Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet
Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet
Wat doen jullie met de binnenverlichting in je rijtuigen? De reden is simpel... ik vindt het echt HEEL mooi, maar dat geknipper haalt de lol er direct vanaf.... dus dan maar geen binnenverlichting.
Maar wat doen jullie?
Maar wat doen jullie?
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet
Geen binnenverlichting, want in het geval van wel valt onmiddellijk op hoe noodlijdend onze modelspoorbedrijven zijn: er zit niemand in.
En bij daglicht valt verlichting toch nauwelijks op.
En bij daglicht valt verlichting toch nauwelijks op.
Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet
Die verlichting is mooi om te zien,
als het dan werkt zonder knippereffecten is dat mooi.
Als het teveel verstoring geeft kun je dat toch afschakelen, uit doen?
Met een analoge baan is het afwachten het knippert dan vaker dan een digitale baan! Toch?
Gr Wim.
als het dan werkt zonder knippereffecten is dat mooi.
Als het teveel verstoring geeft kun je dat toch afschakelen, uit doen?
Met een analoge baan is het afwachten het knippert dan vaker dan een digitale baan! Toch?
Gr Wim.
Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet
Da's makkelijk te voorkomen: mensjes erin plakken. Kap moet er toch af en voor een paar euro heb je 100 reizigers in een zakje (hoeft namelijk niet heel gedetaileerd te zijn).Zolderspoor schreef:Geen binnenverlichting, want in het geval van wel valt onmiddellijk op hoe noodlijdend onze modelspoorbedrijven zijn: er zit niemand in.
Bart
Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet
mm, leuke discussie. Ik heb sinds vorige week 4 rijtuigen met binnenverlichting en direct van het begin irriteerde ik me aan het geknipper en misschien nog wel meer aan het feit dat deze 4 rijtuigen zo zwaar lopen.
ik loop dus maar dat is gebasseerd op mijn ervaring met deze 4 met de gedachte om de binnenverlichting te verwijderen en lekker zonder te doen.
aan de andere kant, als het niet knippert is het wel heeeeel mooi.
ik loop dus maar dat is gebasseerd op mijn ervaring met deze 4 met de gedachte om de binnenverlichting te verwijderen en lekker zonder te doen.
aan de andere kant, als het niet knippert is het wel heeeeel mooi.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet
Wij hebben in alle 6 personenrijtuigen verlichting (3 af-fabriek, 3 laten inzetten achteraf) en rijden praktisch zonder geknipper (Kato Unitrack rails), wel regelmatig de boel schoonmaken. Zittende figuurtjes liggen klaar om erin gezet te worden.
N.B.: in werkelijkheid brandt er toch altijd licht, ook overdag, in onze echte treinen .... .
Groet,
Sebastiaan en Ivo.
N.B.: in werkelijkheid brandt er toch altijd licht, ook overdag, in onze echte treinen .... .
Groet,
Sebastiaan en Ivo.
Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet
Geen binnenverlichting, want dan moet je er ook reizigers inzetten en al je materieel er van voorzien, het is geen gezicht als een deel van de rijtuigen het wel heeft en de rest niet. er rijden hier twee TEE stellen rond met binnenverlichting, maar dat is alleen omdat die zo geleverd worden.
Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet
Binnenverlichting in een sleep van realistsiche lengte (6-8 rijtuigen) is technisch wel een uitdaging.
Methode 1: je voorziet stroomopname individueel in elke wagon. Alle wielen hebben slepers, waardoor een trein zoveel waarstand heeft dat een gemiddelde loc de sleep nog amper vooruit getrokken grijkt, laat staan een helling op, en het geknipper blijft.
Methode 2: je voorziet de volledige sleep en loc van koppelingen met electrische doorvoer. Dat is een enorm karwei, de rijruigen bewegen stroef ten opzicht van elkaar door de draadjes, kans op ontsporing is groot en het is vrij kostelijk, automatisch op afstand ontkoppelen gaat niet meer. en dan moet men kiezen, owel uitschakelbaar per locdecoder, maar met knipper, ofwel constant brandend (ook op opstelsporen) maar wel continue zonder knipper.
Om het goed te krijgen is het niet evident. Je moet een systeem bedenken dat alle voordelen verzamelt, en alle nadelen uitsluit. Een dergelijk systeem is niet te koop, en moet zelf ontwikkeld en gebouwd worden. En dan blijkt dat de lijst van voor- en nadelen voor iedereen weer anders.
Ik heb mijn plan voor de ideale interieurverlichting al uitgedacht en op papier gezet. Ik heb het nog niet gebouwd, want heb nog geen baan om op te rijden.
Methode 1: je voorziet stroomopname individueel in elke wagon. Alle wielen hebben slepers, waardoor een trein zoveel waarstand heeft dat een gemiddelde loc de sleep nog amper vooruit getrokken grijkt, laat staan een helling op, en het geknipper blijft.
Methode 2: je voorziet de volledige sleep en loc van koppelingen met electrische doorvoer. Dat is een enorm karwei, de rijruigen bewegen stroef ten opzicht van elkaar door de draadjes, kans op ontsporing is groot en het is vrij kostelijk, automatisch op afstand ontkoppelen gaat niet meer. en dan moet men kiezen, owel uitschakelbaar per locdecoder, maar met knipper, ofwel constant brandend (ook op opstelsporen) maar wel continue zonder knipper.
Om het goed te krijgen is het niet evident. Je moet een systeem bedenken dat alle voordelen verzamelt, en alle nadelen uitsluit. Een dergelijk systeem is niet te koop, en moet zelf ontwikkeld en gebouwd worden. En dan blijkt dat de lijst van voor- en nadelen voor iedereen weer anders.
Ik heb mijn plan voor de ideale interieurverlichting al uitgedacht en op papier gezet. Ik heb het nog niet gebouwd, want heb nog geen baan om op te rijden.
Laatst gewijzigd door Michiel op 04 sep 2012 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet
Ik heb een paar oude Flm rijtuigen met verlichting, daar word je horendol van het geknipper. Ik heb ook een Minitrix rijtuig met binnenverlichting en die brandt super steady. De 2 Flirts die ik heb hebben het af fabriek erin zitten en ook daar branden zonder knipperen. Het voegt echt wel wat toe vind ik. Er ligt ook al een zakje met zittende reizigers klaar. Wat mij betreft: doen, maar dan wel goed!
Ik mis dus een optie in de poll.
Ik mis dus een optie in de poll.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 5350
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet
Mijn persoonlijke mening zal niemand verbazen/al wel bekend zijn. Ik heb niks met electrisch dus aan binnenverlichting doe ik ook niet, ook niet toen ik nog wel reed. Met de manier waarop ik treinen, bussen, trams en metro's zelfbouw is binnen verlichting ook niet mogelijk. Alleen heel af en toe heb ik op een diorama iets van binnen verlichting in een ondergronds station of in een werkplaats omdat wat er in staat zichtbaar moet zijn, maar dit is ook echt een uitzondering.
Los van wat ik zelf doe vind ik het wel mooi als bij een goede modelbaan alles van binnen verlichting is voorzien. Met alles bedoel ik dan ook alles, niet alleen treinen en huisjes maar ook bussen en alle andere dingen waar je in het echt verlichting in ziet.
Groetjes Michiel
Los van wat ik zelf doe vind ik het wel mooi als bij een goede modelbaan alles van binnen verlichting is voorzien. Met alles bedoel ik dan ook alles, niet alleen treinen en huisjes maar ook bussen en alle andere dingen waar je in het echt verlichting in ziet.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet
Inderdaad, zoals Steven als zegt, er ontbreekt een optie in de poll: "binnenverlichting graag, zolang het niet knippert"
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet
draadloze stroom of zonnepaneeltjes op het dak. Dynamo op de assen welke een batterijtje oplaadt.
Nee, alleen af fabriek in treinstellen werkt bij mij het beste. Dus einde dag maar een X73500 of Kitteldampf of het TEE stel van Roco, dan is het nog leuk.
Nee, alleen af fabriek in treinstellen werkt bij mij het beste. Dus einde dag maar een X73500 of Kitteldampf of het TEE stel van Roco, dan is het nog leuk.
Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet
Done: binnenverlichting graag, zolang het niet knippert
Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet
ik ben voor binnenverlichting die niet knippert en die de sleep niet te zwaar maakt.
Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet
Zelfs het knipperen kan iets hebben, mooier is als het niet knippert, maar ook in de werkelijkheid knippert het soms
Groet,
Wouter
http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Wouter
http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet
Dan is en blijft het dus klaarblijkelijk de vraag hoe je het knipperen kunt voorkomen toch? Wat ik zo lees willen veel het wel, maar niet met geknipper.
Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet
lanmpje met batterij in het rijtuigje?
Groet,
Wouter
http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Wouter
http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat warrneer er een bepaalde condensator word gebruikt, en dus verborgen zit in het rijtuig, het knipperen zo goed als over was. De condensator word door de slepers opgeladen en geeft daardoor steeds stroom af. Geen idee of dit waar is, of welke condensator hiervoor nodig zou zijn.
groeten,
Jeroen
Jeroen
Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet
Ja,dat klopt en is ergens in èèn van de draadjes te vinden.Ik heb ooit eens ergens gelezen dat warrneer er een bepaalde condensator word gebruikt, en dus verborgen zit in het rijtuig, het knipperen zo goed als over was. De condensator word door de slepers opgeladen en geeft daardoor steeds stroom af. Geen idee of dit waar is, of welke condensator hiervoor nodig zou zijn.
Het nadeel is echter dat deze condensators vrij groot zijn voor N-spoor en niet in elke wagon zullen passen mits je het èèn en ander aanpast.
Zelf ga ik zeker wel binnenverlichting inbouwen met of zonder condens.,dan neem ik het knipperen wel voor lief.
In het donker is het een prachtig gezicht om verlichte treinen te zien,zowel rijdend als stilstaand incl. passagiers.
Alle wagons zullen overigens ook worden voorzien van kortkoppelingen en stalen assen als die er nog niet onder zitten,en nee niet allemaal tegelijk maar stapsgewijs,maar dit is natuurlijk een persoonlijke keuze.
Een ander doet dit niet maar die heeft misschien een veel mooier gemaakte scenery dan ik,en zo heeft iedere baan z'n eigen opvallende kenmerken.
Mvg Marcel
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet
Dat knipperen (mits niet continue) neem ik voor lief, wat mij bezwaarlijker is, is dat als je rijtuigen niet koppelt je onder elke wagon stroomafnemers moet plaatsen wat dan veel weerstand opleverd.
Het mooiste is om bv om met een stam van bv 6 rijtuigen er 2 of 3 van stroomafname te voorzien die dan de gehele trein voedt.
Dr zijn een aantal nadelen...
1 permanent aan elkaar verbinden is niet praktisch. De wagons moeten ook weer opgeborgen kunnen worden.
2 stekkers zijn groot en lelijk..
3 draden er tussen kunnen voor zorgen dat het scharnieren van wagons onderling zwaarder wordt. Grote kans dat wagons elkaar er uit drukken.
Toch denk ik aan deze laatste optie!
Ook voor bv mijn kato vt06 treinstel 3 delig om deze met 6 polige stekkers door te verbinden en zo maar 1 decoder nodig te hebben voor het hele.treinstel inc front/sluit/binnen verlichting. En stroomafname over het gehele treinstel.
Het mooiste is om bv om met een stam van bv 6 rijtuigen er 2 of 3 van stroomafname te voorzien die dan de gehele trein voedt.
Dr zijn een aantal nadelen...
1 permanent aan elkaar verbinden is niet praktisch. De wagons moeten ook weer opgeborgen kunnen worden.
2 stekkers zijn groot en lelijk..
3 draden er tussen kunnen voor zorgen dat het scharnieren van wagons onderling zwaarder wordt. Grote kans dat wagons elkaar er uit drukken.
Toch denk ik aan deze laatste optie!
Ook voor bv mijn kato vt06 treinstel 3 delig om deze met 6 polige stekkers door te verbinden en zo maar 1 decoder nodig te hebben voor het hele.treinstel inc front/sluit/binnen verlichting. En stroomafname over het gehele treinstel.
-
- Berichten: 5350
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet
Zo deed ik dat toen ik nog 0e had ook altijd al zou ik dat nu niet meer doen, die batterijen waren lastig onzichtbaar weg te werken.dizkartes schreef:lanmpje met batterij in het rijtuigje?
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet
Mag ik een tussenoplossing voorstellen? Gebruik 2 of 3 knoopcelbatterijen als condensator. En dan liefst het oplaadbare soort zoals je ook in hoortoestellen stopt.
Die dingen zijn klein genoeg, leveren een constante spanning en worden opgeladen op de momenten dat de wielen wel contact hebben. Kun je ook de stroomafnemers wat dunner/minder stroef maken, want als ze het ff niet doen maakt dat niet uit.
Je zou er zelfs over kunnen denken een speciaal oplaadpunt tussen twee perrons te maken, met contacten die dan alleen opladen. Dan heb je tijdens het rijden helemaal geen wrijving. En het geeft nog extra leuk rangeerwerk. Maak er iets van een wasstraat van en je kunt de wagens met reden één voor één aan de lader hangen
Die dingen zijn klein genoeg, leveren een constante spanning en worden opgeladen op de momenten dat de wielen wel contact hebben. Kun je ook de stroomafnemers wat dunner/minder stroef maken, want als ze het ff niet doen maakt dat niet uit.
Je zou er zelfs over kunnen denken een speciaal oplaadpunt tussen twee perrons te maken, met contacten die dan alleen opladen. Dan heb je tijdens het rijden helemaal geen wrijving. En het geeft nog extra leuk rangeerwerk. Maak er iets van een wasstraat van en je kunt de wagens met reden één voor één aan de lader hangen
Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet
Fabriek af werkt rijtuigverlichting hier nog het best.
Eigenlijk vind ik gewone gloeilampjes (mits op te lage spanning) er nog het mooiste resultaat geven, ondanks het geknipper!
Zelf heb ik de Rivarossi CIWL stam voorzien van led verlichting, in de vorm van ledstrips.
6 gele leds per rijtuig met een c'tje van 220 uF (want die pasten precies op de WC!) plus (smd) brugcel. Het knippert soms langzaam, maar dat ervaar ik niet als storend. In tijdperk 3 waren gaslantaarns immers gewoon. De rijtuigen hoeven immers geen licht te geven, het gaat erom dat je in het donker de verlichting ziet.
In andere wagentjes (2 assers en ook tp 3) maakte ik 24 V telefoonlampjes, met (als het paste) een brugcel. Resultaat: zeer fraai!
Probleem is de sleepcontacten.
Ik experimenteerde met messing asbussen welke wel een beter contact gaven, maar niet minder rolweerstand. Hoewel dat wel de verwachting was.
Het beste is eigenlijk een goldcap, of batterijtje in de wagentjes. Punt is dat die dingen veel plaats innemen.
Veel meer als je Preisertjes!
Gaat erom wat je wat dat betreft als storend ervaart.....
Eigenlijk vind ik gewone gloeilampjes (mits op te lage spanning) er nog het mooiste resultaat geven, ondanks het geknipper!
Zelf heb ik de Rivarossi CIWL stam voorzien van led verlichting, in de vorm van ledstrips.
6 gele leds per rijtuig met een c'tje van 220 uF (want die pasten precies op de WC!) plus (smd) brugcel. Het knippert soms langzaam, maar dat ervaar ik niet als storend. In tijdperk 3 waren gaslantaarns immers gewoon. De rijtuigen hoeven immers geen licht te geven, het gaat erom dat je in het donker de verlichting ziet.
In andere wagentjes (2 assers en ook tp 3) maakte ik 24 V telefoonlampjes, met (als het paste) een brugcel. Resultaat: zeer fraai!
Probleem is de sleepcontacten.
Ik experimenteerde met messing asbussen welke wel een beter contact gaven, maar niet minder rolweerstand. Hoewel dat wel de verwachting was.
Het beste is eigenlijk een goldcap, of batterijtje in de wagentjes. Punt is dat die dingen veel plaats innemen.
Veel meer als je Preisertjes!
Gaat erom wat je wat dat betreft als storend ervaart.....
Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet
Dus die aspotjes zijn ook niet "de"oplossing. Ik had eraan gedacht dat wellicht te gaan gebruiken.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet
Dit is op zich geen slecht idee, maar er komt wel wat (laad)electronica bij kijken. Je kunt niet zomaar een accu aan de brugcel hangen!Detlev schreef:Mag ik een tussenoplossing voorstellen? Gebruik 2 of 3 knoopcelbatterijen als condensator. ... Die dingen zijn klein genoeg, leveren een constante spanning en worden opgeladen op de momenten dat de wielen wel contact hebben.
...
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan