vitrinewand

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
rob schellenbach

vitrinewand

Bericht door rob schellenbach »

Bij het speuren naar de nodige modeltrein info op het internet en in de diverse fora , kwam ik weleens de methode tegen om komplete trein samestellingen handig op te bergen en als geheel op de baan te kunnen zetten .
Je hebt dan gelijk een mooie vitrime om je verzameling te kunnen zien .

Dit word vaak gedaan d.m.v. een buis achitge konstruktie , vierkant of rond etc.
Op dit forum was ik het ook al tegen gekomen .ik kan alleen nooit vinden wie het ook al weer waren .
Op het 1zu160 forum is iemand die dit in hot maakt : http://www.1zu160.net/eigenbau/vitrine.php
Ik had een klein stukje muur waar ik dit zou kunnen maken . ik heb helaas niet zoveel bruikbare muur in m'n flatje .
De muur lengte is 1,80 m .
Ik heb aan de uiteinden en in het midden een vuren balk van 4x4x 210 bevestigd en
horizontaal boven , miden en onder heb ik een 4x4x180 balk gemaakt , waar door ik een stevig raamwerk kreeg waartegen ik 4 stukken gaatjes board heb bevestigd .

Dan blijkt dat de muur in het midden 1,5 cm dieper is dan aan de uiteinden .
Dat werd dus weer puzzelen met latjes onder de midden balk om het frame vlak te krijgen .

De wand Afbeelding

Ik ga voor de kokers aluminium u profielen gebruiken van 40x50x40 mm , 3mm dik .
Ik heb al een aantal profielen besteld met de afmetingen 60 en 100 cm bij http://www.aluminiumopmaat.nl
Dit werd keurig op maat gezaagd afgeleverd .de kosten voor dit profiel zijn , inc btw 8,47 per meter .
Profiel Afbeelding

Om de profielen aan het gaatjes board te hangen heb ik gaatjesboardhaken besteld .
Om een of andere duistere reden kom ik alleen bedrijven uit Friesland tegen die dit leveren .
Ik heb 2 maten haken genomen , 6 cm en 12 cm , met de 12 cm haak kan ik als ik dat wil 2 profielen achter elkaar op de haak leggen .ik heb de haken besteld bij :
http://www.rinsema.nl/html/pagina77.html

Achter elkaar Afbeelding

Als bescherming tegen stof heb ik bedacht om transparant pvc folie te gebruiken .
Dit lijkt een beetje op het materiaal van een overheadsheet .Het is makkelijk te knippen of snijden en buigbaar en is goedkoop.
Het pvc folie heb ik gekocht bij : http://www.kunststofshop.nl , afmeting . 1,4 m x 1m x 0,25mm

Folie Afbeelding

Ik moet nog iets bedenken als eind stop voor de gevormde buis .

Voor de rails gebruik ik peco flex rails , die ik , bij gebrek aan iets beters , met Gamma dubbelzijdig bevestigings tape heb vast geplakt . het lijkt te werken.
Om de flex rails recht te monteren gebruik ik een stuk aluminium platstaf van 10x5 mm 1,5 m lang dat ik tegen de achterwand leg en dan de tape er voor en voorzichtig de rails erop en aandrukken .
het aansluiten op de treinbaan moet ik nog testen op een teststuk. ik heb helaas nog geen baan waar ik dit op kan doen .word druk aan gewerkt .

Afbeelding

groet
Rob schellenbach
Laatst gewijzigd door rob schellenbach op 17 jun 2012 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Groet

Rob Schellenbach

Maurits71

Re: vitrinewand

Bericht door Maurits71 »

thanks voor de meer dan heldere uitleg Rob

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

evo

Bericht door evo »

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
rob schellenbach

Mannen ,

@Maurits , dank voor het compliment .

@Edwin , Ja , dat was hem.dat is een mooie konstructie , maar voor mij te ingewikkeld om te maken ,.
daar ben ik veel te lui voor en absoluut niet handig genoeg .

groet

Rob Schellenbach

Groet

Rob Schellenbach

Sweex

Bericht door Sweex »

Mooie constructie. Weer eens wat anders dan allemaal hout!:)

Wat ik me wel afvraag: Hoe sluit je de uiteinden af? Je wilt niet dat als je een treinstam van 't schap pakt en een beetje scheef houdt dat al je materiaal zo op de grond klettert. De loc zal wel wat rolweerstand hebben, maar dat helpt je niet als er een koppeling even niet helemaal lekker zit. ;)

Chris83

Bericht door Chris83 »

je kunt altijd met een blokje hout bv een stootblok maken en dan boor je een gat waar de koppeling door kan. (of het uiteind van de vitrine vrijhouden, zodat je met je vingers erbij kan.)

Ziet er leuk uit en ook handig die links voor de materialen.
Weer iets om te volgen :)

Groeten Chris

jeepney

Bericht door jeepney »

rob schellenbach schreef:Om de profielen aan het gaatjes board te hangen heb ik gaatjesboardhaken besteld .
Om een of andere duistere reden kom ik alleen bedrijven uit Friesland tegen die dit leveren .
Bij menig bouwmarkt is er een grote variatie aan gereedschapshaken te krijgen.

Hier een link waar je goed de verschillende mogelijkheden kan zien: http://www.overtoom.nl/assortiment-hake ... 03260.html

Henk

Onderwerp starter
rob schellenbach

Mannen ,

@Chris, sweex

Les 1 : Gij zult ten allen tijde Uw handen op de uiteinden van een gevuld U profiel houden tijdens het verplaatsen

Dit op straffe van een grote schrik en een luid SPLET geluid.

Dit gebeurde natuurlijk met het proefkonijn op de foto bovenaan links , mijn mooie van super soepel lopende metalen wieltjes ( dat heb ik nu bewezen) en een nieuw motortje voorziene Arnold ET 420 . Die nam een snoekduik van 1,5 meter hoogte en deed SPLET . gelukkig was er geen schade . alleen de aandrijf wielstellen waren los geschoten .
alles weer in elkaar gezet en even proef gereden . alles ok . Pfff dat was schrikken .
Stevig spul die Arnolds .
Goed spul die wieltjes van http://stores.ebay.nl/benno002-2?_rdc=1

Maar inderdaad , ik moet nog iets als stop maken .

@Henk

Ja , ik had dat soort haken ook al gezien , maar wat ik nu heb is ook erg stevig en kost bijna niets .
en je hebt er veel nodig .

Groet

Rob Schellenbach

jeepney

Bericht door jeepney »

rob schellenbach schreef:Mannen ,

Maar inderdaad , ik moet nog iets als stop maken .
Gaatje boren in "bodem" van aluminiumprofiel-uiteinde, blokje hout met boutje erdoor, door het gaatje in het aluminium, moertje er handvast opdraaien, desnoods een vlindermoertje.

Die aluminium profielen zijn ook in de bouwmarkten te koop, maar dat wist je waarschijnlijk al.

Overigens vind ik het geheel goed bedacht, vooral omdat het je optimale indelingsvrijheid geeft.

Henk

Plaats reactie