Pagina 1 van 1

PS N-Spoor Baan

Geplaatst: 16 jan 2012 14:18
door Peter
Hierbij mijn baanplan (tot nu toe). De aanloop tot dit plan staat beschreven in de sectie Mijn N-Baan / Collectie, Klik.

Graag hoor ik van jullie wat jullie van dit baanplan vinden.
Zijn de wisselstraten logisch en conform de realiteit?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie(s)!

Totaaloverzicht:

Afbeelding

Linkerzijde:

Afbeelding

Midden:

Afbeelding

Rechterzijde:

Afbeelding

De blokken in de tekening zijn 1 bij 1 meter.

Grtz.
Peter

Re: PS N-Spoor Baan

Geplaatst: 16 jan 2012 15:39
door Ton1955
Hallo Peter,

Ik vind dit ontwerp echt gaaf. Ik heb er niet zoveel verstand van maar het lijkt mij een prima ontwerp.
Zelf ben ik ook met een ontwerp in de weer. Maar mijn ruimte is beperkt, 3 mtr bij 0,60mtr.
De kenner onder ons zullen wel reageren denk ik.

Re: PS N-Spoor Baan

Geplaatst: 16 jan 2012 23:24
door FidOo
Peter wat een ruimte zeg.. Daar kun je inderdaad zo'n mooi groot station kwijt. En de nodige paradestukjes.

Even 3 opmerkingen.
1: links in het goederentraject liggen 2 boogwissels als overloop wissels. persoonlijk zou ik deze er uit halen omdat deze in de werkelijkheid eigenlijk niet voorkomen. In plaats van deze wissels zou ik ietsjes verder richting het station het kruisende gedeelte verlengen met een engelse wissel om daar de oversteek te maken. (dit heb je vanaf het HSL traject naar beneden wel gedaan)

2: rechts van het station heb je een doodlopend spoortje. Als je deze verlengt en met een wissel weer aansluit zit je gelijk weer in het goederentraject. Hier hoeven de treinen dan dus niet over het HSL traject om te vertrekken.

3: Je goederen/personen lijn kruist het HSL traject, dit kan een soort van bottleneck zijn. Maar levert tevens mooie variatie in het treinverloop. Ik weet niet of dat je wens is.

Als tip wil ik meegeven: als je dit plan (alleen station met in en uitgaande sporen) eens uitprint (gewoon klein geschaald) en je pakt een viltstift en markeert het doorgaande traject voor elk inkomend spoor naar het betreffend uitgaand spoor. Hierdoor krijg je een goed besef van hoe de treinen zich bewegen in het station en of je dus geen vreemde bewegingen moet maken om weer op het juiste uitgaand spoor te komen.
Daarna kun je dit ook doen om te kijken welke sporen je kunt bereiken vanaf een inkomend spoor.

Succes

Re: PS N-Spoor Baan

Geplaatst: 17 jan 2012 08:21
door Peter
Joost bedankt voor je reacties! Ik ga hier zeker mee aan de slag.

Gisteravond zag ik dat bij de sporen links boven ik nog een overloop wissel mis, deze heeft er wel ingezeten, maar door het wijzigen van het e.e.a. zijn ze per ongeluk vervallen.

De ruimte die ik ter beschikking heb is inderdaad helemaal geweldig. Dit gedeelte van het baanplan is nog maar een deel van de gehele ruimte, wel het grootste deel.

Vanavond pas ik de updates.

Grtz.
Peter

Re: PS N-Spoor Baan

Geplaatst: 17 jan 2012 11:25
door shoven
Peter, ik zie dat je baan zo'n 1m22 diep is. Mijn ervaring is dat dat te diep is om nog goed bij de achterkant te kunnen. Zeker als je aan de voorkant een stad hebt staan waar je overheen moet reiken zonder brokken.
Een cm of 80 is echt wel de limiet, tenzij je er vanaf de andere zijde ook bij kunt.
Misschien iets om rekening mee te houden.

Verder een mooi ontwerp hoor, mooie ruimte.

Re: PS N-Spoor Baan

Geplaatst: 17 jan 2012 11:30
door tv_man
Een paar suggesties:

rechts kan je opstoppingen krijgen omdat bijna alle treinen langs het omcirkelde spoortje moeten. Met de rood ingetekende sporen kan het treinverkeer soepeler lopen.
links: met het rode spoortje kunnen treinen van spoor1 tm 4 (van station gerekend) bij personen/goederen boven links komen. Nu kan je er eigenlijk alleen goederentreinen heensturen. (wijziging: ok, deze had je al opgemerkt..)

Re: PS N-Spoor Baan

Geplaatst: 17 jan 2012 11:45
door Peter
@Steven, de baan is ook van de achterzijde toegankelijk. 1,22 meter zou te doen moeten zijn lijkt mij.

@Tv-man, de overloopwissel aan de linkerzijde miste ik gisteravond ook, deze gaat er dus zeker komen!
M.b.t. de opmerking aan de rechterzijde, zit wat in. Vanavond eens de mogelijkheden bekijken hoe dit op te lossen.

Beiden bedankt!

Grtz.
Peter

Re: PS N-Spoor Baan

Geplaatst: 17 jan 2012 11:51
door shoven
O, dan is het geen probleem.
Zit er nog iets van een schaduwstation achter?

Re: PS N-Spoor Baan

Geplaatst: 17 jan 2012 11:58
door Peter
shoven schreef:O, dan is het geen probleem.
Zit er nog iets van een schaduwstation achter?
Jazeker Steven, schaduwstation gaat er ook zijn. Dit heb ik echter nog niet ingetekend (wel al gebouwd :-) en uitgebreidt getest).
Tevens zal de baan nog uitgebreidt worden met een loc depot en een containeroverslag gedeelte.

Dit zal op de andere gedeelte van de baan geplaatst gaan worden. Zie PS N-Spoor Baan link onder het kopje Mijn N-Baan / Collectie, Klik.

Grtz.
Peter

Re: PS N-Spoor Baan

Geplaatst: 17 jan 2012 20:45
door Peter
Zojuist nog even met de wisselstraten aan de linker en rechterzijde gestoeid. Ik denk dat het linkergedeelte nu ok is.
Het rechtergedeelte wil ik toch nogeens onder de loep nemen... :? Iemand suggesties?

Wederom, op- en/of aanmerkingen zijn welkom.

Linkerzijde:

Afbeelding

Rechterzijde:

Afbeelding

Grtz.
Peter

Re: PS N-Spoor Baan

Geplaatst: 17 jan 2012 21:16
door evo
Kun je de wisselaansturingen voor die engelsmannen wel kwijt zo dicht bij elkaar?

Re: PS N-Spoor Baan

Geplaatst: 18 jan 2012 09:09
door Peter
evo schreef:Kun je de wisselaansturingen voor die engelsmannen wel kwijt zo dicht bij elkaar?
Edwin,

Eerlijk gezegd heb ik geen idee ;) . Ik zal dit moeten testen.

Ik ga servoaandrijvingen gebruiken.

Iemand anders die toevallig 3 engelsmannen ook zo dicht bij elkaar heeft liggen en het geheel met servo's bestuurd?

Grtz.
Peter

Re: PS N-Spoor Baan

Geplaatst: 18 jan 2012 10:04
door pp4trains
Ik denk dat je iets zult moeten knutselen met een verlengd stuk verenstaal via een messingbuisje oid. zodat de servo niet recht onder de wissel komt maar meer opzij.
Een voorbeeldje: http://www.bobvermeulen.com/ onder automatisering - wisselaandrijving
Groeten,
Patrick

Re: PS N-Spoor Baan

Geplaatst: 18 jan 2012 10:16
door Peter
@Patrick, bedankt voor de tip!

Wellicht moet ik het inderdaad op deze manier oplossen.

Eerst maar eens wat wissels gaan bestellen, en dan het geheel uitleggen en bekijken hoe/wat/waar.
Ik hoop volgende week ergens e.e.a. te kunnen bestellen.

Grtz.
Peter

Re: PS N-Spoor Baan

Geplaatst: 01 jan 2013 16:03
door Peter
Allereerst allen de beste wensen voor 2013!

Het is alweer bijna een jaar geleden dat ik de laatste update geplaatst heb :?, de bouw heeft niet stil gelegen maar echt grootte vooruitgang heb ik helaas niet geboekt. Wordt tijd dat er weer treinen gaan rijden! :D

Hierbij een paar foto's van de baan zoals hij er nu is:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wisselstraat op de eerste foto is inmiddels volledig functioneel, servo's enz. zijn geplaatst en in iTrain ingevoerd. De wissels van de andere wisselstraat zijn gelegd en worden op korte termijn van servo's/bedrading enz. voorzien.

De gehele "module" is op hoogte geplaatst. Het verder bouwen zal dadelijk sneller gaan (minder wissels enz. aan te sluiten).

Zoals op de laatste foto te zien is heb ik ook al kort gekeken naar de juiste perron hoogte. Ik moet nog bekijken hoe ik de perrons ga maken.

Ik probeer op korte termijn nog foto's van de onderzijde te plaatsen, kunnen jullie zien hoe e.e.a. aangesloten is.

Grtz.
Peter

Re: PS N-Spoor Baan

Geplaatst: 01 jan 2013 16:22
door michel
Ziet er goed uit Peter heel mooi. ;)

Re: PS N-Spoor Baan

Geplaatst: 06 jan 2013 22:32
door Paul_DMV
Hoi Peter,

Mooie wisselstraat, ziet er leuk uit met dat kruis tussen de sporen!

gr.

Paul

Re: PS N-Spoor Baan

Geplaatst: 14 jan 2013 20:11
door jeepney
Zeer indrukwekkend.

Henk

Re: PS N-Spoor Baan

Geplaatst: 14 jan 2013 21:46
door martindomburg
Indrukwekkend gezicht Peter, echt gaaf om te zien

Re: PS N-Spoor Baan

Geplaatst: 20 jan 2013 13:05
door Peter
Toch weer 3 weken niet zo heel veel kunnen doen.... Verbouwing van de zolder neemt meer tijd in beslag als verwacht. Maar tussendoor toch nog wat aan de baan kunnen doen. De wissels van de 2e wisselstraat liggen nu ook.

Vandaag het geheel op de kant gedraaid, werkt een stuk prettiger :-). De nieuwe wissels aan de onderzijde voorzien van het wisselnummer. Wel zo handig voor het aansluiten zo dadelijk.

Hierbij de beloofde foto's van de onderzijde:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu eerst servo's, servo houders, relais, connectoren, OC32 en draad bestellen....

Als dit gedeelte aangesloten is dan kunnen er eindelijk weer eens treinen gaan rijden. Wordt echt tijd ;)!

Grtz.
Peter

Re: PS N-Spoor Baan

Geplaatst: 20 jan 2013 13:37
door michel
Ziet er indrukwekkend uit Peter.
Mooi en straks netjes hoor. ;)

Re: PS N-Spoor Baan

Geplaatst: 20 jan 2013 17:01
door Peter
Dankje Michel.

Uiteraard alles ook netjes op papier gezet. Mocht er later iets niet meer correct functioneren dan weet ik in ieder geval welke servo met welke OC32 verbonden is. Wel zo handig :d

Grtz.
Peter

Re: PS N-Spoor Baan

Geplaatst: 20 jan 2013 17:54
door Jos
Ziet er goed uit hoor Peter, maar kun je je baanbouw niet beter beschrijven in het Mijn N-baan deel van het forum?

Groetjes,
Jos

Re: PS N-Spoor Baan

Geplaatst: 20 jan 2013 18:20
door Peter
Euh... je hebt helemaal gelijk Jos!

Ik ga een nieuw topic aanmaken.

Grtz.
Peter