Meerlandenpunt

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Paul B

Meerlandenpunt

Bericht door Paul B »

Nu de winter eraan komt, heb ik meer tijd om de baan te gaan maken. Hier wil ik het werk met jullie delen. Ik ben een volstrekte amateur en streef een middelmatig niveau na, zolang de treintjes maar kunnen rijden. Ik heb me wel goed voorbereid, veel gelezen, baanplannen gemaakt en spullen gekocht. Vooral dat laatste is erg leuk om te doen ;).

Dit draadje zal voor de ervaren modelbouwers waarschijnlijk niet echt interessant worden. Ik wil vooral aan de beginners laten zien dat je gewoon moet beginnen met bouwen, en welke problemen je dan allemaal tegen kan komen.

Het baanplan nog eens (het station komt recht te liggen ipv scheef)
Afbeelding

De ruimte en het deels open frame:
Afbeelding

Onderwerp starter
Paul B

Re: Meerlandenpunt

Bericht door Paul B »

Het station komt op niveau 1, de paradesporen op niveau 0. Het station bouw ik op een aparte plaat:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Paul B op 26 okt 2012 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

Hier een van de platen met uitsparingen, voor de omgekeerde wisselaandrijvingen:
Afbeelding

En hier het spoor op de geprepareerde platen.
Afbeelding
Afbeelding

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

Ondertussen maak ik eenvoudige ringleidingen met VD draad en kroonsteentjes:
Afbeelding

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

En ben ik de traces van de baan aan het maken:
Afbeelding
Afbeelding

Het plan is om opzetmodules te maken, van het stationsgedeelte, de bochtgedeeltes en de achterkant. Daarop komt dan deels nog een stad, ongeveer de helft van de achterzijde zal geheel overdekt zijn.

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

De perrons van PeterBl zijn binnen, zelfgebouwde Nederlandse perrons:
Afbeelding
Afbeelding

Ik koop nog 1 overkapping voor het station, zodat er drie op een rij staan. Verder heb ik net via marktplaats een mooie overkapte loopbrug gekocht. Ik ga de perrons iets verlagen (isolatie eronderuit), aankleden met prullaria en de voor de rest overkappen met iets niet-doorzichtigs. Daarna ballasten, daarvoor alle bedrading aansluiten.

Marcel

Bericht door Marcel »

Zozo,het station begint er al mooi uit te zien,ik ben benieuwd naar het vervolg.

HighVoltage

Bericht door HighVoltage »

Ziet er interessant uit :)

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

Van t weekend de baan verder gelegd, om de omlopen te testen.
Afbeelding

Het bochtenwerk past allemaal goed, en de hellingen kunnen genomen worden. Het stijgingspercentage is ongeveer 5/200%. Helaas vliegt de TEE met zes wagons wel uit de bocht, onderaan de heuvel. Dit is ook de scherpste bocht van het parcours, maar ik zie niet in hoe die kan omwisselen met de bocht voor de heuvelop.

Afbeelding

Verder heb ik een prachtig trappenhuis op de kop weten te tikken, die perfect in het station past:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alleen begin ik nu wel erg te twijfelen over de glazen overkapping. Misschien moet ik het bij gewone perrons laten, dan komt het station beter over:
Afbeelding

Wat vinden jullie?

Hookies

Bericht door Hookies »

5/200% stijgingspercentage, hoe vertaal je dat naar normale percentages: 2,5% ofzo.

Wat de glazen overkapping betreft: door de perronkappen staan de reizigers toch al droog. Zonder glazen overkapping zie je het station ook beter en kun je lekker lange treinen goed zien. Ik zou de overkapping wellicht op andere sporen plaatsen of gewoon niet. Maar dat is mijn voorkeur en die telt voor jouw baan natuurlijk niet.

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

dizkartes

Bericht door dizkartes »

ik zou de glazen overkapping bewaren.... paast misschien better bij een mooi kop station?

Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

Dat sowieso, weggooien doe ik niks. Maar ik neig nu naar Martins smaak. Dan verf ik de palen vd overkappingen groen.

rien

Bericht door rien »

ziet er leuk uit
je hebt al veel matt liggen zag ik
ga je ook digitaal rijden ???

gr rien

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4479 hier kan je mij ook volgen USA spoor

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

Ja, treinen genoeg. Ik probeer zoveel mogelijk verschillende personentreinen te laten rijden, mn epoch IV, uit allerlei landen. En natuurlijk wat goederenvervoer. Ik rij analoog, gewoon ouderwets met drie gescheiden stroomkringen. Ik draai graag aan de trafo's :)

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

Ik heb mij ook maar eens gewaagd aan het ballasten. Ik zie zoveel fraaie spoortraces hier op het forum en iedereen zegt dat je het gewoon moet proberen. Dus ik ben begonnen met een kwast, een potje grondverf in een nogal faecale bruine kleur, en een potje gedroogde filterkoffie:
Afbeelding

De strook geverfd en de rails erop gelegd
Afbeelding

Vervolgens de koffie eroverheen gestrooid en aangedrukt met de achterkant van een lepel (een koffielepeltje, uiteraard)
Afbeelding

En dat ziet er dan nog uit als modder ook:
Afbeelding

Een paar uur later met de kruimelzuiger eroverheen, maar de meeste koffie bleef zitten. Een dezer dagen ga er dan de ballast langs strooien en de truc met de plantenspuit en druppelaar proberen. Ik hoop niet dat het vernevelen de koffie doet loslaten, maar dat zien we dan wel weer.

shoven

Bericht door shoven »

Niet slecht.
Er is volgens mij ook ballast verkrijgbaar in de kleur van je Fleischmann ballastbed. Dan lijkt het meer 1 geheel.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

Ballasten fase 2:

Het benodigde materiaal:
Afbeelding

Voorzichtig gestrooid, daarna bijgewerkt met een kwastje en een recht houtje, daarna besprenkeld met de plantenspuit, die van dichtbij de helft van het ballast wegblies
Afbeelding

Daarna met een druppelaar de voorstrijk erop gedaan, met een plankje over de rails, zodat ik straks niet alles schoon hoef te krabben
Afbeelding

En dan krijg je dit
Afbeelding

Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat. De koffiekorrels zijn overigens weer donker geworden van het vocht. Ik ben benieuwd of de truc met de voorstrijk werkt, ipv verdunde hout- of boekbinderslijm. Ik heb de plank reeds eenmaal per ongeluk laten vallen, nog geen vijf minuten na het druppelen, en de meeste ballast bleef al zitten...
Dit werkje kostte me slechts een half uur in totaal, viel me reuze mee. Ik heb nog geen turf in huis om er wat groen bij te doen, en ik moet nog eens goed lezen hoe ik grassprietjes rechtop kan blazen, met een afgesneden flesje.
Nu eerst maar eens drogen...

Wim

Bericht door Wim »

Fase 3?

Nu is het al koffie met een toefje slagroom.
Dus al goed, denk ik ?

Gr Wim.

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

12 uur later en de boel is nog lang niet opgedroogd. ballast zit ook niet echt vast. hoe lang duurt het, voordat die voorstrijk droog is? Of gaat de truc niet werken?

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

hoi Paul
voorstrijk is geen lijm
het is bedoeld om de zuiging op te heffen

Gr andy

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

Ja, maar op de site van n-project wordt voorstrijk als geweldig alternatief voor water/lijm mengsel aangeprezen! Vandaar dat ik het probeer. Ik moet zeggen, de ballast zit ook een beetje vast. Ik zou er eens de Tomix stofzuiger overheen moeten jagen om te kijken of het werkt, als het eenmaal droog is.
Of denk jij dat het niet meer droog gaat worden?

CC72000

Bericht door CC72000 »

welk merk koffie gebruik je :lol:
kans bestaat dat koffie door vocht uiteindelijk gaan schimmelen...?

Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

DE
Dat is zeker een risico, dat gebeurde namelijk al in de doos waarin ik de koffie liet drogen. Na een week of zo slaat de schimmel erin. Ik heb dus nog even respijt...

stargazer

Bericht door stargazer »

voor strijk is meer voor op je gips muur voor dat je wil gaan behangen of verven
zo dat je verf of behang plaksel niet je muur in gezogen word

dus is geen lijm

je kunt beter je houtlijm wat verdunnen met water en dat gebruiken voor je ballast

op project n staat volgens mij alleen behang lijm en houtlijm beschreven

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

@sterrenstaarder: op N-project staat wel degelijk voorstrijk genoemd, kijk maar. Alleen heeft Paul de dure variant gekocht (Alabastine), die plakt vast minder dan de budget/huismerk-uitvoering. ;-)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie