Omaha

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Leown

Omaha

Bericht door Leown »

Misschien dat sommigen het uit de naam kunnen opmaken, of mijn intro topic gelezen hebben, weten al waar het over gaat.

Ik ben nieuw in de (spoor)modelbouw en ga beginnen met een N-spoor.
Thema: Normandië, Frankrijk. periode(eerlijk gezegd jaartal): 1944.
Heb op marktplaats al wat Fleischmann rails op de kop kunnen tikken, maar is niet gebruiksklaar.
En de wissels zijn bovendien analoog, dus misschien blijf ik ook wel op analoog hangen.
Moet er nog wat dingetjes bij hebben maar dat komt wel :mrgreen:
Heb een L vorm met de maten 2mx1.80m tot de beschikking dus heb voldoende ruimte.

Er zal een dorp komen, en een klein station. de rest zal grasland zijn en licht heuvelig.
Er komt ook een strand met de klif, bunkers e.d.

Heb een soort van baanplan, maar is de basis.
Kan totaal niet overweg met die computerprogramma's dus ik zal het gewoon uitleggen en zien of het past of niet :oops:
Afbeelding
Dit is de basis, het stuk waar het strand e.d. komt was eerst 1.50m, maar is nu veranderd naar 2 meter.
Het word een simpele baan, ik prop het niet vol. Het is eigenlijk meer gericht op de omgeving.

Mvg, Leon
Omaha

Onderwerp starter
Leown

Re: Omaha

Bericht door Leown »

Zo, het begin is er. Het blijft een vlakke baan.
Ik dacht eerst dat ik wel ruimte genoeg had, maar viel best tegen!
heb geen 70 cm aangehouden voor de diepte.
vond bij de bouwmarkt platen van 1.22x0,61m en heb er 3 van opgehaald.
Heb al wat aanpassingen moeten maken, de baan was eerst langer in de achterste zijde.
Hier een foto van hoe het er nu bijligt:
Afbeelding
Misschien dat het nog veranderd (denk het wel) maar als de schaalmodellen meevallen in de grootte dan blijft de baan zo.
Waar de beker en de waterpas staan moet het strand en de klif komen, en de bunkers.
Waarschijnlijk word de baan nog aangepast om een dorp de kunnen laten passen, maar dat zie ik gaandeweg wel.

heb nog best veel spoor over dus er kan nog van alles aangepast/bijgebouwd worden.
Zoals je ziet is er nog niks aan elektra aangesloten of een trein te zien, dit komt omdat ik dit nog niet heb. Ik bestel een basispakket en gebruik daaruit de lok en de elektra.

meer info e.d. volgt! :mrgreen:

Mvg, Leon
Omaha

WimC

Bericht door WimC »

Hoi,

Leuk thema.
Ben benieuwd hoe dit eruit gaat zien.
Het lijkt me alleen wel raadzaam om ook wat rails aan het oog te onttrekken en een schaduwstationnetje te maken.

Gr,, Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Hookies

Bericht door Hookies »

Ik kan niet zo goed zien hoe de rails op de achterste tafel lopen. Lijkt alsof er wel een paar keerlussen in zitten.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
Leown

Bericht door Leown »

@ WimC, Daar zit ik nog over na te denken, zit vol met ideeën en ben ze op het moment aan het uitwerken op papier.

@ hookies, hier een foto van de achterkant:
Afbeelding

Mvg, Leon
Omaha

spoor65

Bericht door spoor65 »

Hier zit dus idd een keerlus in, daar zul je dus een keerlusmodule bij nodig zijn om geen kortsluiting te krijgen.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Jos

Bericht door Jos »

Plus dat de treinen zullen botsen, de sporen liggen te dicht tegen elkaar ;)

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Leown

Bericht door Leown »

Dat stuk gaat er uit, omdat het te druk word en inderdaad niet gaat passen.
Het militaire gebeuren is nu ook besteld, zoek nog een starterssetje en dan alleen het landschap en de gebouwen nog!

Mvg, Leon
Omaha

marco

Bericht door marco »

Ik zou het niet helemaal plat houden dat oogt al snel saai vind ik.
Succes in ieder geval 8-)

Groetjes marco

Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

shoven

Bericht door shoven »

Wat vaak wel een aanrader is: eerst een tijdje proberen/klooien/rijden om te zien wat wel en niet werkt/verveelt. Als je daar achter komt als alles muurvast ingelijmd ligt baal je als een stekker.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Leown

Bericht door Leown »

alles ligt nog los ;) Baan is ook alweer aangepast, die keerlus is er nu uit.
heb ook besloten om de bunkers e.d. zelf te gaan maken uit hardschuim, mede omdat er (volgens mij) niets te krijgen is in plastic en alleen in hars, en dat ziet mij er té gemaakt uit.
voorbeeld:
Afbeelding
Afbeelding
ik vind dit niet mooi.

