Hulp/advies gevraagd bij overstap naar digitaal.

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jelle

Hulp/advies gevraagd bij overstap naar digitaal.

Bericht door Jelle »

Voordat ik verder ga wil ik even vermelden dat ik heel veel heb gelezen over digitaal rijden, maar ik kan er nog maar weinig spaghetti van maken.

Ik had nooit gedacht dat ik dit zou schrijven, maar ik ben eigenlijk wel om. Digitaal rijden lijkt mij toch inderdaad ook HET mooie van de tegenwoordige modelspoorbaan.
Probleem is alleen dat ik wel voldoende weet van analoog rijden, maar totaal niets van digitaal rijden. En dan bedoel ik; wat heb ik nodig?

Ik wil 'eenvoudig' beginnen met alleen de besturing van de treinen digitaal. Maar is zie door de bomen het bos niet meer. En aangezien er volgens mij hier op het forum heel veel kennis en ervaring zit, zou ik graag jullie hulp willen inroepen.

Ik heb ondertussen voldoende rails e.d. dus dat is geen probleem.
Mijn keuze (voor zover van belang) is gevallen op DCC omdat hier ogenschijnlijk de meeste keus in te vinden is.
Maar wat moet/kan ik als beste voor een besturing nemen?
Op Ebay zag ik dit http://www.ebay.nl/itm/290619488916?ssP ... 1436.l2649 staan. Is zoiets voldoende om mee te beginnen? Of moet hier nog meer bij aangeschaft worden. Of is dit helemaal niet wat ik nodig heb?
Is het verantwoord om dergelijke apparatuur 2e hands aan te schaffen, of is dat (zoals zo vaak met bv. PC's) niet aan te raden?

Nogmaals, op gebied van het digitale modelspoor ben ik een totale nitwit, dus ik hoop echt dat jullie mij verder kunnen helpen.
Bij voorbaat in ieder geval vast heel hartelijk bedankt.

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

shoven

Re: Hulp/advies gevraagd bij overstap naar digitaal.

Bericht door shoven »

Jelle,

Wat je nodig hebt voor digitaal ligt er helemaal aan hoe uitgebreid je wilt gaan. Belangrijk punt is of je met de pc wilt rijden. Zo ja, dan is een wat eenvoudiger centrale ook een goede keus. Wil je zonder pc rijden, dan tellen bedieningsgemak van de centrale etc weer meer door.

Wat je in elk geval nodig hebt is een digitale centrale. Twincenter, Intellibox, Multimaus, EcoS, enz. Het zijn allemaal prima dingen, maar wel met verschillend bedieningsgemak.
Als je de wissels ook digitaal wilt bedienen, dan heb je ook wisseldecoders nodig.
Als je met blokbeveiliging wilt werken, essentieel bij rijden met de pc, dan heb je bezetmelders nodig.
En uiteraard locs met decoders.

De hamvraag is dus: hoe ver wil je uiteindelijk gaan? Als je een 'eindplaatje' hebt van wat je wilt, kun je daar naartoe werken.

Ik ben zelf volledig digitaal gegaan, met pc-besturing (Koploper). Daardoor kan ik volstaan met een goedkope, simpele centrale (Multimaus). Wissels worden digitaal aangestuurd door Lenz wisseldecoders en Rosoft Servoswitches. Blokken detecteer ik met Rosoft S88 bezetmelders. En daarnaast nog wat ondersteunend spul als een S88xpressnetLi, keerlusprints en seinsturing.
Wat ik je in elk geval kan adviseren is een klein proefbaantje te bouwen om alles uit te proberen. Is financieel ook niet meteen een aderlating.

Over tweedehands: tja,wil je garantie enzovoorts? Speel dan op zeker en koop nieuw. Mijn 1e Multimaus heb ik nieuw gekocht, bij de 2e durfde ik tweedehands wel aan (ik heb er 2 vanwege de grootte van de baan). Er kan niet zoveel kapot, maar het is natuurlijk wel een verschil of je en Multimaus van 75 piek hebt of een EcoS van 500+ euri's.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Lemland

Bericht door Lemland »

Ligt inderdaad aan wat je wil. Wij zijn bijvoorbeeld veel minder ver gegaan dan shoven en hebben een Trix MobileStation2, zoals in zo'n setje als je laat zien. Kan je treinen mee besturen en (via decoders) wissels, ontkoppelaars, huisjesverlichting enzovoorts. Maar geen uitgebreid scherm en minder gemak dan een grotere centrale of PC, want bij alles wat je wil schakelen moet je door een menuutje heen. Heb je een klein baantje, dan gaat dat prima.

Nieuw kosten ze rond de negentig euro dus als die advertentie tweedehands is, zou ik dat niet doen. Tweedehands hoeft geen probleem te zijn, aantal keren tweede hands laptops en game consoles gekocht en nooit problemen mee gehad.

Wij hebben er twee, maar dat hoeft niet, wij kozen daar uiteindelijk voor omdat dat leuker speelt. Kan Lem bijvoorbeeld het nevenlijntje bedienen en een vriend die op visite is de hoofdlijn. Of eentje de treinen en eentje de wissels.

Bart

Onderwerp starter
Jelle

Bericht door Jelle »

Heel hartelijk bedankt voor deze snelle antwoorden.

Wat mijn bedoeling is, dat ik verschillende treinen digitaal kan laten rijden (met de eventueel bijbehorende toeters en bellen). En dit zonder dat er allerlei aanrijdingen en dergelijke (kunnen) gebeuren.

De verlichting (van de scenery) blijft heb ik allemaal in eigen controle door een zelf gebouwde schakelkast.
De wissels, seinen en dergelijke blijf ik (voorlopig) handmatig (elektrisch) bedienen. Misschien in de hele verre toekomst dat dit ook het digitale pad op gaat.

En het met PC/Laptop werken zie ik voorlopig zeker niet zitten.
Teveel nieuwe toestanden en ik kan het straks misschien niet meer volgen. Bovendien zal moeder de vrouw waarschijnlijk haar veto uitspreken als de hobby een financieringsmaatschappij ter ondersteuning nodig heeft. ;) :D

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...

anne w

Bericht door anne w »

Beste Jelle,

Er zitten onverenigbare eisen in je pakket: verschillende treinen rijden zonder aanrijdingen versus geen pc/laptop.

Iets moet het verkeer voor je "in de gaten" houden, in de meeste gevallen is dat een computerprogramma, er zijn twee digitale centrales waar een computerprogramma in zit, de Viessmann Commander en de Raptor.

Natuurlijk is het zo dat, als je elke trein hun eigen "rijbaan" (dus niet kruisend en inhalen is ook verboden) geeft, er ook geen aanrijdingen kunnen gebeuren

Groet, Anne W

H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Onderwerp starter
Jelle

Bericht door Jelle »

Als ik dat laatste dus goed begrijp, is er geen wezenlijk verschil in het rijden tussen Analoog en Digitaal?

Dan moet ik het toch maar een stapje verder voeren. Ik wil toch met meerdere treinen tegelijk kunnen gaan rijden.
Ik heb ondertussen een laptop uit de kast getrokken en ontdaan van alle 'overbodige software'. Hierop ga ik straks koploper v7.5 installeren.
En ben ondertussen al een beetje de twee pdf-bestanden aan het door lezen.

* Is het mogelijk om 'droog' te oefenen met koploper? Dus zonder een daadwerkelijke baan aan te sluiten, of is er een signaal van de baan nodig?
Ik vind namelijk de handleiding (voor mij persoonlijk) een beetje verwarrend. Ik kan er geen eenduidig antwoord in vinden.

Dan zit ik eigenlijk nog met de belangrijkste vraag. Wat heb ik allemaal in eerste instantie nodig om goed te kunnen rijden op een eenvoudige 'kleine baan'?
Ik las iets over blokmelders, terugmelders, functiedecoders maar raak het overzicht even helemaal kwijt. Is er misschien ergens een ´basis boodschappenlijst´ beschikbaar?

Zoals ik zelf snap en ook overal aangeraden wordt, begin ik klein en ga het dan later wel uitbreiden als ik het in de vingers heb. Maar om verschillende redenen is het wel nodig dat het begin ook een functionerend baantje oplevert.

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Binnenkort meer...

anne w

Bericht door anne w »

Beste Jelle,

Nee, er blijft altijd één groot verschil tussen analoog en digitaal: met analoog en één trafo regel je het spanningsnivo van de hele baan, dus de snelheid van alle treinen die op die baan staan, met digitaal regel je met één centrale de snelheid van de treinen elk apart.

Koploper heeft een mogelijkheid om droog te oefenen en ja, voor een beginner is Koploper een hele hoge berg, zeker met de handleiding in de hand, je moet dan ook bij het begin beginnen: een ovaal, zonder wissels, met blokken in één rijrichting, als je dat snapt, dan een inhaalspoor er bij maken, als je dat snapt dan kopsporen en tegengesteld verkeer.

Voor een simpel ovaal heb je nodig: een centrale, een interface, digitale loks en terugmelders.

Als je dat allemaal snapt, dan heb je de beginselen in het vizier van elk computerprogramma, daarna kun je beginnen aan de implementatie van je eigen baan, ken je het Koploperforum, daar kun je een back-up van je baanplan plaatsen en dan kijken de geïnteresseerden er naar.

Groet, Anne W

H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

rob schellenbach

Bericht door rob schellenbach »

Jelle ,

ik denk dat het handig is om wat structuur in de informatie en antwoorden aan te berengen .

vul maar in

1: je hebt al een analoge baan ja/nee
2: de baan is al volledig opgebouwd en voorzien van huisje boompje beestje etc . ja /nee
3: de baan is groot /klein
4: je legt alleen afentoe wat rails neer om mee te stoeien . ja/nee
5: je hebt veel /weinig gemotoriseerd rollend materiaal .
6: je rollende materiaal kan gedigitaliseerd worden ja/nee
7: je rollende materiaal is oud / nieuw /gemengd
8: welke merken gemotoriseerd materiaal heb je

je kunt nu kiezen voor 2 manieren van aansturing .

1: het dinamo systeem . ik noem dit een centraal geregeld systeem . dat wat de boel digitaal maakt zit allemaal in de dinamo kast . dit kan interessant zijn als je veel loks hebt die gedigitaliseerd zouden moeten worden .
voor zover ik dinamo begrijp hoef je je analoge loks niet aan te passen en verzorgt dinamo de digitale aansturing .

2: de , wat ik de decentrale systemen noem . voor zover mij bekend , alle andere digitale systemen .ik zou dan wel voor DCC aansturing gaan .
hier bij moet je voor elke lok een decoder inbouwen .
je mag , als je de digitale centrale op de baan hebt aangesloten absoluut geen analoge loks op de baan zetten .
in het ergste geval gaat de lok stuk . rijden doet hij in iedergeval niet .

voor het aansturen van wissels en seinen heb je bij beide systemen een print of kastje nodig dat dit regeld .

voor alle systemen geld : het kost best wel veel geld .maar ja, dat geld voor de hele treinen hobby .

groet
Rob S.

Groet

Rob Schellenbach

Onderwerp starter
Jelle

Bericht door Jelle »

Beste Rob,

1: Ja, ik heb momenteel een vrij eenvoudige (rechthoekige) analoge baan, maar deze wordt afgebroken en er komt een nieuwe L-vormige tafel voor in de plaats met een overal breedte van 80 cm, de lengte van de lange poot is 244 cm, de lengte van de korte poot die tegen de zijkant van de lange poot wordt geplaatst is 130 cm.
2: dus nog geen huisje, boompje, beestje
3: De bovenstaande afmetingen geven eigenlijk de max ruimte aan. (Later wil ik eigenlijk de L-vorm ombouwen naar een U-vorm met dan op het laatst te plaatsen stuk rangeerterrein)
4: Tja, het wordt wel een permanente baan, de situatie gaat eigenlijk bepalen hoe klein of groot de baan wordt en hoe hij eventueel wordt uitgebouwd.
5: Momenteel weinig gemotoriseerd materiaal.
6: Eén lok kan gedigitaliseerd worden, één lok weet ik niet en één stoomlok kan niet gedigitaliseerd worden, maar die komt alleen op een pendelbaantje te rijden. Verder wil ik uiteraard nog meerdere loks aanschaffen.
7: gemengd dus.
8: Minitrix, Fleischmann, Roco.

Ik had voor mijzelf al besloten dat het DCC gaat worden omdat hier van alles voor te koop is.
Daarnaast heb ik zojuist een laptop klaar gemaakt om te gaan gebruiken voor de baan en ik heb koploper geïnstalleerd om even mee te gaan droog-stoeien.

En natuurlijk iedere hobby kost geld. En de modelspoorhobby is daar een mooi voorbeeld van, maar de snelheid van uitgeven heb je toch zelf in de hand. ;)

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Binnenkort meer...

spoor65

Bericht door spoor65 »

Jelle,

En als je met koploper verder wilt testen dan alleen droog,
maar ook als je sowieso een beginnend digitaal rijder bent die alle kneepjes nog
moet leren, raad ik je aan om eerst te gaan kijken naar een Multimaus,
die koop je voordeling voor z`n pakweg €70 a €80 op MP of ebay.

