Ongeveer een half jaar geleden ben ik gestart met mijn nieuwe hobby. Na maanden van timmeren, rails leggen, solderen, testen heb ik mijn treinbaan operationeel en werken met Koploper. Nu ben ik in de fase aangekomen waarin ik kan gaan starten met de scenery. Echter kom ik nu tot de conclusie dat ik met mijn beginnersenthousiasme een baan heb gecreërd die niet realistisch is en erg weinig ruimte heeft voor scenery. Onderstaand mijn huidige baanplan (afm. 1.70 x 90)

Om omdat ik bang ben dat ik door de beperkingen van mijn huidige baan het plezier in deze leuke hobby in de toekomst ga verliezen ben ik aan het twijfelen of ik opnieuw moet gaan beginnen. Mijn mogelijk nieuwe baan zal, ivm ruimte gebrek ongeveer dezelfde afmetingen moeten krijgen als de huidige baan maar dan met een schaduwstation, ruimte voor een redelijk station en scenery en indien mogelijk een beetje industrie / rangeer mogelijkheid. Hierbij zou het ook mooi zijn als ik mijn nieuwe (Hack) vakwerkbrug van 70cm kwijt zou kunnen.
Qua tijdperk zit ik te denken aan periode III/IV en geografisch gebied Zuid-Duitsland (in ierder geval wat heuvels / bergen). Rails Flm Piccolo. Afmetingen 170 x 90 (uiterste maximum 230 x 100 cm)
Ik ben zelf ook al aan het stoeien geweest maar ik kom tot de conclusie dat baanplannen ontwerpen niet mijn sterkste punt is. Op internet ben ik wel een aantal baanplannen tegengekomen die mij mooi lijken. Graag zou ik van jullie advies krijgen wat jullie van deze plannen vinden en/of ik nu niet weer dezelfde fout maak.
Onderstaand een aantal plannen die mijn aanspreken:
Any rail voorbeeld bestand (N Peter baanplan 3 http://www.anyrail.com/system-specific4 ... lo_nl.html:

Voorbeeld dat Michiel een aantal berichten geleden heeft gepost:

Recreatiebaan:

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen en hopelijk hebben jullie voor mij een duwtje in de goede richting.
Alvast bedankt!!
Gr. Joeri