Welke systemen gebruiken jullie met welke software en ...
Welke systemen gebruiken jullie met welke software en ...
Hallo,
Welke Digitale systemen gebruiken jullie, bijv. Multimaus, Intellibox, Ecos, etc.
En indien jullie de baan aansturen met een softwarepakket op de PC, welk software pakket.
Dan natuurlijk welke bezetmelders en welke wisseldecoders.
Vertel dan ook wat over jullie ervaringen ermee, wat ben je zoal tegengekomen.
Het is niet de bedoeling om te vervallen in discussies over bijv. DCC en Selectrix. Wel of niet welke type centrale.
We zijn op zoek naar ervaring verhalen.
groet,
Hans
Welke Digitale systemen gebruiken jullie, bijv. Multimaus, Intellibox, Ecos, etc.
En indien jullie de baan aansturen met een softwarepakket op de PC, welk software pakket.
Dan natuurlijk welke bezetmelders en welke wisseldecoders.
Vertel dan ook wat over jullie ervaringen ermee, wat ben je zoal tegengekomen.
Het is niet de bedoeling om te vervallen in discussies over bijv. DCC en Selectrix. Wel of niet welke type centrale.
We zijn op zoek naar ervaring verhalen.
groet,
Hans
https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
Re: Welke systemen gebruiken jullie met welke software en ..
Lenz, koploper.
Lenz: hufterproof, niet goedkoop, werkt altijd.
Koploper: kost niets, doet alles.
Dinamo, koploper.
Als bezetmelders reedcontacten, voor de wissels servo's
Dirk
Als bezetmelders reedcontacten, voor de wissels servo's
Dirk
Mvgr. Dirk
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Heren,
Dank voor jullie bijdrage's. Maar mag misschien iets uitgebreider
groet,
Hans
Dank voor jullie bijdrage's. Maar mag misschien iets uitgebreider
groet,
Hans
Welke Digitaal systeem gebruik ik: Lenz
Baan aansturing met softwarepakket: Koploper
Bezetmelders en wisseldecoders: Lenz
Ervaring:
Oh wacht, toch nog wat meer "wol" gevonden: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... loper.html Hopla, zo beter?
Kan er weinig meer van vertellen eigenlijk. Ik kan natuurlijk een geweldig verhaal vertellen over roodkapje en de lenz centrale, maar dat is een sprookje. Oh ja... dat is achteraf nog steeds blij ben met de keuze voor Lenz.
Spannender is het niet en dat geeft wellicht nog duidelijker aan hoe goed het e.e.a. in elkaar zit. Geen gezeur, geen spannende verhalen, geen gedoe. Heerlijk.
Baan aansturing met softwarepakket: Koploper
Bezetmelders en wisseldecoders: Lenz
Ervaring:
Oh wacht, toch nog wat meer "wol" gevonden: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... loper.html Hopla, zo beter?
Kan er weinig meer van vertellen eigenlijk. Ik kan natuurlijk een geweldig verhaal vertellen over roodkapje en de lenz centrale, maar dat is een sprookje. Oh ja... dat is achteraf nog steeds blij ben met de keuze voor Lenz.
Spannender is het niet en dat geeft wellicht nog duidelijker aan hoe goed het e.e.a. in elkaar zit. Geen gezeur, geen spannende verhalen, geen gedoe. Heerlijk.
Digitale centrale: Roco multimaus.
Goedkoop en doet prima wat hij moet doen.
Dat is het voorlopig. Er is nog altijd geen vaste baan. Maar deze zal ook voorlopig analoog aangestuurd worden met uitzonderingen van de loks natuurlijk.
Het geautomatiseerde rijden met pc trekt mij nog niet helemaal over de streep.
Goedkoop en doet prima wat hij moet doen.
Dat is het voorlopig. Er is nog altijd geen vaste baan. Maar deze zal ook voorlopig analoog aangestuurd worden met uitzonderingen van de loks natuurlijk.
Het geautomatiseerde rijden met pc trekt mij nog niet helemaal over de streep.
zit me af te vragen waar je heen wilt Hans ?
Ik gebruik koploper met een Fleischman twincentre, wisseldecoders/ bezetmelders van Rosoft. Mijn ervaringen, tja zelfs zonder kennis kan iedereen die een manual kan lezen beginnen, het lijkt moeilijk maar je moet even door de zure appel heen. kom je niet verder met de manual dan zijn er fora genoeg om de ervaringen van anderen te lezen, 99,9 % dat iemand anders al een keer hetzelfde aan de hand heeft gehad. en in het ergste geval stel een vraag.
Persoonlijk denk ik dat mensen zeker met digitaal veels te snel vragen, niet de moeite nemen om zich eens goed te verdiepen en dus feitelijk nooit een stap verder komen danwel een of ander niets zeggend antwoord krijgen omdat dezelfde vraag al een keer of 88 is gesteld.
Maar ondanks dat ik maar een paar lokjes heb, rails heb die net zo oud is als ik, veels te weinig ruimte, nog veel minder tijd vindt ik het echt helemaal top en is het een mega uitdaging om elke keer weer een stapje verder te komen.
Iemand van dit forum zei ergens , ik ben al wat ouder, ik heb nu de stap gewaagd, ik heb maar een simpel rondje, maar als ik zit te kijken hoe mooi het rijdt ben ik zo trots als een aap met zeven lullen ( sorry Ron, hij blijft in me hoofd zitten )
En waarom Koploper, gratis en kan wat ik wil, waarom Rosoft producten, meer dan betaalbare topkwaliteits producten en een service die ongeevenaard is en de twincentre omdat ik een compleet start pakket toen gekocht heb.
Ik gebruik koploper met een Fleischman twincentre, wisseldecoders/ bezetmelders van Rosoft. Mijn ervaringen, tja zelfs zonder kennis kan iedereen die een manual kan lezen beginnen, het lijkt moeilijk maar je moet even door de zure appel heen. kom je niet verder met de manual dan zijn er fora genoeg om de ervaringen van anderen te lezen, 99,9 % dat iemand anders al een keer hetzelfde aan de hand heeft gehad. en in het ergste geval stel een vraag.
Persoonlijk denk ik dat mensen zeker met digitaal veels te snel vragen, niet de moeite nemen om zich eens goed te verdiepen en dus feitelijk nooit een stap verder komen danwel een of ander niets zeggend antwoord krijgen omdat dezelfde vraag al een keer of 88 is gesteld.
Maar ondanks dat ik maar een paar lokjes heb, rails heb die net zo oud is als ik, veels te weinig ruimte, nog veel minder tijd vindt ik het echt helemaal top en is het een mega uitdaging om elke keer weer een stapje verder te komen.
Iemand van dit forum zei ergens , ik ben al wat ouder, ik heb nu de stap gewaagd, ik heb maar een simpel rondje, maar als ik zit te kijken hoe mooi het rijdt ben ik zo trots als een aap met zeven lullen ( sorry Ron, hij blijft in me hoofd zitten )
En waarom Koploper, gratis en kan wat ik wil, waarom Rosoft producten, meer dan betaalbare topkwaliteits producten en een service die ongeevenaard is en de twincentre omdat ik een compleet start pakket toen gekocht heb.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Een Fleischmann ProfiBoss, Rosoft bezet/terugmelders met Koploper besturing.
Ik ben nog in het leerproces als starter. Ik wil de communicatie via Loconet laten lopen (daarom ook nog een PB gezocht ipv MM).
Ben nog op zoek welke wisseldecoders geschikt zijn voor Loconet icm Peco PL-10W(E) wisselaandrijvingen. Op de zichtbare baan heel misschien servoaandrijving.
Met Koploper nog volop in gevecht en voorlopig nog verliezende.
ProfiBoss is een zeer prettige DCC controller voor de starter en als PC aansturing het doel is in principe voldoende (is mij door velen verzekerd). Voor mij als starter iig ook een gemakkelijk te bedienen controller met veel mogelijkheden met betrekking tot het (leren van) programeren en uitlezen van decoders.
Ik ben nog in het leerproces als starter. Ik wil de communicatie via Loconet laten lopen (daarom ook nog een PB gezocht ipv MM).
Ben nog op zoek welke wisseldecoders geschikt zijn voor Loconet icm Peco PL-10W(E) wisselaandrijvingen. Op de zichtbare baan heel misschien servoaandrijving.
Met Koploper nog volop in gevecht en voorlopig nog verliezende.
ProfiBoss is een zeer prettige DCC controller voor de starter en als PC aansturing het doel is in principe voldoende (is mij door velen verzekerd). Voor mij als starter iig ook een gemakkelijk te bedienen controller met veel mogelijkheden met betrekking tot het (leren van) programeren en uitlezen van decoders.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Sinds kort;
Koploper. TC met bezetmelders en wisseldecoders van Rosoft.
Dit samen met de uitmuntende ondersteuning van Wim Ros en een stelletje prutsers
gr. Ron.
Koploper. TC met bezetmelders en wisseldecoders van Rosoft.