Dan nog ff bij rosoft een s88XPressNetLI startset (€76,45) aanschaffen om hiermee de Multimaus met de PC te koppellen,
en je kunt op een voordelige manier je het digitale eigen maken.

mvg

Freddy

PS, in jouw link in het eerste bericht laat je een marklin set zijn, mss beter even zoeken naar de trix/minitrix uitvoering.

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Hookies

Bericht door Hookies »

Als je toch je baan gaat afbreken en nog geen nieuwe hebt gebouwd, raad ik je aan om eerst even een ovaal testbaantje te maken met een inhaalspoor en wellicht een kopspoor. Dan krijg je de kneepjes van Koploper sneller onder de knie en kun je dit weer meenemen bij je nieuw te bouwen baan.

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Robboz

Bericht door Robboz »

Ha Jelle,

Om het allemaal wat eenvoudig neer te zetten, heb je minimaal nodig om een door de computer bestuurde baan te maken:
1 pc met seriële poort
1 loc met een DCC-decoder
1 Multimaus (die is het voordeligst)
1 startset van Rosoft (S88XpressNetLI startset slechts €76,45) Die vind je hier
1 besturingsprogramma voor het aansturen van je baan, bijvoorbeeld Koploper (gratis) of Itrain (kost geld)

Mocht je pc niet beschikken over een seriële poort maar wel over een usb-aansluiting, heb je ook nog een verloop naar seriëel nodig. Die is te koop bij bijvoorbeeld Conrad.

Eventueel kan je dan ook je wissels nog aansturen vanuit het besturingsprogramma, mar dan heb je ook nog een of meerdere wisseldecoders nodig. Deze zijn ook voordelig bij Rosoft te koop.
Bovendien heeft Rosoft ook een forum waar je met je vragen terecht kunt en biedt Wim Ros een meer dan uitstekende ondersteuning als je er niet uit komt!
De aansluitschema's kan je ook bij Rosoft inzien zoals bijvoorbeeld deze

Succes!
Groet,
Rob

Gek op stoom!

Onderwerp starter
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik dacht even dat ik weer de kluts zou kwijt raken. Maar gelukkig, ik heb 'm weer gevonden, hij lag onder m'n stoel. :D

Ik ga nu dus eerst op 'jacht' naar een Multimaus. Ondertussen had ik al gevonden dat die van Roco en Fleischmann precies het zelfde zijn, alleen een ander kleurtje.
Maar nu kom ik op Ebay van alles tegen, en wel deze: http://www.ebay.nl/itm/Roco-Multimaus-1 ... 1c25ae907a
als ook deze: http://www.ebay.nl/itm/Roco-HO-Multimau ... 4164677662

Nu ga ik er eigenlijk van uit dat ik iets dergelijks als de tweede moet hebben, "met al die doosjes e.d."
En van daaruit kan ik dus verder bouwen.

En inderdaad, dan ik begin straks eerst maar eens eenvoudig met 'een ovaaltje' en ga vandaar verder.

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Binnenkort meer...

Robboz

Bericht door Robboz »

Jelle schreef:Ik dacht even dat ik weer de kluts zou kwijt raken. Maar gelukkig, ik heb 'm weer gevonden, hij lag onder m'n stoel. :D

Nu ga ik er eigenlijk van uit dat ik iets dergelijks als de tweede moet hebben, "met al die doosjes e.d."
Ha Jelle,

Je slaat de spijker op zijn kop! Die doosjes heb je idd nodig!
Groet,
Rob

Gek op stoom!

rob schellenbach

Ha Jelle ,

Ik heb je antwoord gelezen . das mooi , je maakt een verse start .dan kun je zonder problemen alle kanten uit .

ik las dat je , om te beginnen voor de multie maus wil gaan .
niets mis mee , ik heb als je wilt een komplete multi maus liggen waar ik niets mee doe .
die komt uit een van de startsets die ik vorig jaar heb gekocht .als je het interssant vind kun je er oolk een esu switchpilot bij krijgen .
dit is een dcc wissel decoder voor 4 wissels .
dan heb je alleen nog de s88xperssnetli startset van rosoft nodig om hem aan een pc te knopen.

welk merk rails ga je gebruiken . je moet niet een analoge aansluit rails gebruiken om de MM aan te sluiten . dat geeft problemen als het uberhaupt al werkt .
je kunt of de draad direct aan de rails solderen of met aansluit klemmetjes werken .

welke loks , merk en nummer heb je .
dan kunnen we mee kijken wat er in past .

Groet

Rob S.

Groet

Rob Schellenbach

spoor65

Bericht door spoor65 »

Jelle,

Idd zoals al vermeld door voorgangers, heb je die hele set nodig, dus de maus zelf, maar ook dat zwarte kassie, wat uiteindelijk de centrale is,
en de trafo,

persoonlijk vind ik het jammer dat Roco/Fleischmann tegenwoordig dat kleine trafotje in nieuwe sets stoppen.
maar soms zie je ook nog sets te koop waar de grotere Trafo artnr 10725 nog in zit.
zoals bv in deze ebay advertentie:

http://www.ebay.nl/itm/Roco-Digitalsteu ... 1c2593495a

Zou ik persoonlijk liever voor kiezen dan die met de kleine trafo.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Jelle

Bericht door Jelle »

Nou, ik heb inmiddels dus een Multimaus en vanaf donderdag heb ik een nieuwe tafel waarop ik rustig aan met digitaal modelspoor ga experimenteren/testen.

Ook heb ik vanmiddag een nieuw lokje van Hobbytrain binnen gekregen, Rangeer-diesellok BR 383 DB #362 556-3 met NEM 651 aansluiting.
Hier zit voor mij weer even een probleem. Er moet nog een locdecoder in. Ik heb de bijgesloten papieren dooggenomen en het inbouwen zou eigenlijk niet zo'n probleem moeten zijn.
Voor wat ik begrepen heb, NEM-stekkertje er uit, Decoder er in. Verder staat er niets over bijzondere handelingen in. Enigste aanvullende informatie zijn de afmetingen van de benodigde decoder, nl. 13,4 x 8,8 x 3,3 mm.

Alleen, ik heb op verschillende plaatsen gezocht, maar ik kan niet vinden waar ik een passende decoder kan bestellen. Ook niet bij Conrad, ondanks dat dit lokje geleverd wordt door Conrad.

Iemand misschien enig idee waar ik een passende decoder kan vinden?

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Binnenkort meer...

martinb

Bericht door martinb »

Dat is toch die V60 ? http://www.1zu160.net/test/hobbytrain-v60.php Daar heb ik een kuhn 045 in zitten volgens mij.

Zie ook: http://www.1zu160.net/scripte/forum/for ... &sb2=&sb3= als dat dezelfde is.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
Jelle

Bericht door Jelle »

martinb schreef:Dat is toch die V60 ? http://www.1zu160.net/test/hobbytrain-v60.php Daar heb ik een kuhn 045 in zitten volgens mij.

Zie ook: http://www.1zu160.net/scripte/forum/for ... &sb2=&sb3= als dat dezelfde is.
Ja dat is inderdaad de V60. Maar heel mooi dat ik nu weet welke decoder er in kan. Moet ik maar even zien dat ik in Lochem kom de komende dagen.

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Binnenkort meer...

Onderwerp starter
Jelle

Bericht door Jelle »

Vanmorgen op de beurs in Laag Soeren bij N-spoor.nl een decoder gekocht.
Vanmiddag in het lokje geplaatst en op een testbaantje gezet. Na een tijdje stoeien met de MultiMaus, de boel werkend gekregen.

Ik moet eerlijk toegeven, het is geweldig. Ik ben om, ik ga definitief digitaal. (op het buurtspoortje na dan, die blijft analoog)

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Binnenkort meer...

rob schellenbach

Hi Jelle ,
goed te lezen dat er wat begint te werken .
en ja , digitaal is leuk , maar ernstig verslavend . :?

groet .
rob s.

Groet

Rob Schellenbach

Onderwerp starter
Jelle

Bericht door Jelle »

Ja, ik ben nu een intens gelukkig mens.
Het rijd geweldig mooi, al had ik in eerste instantie even moeite om de instellingen goed te krijgen. Ik was even vergeten dat je het lok-adres 3 niet kan gebruiken. Toen ik dat weer terug had gelezen in de handleiding, was het een koud kunstje om de lok te programmeren en vervolgens de Maus goed in te stellen.

Ondertussen heb ik al plannen gemaakt om mijn oude lokjes te digitaliseren. Ik had overigens even een filmpje gemaakt van de eerste rondjes digitaal, maar moet daar nog even wat aan bewerken. Zodra die klaar is zal ik die ook via een linkje posten.

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Binnenkort meer...
Plaats reactie