrix typenummer 12526 of 12994, als ik de berichten hier op het forum mag geloven ) en er gaat een Kuehn N45 in.
Mijn plan: Ik ga hier geen rijtuigen achter hangen. Nooit niet. De koppelingen daarvoor zijn er al af gehaald. Daardoor kan ik de frontseinen aan de voorkant dus aan de sluitseinen aan de achterkantkant hangen, dus aan dezelfde uitgang op de decoder. Dat moet altijd tegelijkertijd aan zijn. De frontseinen aan de achterkant en de sluitseinen aan de voorkant gaan aan uitgang nummer 2 van de decoder. Daardoor houd ik nog 2 uitgangen over op m'n decoder, en daar gaat de binnenverlichting van elk rijstel op komen. Dus 1 rijstel op 1 uitgang. Dan kan ik dus per rijstel kiezen of de verlichting aan of uit is.
Ik loop alleen vast bij het aansluiten hiervan. Het probleem wat ik heb is dat de - van de verlichting via de behuizing loopt. En op datzelfde stuk behuizing heb ik ook de rode draad van de decoder zitten. De zwarte draad zit op een ander stuk behuizing aangesloten, en dat is dus de massa van de gehele loc. De stukken behuizing van de rode en de zwarte draden zitten elektrisch niet met elkaar verbonden. Even een paar foto's om dit allemaal wat duidelijker te krijgen:
Het volledige treinstel, met de kappen eraf
Close-up van het motor gedeelte.
De huidige status.
Het stukje behuizing waar de rode draad aan bevestigd zit. In de grote gaten gaan de lampjes voor de front- en sluitverlichting. In het kleine gat gaat de (geleidende) schroef waarmee de printplaat hierop vastgeschroeft wordt.
zoals duidelijk te zien is, hangen de gele en de witte draad nu direct op de rode draad. Dat lijkt mij niet helemaal goed te gaan werken. Ik zie hier iig geen stroomkring in ontstaan. Hoe kan ik dit gaan aanpassen zodat dit gaat werken en de front- en sluitseinen netjes wisselen als de de trein de andere kant op gaat rijden?
Even een kleine opmerking nog: Ik weet dat de rode draad nu direct met de zwarte draad is verbonden via de binnenverlichting. Je ziet vlakbij de rode draad al een kleine kras in de printplaat staan. Dat was mijn poging om met een stanlymes de geleidingslijn door te snijden. Dat werkt niet. Komende dinsdag leen ik ff een dremel van een clubgenoot en gaat hij definitief door. Voordat dit is doorgeslepen gaat hij uiteraard niet op de rails gezet worden .
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Re: Ombouw Minitrix ET87, hoe de voor- en sluitseinen aanslu
de gele en witte draad zit nu niet aan de rode draad via het frame, dat zit geisoleerd.
De gele en witte draad raken zo alleen de gloeilampjes dat zit goed.
Die printbanen kun je met een scherp mesje wel doorsnijden hoor doe ik hier ook anders een paar keer insnijden.
De gele en witte draad raken zo alleen de gloeilampjes dat zit goed.
Die printbanen kun je met een scherp mesje wel doorsnijden hoor doe ik hier ook anders een paar keer insnijden.
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
-
Onderwerp starter - Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Re: Ombouw Minitrix ET87, hoe de voor- en sluitseinen aanslu
Och, ja. Natuurlijk. Denkfoutje, bedankt voor het corrigeren Marco. De gele en de witte draad zitten niet direct op de rode draad idd.
En volgens de handleiding van de Kuehn kan ik de frontseinen aan de rode draad hangen. En elektrisch gezien heb ik alleen maar frontseinen. Een paar van die frontseinen zitten toevallig aan de andere kant van de loc en zijn rood, maar elektrisch gezien zijn het frontseinen. Of maak ik nu echt een denkfout?
En volgens de handleiding van de Kuehn kan ik de frontseinen aan de rode draad hangen. En elektrisch gezien heb ik alleen maar frontseinen. Een paar van die frontseinen zitten toevallig aan de andere kant van de loc en zijn rood, maar elektrisch gezien zijn het frontseinen. Of maak ik nu echt een denkfout?
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Ombouw Minitrix ET87, hoe de voor- en sluitseinen aanslu
Helemaal juist,
De bekabeling naar de 2 overige rijtuigen is horror. je hebt vanaf het eerste rijtuig minimaal 5 draden vanaf de decoder nodig + 1 originele vanaf de voorste as. 6 in totaal.
Probeer die maar eens netjes onder de kappen van Rijtuig 1 en Rijtuig 2 te krijgen, dan wordt je niet vrolijk Je decoder draadjes zijn al aanzienlijk dikker als de originele Mtx draad en dan hebben we het nog niet over de blauwe.
Als het je gelukt is komt het volgende probleem dat deze kabelboom dusdanig massief is dat de trein eigenlijk niet meer kan rijden zonder te ontsporen.
Kortom, je moet litze draad gebruiken maar dat is weer vreselijk kwetsbaar....
De bekabeling naar de 2 overige rijtuigen is horror. je hebt vanaf het eerste rijtuig minimaal 5 draden vanaf de decoder nodig + 1 originele vanaf de voorste as. 6 in totaal.
Probeer die maar eens netjes onder de kappen van Rijtuig 1 en Rijtuig 2 te krijgen, dan wordt je niet vrolijk Je decoder draadjes zijn al aanzienlijk dikker als de originele Mtx draad en dan hebben we het nog niet over de blauwe.
Als het je gelukt is komt het volgende probleem dat deze kabelboom dusdanig massief is dat de trein eigenlijk niet meer kan rijden zonder te ontsporen.
Kortom, je moet litze draad gebruiken maar dat is weer vreselijk kwetsbaar....
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Re: Ombouw Minitrix ET87, hoe de voor- en sluitseinen aanslu
Nou, ik heb daar rekening mee proberen te houden Rob.
Ten eerste, aan de achterkanten van de kappen zit een hele sleuf, daar zijn redelijk wat kabels doorheen te krijgen. Maar ik denk dat deze kabelboom toch wel wat veel wordt. Ondertussen is de loc op zich af en zou hij moeten kunnen rijden (als ik die soldeerbanen doorslijp dan). Er zijn nog 2 witte kabels bij gekomen, van dezelfde dikte als die blauwe.
Ten tweede heb Ik ook aardig wat overlengte in de draden zitten. Daardoor kan ik ze een beetje omhoog laten lopen tussen de rijtuigen. Zoals met de orginele kabel ook gedaan is.
Op die manier hoop ik dat hij nog door de bocht kan komen. Ik zal het wel zien gebeuren .
Ten eerste, aan de achterkanten van de kappen zit een hele sleuf, daar zijn redelijk wat kabels doorheen te krijgen. Maar ik denk dat deze kabelboom toch wel wat veel wordt. Ondertussen is de loc op zich af en zou hij moeten kunnen rijden (als ik die soldeerbanen doorslijp dan). Er zijn nog 2 witte kabels bij gekomen, van dezelfde dikte als die blauwe.
Ten tweede heb Ik ook aardig wat overlengte in de draden zitten. Daardoor kan ik ze een beetje omhoog laten lopen tussen de rijtuigen. Zoals met de orginele kabel ook gedaan is.
Op die manier hoop ik dat hij nog door de bocht kan komen. Ik zal het wel zien gebeuren .
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Ombouw Minitrix ET87, hoe de voor- en sluitseinen aanslu
Ik weet er alles van want heb deze ooit voor Henry gedigitaliseerd
Succes !!
Succes !!
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Re: Ombouw Minitrix ET87, hoe de voor- en sluitseinen aanslu
Thnx. Het eerste de eerste loc die ik echt zelf gedigitaliseerd heb (2 locs heeft iemand voor mij gedaan, terwijl ik ernaast zat, 2 locs zijn digitaal voorbereid en de andere heb ik al digitaal gekocht). Ik heb hier dus totaal geen ervaring mee. Ik zal het dinsdag allemaal wel zien gebeuren. Eerst iemand ernaar laten kijken die er wel verstand van heeft, en dan op de programmingtrack, en dan laten rijden. Ik ben erg benieuwd iig.
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Re: Ombouw Minitrix ET87, hoe de voor- en sluitseinen aanslu
Hij ligt hier ook nog te wachten op een decoder. En dat is niet voor niets.. tis een lastig ding om te digitaliseren. En idd de hoeveel draadjes tussen de bakken is een beetje een crime.
Dus niet de handigste om als eerste te gaan ombouwen, maar daarom niet onmogelijk. Succes
Dus niet de handigste om als eerste te gaan ombouwen, maar daarom niet onmogelijk. Succes
Re: Ombouw Minitrix ET87, hoe de voor- en sluitseinen aanslu
Er is van dat superdunne draad, kom je er daar niet mee?
Ik heb hier draad liggen van 0,05 mm2,dat is behoorlijk flexibel.
Ik heb hier draad liggen van 0,05 mm2,dat is behoorlijk flexibel.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Ombouw Minitrix ET87, hoe de voor- en sluitseinen aanslu
Deze ken je neem ik aan? www.mtkb.de/Umbau/Tr_ET87.htm
Re: Ombouw Minitrix ET87, hoe de voor- en sluitseinen aanslu
Martin,
deze link geeft de digitaal voorbereidde versie. De minitrix 12526
Bij Cybertinus gaat het om de niet voorbereidde versie artikelnummer 12994
Die is niet zo simpel als die in de link van jouw.
Groeten,
Patrick
deze link geeft de digitaal voorbereidde versie. De minitrix 12526
Bij Cybertinus gaat het om de niet voorbereidde versie artikelnummer 12994
Die is niet zo simpel als die in de link van jouw.
Groeten,
Patrick
-
Onderwerp starter - Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Re: Ombouw Minitrix ET87, hoe de voor- en sluitseinen aanslu
Zo ziet mijn ET87 er iig niet uit . Die heeft echt een totaal andere binnenkant zitten. Zo zit bij mij aan de linkerkant van het middenstuk een stuk metaal. Daarom past daar geen decoder, en heb ik hem maar in een rijtuig gezet. Het ik dus niet de Minitrix 12526 .
Vanavond slijp ik die soldeerbanen door, en gaat hij getest worden. Ik ben benieuwd.
Vanavond slijp ik die soldeerbanen door, en gaat hij getest worden. Ik ben benieuwd.
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Re: Ombouw Minitrix ET87, hoe de voor- en sluitseinen aanslu
Mhhhhh zou toch denken dat er iemand al dat ding eens heeft omgebouwd...... Is niet het nieuwste model op de markt...... Heb je geen oude decoder draadjes meer liggen trouwens van een eerdere ombouw? Die zijn lekker dun en kosten je dan niets.
-
Onderwerp starter - Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Re: Ombouw Minitrix ET87, hoe de voor- en sluitseinen aanslu
Ja, daar heb ik er nog een paar van. Niet van een oude ombouw, maar van deze ombouw . Verder zei een clubgenoot vanaaf ook dat hij echt niet de bochten door ging komen met deze kabels. Dus ik heb hele dunne koperdraad, met een onzichtbare mantel van hem gekregen. Volgensmij is dat die litze waar Rob het over heeft. Ik twist ze in elkaar, zodat ze per 2 of 4 over gaan van het ene naar het andere rijtuig. Ook ga ik de decoder naar de motorwagen verplaatsen. Samen met een clubgenoot heb ik een andere plek gevonden in die motorwagen waar hij, als het goed is, moet passen. Dat scheelt ook weer 2 draden tussen het voorste rijtuig en de motorwagen.
Ondanks dat hij problemen heeft in de bochten heb ik hem toch op een testrailsje gezet. Een recht testrailsje . En helemaal niet rijden. Ook kon ik de decoder niet uitlezen. De lampjes reageerden wel correct (front/sluit seinen gingen goed aan, binnenverlichting kon ik per rijtuig schakelen). Totdat ik het decoderadres veranderde van 3 naar 206. Als ik toen de front/sluitseinen aan of uit zette gebeurde er niets. Pas op het moment dat ik de trein de andere kant op liet rijden, gingen de lampen aan dan wel uit.
Clubgenoot keek ernaar en die had het probleem gelukkig snel gevonden: Het koperen plaatje tussen de printplaat en de bijbehorende koolstofborstel was verbogen. Daardoor was er geen contact meer. Ff terug buigen, en weer testen. Probleem opgelost. Rijden is goed. Verlichting reageert schitterend. Alleen brande de rode lampen aan de voorkant, en de witte aan de achterkant. Maar dat was weer simpel op te lossen door gewoon de lampjes andersom in het chasis te zetten .
Alles werkt zoals het moet werken, elektrisch gezien. Daar zit dus geen fout in. Dat geeft wel moed als ik hem ergens deze week ga verbouwen naar litzedraad (als dat zo heet). Gewoon alles aansluiten zoals het nu aangesloten is, alleen met andere draden.
Ondanks dat hij problemen heeft in de bochten heb ik hem toch op een testrailsje gezet. Een recht testrailsje . En helemaal niet rijden. Ook kon ik de decoder niet uitlezen. De lampjes reageerden wel correct (front/sluit seinen gingen goed aan, binnenverlichting kon ik per rijtuig schakelen). Totdat ik het decoderadres veranderde van 3 naar 206. Als ik toen de front/sluitseinen aan of uit zette gebeurde er niets. Pas op het moment dat ik de trein de andere kant op liet rijden, gingen de lampen aan dan wel uit.