Misschien dat ik alle gebouwen zelf ga maken van hardschuim, zodat het bij elkaar gaat passen.
Militaire producten ga ik van de wargame Flames of war gebruiken, die zien er zo uit:
Afbeelding
Afbeelding

Mvg, Leon
Omaha

Robert_N-Nm
Moderator

Bericht door Robert_N-Nm »

Voor wat betreft de gebouwen naar Frans voorbeeld kan je nog bij Artitec kijken, die hebben nog het een en ander. En met een beetje fantasie en aanpassing kan dit ook nog wel gebruikt worden.

Robert

Fan van Alpenbanen in N(m)

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Hallo Leon. ;)

Tip voor jou ;)
De restanten van muren, bunkers en muren van zandzakken zijn ook heel mooi te maken van.
Bijvoorbeeld DAS klei, verkrijgbaar in 2 kleuren wit en terracotta.
Zeer realistisch met verf, kleurstof etc te bewerken.
Makkelijk modelleerbaar in de vormen die jij graag wil ;)

Martin de Deugd

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

hoi Leon
kijk hier eens naar franse gebouwen
http://www.lrpresse.fr/trains/viewforum.php?f=14
mischien kun je zo andere huisjes aanpassen
Gr andy

Onderwerp starter
Leown

Bericht door Leown »

Bedankt voor de links! zal eens informeren naar die gebouwen.
Misschien dat ik wel DAS klei ga gebruiken voor de ruïnes, en hardschuim voor de bunkers! :D

Heb de gebouwen van Artitec ook bekeken er zitten wel een paar mooie tussen.
en aangezien de oude vakwerkhuizen van Vollmer redelijk lijken op de vakwerkhuizen uit Frankrijk kan ik ook die aanpassen.

Mvg, Leon
Omaha

spoor65

Bericht door spoor65 »

Leon,

Om voor de verandering maar weer eens gewoon met de deur in huis te vallen.

Idee/thema, orgineel en erg leuk, geheel wat anders dan we tot nu toe gewent zijn,
ben er dus zeker benieuwd naar hoe je dat gaat uitwerken.

Baanplan, jammer maar helaas, het kan mij in zijn geheel niet boeien, maar dat is eigenlijk ook niet belangrijk, want het is tenslotte jouw baan.
Toch wil ik het aanhalen, want ik ben bang, dat ook jij over niet al te lange tijd niet meer blij bent met jouw baankeus.

Eigenlijk kun je er niets anders mee dan een paar rondjes rijden, 1 voordeel heb je wel, je heb aan 2 of 3 treintjes wel genoeg, want meer kom je op dit project niet mee weg.

Jeroen zegt dan vaak in zijn topic, "less is more" en daar stem ik graag mee in, maar, "to less is nothing" is toch ook een punt.

het is in de reacties al genoemd, denk eens aan een schaduwstation, Frankrijk is ook niet helemaal vlak, je hebt vast mogelijkheden
om die op een eenvoudige manier toe te passen, je krijgt er al veel meer variatie mogelijkheden door kwa rijdend materiaal.
daarnaast zou ik ook het gehele baanplan wat bij willen spijkeren, een klein station met een paar opstelsporen, is veel levendiger dan alleen
een rondje om de kerk, die er nu ligt.

Ik hoop echt dat je iets meer werk gaat maken van jouw baanplan, dat kan de levendigheid en uiteindelijk jouw plezier aan dit project, op de lange termijn alleen maar vergroten.
Ik heb een beetje het gevoel dat je heel grag snel wilt beginnen met het uitbeelden van jouw strand project, geen probleem toch,
daar kun je rustig al mee beginnen, daar je aan die kant toch geen spoorbanen hebt gepland, maar probeer ook van de rest van jouw baan iets leuks te maken, iets dat je minstens zo lang kan boeien.

Maar zoals al eerder gezegt, het is en blijft jouw baan, haal voor jezelf de goede ideetjes uit de reactie`s, zodat jij er voor je zelf iets moois van kunt maken en laat de rest gerust liggen.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Leown

Bericht door Leown »

Freddy, je hebt helemaal gelijk. misschien dat jullie mij kunnen helpen met een baanplan. jullie hebben immers meer ervaring in de bouw en meer inzicht in wat wel kan en wat niet. maar is een schaduwstation wel haalbaar met analoog? zo niet, dan kan ik nog wel een stuk baan aanleggen op een ander niveau. ik heb nog genoeg spoor in de kast liggen (meer dan 30 rechte stukken, 30 bochten en 6 wissels rechts en 1 links) misschien dat jullie met een plan kunnen komen? de basis is nogsteeds 1.80x2mx0.61m en onder de basis heb ik een ruimte van 1.30x0.50m. of als ik de hele basisnog wat hoger maak dan kan ik onder de hele basis nog verder. er moet(mag) een dorp in passen van ongeveer 10 gebouwen, en natuurlijk ruimte vrijhouden voor het strandgedeelte. verder is het helemaal vrij. maar wil niet de hele plaat vol hebben. de baan blijft trouwens analoog!! ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. :)

Mvg, Leon
Omaha

RonaldB

Bericht door RonaldB »

Hoi,

Ik vind tips geven voor een baanplan wel moeilijk. Het is namelijk zo persoonlijk. Je kan er avonden over praten.
Ik vraag me af wat voor een poppetjes dat zijn. En zijn ze wel op schaal N. Ik vind ze wel leuk, maar lijken wat op een karikatuur van soldaten.

Op Eurospoor sprak ik met de mensen van de baan PEMOBA.(zie ook hun website) Zij werken met het bouwen van hun huisjes(wel HO) veel met gipsplaat en fotokarton. De bewerking met plamuur ed. en allerlei andere materialen sprak mij erg aan. Veroudert goed en dat zou je ook met je bunkers ed. kunnen doen.

Wat betreft je baanplan zou ik er in iedergeval voor zorgen dat niet alle delen zichtbaar zijn. Een schaduwstation hoeft ook niet op niveau -1 te liggen (Misschien wat moeilijker). Succes...

Je thema vind ik wel erg origineel. Beeldmateriaal genoeg zou ik zeggen.
Enige jaren geleden bij Eurospoor een enorm diorama met dit thema gezien (kijken op de eurospoor-site van ???wanneer...helaas) Ik vond het fantastisch gemaakt. Kan je leuke ideeen mee opdoen.
Ronald

Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

Onderwerp starter
Leown

Bericht door Leown »

soldaatjes zijn van flames of war, schaal 1:144. iets aan de grote kant maar dat kun je amper zien als ze niet vlakbij een gebouw staan. ze komen in een veld te staan alsof ze iets aanvallen. ze moeten nog beschilderd worden. baan is weer aangepast zodat sommige delen uit het zicht komen en een voorbereiding naar een lager gelegen (schaduw) niveau.

Mvg, Leon
Omaha

Lemland

Bericht door Lemland »

Het thema is origineel maar ik denk inderdaad dat het thema wat los komt te staan van het spoorse deel. Een beetje aanvoer van materieel en als je gek wilt doen een dikke Bertha naar voren schuiven. Zoiets. Voor mijn gevoel zijn er met dit thema twee mogelijkheden: meer ruimte want oorlogscenes hebben die ruimte nodig als je het een beetje wilt uitbeelden inclusief dynamiek van spoor. Of meer diorama-achtig (kapot geschoten station, details van kraters of materieel, van het beklimmen van rotsen, van details van posters en geblindeerde lampen enzovoorts). Dit is voor mijn gevoel er net tussenin.

Maar goed, het is niet alleen een gevoel maar ook een kwestie van smaak. 't is maar mijn mening. :-)

Jos

Bericht door Jos »

Leown schreef:soldaatjes zijn van flames of war, schaal 1:144. iets aan de grote kant maar dat kun je amper zien als ze niet vlakbij een gebouw staan. ze komen in een veld te staan alsof ze iets aanvallen. ze moeten nog beschilderd worden. baan is weer aangepast zodat sommige delen uit het zicht komen en een voorbereiding naar een lager gelegen (schaduw) niveau.
Als het Japanse soldaten zijn in 1:144 zijn het westerlingen in 1:160 :lol: :lol:

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Leown

Bericht door Leown »

Even een update.

Het landschapsgebeuren (gras, bomen, hekwerk e.d.) en huizen + een paar figuren voor de afmetingen zijn al besteld.

Volgens de leverancier was de bestelling zo groot dat hij 2 pakketten moet versturen :oops: het ene pakket word volgende week verstuurd (wat hij op voorraad heeft) en de rest daarna.

Dus het blijft nu nog even stil hier totdat ik alles binnen heb en verder kan met de baan.

Het militaire gebeuren zal nog even moeten wachten, had alleen Engelse en Amerikaanse sites gevonden en die willen hun Iban/bic niet vrijgeven dus zoek nog Europese sites die ww2 attributen op schaal verkopen.

Mvg, Leon
Omaha

Lemland

Bericht door Lemland »

IBAN's kan je eventueel ook zelf berekenen, bijv. hiermee: http://nl.ibancalculator.com

Onderwerp starter
Leown

Bericht door Leown »

Dat kan weleens van pas komen! bedankt :D

Mvg, Leon
Omaha

shoven

Bericht door shoven »

Bij Engelsen & Amerikanen kun je nagenoeg altijd met credit card en/of Paypal betalen. Gaat prima. Alleen de verzendkosten vanuit de VS zijn vaak achterlijk hoog.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie