Pagina 1 van 1

Verschil MULTIMAUS en PROFI-BOSS

Geplaatst: 04 nov 2011 10:13
door wouter_b
Hallo,

Door gebrek aan ruimte wil ik overstappen op een N-spoor baan. Ik ben nu aan het kijken met welk startset ik ga beginnen. Nou zie ik op de Fleischmann site starsets met een MULTIMAUS en startsets met een PROFI-BOSS. Ik zou graag willen weten wat het verschil is tussen deze twee.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen,

Wouter

Re: Verschil MULTIMAUS en PROFI-BOSS

Geplaatst: 04 nov 2011 11:26
door Wim Ros
Multi-Maus is een systeem op basis van het XPressNet en is Lenz compatibel. Kan geen CV's lezen, kan ze wel programmeren. Kan maximaal 64 treinen tegelijkertijd opslaan en besturen. Heeft een versterker (booster) van 3A

Profi-Boss is een systeem op basis van LocoNet en is compatible met Digitrax en Uhlenbrock (Twin-center en Intellibox) Kan CV's lezen en programmeren en kan 16 loks tegelijkertijd opslaan en besturen. Hierbij is het noodzakelijk een extra booster aan te schaffen als je met meer dan 2 treinen tegelijk wil rijden. Dit systeem wordt niet meer gemaakt en is vervangen door de Multi-Maus systemen.

Mvg
Wim.

Re: Verschil MULTIMAUS en PROFI-BOSS

Geplaatst: 04 nov 2011 11:29
door WimC
Hoi,

Kun je een profi-boss ook gebruiken als extra rijregelaar bij een Intellibox (basic in mijn geval) of heb je dan ook een booster nodig?

Groeten,
Wim

Re: Verschil MULTIMAUS en PROFI-BOSS

Geplaatst: 04 nov 2011 11:47
door H@Ns
WimC schreef:Hoi,

Kun je een profi-boss ook gebruiken als extra rijregelaar bij een Intellibox (basic in mijn geval) of heb je dan ook een booster nodig?

Groeten,
Wim
Wim,

Graag nieuw draadje starten hierover.

Alvast bedankt.

groet,

Hans

Re: Verschil MULTIMAUS en PROFI-BOSS

Geplaatst: 04 nov 2011 12:19
door wouter_b
Wim Ros schreef:Multi-Maus is een systeem op basis van het XPressNet en is Lenz compatibel. Kan geen CV's lezen, kan ze wel programmeren. Kan maximaal 32 treinen tegelijkertijd opslaan en besturen. Heeft een versterker (booster) van 3A

Profi-Boss is een systeem op basis van LocoNet en is compatible met Digitrax en Uhlenbrock (Twin-center en Intellibox) Kan CV's lezen en programmeren en kan 16 loks tegelijkertijd opslaan en besturen. Hierbij is het noodzakelijk een extra booster aan te schaffen als je met meer dan 2 treinen tegelijk wil rijden. Dit systeem wordt niet meer gemaakt en is vervangen door de Multi-Maus systemen.

Mvg
Wim.
Wat houdt CV's lezen precies in? Maar verder is het MULTI-MAUS systeem dus een betere keuze als ik dat zo lees.

Re: Verschil MULTIMAUS en PROFI-BOSS

Geplaatst: 04 nov 2011 17:57
door Wim Ros
WimC schreef:Hoi,

Kun je een profi-boss ook gebruiken als extra rijregelaar bij een Intellibox (basic in mijn geval) of heb je dan ook een booster nodig?

Groeten,
Wim
Wim, je kunt hem gebruiken als extra regelaar, daar is geen extra booster voor nodig, je kunt hem instellen als slave.

Mvg
Wim.

Re: Verschil MULTIMAUS en PROFI-BOSS

Geplaatst: 04 nov 2011 18:04
door Wim Ros
Wouter,

Een Cv is een configuratie variabele, anders gezegd een opslag plek voor een bepaalde waarde, en deze bepaalde waarde heeft invloed op het gedrag van een lokdecoder.

Zo zit in CV #1 bijvoorbeeld het lokdecoder adres opgeslagen, dus het getal waarmee je de decoder met het digitale systeem kunt besturen. Zo zijn er nog vele andere die beschreven zijn in de handleiding van de lokdecoder.

Met de Multi-Maus kunt je niet bepalen (teruglezen) wat deze waarde is. Je kubt ze alleen veranderen. Opzich helemaal niet erg, want als je bijvoorbeeld het lokadres bent vergeten geef je hem gewoon een nieuw, daarbij hoef je het oude niet te weten of te kennen.

Technisch gezien is de Profi-Boss het betere systeem. Maar ik denk dat de keus voor een Multi-Maus niet verkeerd is.

Mvg
Wim.

Re: Verschil MULTIMAUS en PROFI-BOSS

Geplaatst: 05 nov 2011 11:56
door shoven
Ik heb hier 2 Multimuizen waarbij 1 van de 2 als booster dient. Op die manier heb je 6A ter beschikking en kunnen er flink wat treinen rijden. Ik gebruik gewoon een standaard centrale als booster, dat gaat prima. Je hoeft er geen aanpassingen voor te doen, gewoon booster kabeltje erin en karren met die geit. Beide units verzorgen elk ongeveer de helft van de baan. Op die manier rijden er plm 15 treinen tegelijk.
Volgens de handleiding kan een MM overigens 64 locs opslaan en geen 32.

Re: Verschil MULTIMAUS en PROFI-BOSS

Geplaatst: 05 nov 2011 14:31
door Wim Ros
Volgens de handleiding kan een MM overigens 64 locs opslaan en geen 32.
Klopt als een bus, de 32 is voor een IB-Basic.

Mvg
Wim.

Re: Verschil MULTIMAUS en PROFI-BOSS

Geplaatst: 05 nov 2011 15:19
door shoven
Gelukkig maar, want ik zit nu op 31.

Re: Verschil MULTIMAUS en PROFI-BOSS

Geplaatst: 27 dec 2011 15:50
door rinze
31? volgens mij heb je een echt grote baan. kunnen al die loc,s op de baan blijven staan?? ;)

dan ikke : ,,slechts,, 15. nr 16 is onderweg, verwacht ik morgen. nr 17 wordt hopelijk de geel-grijze 1300 van startrain....als die ooit uitkomt....

groetjes Rinze