Clubgenoot keek ernaar en die had het probleem gelukkig snel gevonden: Het koperen plaatje tussen de printplaat en de bijbehorende koolstofborstel was verbogen. Daardoor was er geen contact meer. Ff terug buigen, en weer testen. Probleem opgelost. Rijden is goed. Verlichting reageert schitterend. Alleen brande de rode lampen aan de voorkant, en de witte aan de achterkant. Maar dat was weer simpel op te lossen door gewoon de lampjes andersom in het chasis te zetten .
Alles werkt zoals het moet werken, elektrisch gezien. Daar zit dus geen fout in. Dat geeft wel moed als ik hem ergens deze week ga verbouwen naar litzedraad (als dat zo heet). Gewoon alles aansluiten zoals het nu aangesloten is, alleen met andere draden.
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Ombouw Minitrix ET87, hoe de voor- en sluitseinen aanslu
Mooi!!
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Ombouw Minitrix ET87, hoe de voor- en sluitseinen aanslu
Let je wel op dat je dan niet toevallig 2 witte sluit lichten krijgt en 3 rode frontlichten krijgt.. je kunt strak big eenvoudig de bedrading aanpassen of de cv waarden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Re: Ombouw Minitrix ET87, hoe de voor- en sluitseinen aanslu
Hij heeft maar 2 gaten voor lampen, aan elke kant. Zowel front als sluit zijn maar 2 uitgangen dus. Verder zijn die kleine peertjes eenvoudig uit elkaar te houden. De rode peertjes hebben rood glas. Ook is de isolatie tussen de + en de - een rode rubberen rand. Bij de witte peertjes is het kleurloos en de isolatie wit.
De peertjes zelf blijven nu lekker zitten. Daar komt ik niet meer aan. Het zijn alleen de kabels naar de peertjes toe waar ik nog aan ga rommelen.
De peertjes zelf blijven nu lekker zitten. Daar komt ik niet meer aan. Het zijn alleen de kabels naar de peertjes toe waar ik nog aan ga rommelen.
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Ombouw Minitrix ET87, hoe de voor- en sluitseinen aanslu
Je moet wel uitkijken met die zooi want voor je het weet is de lak beschadigd en heb je kortsluiting Het beste is de complete bundel in een krimpkous oid te plaatsen zodat ze ook beschermd zijn tegen schuren, vooral aan de scherpe metaal delen van het stel.Cybertinus schreef:Ik twist ze in elkaar, zodat ze per 2 of 4 over gaan van het ene naar het andere rijtuig.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Ombouw Minitrix ET87, hoe de voor- en sluitseinen aanslu
Dit vraagt, nee schreeuwt, om een filmpje.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Ombouw Minitrix ET87, hoe de voor- en sluitseinen aanslu
Nevermind.. ik zie dat dit treinstel geen 3 punts frontsein heeft.. maar gewoon 2 punts.. dan boeit het namelijk niet waar welk kleur lampje zit.Cybertinus schreef: Alleen brande de rode lampen aan de voorkant, en de witte aan de achterkant. Maar dat was weer simpel op te lossen door gewoon de lampjes andersom in het chasis te zetten .
Hij heeft maar 2 gaten voor lampen, aan elke kant. Zowel front als sluit zijn maar 2 uitgangen dus. Verder zijn die kleine peertjes eenvoudig uit elkaar te houden. De rode peertjes hebben rood glas. Ook is de isolatie tussen de + en de - een rode rubberen rand. Bij de witte peertjes is het kleurloos en de isolatie wit.
De peertjes zelf blijven nu lekker zitten. Daar komt ik niet meer aan. Het zijn alleen de kabels naar de peertjes toe waar ik nog aan ga rommelen.
Overigens kun je dit gewoon aanpassen in je CV's. welke uitgang actief bij welke rijrichting.
-
Onderwerp starter - Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Re: Ombouw Minitrix ET87, hoe de voor- en sluitseinen aanslu
Dat van die krimpkous is wel een idee ook idd. Maar die krimpkous wil ik dan alleen tussen de rijtuigen hebben, niet in de rijtuigen zelf, want de doorgang in de kapjes is echt niet zo groot. En als het zwart is ipv koperkleurig klopt het natuurlijk ook beter. Dat is dan namelijk gewoon de remleiding . Ik moet dan alleen nog bedenken wat de orginele zwarte kabel dan voorstelt .Rob Fongers schreef:Je moet wel uitkijken met die zooi want voor je het weet is de lak beschadigd en heb je kortsluiting Het beste is de complete bundel in een krimpkous oid te plaatsen zodat ze ook beschermd zijn tegen schuren, vooral aan de scherpe metaal delen van het stel.Cybertinus schreef:Ik twist ze in elkaar, zodat ze per 2 of 4 over gaan van het ene naar het andere rijtuig.
Maakt z'on krimpkous de boel niet dikker zodat ik weer m'n orginele probleem heb van te dikke kabels?
En ik ga ze niet keihard helemaal in elkaar vlechten. Gewoon over het hele stuk 6 tot 8 twists. Meer niet. En zelfs als de lak beschadigd is er nog geen man overboord. Het enige wat er dan gebeurd is dat er tussen de +-en van de verschillende lampjes een verbinding komt. De verkeerde lampen gaan dan branden. Vervelend, maar er gaat iig niets stuk.
Dat ga ik ook wel maken. Maar nu nog niet, nu hij alleen maar zonder kap rijd. Als hij straks helemaal af is, dan maak ik wel een fimpje en dat laat ik hier dan ook wel zien.shoven schreef:Dit vraagt, nee schreeuwt, om een filmpje.
Klopt, ik had het ook met CV's op kunnen lossen. Maar dat vind ik toch een lapmiddel en geen oplossing. De lampjes omdraaien vind ik wel een oplossing. Ik weet ook niet waarom, maar dat zegt m'n gevoel zomaar.FidOo schreef:Nevermind.. ik zie dat dit treinstel geen 3 punts frontsein heeft.. maar gewoon 2 punts.. dan boeit het namelijk niet waar welk kleur lampje zit.
Overigens kun je dit gewoon aanpassen in je CV's. welke uitgang actief bij welke rijrichting.
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Re: Ombouw Minitrix ET87, hoe de voor- en sluitseinen aanslu
Met een krimpkousje is naw het voordeel van de dunne en flexibele draadjes weer weg.... geen ervaring mee in die combinatie, maar krimpkous is nu niet echt flexibel als het gekrompen is.....
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Ombouw Minitrix ET87, hoe de voor- en sluitseinen aanslu
Martin,
Je hoeft het niet te krimpen. Het is ter bescherming van. Het is idd niet de flexibelste oplossing maar het is er maar een ipv 4 of 6
Je hoeft het niet te krimpen. Het is ter bescherming van. Het is idd niet de flexibelste oplossing maar het is er maar een ipv 4 of 6
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Re: Ombouw Minitrix ET87, hoe de voor- en sluitseinen aanslu
ja precies, daar was ik dus precies bang voor . Ik denk dat ik het dus gewoon op gewoon litze houd. Misschien dat ik dat ook nog ga schilderen, maar dat zie ik nog wel. Ik denk niet dat deze Litze heel erg op gaat vallen tussen de rijtuigen, als de loc over de baan rijd. Zeker niet als de clubbaan op iets van Rail of Eurospoor staat.martinb schreef:Met een krimpkousje is naw het voordeel van de dunne en flexibele draadjes weer weg.... geen ervaring mee in die combinatie, maar krimpkous is nu niet echt flexibel als het gekrompen is.....
Ik zit nu op 4 draadjes, tussen de rijtuigen het motordeel. 3x Litze en 1x de orginele kabel die er al in zat. Dat moet dus wel te doen zijn. Ik ga het iig proberen. Mochten de kabels elkaar kapot schuren, dan kan ik het altijd nog met krimpkous gaan doen. Maar in die krimpkous schuurt het dan toch nog steeds langs elkaar?Rob Fongers schreef:Je hoeft het niet te krimpen. Het is ter bescherming van. Het is idd niet de flexibelste oplossing maar het is er maar een ipv 4 of 6
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Ombouw Minitrix ET87, hoe de voor- en sluitseinen aanslu
Tinus,
Het grootste probleem is de montage. Met name de overgangen van de bovenzijde rijtuig naar beneden en via het loc gedeelte weer omhoog. Aan de bovenzijde zit een relatief scherpe haakse hoek en dan moet jij je draadje in dat gootje naar benee frommelen.
Ik zeg gewoon doen, eerste keer is de moeilijkste en daarna zal je misschien nog wel een knoop laten vallen.
Overigens dat draadje wat er in zit is stroomtoevoer naar je motor. De andere pool loopt over de koppelingen tussen de rijtuigen.
Het grootste probleem is de montage. Met name de overgangen van de bovenzijde rijtuig naar beneden en via het loc gedeelte weer omhoog. Aan de bovenzijde zit een relatief scherpe haakse hoek en dan moet jij je draadje in dat gootje naar benee frommelen.
Ik zeg gewoon doen, eerste keer is de moeilijkste en daarna zal je misschien nog wel een knoop laten vallen.
Overigens dat draadje wat er in zit is stroomtoevoer naar je motor. De andere pool loopt over de koppelingen tussen de rijtuigen.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek