Pagina 1 van 1

Welk rail systeem!!!

Geplaatst: 23 okt 2011 18:20
door Ton1955
Hallo model spoorders,

Wat is de beste keus voor een N-baan? Welk railsysteem!!! ik lees over diverse Peco en Fleischmann systemen.
Ik heb begrepen dat ik het beste een metaal hartstuk kan nemen ivm stoomafname.
Zijn de Peco aandrijvingen voor wissels goed?

Mvg,
Ton...

Re: Welk rail systeem!!!

Geplaatst: 23 okt 2011 19:44
door spoor65
Ton,

Welke rail je het beste kunt gebruiken?
Ja dat is en blijft natuurlijk een eigen voorkeur.

er is veel te koop, Minitrix, Fleischmann zonder bedding (voormalig Roco dus) Fleischmann met bedding.
Kato, Peco code 55, Peco code 80, en ik zal er vast nog een aantal zijn vergeten.

Eerste plaats is natuurlijk wat je zelf mooi vind.
Daarnaast de vraag of je het geen probleem vind om met flexrail te werken.
Als je geen flexrail wilt gebruiken, valt peco al af. code 80 heeft geloof ik nog wat vaste bogen, maar
code 55 heeft alleen de diverse wissels en flexrail.

daarentegen, peco code 55 is wel veel mooier om te zien en werkt uitstekend.

Peco wisselaandrijvingen zijn de meesten onder ons niet echt blij mee, die hebben veel power nodig om omgezet te worden, en maken daarnaast nogal een behoorlijk kabaal. maar er zijn vele goed te gebruiken alternatieven hiervoor, dus daar hoef je het niet om te laten.

Maar eigenlijk dus als eerste voor jezelf overwegen wat je wel of niet makkelijk lijkt werken.
Vaste railstukken zoals bv minitrix en fleischmann ze gebruikt, of liever flexrail, zodat je ook flex bent in jouw te
bouwen baan.

Hartstukken gepolariseerd, ja ik zou er altijd voor kiezen, al is het wel ff wat meer werk om aan te sluiten.
Veel kleine locjes met weinig stroomafname punten hebben namelijk vaak problemen op wissels met kunstof hartstuk,
domweg omdat ze dan geen spanning meer krijgen.

Bij volle snelheid zal het welliswaar meevallen, maar bij rangeer snelheden, staat die al snel stil.

nog een tip,
lees ook eens op http://www.nproject.org/

er staat veel zeer nuttige info op deze site. ook over de diverse systemen.
waaronder dus ook deze: http://www.nproject.org/nl/diversen/mod ... jking.html
mvg

Freddy

Re: Welk rail systeem!!!

Geplaatst: 23 okt 2011 21:16
door evo
Ton,
voor een grote permanente baan of module baan ligt Peco 55 voor de hand (lange wissels, grote bochtstralen). Voor kleinere banen, waar je sowieso met kleinere bochtstralen wilt gaan werken (en kortere wissels), kan eigenlijk alles, bv. Mtx, Flm, Peco80 (55 minder logisch). Peco is wel wat meer werk met het leggen dan andere merken (ivm bielsen en wisselaandrijving).
Qua prijs-kwaliteitsverhouding ligt Peco erg goed.
Als je baan niet permanent is, dan is Peco geen goede keuze.
Groeten,
Edwin

Re: Welk rail systeem!!!

Geplaatst: 23 okt 2011 21:29
door Spar
Hallo Ton,

Ik gebruik Peco code 55, met Turtoise wisselmotoren om de wissels te sturen.
Peco heeft de eigenschap dat het minder geluid maakt op de baan, de Fleischmann piccolo maakt meer lawaai.
Op de wissels van Peco gaan de treinen mooier over, en de wissels zijn niet zo complex je ziet alle bewegende delen.
Om de prijs zal het niet veel uitmaken.

Als je een bedding wilt net als Fleischmann dan zou je ook Kato kunnen bekijken, is ook interessant met de prijs.
Alleen is de variatie in wissels niet zo groot.

Dan kan je ook nog kijken naar Roco/Fleischmann de rail zonder bedding, ook betaalbaar.

M.v.g. Spar

Re: Welk rail systeem!!!

Geplaatst: 23 okt 2011 21:57
door martindomburg
Als je het leuk vind om rails te bewerken dan is mijn oordeel peco55, veel mooier, stiller en beter dan elk ander merk die ik heb gehad. Wat belangrijker is: de prijs!! Een heel stuk goedkoper dan bijvoorbeeld Fleischmann.

Wat e wissels betreft, het loopt vele malen mooier.

Komend weekend is Eurospoor, kijk daar eens rond en vergelijk :)

Succes met je keuze

Re: Welk rail systeem!!!

Geplaatst: 25 okt 2011 09:11
door Jan Boen
Dag Ton,

Overweeg zeker het Arnold systeem eens.
Ik rijd er al bijna 40 jaar mee.
Op veel fora wordt dit volgens mij ten onrechte genegeerd.
Het is behoorlijk goedkoop (bvb via Conrad web shop) en moet veel minder verouderd worden dan andere systemen.
Goed uitgedacht spoorsysteem inclusief flex rail, goede wissels, koppelbaar met andere systemen als het moet.
Je kan twijfelen aan de natuurgetrouwheid van het railprofiel... so what... hang jij tijdens het rijden op 5 cm afstand van je rails om te kijken of het profiel de realiteit wel genoeg benaderd.

Groetjes,


Jan

Re: Welk rail systeem!!!

Geplaatst: 25 okt 2011 09:15
door Rob Fongers
Puristen???

Re: Welk rail systeem!!!

Geplaatst: 25 okt 2011 09:24
door martindomburg
Naturisten.........

Re: Welk rail systeem!!!

Geplaatst: 25 okt 2011 09:48
door spoor65
Jan,

Iemand die slechte ogen heeft zal er idd 5cm boven moeten gaan hangen.

Normaal heet ik nieuwe forumleden van harte welkom, maar als je al begint met ons hier zagers te noemen :shock: :shock: :shock: en puristen :evil: :evil:

Dan vergeet dit keer het welkom maar,
ieder zijn eigen mening, helemaal goed, maar ga niet een ander zijn mening direct als een betweter afzagen svp.

gegroet.

Freddy

Re: Welk rail systeem!!!

Geplaatst: 25 okt 2011 10:01
door Jan Boen
Dag Freddy,

Was niet de bedoeling iemand tegen de haren in te strijken.

Inderdaad ieder zijn eigen mening en voorkeur.
Ieder kiest hoe ver hij wil gaan in het naboosten van de werkelijkheid.

Groetjes,


Jan

Re: Welk rail systeem!!!

Geplaatst: 25 okt 2011 11:13
door Rob Fongers
Jan,

Sorry hoor, maar ik vind je wel erg kort door de bocht. Komt hier binnenvallen en gelijk wordt een ieder een labeltje opgespeld.

En wat is het verschil tussen verouderend en een stukkie minder verouderen????

En dat heeft al helemaal niets met te maken met wat een ieder wil, de vraag was en is wat voor rails. Dat jij Arnold aanbeveeld no problem wel je commentaar daarbij.

Re: Welk rail systeem!!!

Geplaatst: 25 okt 2011 12:27
door Boudewijn
Welke rail je het beste kunt gebruiken? Ja dat is en blijft natuurlijk een eigen voorkeur, maar heeft ook te maken met je wat je misschien al had liggen. (of waar je goedkoop aan kunt komen) In mijn geval Fleischmann piccolo. Dat bevalt me tot op heden nog steeds prima. Hand- en duurzaam. Ik gebruik wel zoveel mogelijk wissels zonder plastic hartstuk. Wat betreft de geleiding van geluid. Tsja, da's volgens mij met de andere rails wanneer je ballast gaat verlijmen ook. Zelf lagen kurk kunnen door de ballast het effect niet weghalen. Succes met je keuze en hoop dat de discussies over de formulering van het een en ander je niet in de weg staan.

Re: Welk rail systeem!!!

Geplaatst: 25 okt 2011 16:08
door Ton1955
Hallo heren,

Bedankt voor jullie advies. Vooral de wissels is voor mij belangrijk. Zowel kwa aandrijving als ook met rangeren wat ik zeker zal doen.
Het is wel de bedoeling dat ik een vaste baan ga maken. Al word het niet groot. ca 3 meter lengte en 50 a 60 cm breed.
Ja en wat betreft het lawaai cq geluid dat neem ik maar op de koop toe. Ik heb jaren met Flm HO gereden en vroeger zonder beding en later met.
En geluid maken ze allemaal. Als je de rail zonder ballast hebt dan maken ze minder geluid maar bij het verlijmen neemt ook dat weer toe.
Ik zal vanwege de afmetingen v/d baan met korte treinen rijden en ook kleine loks, de BR65, BR94 in iedergeval tenderloks en een V60 of V100.

Re: Welk rail systeem!!!

Geplaatst: 25 okt 2011 16:12
door one1
Ton1955 schreef:Hallo model spoorders,

Wat is de beste keus voor een N-baan? Welk railsysteem!!! ik lees over diverse Peco en Fleischmann systemen.
Ik heb begrepen dat ik het beste een metaal hartstuk kan nemen ivm stoomafname.
Zijn de Peco aandrijvingen voor wissels goed?

Mvg,
Ton...
Kijk eens naar Kato

Re: Welk rail systeem!!!

Geplaatst: 25 okt 2011 20:43
door spoor65
Jan Boen schreef:Dag Freddy,

Was niet de bedoeling iemand tegen de haren in te strijken.

Inderdaad ieder zijn eigen mening en voorkeur.
Ieder kiest hoe ver hij wil gaan in het naboosten van de werkelijkheid.

Groetjes,


Jan
Hoi Jan,

Ok thanks voor jouw reactie.
vergeten we het snel weer, ach, ook ik ben wel eens anders uit de bocht gekomen dan de bedoeling was ;)
hopelijk blijf je wel plezier houden in de hobby en ook hier op het forum.

Kortom, Welkom.

Mvg

Freddy