Pagina 1 van 2

De perfecte reinigingstrein

Geplaatst: 31 dec 2011 13:53
door martindomburg
Vrienden,

Ik ben op zoek naar de ultieme reinigingstrein. Die moet aan de volgende verplichtingen voldoen:

- hij moet een tomix en minimaal twee reinigingswagens kunnen trekken (een roco clean en minitrix clean)
- hij moet de combinatie duwend een helling kunnen drukken van 3%
- hij moet een R1 aankunnen (dat is meen ik 192mm)
- Het moet er wel goed uitzien met de clean combinatie.

De loc word voorzien van een keuhn N045 decoder
Ik wil de tomix en de wagens in een mooie kleur spuiten en voorzien van opschriften, de tomix komt aan het eind en word voorzien van sluit/frontsein en zwaailicht. Deze is al voorzien van een N045

Ik heb hiervoor nu een 212 van flm in gebruik maar die kan het niet aan, na 3 rondjes begeeft de motor.
Dat was dus niet echt een succes en daarom ga ik op zoek naar een loc die hier het best voor geschikt is.Nu heb ik al een paar tips gekregen voor de roco loc (ben even de BR kwijt), een zesasser met uitstekende trek. Maar de zesassen baren me zorgen voor de R1 radius van mijn nevenspoortje.

De 232 van Brawa doet ook goede zaken maar die heeft moeite met de R1 bochten.

Ik ben op zoek naar suggesties waarnaar ik 21 januari kan zoeken op de beurs

Groetjes

P.s.: Henry, heb je dan decooders bij je?

Re: De perfecte reinigingstrein

Geplaatst: 31 dec 2011 14:44
door Overlord
Martin,

Precies voor deze rede had ik de 232 gekocht alleen dan van FLM.
Ik weet niet hoe deze door de R1 bochten loopt omdat ik die nog niet getest heb of uberhaupt heb?
Ik moet mijn doos met aangekochte rails nog uitslitsen.

Ik ben benieuwd naar jouw verdere bevindingen.

Groet, Paul

Re: De perfecte reinigingstrein

Geplaatst: 31 dec 2011 14:53
door martinb
Ik gebruik zelf en Roco V320 daarvoor. Goedkoop ding, 6 assen (dus ploegt ook nog over wat vuilere rails) en sterk genoeg om de meeste vreemde combi's bij mij over R1 te trekken. Wel even de trapjes aan de onderkant iets wegbuigen of weg snijden anders gaat het net wel / net niet door R1 heen.

Re: De perfecte reinigingstrein

Geplaatst: 31 dec 2011 16:20
door martindomburg
Ik had van redskin en fidoo nal wat gehoort over de V320. Dat was trouwens de loc die ik bedoelde.

Die staat nu nog steeds op plaats 1, maar wat doen de NS 6400 serie of een an der alternatief van de DB??

Groetjes

Re: De perfecte reinigingstrein

Geplaatst: 31 dec 2011 17:06
door Overdijk
Als je FLM BR212 het niet trekt, dan doet de MTX NS 6400 het al helemaal niet. Wellicht een FLM BR218 met extra lood, die dingen lopen normaliter altijd en trekken ook nog goed vooral met wat meer gewicht onder de kap..

Re: De perfecte reinigingstrein

Geplaatst: 01 jan 2012 13:28
door The Railroader
De BR 119 of BR 232 van Brawa misschien? Geloof dat deze een goede trekkracht hebben en zijn vrij zwaar. Of een dikke Amerikaan :mrgreen:

Re: De perfecte reinigingstrein

Geplaatst: 01 jan 2012 13:32
door martinb
Zou de 232 van brawa niet nemen. Lijkt zwaarder dan dat hij is.

Re: De perfecte reinigingstrein

Geplaatst: 01 jan 2012 13:36
door WimC
Bovendien heeft Martin D. in de OP al gepost dat hij de Brawa 232 heeft en dat die moeite heeft met de R1 bochten.

Groeten,
Wim

Re: De perfecte reinigingstrein

Geplaatst: 01 jan 2012 13:41
door d-fin
mag ik even tussendoor met een domme vraag?

wat is een reinigings trein????

wagonnetjes met een soort borsteltje eronder of zo?

werkt dat een beetje ?

Re: De perfecte reinigingstrein

Geplaatst: 01 jan 2012 13:47
door martinb
Lokje met wat schoonmaakwagons erachter die de rails voor je poetsen / stofzuigen. Scheelt handmatig poetsen.

Re: De perfecte reinigingstrein

Geplaatst: 01 jan 2012 19:22
door Nijboer
Roco V188?

heeft 2 motoren en is dus oersterk.

Re: De perfecte reinigingstrein

Geplaatst: 01 jan 2012 20:33
door martindomburg
Weet iemand ook hoe lang de roco v188 is? Is wel een mooie loc :)

Groetjes

Re: De perfecte reinigingstrein

Geplaatst: 01 jan 2012 23:50
door Nijboer
Die v188 is in de aanbieding bij een grote zaak in vlaardingen....
(ik heb er geen aandelen in, by the way..)

Re: De perfecte reinigingstrein

Geplaatst: 02 jan 2012 10:28
door Jos
Ik heb uitstekende ervaringen met een Class 66 van Kato (wel zo een met antislipbandjes). Oersterk. Weet alleen niet of deze ook R1 aankan, die had ik niet op mijn baan.

Groetjes,
Jos

Re: De perfecte reinigingstrein

Geplaatst: 02 jan 2012 17:06
door shoven
Een class 66 kan door R1, met wat piepen en kraken.

Re: De perfecte reinigingstrein

Geplaatst: 02 jan 2012 17:44
door WimC
De Ae 8/14 van de SBB (Minitrix 12426) kan denk ik ook wel aardig wat trekken. Twee motoren, 8 assen aangedreven.
12426.jpg
12426.jpg (28.23 KiB) 2437 keer bekeken
Vind 't wel een ruige loc.

Groeten,
Wim

Re: De perfecte reinigingstrein

Geplaatst: 02 jan 2012 19:54
door martindomburg
Even een kleine verduidelijking na wat onderzoek mijnderzijds :): De BR232 of de zesassers hebben geen moeite met mijn kleinste radius (210mm). De problemen worden veroorzaakt door de frictie die de viltjes en gums van de wagons geven in de krappe bochten. Ik heb een BR232 en een BR151 en beide geen probleem. Echter de 151 is een e-loc en valt af omdat deze niet op de nevenlijn kan komen. De 232 is al wel een alternatief geworden, maar dan wel een nieuwe in de oude kleurstelling. Om voor eens en voor altijd van het zoeken verlost te zijn zoek ik dus een diesel die met gemak de reinigingssleep tegen een helling in een bocht van R1 kan duwen. Ik vrees dat ik niet onder een 6-asser uitkom. Daarom is dit nu mijn zoeklijst geworden waaruit ik moet kiezen:

- Roco V320
- Kato Class 66
- Roco V188
- Brawa BR232 (132)

Nog meer suggesties en ideeen of theorieen? Gooi ze maar in de ring.

Met vriendelijke groet,

Martin Domburg

Re: De perfecte reinigingstrein

Geplaatst: 02 jan 2012 22:15
door Overlord
Doe nog even de Trix BR-232 erbij zetten die doet het bij mij prima op een R1 straal!

Re: De perfecte reinigingstrein

Geplaatst: 03 jan 2012 17:24
door Robboz
Hallo medeforumers,


Ik zit ook een beetje met deze vraag en wil graag een V188 van Roco hiervoor inzetten. Ik heb alleen het idee dat die niet echt goed over R1 kan rijden omdat de beide delen dan op de hoeken tegen elkaar aankomen. Zoiets als ook bij de Wittfelder accutriebwagen van Roco gebeurt op die radius.

Weet iemand of die V188 dus ook goed door R1 bogen kan komen?
Groet,
Rob

Re: De perfecte reinigingstrein

Geplaatst: 08 jan 2012 22:40
door FidOo
V188 gaat prima door R1.. Geen problemen met het feit dat de kappen elkaar raken.

Overigens weet ik niet in hoeverre deze geschikt is voor een reinigingstrein aangezien ik nog wel eens gehoord heb dat die motoren nog al warm worden...

Re: De perfecte reinigingstrein

Geplaatst: 09 jan 2012 21:14
door Robboz
Ha Joost,

Hartelijk dank voor je antwoord.
Groet,
Rob

Re: De perfecte reinigingstrein

Geplaatst: 09 jan 2012 22:17
door Michiel
Ik gebruik(te, want heb geen baan meer) voor mijn schoonmaaktrein 2 Life-Like E8 locomotieven. Die zijn loodzwaar, nemen elk van alle 12 wielen stroom, ieder met krachtige motor en vliegwiel en gaan probleemloos door R1 bochten van Fleischmann en zelfs over de gebogen wissels van Fleischmann. Er zijn 2 versies; de oude versie is gemakkelijk te digitaliseren, de nieuwe niet. Deze locomotieven rijden over de vuilste rails zonder hinder.

Maar ik denk dat er ook Europese modellen moeten bestaan die perfect geschikt zijn voor deze zware last. Succes met de zoektocht.

Re: De perfecte reinigingstrein

Geplaatst: 09 jan 2012 22:36
door martinb
Inderdaad! Ik heb zelf ook een poosje van die amerikaantjes gebruikt. Oersterk, geen slipbandjes, onverwoestbaar, altijd rijden op welke rails en hoe smerig dan ook. Heel wat anders dan de Europese spulletjes. (en nog goedkoper ook )

Re: De perfecte reinigingstrein

Geplaatst: 10 jan 2012 22:15
door Theo
Gewoon een tandem van 2 locs ervoor.

In tractie trekken ze elke schonnmaaktrein door de baan.

Goede ervaring met de minitrix 6400 en de class66.

MVG, Theo

Re: De perfecte reinigingstrein

Geplaatst: 12 jan 2012 17:45
door martindomburg
Nog een weekje en dan moet de beslissing vallen. Dan is de beurs in Houten en dan hoop ik 1 van de locs mee te kunnen nemen.

Ik heb wel twijfels gekregen of de 212 niet alsnog geschikt is. De mijne heeft een klein eigenaardigheidje dat hij het een tijdje doet en daarna al zijn trekkracht verliest. De loc heeft nu meer dan een week niet gereden en vandaag trok hij met gemak de trein door de kwappe bogen omhoog. Maar zoals eerder gebleken gaat dit een paar dagen goed en dan is de trekkracht weg. Hoe het komt? Is onderzocht maar niet gevonden.

Dus nu gaat het lijstje zo:

Twijfelgeval: Fleishmann 212
Dubbeltractie si een optie maar hie rheb ik nog geen ervaring mee, kosten zijn dan wel dubbel. Rijd dat wel goed?

Kandidaten:
- V200 van Roco
- BR232 van Brawa
- G2000
- Class 66

Groetjes Martin