Zelf wissels maken in code 40
Zelf wissels maken in code 40
Voor Eurospoor 2012:
En om te kijken of deze ervaring helpt om verder te komen:
Op zich werkt het wisselkruis, maar ik ben er nog niet 100% tevreden over. Op basis van mijn ervaring met het maken van de wissels denk ik dat nr 2 al aanzienlijk beter zal zijn en dat nr 3 echt goed bruikbaar zal zijn.
Met de Engelsman wacht ik nog maar even.
Voor degene met een Facebook account: zoek even naar "Handwissel" daar staat een uitgebreider verslag
En om te kijken of deze ervaring helpt om verder te komen:
Op zich werkt het wisselkruis, maar ik ben er nog niet 100% tevreden over. Op basis van mijn ervaring met het maken van de wissels denk ik dat nr 2 al aanzienlijk beter zal zijn en dat nr 3 echt goed bruikbaar zal zijn.
Met de Engelsman wacht ik nog maar even.
Voor degene met een Facebook account: zoek even naar "Handwissel" daar staat een uitgebreider verslag
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Zelf wissels maken in code 40
Mooi Paul en wat een geduld moet je daar voor hebben
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Zelf wissels maken in code 40
Vind het allemaal nogal tegen vallen Ik dacht dat ik netjes kon solderen, maar daar ben ik met al die macrofoto's wel van genezen. Jaren printplaten solderen is een voordeel en een nadeel.
Het voordeel zit er in dat ik redelijk gewend ben aan hoe soldeer kan en hoort te vloeien.
Het nadeel is dat je bij electronica solderen wel een goede electrische en mechanische verbinding wilt hebben maar dat het uiterlijk een secundair (of lager) belang is. Bij code 40 is alles dusdanig klein dat binnen no time e.a. volloopt en voor het mooie wil je dat niet
Kortom eerst maar even bij de proefproducties het mechanische gedeelte een beetje stabiel en reproduceerbaar maken en daarna maar eens veel aandacht gaan besteden aan "zo dun mogelijk" solderen. Dat is duidelijke een andere tak van sport als "printplaten bakken / repareren"
Maar verder: bedankt voor de complimenten en ehhhhhh, op Eurospoor kan je ze drie dagen live gemaakt zien worden
Het voordeel zit er in dat ik redelijk gewend ben aan hoe soldeer kan en hoort te vloeien.
Het nadeel is dat je bij electronica solderen wel een goede electrische en mechanische verbinding wilt hebben maar dat het uiterlijk een secundair (of lager) belang is. Bij code 40 is alles dusdanig klein dat binnen no time e.a. volloopt en voor het mooie wil je dat niet
Kortom eerst maar even bij de proefproducties het mechanische gedeelte een beetje stabiel en reproduceerbaar maken en daarna maar eens veel aandacht gaan besteden aan "zo dun mogelijk" solderen. Dat is duidelijke een andere tak van sport als "printplaten bakken / repareren"
Maar verder: bedankt voor de complimenten en ehhhhhh, op Eurospoor kan je ze drie dagen live gemaakt zien worden
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Re: Zelf wissels maken in code 40
Probeer dit eens: beide zijden heel dun vertinnen (al het overtollig tin met litze weghalen), dan samenvoegen en verhitten zonder tin.P Bender schreef:Bij code 40 is alles dusdanig klein dat binnen no time e.a. volloopt en voor het mooie wil je dat niet
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Zelf wissels maken in code 40
Ga ik even over doordenken. Vermoed echter dat ik dan domweg de hele onderkant van de rail voordat ik ga zagen / knippen / vijlen moet vertinnen. Ik heb de maten van code 40 rail niet allemaal bij de hand, maar voor je idee: de voet is 0,8 mm breed. dat is dus niet zo veel
Als ik m'n best doe en ECHT op IEDERE soldering let dan is het eigenlijk wel in een keer goed te doen, zonder al te veel soldeer. Alleen zoals gezegd, die mentaliteit van "lekker goed vastplakken" uit de electronicareparatie tijd zit er nog te veel in
Op zich is een van de toepasbare truccen om zodra je klaar bent met solderen de stift van de soldering weg te schuiven en dan capilair overtollige tin mee te nemen. Echter dit werkt enkel indien er niet te veel soldeer aanwezig is. Anders loopt het met het weghalen van de stift weer terug (geeft WEL aan dat de soldering goed is )
De soldeer waar ik met werk is ook al maar 0,5 dik dus zoveel dunner kan ik ook alweer niet gaan.
