Modelbaan Moustiers het prille begin

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
DirkH

Modelbaan Moustiers het prille begin

Bericht door DirkH »

Hoi allemaal,

Eindelijk heb ik de nodige tijd gevonden om te starten met de bouw van de modelbaan.
De voorbije maanden heb ik eerst geexperimenteerd met dinamo, koploper enz.. om te kijken wat er mogelijk was.
Het eerste plan is ondertussen naar de prullenbak verwezen en ik ben dan maar opnieuw begonnen met 1 segment van wat er uiteindelijk een 4 tal zullen worden.
Unbenannt (Small).jpg
Unbenannt (Small).jpg (41.99 KiB) 4610 keer bekeken
Het baanplan het stukje links onder is maar bijgevoegd om de bocht te kunnen tekenen. Dit stuk wordt later vervangen door een volgende segment.

Een 3D overzicht van wat ongeveerd de uiteindelijke bedoeling zal worden.
20032012-2 (Small).jpg
20032012-2 (Small).jpg (28.34 KiB) 4610 keer bekeken
En dan nu de vorderingen van de bouw :
P1010001 (Small).JPG
P1010001 (Small).JPG (45.35 KiB) 4610 keer bekeken
P1010002 (Small).JPG
P1010002 (Small).JPG (46.91 KiB) 4610 keer bekeken
verdere foto's op :
https://picasaweb.google.com/1055862660 ... /Modelbaan

Dirk

Mvgr. Dirk

epocheales denken

Re: Modelbaan Moustiers het prille begin

Bericht door epocheales denken »

Hoi Dirk,

Leuk, heel leuk deze modelbaan van jou. Nou eens niet een volgepropte baan met rails (ik zei de gek :lol: ) maar een mooie balans tussen landschap en railbedrijf.
Meer landschap dan rails en dat komt altijd veel realistischer over als zeg ik het zelf.
Ben erg benieuwd naar jouw vorderingen en blijf dit draadje zeker met belangstelling volgen.

Veel succes :!:

Groet,

Hans.

Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

helemaal met Hans eens
een mooi begin zo

Gr andy

RonaldB

Bericht door RonaldB »

Ik sluit me ook aan bij de vorige sprekers.
Meer landschap en minder rails, heeft bij mij ook de voorkeur.
Ik zie dat je al aardig ver bent met je baan.
Succes met bouwen.
Ik blijf je volgen.

PS..Kan je uitleggen waar Moustiers vandaan komt/wat het betekent?
Groeten Ronald

Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

Lemland

Bericht door Lemland »

Ook bijzonder dat je aan de scenery aan het bouwen bent terwijl de rails nog niet ligt. Dat heb ik volgens mij nog niet eerder zo gezien. Wel gebouwen (locloods in Brussel bijv.) maar niet ook het landschap.

Bart

Onderwerp starter
DirkH

Bericht door DirkH »

Hoi allemaal,

@Robert : moustiers st-marie is een klein dorpje gelegen in het zuiden van frankrijk , ik ben daar enkele malen op vakantie geweest (vlak bij de gorge du verdon) en de streek is echt de moeite waard. Vandaar de naam.

@Bart : aangezien ik nogal klodder met het gips en wil vermijden dat ik veel kuis werk heb maak ik eerst de ruwbouw van het landschap.
Bij deze module kan ik de sporen later leggen aangezien die op een volledig vlak stuk liggen en nog goed te bereiken zullen zijn. Bij de volgende modulles zal dat niet meer het geval zijn dar er tunnels zullen bijkomen.

Vandaag begonnen met de spoorbedding te maken met gamma ondervloer, mijn voorraad papieren zakdoekjes is er al door waardoor de werken aan het landschap even stil liggen. Dus een van de volgende dagen even langs de winkel. Ik heb nog een poging ondernomen met keukenrol gedrenkt in gips maar dat droogt blijkbaar niet zo goed, na 2 dagen was het gips nog steeds vochtig.

Dirk

Mvgr. Dirk

Onderwerp starter
DirkH

Bericht door DirkH »

Hoi allemaal,

een kleine update:

De eerste bergen verschijnen. Ik heb hiervoor een ondergrond gemaakt van in gips gedrenkte doekjes, daarna een dikke laag gips erover en dan maar bewerken met de beitel wanneer het nog niet helemaal droog is. Een grondlaag in licht grijs aangebracht en daarna met oker en gebrande sienna wat extra kleur opgrbracht en een wash met zwart gemengd met gebrande sienna.
Voor de eindafwerking is er dan nog met een bijna droge borstel wit aangebracht om de rotsen een beetje op te lichten.
P1010006 (Small).JPG
P1010006 (Small).JPG (63.58 KiB) 4371 keer bekeken
P1010008 (Small).JPG
P1010008 (Small).JPG (52.29 KiB) 4371 keer bekeken
Ondertussen is er ook een begin gemaakt met het leggen van de railbedding, de railbouw ploeg gebruikt de droogtijd tussen de verflagen om de bedding klaar te maken.
P1010013 (Small).JPG
P1010013 (Small).JPG (54.1 KiB) 4371 keer bekeken
Nu wordt het tijd dat de beurs in Nijmegen eraan komt om het nodige strooimateriaal en scenery materiaal aan te kopen.
Een deel ervan heb ik reeds maar ik mis nog verschillende groene tinten, buine tinten , zeer licht grijs om de kiezel weg aan te leggen enz..
Ook nog wat materiaal om struiken en bomen te maken zal erbij horen. De geldbeugel zal nog eens diep moeten opengaan.
P1010009 (Small).JPG
P1010009 (Small).JPG (54.13 KiB) 4371 keer bekeken
Verder moet ik ook nog op zoek gaan naar de juiste kleine steentjes om de rotsen verder af te werken.
Al zeg ik het zelf voor een eerste poging vindt ik het best geslaagd.

Dirk

Mvgr. Dirk

evo

Bericht door evo »

DirkH schreef:Al zeg ik het zelf voor een eerste poging vindt ik het best geslaagd.
Helemaal mee eens!
Je kunt er evt nog met sterk verdund zwart overheen gaan en dan met een spons afdeppen. De zwarte verf blijft dan in de diepere plekken zitten en je krijgt dan wat meer dieptewerking.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

evo schreef:
DirkH schreef:Al zeg ik het zelf voor een eerste poging vindt ik het best geslaagd.
Helemaal mee eens!
Je kunt er evt nog met sterk verdund zwart overheen gaan en dan met een spons afdeppen. De zwarte verf blijft dan in de diepere plekken zitten en je krijgt dan wat meer dieptewerking.
Je kunt ook lasseur verf van Heki gebruiken als je dat hebt.

mvrg Bob Vermeulen

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

die rotsen zien er goed uit Dirk

Gr andy

HTteG

Bericht door HTteG »

Dirk wat ik zelf doe is het meest fijne grind in de grijze kleur tijdens het drogen er op strooien. Als je een stukje met lijm behandeld en daar grind over strooit krijg je al een leuk effect. Tevens kan je dan ook groen en dergelijke strooien. Onder aan je rotsen weer wat grover om vallend gesteente na te bootsen. Succes
Henk

Paul B

Bericht door Paul B »

Mooi! Is vast niet je eerste baan, dit...

Onderwerp starter
DirkH

Bericht door DirkH »

Hoi,

bedankt voor de komplimenten en tips, ik zal de lasseur verf van Heki maar bijvoegen op het boodschappen lijstje van zaterdag.

Deze avond nog een stukje rails leggen maar eerst moeten de readcontacten nog geplaatst worden voor de detectie van de treinen.

Dirk

Mvgr. Dirk