Dit samen met de uitmuntende ondersteuning van Wim Ros en een stelletje prutsers
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
In Lemland gebruiken we geen bezetmelders (alleen voor een overweg), geen PC, geen software. We rijden met de hand maar wel digitaal want dat geeft de meeste speelmogelijkheden
Een Trix railbox met twee MobileStations er aan, een master en slave. Versie 2 dus we sturen naast locs ook alle wissels, seinen, stroomloze schakelen van rails, lichtjes, dorpsfonteinen, autolichten, geluiden en binnenkort hopelijk ook locdeuren ermee.
Prima ervaring ermee, heel af en toe een hikje in de beeldschermen maar na een reboot alles ok. Robuust en simpel te bedienen.
Bart
Een Trix railbox met twee MobileStations er aan, een master en slave. Versie 2 dus we sturen naast locs ook alle wissels, seinen, stroomloze schakelen van rails, lichtjes, dorpsfonteinen, autolichten, geluiden en binnenkort hopelijk ook locdeuren ermee.
Prima ervaring ermee, heel af en toe een hikje in de beeldschermen maar na een reboot alles ok. Robuust en simpel te bedienen.
Bart
Omdat ik niet vies ben van een beetje solderen heb ik een OpenDCC centrale in elkaar gezet. De eerste aanblik van de SMD USB-controller was wel even schrikken, maar uiteindelijk is het allemaal gelukt. Voor iets meer dan €100 heb je dan een centrale, inclusief ExpressNet en S88N.
Op de ExpressNet aansluiting zit een Roco Multimaus, voor handmatig rijden. De centrale is via USB op de pc aangesloten. Daarop draai ik Rocrail (onder Linux). Zeer uitgebreide software, gratis, en in tegenstelling tot veel andere pakketten ook beschikbaar voor Linux.
De wissels bestuur ik met de ServoSwitch van RoSoft, vanwege de eenvoud ervan. Als terugmelder gebruik ik de S88SD16-N, ook van RoSoft.
Problemen? Eigenlijk niet, of het moet het onder de knie krijgen van Rocrail zijn. De hoeveelheid opties is overweldigend, en de user-interface niet altijd even intuïtief. Voorlopig ben ik nog even op een testbaan bezig.
Een voordeel van Rocrail is dat er ook een virtuele centrale in zit. Dan kun je wat dingen uitptoberen zonder dat er een "echte" centrale en werkende baan aangesloten zijn.
Op de ExpressNet aansluiting zit een Roco Multimaus, voor handmatig rijden. De centrale is via USB op de pc aangesloten. Daarop draai ik Rocrail (onder Linux). Zeer uitgebreide software, gratis, en in tegenstelling tot veel andere pakketten ook beschikbaar voor Linux.
De wissels bestuur ik met de ServoSwitch van RoSoft, vanwege de eenvoud ervan. Als terugmelder gebruik ik de S88SD16-N, ook van RoSoft.
Problemen? Eigenlijk niet, of het moet het onder de knie krijgen van Rocrail zijn. De hoeveelheid opties is overweldigend, en de user-interface niet altijd even intuïtief. Voorlopig ben ik nog even op een testbaan bezig.
Een voordeel van Rocrail is dat er ook een virtuele centrale in zit. Dan kun je wat dingen uitptoberen zonder dat er een "echte" centrale en werkende baan aangesloten zijn.
Groeten,
George
George
Ook maar even een opsomminkje van het 'systeem' en de software hiero...
Centrale:
Zelfbouw DCC centrale met XpressNet en LocoNet interface.
PC interfaces:
Zelfbouw Lenz LI-101F compatible XpressNet interface t.b.v. communicatie tussen PC <-> centrale
Zelfbouw HSI-88 compatible interface t.b.v. S88 terugmelders.
Boosters:
2x Tams booster B-2 (goed voor max. 2x 3A)
Bezetmelders:
7x zelfbouw S88N, 1x Rosoft S88SD16-n bezetmelders
Accessoire decoders:
16x zelfbouw DCC decoder voor wissels en NS seinen
1x zelfbouw DCC draaischijfdecoder
1x zelfbouw DCC servodecoder (t.b.v. openen/sluiten locloods deuren)
Handregelaars:
1x Roco MultiMaus
2x Roco LokMaus 2
1x Fleischmann Profiboss (door zijn 'gebruiksvriendelijke' karakter ligt deze al enige tijd in de kast)
Software:
Koploper versie 7.5
Centrale:
Zelfbouw DCC centrale met XpressNet en LocoNet interface.
PC interfaces:
Zelfbouw Lenz LI-101F compatible XpressNet interface t.b.v. communicatie tussen PC <-> centrale
Zelfbouw HSI-88 compatible interface t.b.v. S88 terugmelders.
Boosters:
2x Tams booster B-2 (goed voor max. 2x 3A)
Bezetmelders:
7x zelfbouw S88N, 1x Rosoft S88SD16-n bezetmelders
Accessoire decoders:
16x zelfbouw DCC decoder voor wissels en NS seinen
1x zelfbouw DCC draaischijfdecoder
1x zelfbouw DCC servodecoder (t.b.v. openen/sluiten locloods deuren)
Handregelaars:
1x Roco MultiMaus
2x Roco LokMaus 2
1x Fleischmann Profiboss (door zijn 'gebruiksvriendelijke' karakter ligt deze al enige tijd in de kast)
Software:
Koploper versie 7.5
Ik vind dit een mooi voorbeeld van menselijke diversiteit.Dave schreef: 1x Fleischmann Profiboss (door zijn 'gebruiksvriendelijke' karakter ligt deze al enige tijd in de kast)
De een vind het heerlijk om mee te werken wegens het gebruiksgemak, de ander laat het juist vanwege het gebrek eraan in de kast liggen.
Gelukkig zijn we allen verschillend
@ H@ns: Maar ik ben nu wel benieuwd geworden naar je reden van dit "onderzoek"
Groetjes Ron
We zijn al een aantal keren benaderd door meelezers van ons forum die niet weten welke componenten het best met elkaar werken.Overdijk schreef: @ H@ns: Maar ik ben nu wel benieuwd geworden naar je reden van dit "onderzoek"
Ze willen liever niet zelf posten op ons forum en daarom heb ik dit voor hen gedaan. En dat kan, geen enkel probleem.
Thats all.
groet,
Hans
Zo heerlijk die standaardisatie van dat digitaal gedoe. Om die reden alles Lenz aan deze kant. Geen gedoe "hoe sluit ik A aan Paars aan en waarom werkt rond niet met boom". Enige afwijkende zijn de decoders, die zijn van het merk ratjetoe.H@Ns schreef:We zijn al een aantal keren benaderd door meelezers van ons forum die niet weten welke componenten het best met elkaar werken. Ze willen liever niet zelf posten op ons forum en daarom heb ik dit voor hen gedaan. En dat kan, geen enkel probleem.
Thats all.
groet,
Hans
Een paar mensen benaderen mij via PB met de vraag waar ik schema's e.d. vandaan heb van mijn zelfbouw hardware zoals eerder vermeld staat in dit topic.
Om wat type-werk te besparen bij het beantwoorden van eventuele volgende PB's hier het antwoord:
De zelfbouw hardware is volledig zelfbouw. Schema's zelf ontworpen, printen zelf geëtst of afkomstig uit het verre oosten en de software in de diverse microcontrollers ook zelf geschreven. Het meerendeel is echter nog niet geschikt om na te bouwen door gebrek aan een handleiding e.d.
Op mijn website is er wat meer over te lezen/zien.
Gr. Dave
Om wat type-werk te besparen bij het beantwoorden van eventuele volgende PB's hier het antwoord:
De zelfbouw hardware is volledig zelfbouw. Schema's zelf ontworpen, printen zelf geëtst of afkomstig uit het verre oosten en de software in de diverse microcontrollers ook zelf geschreven. Het meerendeel is echter nog niet geschikt om na te bouwen door gebrek aan een handleiding e.d.
Op mijn website is er wat meer over te lezen/zien.
Gr. Dave
-
- Elektronica/Commercieel
Tis een hottopic zo te zien, kan mijn bijdrage natuurlijk niet achterwege laten
Treinbesturing: Hybride via Dinamo (www.vpeb.nl)
Autobesturing: Digitaal via het MCC Car System (www.vpeb.nl)
Modelwereld word bestuurd via de OC32 (www.vpeb.nl)
Hironder versta ik wissels, seinen, relais, led's noem het maar op, alles buiten de rails en locs.
Alle systemen worden aangestuurd via een PC met daarop iTrain (http://berros.nl/itrain/)
Vooraslsnog draaid het op Windows7 maar ik wil graag over op Ubuntu
Verder heb ik de volgende toevoegingen:
- Digitale Draaischijf via de DTC (www.dinasys.nl)
- Overwegbesturing met geluid (DRC) (www.dinasys.nl)
- Afstandsbediening van de modelbaan via een TV afstandbediening dmv de DIR (www.dinasys.nl)
- Decoder programmeren en testen middels de Decprog (passmann) en een Profiboss
Groetjes
Treinbesturing: Hybride via Dinamo (www.vpeb.nl)
Autobesturing: Digitaal via het MCC Car System (www.vpeb.nl)
Modelwereld word bestuurd via de OC32 (www.vpeb.nl)
Hironder versta ik wissels, seinen, relais, led's noem het maar op, alles buiten de rails en locs.
Alle systemen worden aangestuurd via een PC met daarop iTrain (http://berros.nl/itrain/)
Vooraslsnog draaid het op Windows7 maar ik wil graag over op Ubuntu
Verder heb ik de volgende toevoegingen:
- Digitale Draaischijf via de DTC (www.dinasys.nl)
- Overwegbesturing met geluid (DRC) (www.dinasys.nl)
- Afstandsbediening van de modelbaan via een TV afstandbediening dmv de DIR (www.dinasys.nl)
- Decoder programmeren en testen middels de Decprog (passmann) en een Profiboss
Groetjes
Dan zal ik ook maar even:
Centrale/booster:
Roco Multimaus DCC centrale.
Een 2e Roco Multimaus DCC centrale als booster.
PC interfaces:
Rosoft S88XPressNetLI interface module.
Bezetmelders:
7x Rosoft S88SD16-n bezetmelders.
Accessoire decoders:
3x Lenz LS150 wisseldecoders voor de Fleischmann wissels.
1x Kuehn WD10 wisseldecoder voor de Fleischmann wissels.
plm. 30x Rosoft ServoSwitch wisseldecoder voor de Peco wissels.
2x VPEB OC32 voor aansturing seinen.
Handregelaars:
2x Roco MultiMaus.
Overige hardware:
2x Rosoft xTreme Keerlus print.
Software:
Koploper versie 7.x (4?).
Alles is dus DCC (what else?). Mijn ervaring is dat het spul prima met elkaar samenwerkt. Soms duurt het even, maar dat is dan door eigen lompheid of slecht lezen van de handleiding. Ook relatieve 'exoten' als de 2 OC32's doen het prima.
Koploper voldoet wat mij betreft uitstekend en doet tot nu toe nagenoeg alles wat ik wil. Ik heb ooit overwogen zelf zoiets te schrijven, maar heb besloten dat ik die tijd liever in de baan steek en gebruik maak van Koploper. De complexiteit ervan valt reuze mee zodra je het systeem en de manier van denken doorhebt.
Centrale/booster:
Roco Multimaus DCC centrale.
Een 2e Roco Multimaus DCC centrale als booster.
PC interfaces:
Rosoft S88XPressNetLI interface module.
Bezetmelders:
7x Rosoft S88SD16-n bezetmelders.
Accessoire decoders:
3x Lenz LS150 wisseldecoders voor de Fleischmann wissels.
1x Kuehn WD10 wisseldecoder voor de Fleischmann wissels.
plm. 30x Rosoft ServoSwitch wisseldecoder voor de Peco wissels.
2x VPEB OC32 voor aansturing seinen.
Handregelaars:
2x Roco MultiMaus.
Overige hardware:
2x Rosoft xTreme Keerlus print.
Software:
Koploper versie 7.x (4?).
Alles is dus DCC (what else?). Mijn ervaring is dat het spul prima met elkaar samenwerkt. Soms duurt het even, maar dat is dan door eigen lompheid of slecht lezen van de handleiding. Ook relatieve 'exoten' als de 2 OC32's doen het prima.
Koploper voldoet wat mij betreft uitstekend en doet tot nu toe nagenoeg alles wat ik wil. Ik heb ooit overwogen zelf zoiets te schrijven, maar heb besloten dat ik die tijd liever in de baan steek en gebruik maak van Koploper. De complexiteit ervan valt reuze mee zodra je het systeem en de manier van denken doorhebt.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Dat heerst ontzettend. Echt heel cool, wou dat ik dat kon!Dave schreef:De zelfbouw hardware is volledig zelfbouw. Schema's zelf ontworpen, printen zelf geëtst of afkomstig uit het verre oosten en de software in de diverse microcontrollers ook zelf geschreven.
Bart
Tja...voor mij kort en bondig: roco multimaus. Geen pc, wisselbediening analoog en dus handgeschakeld.
Wel, net als Steven, 2 roco multimauzen. Bij mij echter op 1 centrale, daar er bij mij op de baan hooguit 4 treinen kunnen rijden.
Eventueel bloksysteem moet ik nog zien te ,,regelen,, ,maar kan in iedergeval rijden
Groetjes Rinze
Wel, net als Steven, 2 roco multimauzen. Bij mij echter op 1 centrale, daar er bij mij op de baan hooguit 4 treinen kunnen rijden.
Eventueel bloksysteem moet ik nog zien te ,,regelen,, ,maar kan in iedergeval rijden
Groetjes Rinze