Wat ik verder al bedacht had is om nadat het wissel klaar is (d.w.z. mechanisch volledig in elkaar zit) e.a. na te lopen met desoldeerdraad en daarmee de overtollige soldeer weghalen.
Echter de beste oplossing is me gewoon een tweede soldeermethodiek aan te leren, namelijk "schoon werk" en deze me eigen te maken naar de methode "electronica reparatie werk"
FYI de rails die deze meneer gebruikt is dus ook code 40. Het kan dus wel. Alleen maakt hij er fiNescale (of mogelijk nog erger) van en hou ik het maar bij N-schaal. Op mijn rails kunnen de standaard N-schaal "pizza-cutters" ook rijden. En dat gaat bij hem niet lukken. Wel qua rail hoogte, maar niet qua flensgroefbreedte
Als ik m'n best doe en ECHT op IEDERE soldering let dan is het eigenlijk wel in een keer goed te doen, zonder al te veel soldeer. Alleen zoals gezegd, die mentaliteit van "lekker goed vastplakken" uit de electronicareparatie tijd zit er nog te veel in
Op zich is een van de toepasbare truccen om zodra je klaar bent met solderen de stift van de soldering weg te schuiven en dan capilair overtollige tin mee te nemen. Echter dit werkt enkel indien er niet te veel soldeer aanwezig is. Anders loopt het met het weghalen van de stift weer terug (geeft WEL aan dat de soldering goed is )
De soldeer waar ik met werk is ook al maar 0,5 dik dus zoveel dunner kan ik ook alweer niet gaan.
Wat ik verder al bedacht had is om nadat het wissel klaar is (d.w.z. mechanisch volledig in elkaar zit) e.a. na te lopen met desoldeerdraad en daarmee de overtollige soldeer weghalen.
Echter de beste oplossing is me gewoon een tweede soldeermethodiek aan te leren, namelijk "schoon werk" en deze me eigen te maken naar de methode "electronica reparatie werk"
FYI de rails die deze meneer gebruikt is dus ook code 40. Het kan dus wel. Alleen maakt hij er fiNescale (of mogelijk nog erger) van en hou ik het maar bij N-schaal. Op mijn rails kunnen de standaard N-schaal "pizza-cutters" ook rijden. En dat gaat bij hem niet lukken. Wel qua rail hoogte, maar niet qua flensgroefbreedte
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Re: Zelf wissels maken in code 40
Half Engels wissel:
Ik wou dat het anders was, maar helaas ....... dit wissel loopt niet briljant, maar goed het was dan ook de eerste van deze variant. De kruising die ik in dezelfe mal gebouwd heb had ook de nodige nabewerking nodig. Alleen die heb ik uiteindelijk redelijk functionerend gekregen. Bij deze moet ik nog even door utteren.
Wel heb ik bij dit wissel op m'n soldeertechniek gelet en iedere keer "enough is enough" moeten denken en zie hier het resultaat
Inmiddels denk ik dat ik weet wat ik aan de productie van dit type wissel moet aanpassen om in een keer een goed functionerend wissel te krijgen. Op naar nr 2 & 3
PS: En ja, ik weet dat ik "links" eigenlijk nog een contrarails mis. Echter de opening die overblijft voor het plaatsen van deze contrarails is net aan 1,5 mm :-/ Als ik die er in had willen hebben had ik dat eerder moeten doen. Nu is die er domweg niet meer tussen te frotten
Ik wou dat het anders was, maar helaas ....... dit wissel loopt niet briljant, maar goed het was dan ook de eerste van deze variant. De kruising die ik in dezelfe mal gebouwd heb had ook de nodige nabewerking nodig. Alleen die heb ik uiteindelijk redelijk functionerend gekregen. Bij deze moet ik nog even door utteren.
