Pagina 1 van 2

Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Geplaatst: 03 sep 2012 21:49
door martinb
Wat doen jullie met de binnenverlichting in je rijtuigen? De reden is simpel... ik vindt het echt HEEL mooi, maar dat geknipper haalt de lol er direct vanaf.... dus dan maar geen binnenverlichting.

Maar wat doen jullie?

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Geplaatst: 03 sep 2012 21:54
door Zolderspoor
Geen binnenverlichting, want in het geval van wel valt onmiddellijk op hoe noodlijdend onze modelspoorbedrijven zijn: er zit niemand in.
En bij daglicht valt verlichting toch nauwelijks op.

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Geplaatst: 03 sep 2012 21:57
door Wim
Die verlichting is mooi om te zien,
als het dan werkt zonder knippereffecten is dat mooi.

Als het teveel verstoring geeft kun je dat toch afschakelen, uit doen?

Met een analoge baan is het afwachten het knippert dan vaker dan een digitale baan! Toch?

Gr Wim.

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Geplaatst: 03 sep 2012 22:42
door Lemland
Zolderspoor schreef:Geen binnenverlichting, want in het geval van wel valt onmiddellijk op hoe noodlijdend onze modelspoorbedrijven zijn: er zit niemand in.
Da's makkelijk te voorkomen: mensjes erin plakken. Kap moet er toch af en voor een paar euro heb je 100 reizigers in een zakje (hoeft namelijk niet heel gedetaileerd te zijn).

Bart

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Geplaatst: 04 sep 2012 08:35
door Maurits71
mm, leuke discussie. Ik heb sinds vorige week 4 rijtuigen met binnenverlichting en direct van het begin irriteerde ik me aan het geknipper en misschien nog wel meer aan het feit dat deze 4 rijtuigen zo zwaar lopen.

ik loop dus maar dat is gebasseerd op mijn ervaring met deze 4 met de gedachte om de binnenverlichting te verwijderen en lekker zonder te doen.

aan de andere kant, als het niet knippert is het wel heeeeel mooi.

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Geplaatst: 04 sep 2012 08:41
door iwp
Wij hebben in alle 6 personenrijtuigen verlichting (3 af-fabriek, 3 laten inzetten achteraf) en rijden praktisch zonder geknipper (Kato Unitrack rails), wel regelmatig de boel schoonmaken. Zittende figuurtjes liggen klaar om erin gezet te worden.
N.B.: in werkelijkheid brandt er toch altijd licht, ook overdag, in onze echte treinen .... .

Groet,
Sebastiaan en Ivo.

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Geplaatst: 04 sep 2012 09:27
door Rick
Geen binnenverlichting, want dan moet je er ook reizigers inzetten en al je materieel er van voorzien, het is geen gezicht als een deel van de rijtuigen het wel heeft en de rest niet. er rijden hier twee TEE stellen rond met binnenverlichting, maar dat is alleen omdat die zo geleverd worden.

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Geplaatst: 04 sep 2012 09:33
door Michiel
Binnenverlichting in een sleep van realistsiche lengte (6-8 rijtuigen) is technisch wel een uitdaging.

Methode 1: je voorziet stroomopname individueel in elke wagon. Alle wielen hebben slepers, waardoor een trein zoveel waarstand heeft dat een gemiddelde loc de sleep nog amper vooruit getrokken grijkt, laat staan een helling op, en het geknipper blijft.

Methode 2: je voorziet de volledige sleep en loc van koppelingen met electrische doorvoer. Dat is een enorm karwei, de rijruigen bewegen stroef ten opzicht van elkaar door de draadjes, kans op ontsporing is groot en het is vrij kostelijk, automatisch op afstand ontkoppelen gaat niet meer. en dan moet men kiezen, owel uitschakelbaar per locdecoder, maar met knipper, ofwel constant brandend (ook op opstelsporen) maar wel continue zonder knipper.

Om het goed te krijgen is het niet evident. Je moet een systeem bedenken dat alle voordelen verzamelt, en alle nadelen uitsluit. Een dergelijk systeem is niet te koop, en moet zelf ontwikkeld en gebouwd worden. En dan blijkt dat de lijst van voor- en nadelen voor iedereen weer anders.

Ik heb mijn plan voor de ideale interieurverlichting al uitgedacht en op papier gezet. Ik heb het nog niet gebouwd, want heb nog geen baan om op te rijden.

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Geplaatst: 04 sep 2012 09:34
door shoven
Ik heb een paar oude Flm rijtuigen met verlichting, daar word je horendol van het geknipper. Ik heb ook een Minitrix rijtuig met binnenverlichting en die brandt super steady. De 2 Flirts die ik heb hebben het af fabriek erin zitten en ook daar branden zonder knipperen. Het voegt echt wel wat toe vind ik. Er ligt ook al een zakje met zittende reizigers klaar. Wat mij betreft: doen, maar dan wel goed!
Ik mis dus een optie in de poll. 8-)

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Geplaatst: 04 sep 2012 09:47
door neudalhausenstadbahn
Mijn persoonlijke mening zal niemand verbazen/al wel bekend zijn. Ik heb niks met electrisch dus aan binnenverlichting doe ik ook niet, ook niet toen ik nog wel reed. Met de manier waarop ik treinen, bussen, trams en metro's zelfbouw is binnen verlichting ook niet mogelijk. Alleen heel af en toe heb ik op een diorama iets van binnen verlichting in een ondergronds station of in een werkplaats omdat wat er in staat zichtbaar moet zijn, maar dit is ook echt een uitzondering.

Los van wat ik zelf doe vind ik het wel mooi als bij een goede modelbaan alles van binnen verlichting is voorzien. Met alles bedoel ik dan ook alles, niet alleen treinen en huisjes maar ook bussen en alle andere dingen waar je in het echt verlichting in ziet.

Groetjes Michiel

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Geplaatst: 04 sep 2012 10:11
door Michiel
Inderdaad, zoals Steven als zegt, er ontbreekt een optie in de poll: "binnenverlichting graag, zolang het niet knippert"

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Geplaatst: 04 sep 2012 10:22
door CC72000
draadloze stroom of zonnepaneeltjes op het dak. Dynamo op de assen welke een batterijtje oplaadt.
Nee, alleen af fabriek in treinstellen werkt bij mij het beste. Dus einde dag maar een X73500 of Kitteldampf of het TEE stel van Roco, dan is het nog leuk.

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Geplaatst: 04 sep 2012 10:30
door martinb
Done: binnenverlichting graag, zolang het niet knippert

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Geplaatst: 04 sep 2012 11:44
door Paul B
ik ben voor binnenverlichting die niet knippert ;) en die de sleep niet te zwaar maakt.

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Geplaatst: 04 sep 2012 12:00
door dizkartes
Zelfs het knipperen kan iets hebben, mooier is als het niet knippert, maar ook in de werkelijkheid knippert het soms

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Geplaatst: 04 sep 2012 12:16
door martinb
Dan is en blijft het dus klaarblijkelijk de vraag hoe je het knipperen kunt voorkomen toch? Wat ik zo lees willen veel het wel, maar niet met geknipper.

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Geplaatst: 04 sep 2012 12:23
door dizkartes
lanmpje met batterij in het rijtuigje?

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Geplaatst: 04 sep 2012 12:37
door j-eroen
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat warrneer er een bepaalde condensator word gebruikt, en dus verborgen zit in het rijtuig, het knipperen zo goed als over was. De condensator word door de slepers opgeladen en geeft daardoor steeds stroom af. Geen idee of dit waar is, of welke condensator hiervoor nodig zou zijn.

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Geplaatst: 04 sep 2012 13:24
door Marcel
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat warrneer er een bepaalde condensator word gebruikt, en dus verborgen zit in het rijtuig, het knipperen zo goed als over was. De condensator word door de slepers opgeladen en geeft daardoor steeds stroom af. Geen idee of dit waar is, of welke condensator hiervoor nodig zou zijn.
Ja,dat klopt en is ergens in èèn van de draadjes te vinden.
Het nadeel is echter dat deze condensators vrij groot zijn voor N-spoor en niet in elke wagon zullen passen mits je het èèn en ander aanpast.
Zelf ga ik zeker wel binnenverlichting inbouwen met of zonder condens.,dan neem ik het knipperen wel voor lief.
In het donker is het een prachtig gezicht om verlichte treinen te zien,zowel rijdend als stilstaand incl. passagiers.
Alle wagons zullen overigens ook worden voorzien van kortkoppelingen en stalen assen als die er nog niet onder zitten,en nee niet allemaal tegelijk maar stapsgewijs,maar dit is natuurlijk een persoonlijke keuze.
Een ander doet dit niet maar die heeft misschien een veel mooier gemaakte scenery dan ik,en zo heeft iedere baan z'n eigen opvallende kenmerken.

