Bachmann bobber
Geplaatst: 11 jul 2012 19:19
Op Eurospoor 2011 heb ik wat aankopen gedaan en een daarvan was een Amerikaanse stoomloc met 2 rijtuigen en een kleine caboose. Bedoeld om er een keer een kersttreintje van te maken. Dat gaat nu ook gebeuren (streefdatum kerst 2013), ik begin met het aanpassen van de rijtuigen. Dit draadje gaat over het verfraaien van de caboose.
Een caboose is een typisch Amerikaanse verschijnsel die nog altijd (sporadisch) gebruikt wordt. Op wikipedia staat er een interessant artikel over dus daar zal ik niet over uitweiden, dat kun je zelf lezen (aanrader!). Ik zal toch de titel kort verklaren; een bobber is een 2-assige caboose. De (bij)naam vindt zijn oorsprong in het feit dat er in Amerika de rails niet zo strak en recht lagen/liggen als bij ons. Een 2-assige wagon is dan een stuk minder comfortabel en hobbelt een stuk meer dan wagons met draaistellen. (To bob = dobberen / hobbelen) Bachmann is een Amerikaans fabrikant.
Wat zijn de plannen? Hij is nogal plastic, een verfje is dus een must. Kan ik gelijk wat details accentueren zoals de typische gebogen handgrepen op de hoeken van de cabine, de planken vloer van de platforms, railingkjes etc. Daarnaast zit er geen glas in de ramen (kleinigheidje). Binnenverlichting en vooral 2 rode lantaarntjes aan de zijkant van de cabine moeten het kersje op de taart worden.
De verlichting stelt al meteen voor een extra uitdaging, er zal stroom afgenomen moeten gaan worden. Aangezien het maar een 2-asser is zal ik waarschijnlijk de stroom gaan afnemen met een stukje fosforbrons-draad tegen de binnenkant van de wieltjes. Komen we bij het eerste pijnpunt. Welliswaar is deze caboose voorzien van metalen wieltjes (assen zijn 1-zijdig geïsoleerd) maar 1 asje zit wel erg los, die valt er soms uit. Mijn vermoeden is dat de asjes ook niet origineel zijn. Dit moet ik eerst op gaan lossen. Het plan is nu om het onderstelletje iets bij te buigen, gelijktijdig door het iets te verwarmen met een soldeerbout oid.
Daarnaast moet ik op zoek naar fosforbrons-draad. Ik heb begrepen dat ca. 0,3 mm voor dit doel geschikt moet zijn en dat je het kunt bestellen bij Piet Peetoom (GM&S). Het stomme is dat ik er in Houten een paar keer tegen aan gelopen ben bij verschillende aanbieders maar dat ik toen nog niet wist welke maat ik moest hebben. Wel slepers gekocht voor op de assen, maar bij een 2 asser is dat lastig. Tja, soms zit het mee en soms.. Maar daar gaan we ook wel een oplossing voor vinden.
Nog even wat foto's gemaakt, dat spreekt wat meer.
De patiënt in kwestie:
De 2e koppeling heb ik zelf verwijderd en ligt veilig (met veertje!) in een doosje.
Achterzijde met de 2 lantaarntjes aan de zijkant die rode leds krijgen. Hier lijken ze nog redelijk groot maar dat zijn ze niet.
Detail met de duidelijk zichtbare gebogen handgreep die zo typerend is voor een caboose. Het trappetje links zal ook wat recht gemaakt moeten worden.
Een caboose is een typisch Amerikaanse verschijnsel die nog altijd (sporadisch) gebruikt wordt. Op wikipedia staat er een interessant artikel over dus daar zal ik niet over uitweiden, dat kun je zelf lezen (aanrader!). Ik zal toch de titel kort verklaren; een bobber is een 2-assige caboose. De (bij)naam vindt zijn oorsprong in het feit dat er in Amerika de rails niet zo strak en recht lagen/liggen als bij ons. Een 2-assige wagon is dan een stuk minder comfortabel en hobbelt een stuk meer dan wagons met draaistellen. (To bob = dobberen / hobbelen) Bachmann is een Amerikaans fabrikant.
Wat zijn de plannen? Hij is nogal plastic, een verfje is dus een must. Kan ik gelijk wat details accentueren zoals de typische gebogen handgrepen op de hoeken van de cabine, de planken vloer van de platforms, railingkjes etc. Daarnaast zit er geen glas in de ramen (kleinigheidje). Binnenverlichting en vooral 2 rode lantaarntjes aan de zijkant van de cabine moeten het kersje op de taart worden.
De verlichting stelt al meteen voor een extra uitdaging, er zal stroom afgenomen moeten gaan worden. Aangezien het maar een 2-asser is zal ik waarschijnlijk de stroom gaan afnemen met een stukje fosforbrons-draad tegen de binnenkant van de wieltjes. Komen we bij het eerste pijnpunt. Welliswaar is deze caboose voorzien van metalen wieltjes (assen zijn 1-zijdig geïsoleerd) maar 1 asje zit wel erg los, die valt er soms uit. Mijn vermoeden is dat de asjes ook niet origineel zijn. Dit moet ik eerst op gaan lossen. Het plan is nu om het onderstelletje iets bij te buigen, gelijktijdig door het iets te verwarmen met een soldeerbout oid.
Daarnaast moet ik op zoek naar fosforbrons-draad. Ik heb begrepen dat ca. 0,3 mm voor dit doel geschikt moet zijn en dat je het kunt bestellen bij Piet Peetoom (GM&S). Het stomme is dat ik er in Houten een paar keer tegen aan gelopen ben bij verschillende aanbieders maar dat ik toen nog niet wist welke maat ik moest hebben. Wel slepers gekocht voor op de assen, maar bij een 2 asser is dat lastig. Tja, soms zit het mee en soms.. Maar daar gaan we ook wel een oplossing voor vinden.
Nog even wat foto's gemaakt, dat spreekt wat meer.
De patiënt in kwestie:
De 2e koppeling heb ik zelf verwijderd en ligt veilig (met veertje!) in een doosje.
Achterzijde met de 2 lantaarntjes aan de zijkant die rode leds krijgen. Hier lijken ze nog redelijk groot maar dat zijn ze niet.
Detail met de duidelijk zichtbare gebogen handgreep die zo typerend is voor een caboose. Het trappetje links zal ook wat recht gemaakt moeten worden.