Wel heb ik bij dit wissel op m'n soldeertechniek gelet en iedere keer "enough is enough" moeten denken en zie hier het resultaat
Inmiddels denk ik dat ik weet wat ik aan de productie van dit type wissel moet aanpassen om in een keer een goed functionerend wissel te krijgen. Op naar nr 2 & 3
PS: En ja, ik weet dat ik "links" eigenlijk nog een contrarails mis. Echter de opening die overblijft voor het plaatsen van deze contrarails is net aan 1,5 mm :-/ Als ik die er in had willen hebben had ik dat eerder moeten doen. Nu is die er domweg niet meer tussen te frotten
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Re: Zelf wissels maken in code 40
Niet gek voor een beginner. Eigenlijk best wel trots om zelf
Zoals gezegd: Voor meer info zie Facebook - Handwissel
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Re: Zelf wissels maken in code 40
Paul,
Ik hen zitten kijken op je FB pagina en het ziet er super uit! Op mijn nieuw te bouwen baan ben ik van plan om wat complexe wisselstraten te bouwen. Dit ga ik door met bestaande Peco 55 wissels aan te passen en/of door zelfbouw wissels. Met name zelfbouw Engelse wissels en crossovers zijn interessant omdat deze kostbaar zijn. Bij 4-5 zelfbouw wissels heb je de kosten er denk ik wel uit. En het lijkt me gaaf om (deels) zelfbouw wissels om mijn baan te gebruiken!
Wat zijn de ervaringen tot nu toe? Welke sets en kits gebruik jij? Maak jij de dwarsliggers/punstukken etc zelf? Het zou fijn zijn als je hier op het forum ook je ervaringen zet, in mijn ogen is Facebook niet altijd even handig daarvoor.
Greetz, Jeroen.
Ik hen zitten kijken op je FB pagina en het ziet er super uit! Op mijn nieuw te bouwen baan ben ik van plan om wat complexe wisselstraten te bouwen. Dit ga ik door met bestaande Peco 55 wissels aan te passen en/of door zelfbouw wissels. Met name zelfbouw Engelse wissels en crossovers zijn interessant omdat deze kostbaar zijn. Bij 4-5 zelfbouw wissels heb je de kosten er denk ik wel uit. En het lijkt me gaaf om (deels) zelfbouw wissels om mijn baan te gebruiken!
Wat zijn de ervaringen tot nu toe? Welke sets en kits gebruik jij? Maak jij de dwarsliggers/punstukken etc zelf? Het zou fijn zijn als je hier op het forum ook je ervaringen zet, in mijn ogen is Facebook niet altijd even handig daarvoor.
Greetz, Jeroen.
Re: Zelf wissels maken in code 40
Het ziet er veelbelovend uit. Ik ben benieuwd hoe ze gaan werken in de praktijk. Ga je een servo-aandrijving gebruiken?
Wel eens met Jeroen, op Facebook is niet echt handig tussen alle andere wetenswaardigheden over jou...
Wel eens met Jeroen, op Facebook is niet echt handig tussen alle andere wetenswaardigheden over jou...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Zelf wissels maken in code 40
Jerome,Jerome schreef:Paul,
Ik hen zitten kijken op je FB pagina en het ziet er super uit! Op mijn nieuw te bouwen baan ben ik van plan om wat complexe wisselstraten te bouwen. Dit ga ik door met bestaande Peco 55 wissels aan te passen en/of door zelfbouw wissels. Met name zelfbouw Engelse wissels en crossovers zijn interessant omdat deze kostbaar zijn. Bij 4-5 zelfbouw wissels heb je de kosten er denk ik wel uit. En het lijkt me gaaf om (deels) zelfbouw wissels om mijn baan te gebruiken!
Wat zijn de ervaringen tot nu toe? Welke sets en kits gebruik jij? Maak jij de dwarsliggers/punstukken etc zelf? Het zou fijn zijn als je hier op het forum ook je ervaringen zet, in mijn ogen is Facebook niet altijd even handig daarvoor.
Ik weet dat FB niet helemaal handig is voor dit soort zaken, maar FB is WEL handig als plaatjesserver . Verder........ als veel mensen op like bij die pagina drukken wordt de vindbaarheid ook weer makkelijker
- - De engelsman in N-spoor is een nachtmerrie, waar ik nog niet aan begonnen ben. Een halve engelsman is goed te doen (zijn feitelijk gewoon twee aparte wissels, qua tongbeweging)
- wel heb ik inmiddels een aantal ideeen over hoe de engelsman beter / makkelijker kan dan dat FastTrack of "Aussie" hem bouwen
- Puntstukken vijl je zelf
- voor de (te solderen) dwarsliggers gebruik je een standaardmaat die je op maat knipt
- de tussen (houten) dwarsliggers moet ik nog mee aan de gang.