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Geplaatst: 04 sep 2012 13:59
door FidOo
Dat knipperen (mits niet continue) neem ik voor lief, wat mij bezwaarlijker is, is dat als je rijtuigen niet koppelt je onder elke wagon stroomafnemers moet plaatsen wat dan veel weerstand opleverd.

Het mooiste is om bv om met een stam van bv 6 rijtuigen er 2 of 3 van stroomafname te voorzien die dan de gehele trein voedt.

Dr zijn een aantal nadelen...
1 permanent aan elkaar verbinden is niet praktisch. De wagons moeten ook weer opgeborgen kunnen worden.
2 stekkers zijn groot en lelijk..
3 draden er tussen kunnen voor zorgen dat het scharnieren van wagons onderling zwaarder wordt. Grote kans dat wagons elkaar er uit drukken.

Toch denk ik aan deze laatste optie!

Ook voor bv mijn kato vt06 treinstel 3 delig om deze met 6 polige stekkers door te verbinden en zo maar 1 decoder nodig te hebben voor het hele.treinstel inc front/sluit/binnen verlichting. En stroomafname over het gehele treinstel.

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Geplaatst: 04 sep 2012 17:07
door neudalhausenstadbahn
dizkartes schreef:lanmpje met batterij in het rijtuigje?
Zo deed ik dat toen ik nog 0e had ook altijd al zou ik dat nu niet meer doen, die batterijen waren lastig onzichtbaar weg te werken.

Groetjes Michiel

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Geplaatst: 04 sep 2012 22:24
door Detlev
Mag ik een tussenoplossing voorstellen? Gebruik 2 of 3 knoopcelbatterijen als condensator. En dan liefst het oplaadbare soort zoals je ook in hoortoestellen stopt.

Die dingen zijn klein genoeg, leveren een constante spanning en worden opgeladen op de momenten dat de wielen wel contact hebben. Kun je ook de stroomafnemers wat dunner/minder stroef maken, want als ze het ff niet doen maakt dat niet uit.
Je zou er zelfs over kunnen denken een speciaal oplaadpunt tussen twee perrons te maken, met contacten die dan alleen opladen. Dan heb je tijdens het rijden helemaal geen wrijving. En het geeft nog extra leuk rangeerwerk. Maak er iets van een wasstraat van en je kunt de wagens met reden één voor één aan de lader hangen :D

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Geplaatst: 22 sep 2012 21:57
door Frank_N
Fabriek af werkt rijtuigverlichting hier nog het best.
Eigenlijk vind ik gewone gloeilampjes (mits op te lage spanning) er nog het mooiste resultaat geven, ondanks het geknipper!

Zelf heb ik de Rivarossi CIWL stam voorzien van led verlichting, in de vorm van ledstrips.
6 gele leds per rijtuig met een c'tje van 220 uF (want die pasten precies op de WC!) plus (smd) brugcel. Het knippert soms langzaam, maar dat ervaar ik niet als storend. In tijdperk 3 waren gaslantaarns immers gewoon. De rijtuigen hoeven immers geen licht te geven, het gaat erom dat je in het donker de verlichting ziet.

In andere wagentjes (2 assers en ook tp 3) maakte ik 24 V telefoonlampjes, met (als het paste) een brugcel. Resultaat: zeer fraai!

Probleem is de sleepcontacten.
Ik experimenteerde met messing asbussen welke wel een beter contact gaven, maar niet minder rolweerstand. Hoewel dat wel de verwachting was.

Het beste is eigenlijk een goldcap, of batterijtje in de wagentjes. Punt is dat die dingen veel plaats innemen.
Veel meer als je Preisertjes!
Gaat erom wat je wat dat betreft als storend ervaart.....

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Geplaatst: 22 sep 2012 22:25
door Overdijk
Dus die aspotjes zijn ook niet "de"oplossing. Ik had eraan gedacht dat wellicht te gaan gebruiken.

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Geplaatst: 22 sep 2012 22:37
door evo
Detlev schreef:Mag ik een tussenoplossing voorstellen? Gebruik 2 of 3 knoopcelbatterijen als condensator. ... Die dingen zijn klein genoeg, leveren een constante spanning en worden opgeladen op de momenten dat de wielen wel contact hebben.
...
Dit is op zich geen slecht idee, maar er komt wel wat (laad)electronica bij kijken. Je kunt niet zomaar een accu aan de brugcel hangen!