Ontkoppelen met servo besturing
Geplaatst: 29 mei 2012 19:07
Een item waar je eigenlijk niet aan ontkomt op een koppstation zijn ontkoppelaars. Zelf vind ik deze enrom lelijk en ze maken ook een herrie en zijn erg duur. Als je met peco rails rijd dan ben je verworven naar de repa ontkoppelaars. je ontkomt er niet aan dus ging ik onderzoek doen naar de repa ontkoppelaars. Ze zijn vind ik best duur maar wel mooi in te bouwen. Maar al snel liep ik tegen een probleem aan: Ze hebben 5 cm nodig aan inbouwdiepte. Nu heb ik maar 3,5 ter beschikking dus kan ik dat wel vergeten.
Ik moest dus op zoek naar een andere oplossing voor mijn station Marelburg. Hierin heb ik drie perronsporen welke aan het eind een ontkoppelaar krijgen en een depot spoortje welke aan het begin een ontkoppelaar krijgt. Omdat ik het geluid van een magneet aandrijving storend vind kwam ik snel op het idee om de aandrijving te doen met servo. Is niks mis mee, je kan de snelheid en het bereik mooi instellen en voordeel is dat de bekrachtiging van de ontkoppelaar dan niet tijdsgebonden is ivm doorbranden.
Best vreemd dat ik er verder niks over lees, lijkt me stug dat ik de eerste ben die zoiets bedenk
Maar nu nog de uitvoering, het derde perronspoor en het depot krijgen een tradietionele inbouw. Klein strookje styreen in de lengte die omhoog komt zetten. De eerste twee perronsporen krijgen een leuke inbouw. Hier wil ik de brug gaan verwerken in de oversteek tussen de perrons.
Het geheel word gebouwd van styreen en ik zal hier een verslag doen van het project.
Reden dat ik nu al een topic open: Ik ben styreen-maagd Heb er dus geen ervaring mee. Dus tips gevraagd
groetjes
Ik moest dus op zoek naar een andere oplossing voor mijn station Marelburg. Hierin heb ik drie perronsporen welke aan het eind een ontkoppelaar krijgen en een depot spoortje welke aan het begin een ontkoppelaar krijgt. Omdat ik het geluid van een magneet aandrijving storend vind kwam ik snel op het idee om de aandrijving te doen met servo. Is niks mis mee, je kan de snelheid en het bereik mooi instellen en voordeel is dat de bekrachtiging van de ontkoppelaar dan niet tijdsgebonden is ivm doorbranden.
Best vreemd dat ik er verder niks over lees, lijkt me stug dat ik de eerste ben die zoiets bedenk
Maar nu nog de uitvoering, het derde perronspoor en het depot krijgen een tradietionele inbouw. Klein strookje styreen in de lengte die omhoog komt zetten. De eerste twee perronsporen krijgen een leuke inbouw. Hier wil ik de brug gaan verwerken in de oversteek tussen de perrons.
Het geheel word gebouwd van styreen en ik zal hier een verslag doen van het project.
Reden dat ik nu al een topic open: Ik ben styreen-maagd Heb er dus geen ervaring mee. Dus tips gevraagd
groetjes