- http://www.handlaidtrack.com
- zelf heb ik daarvan inmiddels redelijk wat mallen, maar de eerlijkheid gebied te zeggen: goedkoop zijn ze niet. En het is redelijk wat gedoe om e.a . uit Canada naar Nederland te krijgen
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Re: Zelf wissels maken in code 40
Hallo Paul,
Dank voor de reactie.
Inmiddels de instructievideo´s op Youtube bekeken, mijn vingers beginnen te jeuken! Het nadeel dat de bouw van mijn baan langer gaat duren, maar andere kant is dit wel leuk om te gaan doen. Jammer dat ik dit jaar Eurospoor heb overgeslagen volgens gaf je daar een demo op de BNLS stand.
Nog ff wat aanvullende vraagjes:
Welke mallen heb je dan allemaal? Wat was je afweging om meerdere mallen aan te schaffen? En..wat voor problemen had je met het verzenden? Ik wel vaker dingen uit de US/Canada besteld, maar eigenlijk nooit problemen mee gehad.
Met de Randstadrail? kan zeker! Maar ik kan ook gewoon in mijn leasbak springen! Maar wellicht ga ik in op je aanbod! Eerst nog ff nadenken,plannen en dan een keuze maken en evt bestellen!
Greetz, Jeroen
PS: Die zesvoudige wissel lijkt me ook wel wat! Ik ga deze denk zo rond 1 april 2013 bestellen
Dank voor de reactie.
Inmiddels de instructievideo´s op Youtube bekeken, mijn vingers beginnen te jeuken! Het nadeel dat de bouw van mijn baan langer gaat duren, maar andere kant is dit wel leuk om te gaan doen. Jammer dat ik dit jaar Eurospoor heb overgeslagen volgens gaf je daar een demo op de BNLS stand.
Nog ff wat aanvullende vraagjes:
Welke mallen heb je dan allemaal? Wat was je afweging om meerdere mallen aan te schaffen? En..wat voor problemen had je met het verzenden? Ik wel vaker dingen uit de US/Canada besteld, maar eigenlijk nooit problemen mee gehad.
Met de Randstadrail? kan zeker! Maar ik kan ook gewoon in mijn leasbak springen! Maar wellicht ga ik in op je aanbod! Eerst nog ff nadenken,plannen en dan een keuze maken en evt bestellen!
Greetz, Jeroen
PS: Die zesvoudige wissel lijkt me ook wel wat! Ik ga deze denk zo rond 1 april 2013 bestellen
Re: Zelf wissels maken in code 40
Dan wel in Z, code 25 toch anders is het een makkie wat je toch gewoon zonder mal doetJerome schreef: PS: Die zesvoudige wissel lijkt me ook wel wat! Ik ga deze denk zo rond 1 april 2013 bestellen
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Re: Zelf wissels maken in code 40
Op termijn waarschijnlijk, echter voorlopig even zo:shoven schreef:Ga je een servo-aandrijving gebruiken?
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Re: Zelf wissels maken in code 40
Een half engels wissel met "vaste" tongen. D.w.z. zonder scharnierpunten of raillassen
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Re: Zelf wissels maken in code 40
Hoi Paul,
erg interessant hoe je hier toont en uitlegt hoe je zelf wissels kan maken. Ik veronderstel dat ook code55 hiermee te gebruiken is.
Ik verondertel ook dat je een aantal hulpmiddelen gebruikt om bijvoorbeeld de tongen scherp te vijlen, puntstukken te plooien... Zomaar in de bankschroef spannen en vijlen lijkt me niet goed te gaan.
En, hoe snij jij je printplaatmateriaal in repen. Ik heb dit al met ijzerzaag, schaar en ander gereedschap geprobeerd, maar het loopt steeds fout af. Hoe snij jij die repen zonder dat ze meteen afbreken?
In elk geval ben ik geïnteresserd om hier meer over te zien en te lezen. Dus, ga gerust door met je wisselbouwverslagen.
erg interessant hoe je hier toont en uitlegt hoe je zelf wissels kan maken. Ik veronderstel dat ook code55 hiermee te gebruiken is.
Ik verondertel ook dat je een aantal hulpmiddelen gebruikt om bijvoorbeeld de tongen scherp te vijlen, puntstukken te plooien... Zomaar in de bankschroef spannen en vijlen lijkt me niet goed te gaan.
En, hoe snij jij je printplaatmateriaal in repen. Ik heb dit al met ijzerzaag, schaar en ander gereedschap geprobeerd, maar het loopt steeds fout af. Hoe snij jij die repen zonder dat ze meteen afbreken?
