Beste allemaal,
Ik wil graag wat schema's in elkaar zetten voor mensen die met binnenverlichting in de rijtuigen aan de slag willen. Zo simpel mogelijk, dus minimaal soldeer gedoe e.d.
Het begin zou een led strip moeten zijn die je van dit soort lengte's afhaalt: http://www.ledlampendirect.nl/led-strip ... led-s.html
Die strippen werken op 12V = en zijn met een schaar in te korten op de (ongeveer) gewenste lengte. Er zit al een plakstrip op (meestal 3M) dus bevestiging is ook geregeld.
Ben opzoek naar 3 schema's:
- 2 rail analoog
- 2 rail digitaal
- 3 rail
Het mooiste is natuurlijk om uit te komen op 1 schema, maar dat lukt mij tot nu toe niet. Onderstaand het idee, nu dus nog de waarde's van de C (tegen het knipperen), R (om de spanning weer naar 12V te krijgen) en een algemene gelijkrichter.
Wie kan helpen? Alvast bedankt voor de input!!
Binnenverlchting met led strips, welke condensator? (e.d.)
Binnenverlchting met led strips, welke condensator? (e.d.)
- Bijlagen
-
- output.png (3.87 KiB) 3113 keer bekeken
Re: Binnenverlchting met led strips, welke condensator? (e.d
Dag Martin,
Goed initiatief!
Samenvatting van mijn bevindingen, gedachten en ideeen:
Op dit moment ben ik bezig met led's inbouwen in oude (als ik goed geinformeerd ben 32 jaar oude) Rivarossi N CIWL rijtuigen.
Na wat speurwerk vond ik op een treinenbeurs plak-ledstrips (geel) van 0,5 meter lang.
Er op zitten 30 smd'-ledjes. De strips zijn in te korten naar 5 cm, 10cm, met dan steeds 3 leds in serie met een weerstand. De spanning voor nominaal gebruik is per segment 12 Volt.
Wat dus nog moest gebeuren is een brugcel plus daarvoor nog een extra weerstand van 1500 Ohm om een mooi effect bij ongeveer 9 Volt te krijgen, na wat experimenteren. Bij die spanning heeft de trein een prima snelheid, en geloofwaardige verlichting.
Dit laatse is persoonlijk......... Er zijn misschien spoorders die witte leds mooier vinden, of feller licht.
In 2 rijtuigen heb ik met sleepcontacten van Conrad de ledstrips ingebouwd. Dat lukt prima, omdat de draaistellen roteren om borstboutjes van 3 mm met vervolgens m2 schroefdraad. Door het verbuigen na montage van de sleepcontacten werkt dit goed.
Resultaat is prima te noemen (bij redelijke kosten) hoewel ik persoonlijk het licht van kleine gloeilampjes nog steeds mooier vind.
Dat komt omdat het licht van gloeilampjes "breedbandig" is.
Ledjes geven namelijk licht van 1 frequentie.
Dan komt nog, dat ondanks de slepers over de wagen asjes slepen dit een behoorlijke mechanische rolweerstand geeft.
Ergens op dit forum las ik iets (weet niet meer waar ) in verband met ontsporen en/of spontaan ontkoppelen. Iets wat tot nadenken stemt.
Bij de eerste proef blijkt dat de verlichting knippert
Oplossing: condensator over de plus en min van de brugcel, van 220 uF 25 Volt. 16 Volt zou eigenlijk genoeg zijn bij analoog bedrijf, waarbij je dus een fysiek kleiner exemplaar kunt nemen, kom ik zometeen op terug. (groter dan 220 uF is beter, maar dat past weer niet)
In 1 rijtuig paste deze oplossing, een hele verbetering! Nog steeds niet ideaal............
Hoewel nu bij gebruik van een analoge IBM voeding (Schravendeel, zelfbouw) de ledjes goed oplichten bij stilstaande trein.
Punt is een beetje dat er in N rijtuigen niet echt veel ruimte is om electronica in te bouwen.
Wat het beste werkt, met welk voeding-syteem je ook rijdt, is volgens mij een oplossing met een zg. stroombron.
De firma Tams maakt deze in conventionele techniek, maar ook met smd-componenten.
De led's worden dan gestuurd met een veel lagere spanning, waardoor bij de geringste rijspanning die dingen op volle sterkte branden. Als je vervolgens secundair (na de gelijkrichter, en zenerdiode) een condensator plaatst, kan deze op een veel lagere spanning gekozen worden. Bv. 6.3 Volt. En dus kun je dan een "dikker" exemplaar nemen, bv 1000 uF.
Ook zag ik (maar dan bij H0 spoor) spoorders die een kleine accu inbouwden.
De truuk is dus volgens mij iets te maken, waarbij de led's met een zo klein mogelijke weerstand aangestuurd worden en tegelijk een zo laag mogelijke spanning. Branden ze mooi constant!
En, daar heb je electronica voor nodig. En die neemt ruimte in............(heb ik het nog niet gehad over hak-en zaagwerk in mijn mooie rijtuigen)
Voorlopig ben ik best tevreden met het bereikte resultaat
Edit: Wat ik nog vergat: Je moet er wel voor zorgen dan je enkelzijdige geisoleerde wielen paarsgewijs per draaistel om en om gemonteerd worden.
Het ene wielstel (het ene spoor) linkerspoor, het andere (andere spoor) vise versa.
Ik hoop dat je iets met mijn reactie kunt
Goed initiatief!
Samenvatting van mijn bevindingen, gedachten en ideeen:
Op dit moment ben ik bezig met led's inbouwen in oude (als ik goed geinformeerd ben 32 jaar oude) Rivarossi N CIWL rijtuigen.
Na wat speurwerk vond ik op een treinenbeurs plak-ledstrips (geel) van 0,5 meter lang.
Er op zitten 30 smd'-ledjes. De strips zijn in te korten naar 5 cm, 10cm, met dan steeds 3 leds in serie met een weerstand. De spanning voor nominaal gebruik is per segment 12 Volt.
Wat dus nog moest gebeuren is een brugcel plus daarvoor nog een extra weerstand van 1500 Ohm om een mooi effect bij ongeveer 9 Volt te krijgen, na wat experimenteren. Bij die spanning heeft de trein een prima snelheid, en geloofwaardige verlichting.
Dit laatse is persoonlijk......... Er zijn misschien spoorders die witte leds mooier vinden, of feller licht.
In 2 rijtuigen heb ik met sleepcontacten van Conrad de ledstrips ingebouwd. Dat lukt prima, omdat de draaistellen roteren om borstboutjes van 3 mm met vervolgens m2 schroefdraad. Door het verbuigen na montage van de sleepcontacten werkt dit goed.
Resultaat is prima te noemen (bij redelijke kosten) hoewel ik persoonlijk het licht van kleine gloeilampjes nog steeds mooier vind.
Dat komt omdat het licht van gloeilampjes "breedbandig" is.
Ledjes geven namelijk licht van 1 frequentie.
Dan komt nog, dat ondanks de slepers over de wagen asjes slepen dit een behoorlijke mechanische rolweerstand geeft.
Ergens op dit forum las ik iets (weet niet meer waar ) in verband met ontsporen en/of spontaan ontkoppelen. Iets wat tot nadenken stemt.
Bij de eerste proef blijkt dat de verlichting knippert
Oplossing: condensator over de plus en min van de brugcel, van 220 uF 25 Volt. 16 Volt zou eigenlijk genoeg zijn bij analoog bedrijf, waarbij je dus een fysiek kleiner exemplaar kunt nemen, kom ik zometeen op terug. (groter dan 220 uF is beter, maar dat past weer niet)
In 1 rijtuig paste deze oplossing, een hele verbetering! Nog steeds niet ideaal............
Hoewel nu bij gebruik van een analoge IBM voeding (Schravendeel, zelfbouw) de ledjes goed oplichten bij stilstaande trein.
Punt is een beetje dat er in N rijtuigen niet echt veel ruimte is om electronica in te bouwen.
Wat het beste werkt, met welk voeding-syteem je ook rijdt, is volgens mij een oplossing met een zg. stroombron.
De firma Tams maakt deze in conventionele techniek, maar ook met smd-componenten.
De led's worden dan gestuurd met een veel lagere spanning, waardoor bij de geringste rijspanning die dingen op volle sterkte branden. Als je vervolgens secundair (na de gelijkrichter, en zenerdiode) een condensator plaatst, kan deze op een veel lagere spanning gekozen worden. Bv. 6.3 Volt. En dus kun je dan een "dikker" exemplaar nemen, bv 1000 uF.
Ook zag ik (maar dan bij H0 spoor) spoorders die een kleine accu inbouwden.
De truuk is dus volgens mij iets te maken, waarbij de led's met een zo klein mogelijke weerstand aangestuurd worden en tegelijk een zo laag mogelijke spanning. Branden ze mooi constant!
En, daar heb je electronica voor nodig. En die neemt ruimte in............(heb ik het nog niet gehad over hak-en zaagwerk in mijn mooie rijtuigen)
Voorlopig ben ik best tevreden met het bereikte resultaat
Edit: Wat ik nog vergat: Je moet er wel voor zorgen dan je enkelzijdige geisoleerde wielen paarsgewijs per draaistel om en om gemonteerd worden.
Het ene wielstel (het ene spoor) linkerspoor, het andere (andere spoor) vise versa.
Ik hoop dat je iets met mijn reactie kunt
Groet van Frank