In elk geval ben ik geïnteresserd om hier meer over te zien en te lezen. Dus, ga gerust door met je wisselbouwverslagen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Zelf wissels maken in code 40
http://www.handlaidtrack.com en je weet alles wat ik ook weet.
Ik heb er voor gekozen om alles met code 40 te gaan doen. Veel daarvoor is uitwisselbaar met code 55. Alleen de bouwmallen zouden (heb ik NIET gecontroleerd) anders zijn. Ik sluit NIET uit dat code 40 en code 55 dezelfde railvoet afmetingen hebben, dan zouden de mallen beide codes aan moeten kunnen.
Voordat je TE enthousiast wordt: http://www.nscale.net/forums/showthread ... Slipswitch , en daar heb jij d'r een hele boel van nodig
Ik heb er voor gekozen om alles met code 40 te gaan doen. Veel daarvoor is uitwisselbaar met code 55. Alleen de bouwmallen zouden (heb ik NIET gecontroleerd) anders zijn. Ik sluit NIET uit dat code 40 en code 55 dezelfde railvoet afmetingen hebben, dan zouden de mallen beide codes aan moeten kunnen.
Voordat je TE enthousiast wordt: http://www.nscale.net/forums/showthread ... Slipswitch , en daar heb jij d'r een hele boel van nodig
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Re: Zelf wissels maken in code 40
Michiel,
Ik ben Paul niet, maar ik denk dat Paul nu gewoon de aangeleverde bielsjes gebruikt uit het startpakket. Zie bijvoorbeeld hier: http://www.handlaidtrack.com/N-6-Turnou ... 6-me55.htm
Hier zitten ook spullen bij om de puntstukken te vijlen. Kijk ook ff op Youtube naar de demo´s, http://youtu.be/hf7Fp4elcME
Ik denk hier ook serieus over na. Ik zou dan een aantal mallen (Peco 55) kopen met wat bielzen en dergelijke. Om de kosten verder te drukken wil ik later wellicht de bielzen zelf maken (de quicksticks en ties). Wellicht met giethars, printplaat, Basalt hout of zoiets.
Greetz, Jeroen.
Ah! Paul was iets eerder
Ik ben Paul niet, maar ik denk dat Paul nu gewoon de aangeleverde bielsjes gebruikt uit het startpakket. Zie bijvoorbeeld hier: http://www.handlaidtrack.com/N-6-Turnou ... 6-me55.htm
Hier zitten ook spullen bij om de puntstukken te vijlen. Kijk ook ff op Youtube naar de demo´s, http://youtu.be/hf7Fp4elcME
Ik denk hier ook serieus over na. Ik zou dan een aantal mallen (Peco 55) kopen met wat bielzen en dergelijke. Om de kosten verder te drukken wil ik later wellicht de bielzen zelf maken (de quicksticks en ties). Wellicht met giethars, printplaat, Basalt hout of zoiets.
Greetz, Jeroen.
Ah! Paul was iets eerder
Re: Zelf wissels maken in code 40
Voor de quicksticks wil ik ook nog steeds een oplossing verzinnen. Die zijn verhoudingsgewijs duur, zeker indien je transport (vanuit Canada) d'r bij neemt.
Of iets via Shapeways of via Kees Jan van Vessum oid. Losse dwarsliggers is wel te doen, maar voor veel wissels wel redelijk wat gedoe
Of iets via Shapeways of via Kees Jan van Vessum oid. Losse dwarsliggers is wel te doen, maar voor veel wissels wel redelijk wat gedoe
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Re: Zelf wissels maken in code 40
Krijg de plaatjes hier niet geplaatst (geklier met maximale afmetingen ), maar ...........
Ik heb het voor elkaar om een werkende / berijdbare 1:9 hele engelsman te maken.
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 0386_o.jpg.
Weet niet of deze link klikbaar is, anders:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... #msg835406
http://fast-tracks.net/forums/viewtopic ... 4411#p4411
http://www.nscale.net/forums/showthread ... ouble-slip
Ik heb het voor elkaar om een werkende / berijdbare 1:9 hele engelsman te maken.
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 0386_o.jpg.
Weet niet of deze link klikbaar is, anders:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... #msg835406
http://fast-tracks.net/forums/viewtopic ... 4411#p4411
http://www.nscale.net/forums/showthread ... ouble-slip
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak