Pagina 1 van 7
Meerlandenpunt
Geplaatst: 26 okt 2012 11:48
door Paul B
Nu de winter eraan komt, heb ik meer tijd om de baan te gaan maken. Hier wil ik het werk met jullie delen. Ik ben een volstrekte amateur en streef een middelmatig niveau na, zolang de treintjes maar kunnen rijden. Ik heb me wel goed voorbereid, veel gelezen, baanplannen gemaakt en spullen gekocht. Vooral dat laatste is erg leuk om te doen
.
Dit draadje zal voor de ervaren modelbouwers waarschijnlijk niet echt interessant worden. Ik wil vooral aan de beginners laten zien dat je gewoon moet beginnen met bouwen, en welke problemen je dan allemaal tegen kan komen.
Het baanplan nog eens (het station komt recht te liggen ipv scheef)
De ruimte en het deels open frame:
Re: Meerlandenpunt
Geplaatst: 26 okt 2012 11:49
door Paul B
Het station komt op niveau 1, de paradesporen op niveau 0. Het station bouw ik op een aparte plaat:
Re: Meerlandenpunt
Geplaatst: 26 okt 2012 11:52
door Paul B
Hier een van de platen met uitsparingen, voor de omgekeerde wisselaandrijvingen:
En hier het spoor op de geprepareerde platen.
Re: Meerlandenpunt
Geplaatst: 26 okt 2012 11:53
door Paul B
Ondertussen maak ik eenvoudige ringleidingen met VD draad en kroonsteentjes:
Re: Meerlandenpunt
Geplaatst: 26 okt 2012 11:53
door Paul B
En ben ik de traces van de baan aan het maken:
Het plan is om opzetmodules te maken, van het stationsgedeelte, de bochtgedeeltes en de achterkant. Daarop komt dan deels nog een stad, ongeveer de helft van de achterzijde zal geheel overdekt zijn.
Re: Meerlandenpunt
Geplaatst: 26 okt 2012 11:54
door Paul B
De perrons van PeterBl zijn binnen, zelfgebouwde Nederlandse perrons:
Ik koop nog 1 overkapping voor het station, zodat er drie op een rij staan. Verder heb ik net via marktplaats een mooie overkapte loopbrug gekocht. Ik ga de perrons iets verlagen (isolatie eronderuit), aankleden met prullaria en de voor de rest overkappen met iets niet-doorzichtigs. Daarna ballasten, daarvoor alle bedrading aansluiten.
Re: Meerlandenpunt
Geplaatst: 26 okt 2012 21:34
door Marcel
Zozo,het station begint er al mooi uit te zien,ik ben benieuwd naar het vervolg.
Re: Meerlandenpunt
Geplaatst: 28 okt 2012 15:59
door HighVoltage
Ziet er interessant uit
Re: Meerlandenpunt
Geplaatst: 29 okt 2012 13:36
door Paul B
Van t weekend de baan verder gelegd, om de omlopen te testen.
Het bochtenwerk past allemaal goed, en de hellingen kunnen genomen worden. Het stijgingspercentage is ongeveer 5/200%. Helaas vliegt de TEE met zes wagons wel uit de bocht, onderaan de heuvel. Dit is ook de scherpste bocht van het parcours, maar ik zie niet in hoe die kan omwisselen met de bocht voor de heuvelop.
Verder heb ik een prachtig trappenhuis op de kop weten te tikken, die perfect in het station past:
Alleen begin ik nu wel erg te twijfelen over de glazen overkapping. Misschien moet ik het bij gewone perrons laten, dan komt het station beter over:
Wat vinden jullie?
Re: Meerlandenpunt
Geplaatst: 29 okt 2012 14:41
door Hookies
5/200% stijgingspercentage, hoe vertaal je dat naar normale percentages: 2,5% ofzo.
Wat de glazen overkapping betreft: door de perronkappen staan de reizigers toch al droog. Zonder glazen overkapping zie je het station ook beter en kun je lekker lange treinen goed zien. Ik zou de overkapping wellicht op andere sporen plaatsen of gewoon niet. Maar dat is mijn voorkeur en die telt voor jouw baan natuurlijk niet.
Mvg,
Martin
Re: Meerlandenpunt
Geplaatst: 29 okt 2012 20:39
door dizkartes
ik zou de glazen overkapping bewaren.... paast misschien better bij een mooi kop station?
Re: Meerlandenpunt
Geplaatst: 29 okt 2012 21:44
door Paul B
Dat sowieso, weggooien doe ik niks. Maar ik neig nu naar Martins smaak. Dan verf ik de palen vd overkappingen groen.
Re: Meerlandenpunt
Geplaatst: 29 okt 2012 23:55
door rien
ziet er leuk uit
je hebt al veel matt liggen zag ik
ga je ook digitaal rijden ???
gr rien
Re: Meerlandenpunt
Geplaatst: 30 okt 2012 12:54
door Paul B
Ja, treinen genoeg. Ik probeer zoveel mogelijk verschillende personentreinen te laten rijden, mn epoch IV, uit allerlei landen. En natuurlijk wat goederenvervoer. Ik rij analoog, gewoon ouderwets met drie gescheiden stroomkringen. Ik draai graag aan de trafo's
Re: Meerlandenpunt
Geplaatst: 30 okt 2012 13:00
door Paul B
Ik heb mij ook maar eens gewaagd aan het ballasten. Ik zie zoveel fraaie spoortraces hier op het forum en iedereen zegt dat je het gewoon moet proberen. Dus ik ben begonnen met een kwast, een potje grondverf in een nogal faecale bruine kleur, en een potje gedroogde filterkoffie:
De strook geverfd en de rails erop gelegd
Vervolgens de koffie eroverheen gestrooid en aangedrukt met de achterkant van een lepel (een koffielepeltje, uiteraard)
En dat ziet er dan nog uit als modder ook:
Een paar uur later met de kruimelzuiger eroverheen, maar de meeste koffie bleef zitten. Een dezer dagen ga er dan de ballast langs strooien en de truc met de plantenspuit en druppelaar proberen. Ik hoop niet dat het vernevelen de koffie doet loslaten, maar dat zien we dan wel weer.
Re: Meerlandenpunt
Geplaatst: 30 okt 2012 20:32
door shoven
Niet slecht.
Er is volgens mij ook ballast verkrijgbaar in de kleur van je Fleischmann ballastbed. Dan lijkt het meer 1 geheel.
Re: Meerlandenpunt
Geplaatst: 30 okt 2012 22:53
door Paul B
Ballasten fase 2:
Het benodigde materiaal:
Voorzichtig gestrooid, daarna bijgewerkt met een kwastje en een recht houtje, daarna besprenkeld met de plantenspuit, die van dichtbij de helft van het ballast wegblies
Daarna met een druppelaar de voorstrijk erop gedaan, met een plankje over de rails, zodat ik straks niet alles schoon hoef te krabben
En dan krijg je dit
Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat. De koffiekorrels zijn overigens weer donker geworden van het vocht. Ik ben benieuwd of de truc met de voorstrijk werkt, ipv verdunde hout- of boekbinderslijm. Ik heb de plank reeds eenmaal per ongeluk laten vallen, nog geen vijf minuten na het druppelen, en de meeste ballast bleef al zitten...
Dit werkje kostte me slechts een half uur in totaal, viel me reuze mee. Ik heb nog geen turf in huis om er wat groen bij te doen, en ik moet nog eens goed lezen hoe ik grassprietjes rechtop kan blazen, met een afgesneden flesje.
Nu eerst maar eens drogen...
Re: Meerlandenpunt
Geplaatst: 30 okt 2012 23:03
door Wim
Fase 3?
Nu is het al koffie met een toefje slagroom.
Dus al goed, denk ik ?
Gr Wim.
Re: Meerlandenpunt
Geplaatst: 31 okt 2012 13:49
door Paul B
12 uur later en de boel is nog lang niet opgedroogd. ballast zit ook niet echt vast. hoe lang duurt het, voordat die voorstrijk droog is? Of gaat de truc niet werken?
Re: Meerlandenpunt
Geplaatst: 31 okt 2012 22:16
door gek op stoom
hoi Paul
voorstrijk is geen lijm
het is bedoeld om de zuiging op te heffen
Gr andy
Re: Meerlandenpunt
Geplaatst: 01 nov 2012 12:24
door Paul B
Ja, maar op de site van n-project wordt voorstrijk als geweldig alternatief voor water/lijm mengsel aangeprezen! Vandaar dat ik het probeer. Ik moet zeggen, de ballast zit ook een beetje vast. Ik zou er eens de Tomix stofzuiger overheen moeten jagen om te kijken of het werkt, als het eenmaal droog is.
Of denk jij dat het niet meer droog gaat worden?
Re: Meerlandenpunt
Geplaatst: 01 nov 2012 12:29
door CC72000
welk merk koffie gebruik je
kans bestaat dat koffie door vocht uiteindelijk gaan schimmelen...?
Re: Meerlandenpunt
Geplaatst: 01 nov 2012 12:47
door Paul B
DE
Dat is zeker een risico, dat gebeurde namelijk al in de doos waarin ik de koffie liet drogen. Na een week of zo slaat de schimmel erin. Ik heb dus nog even respijt...
Re: Meerlandenpunt
Geplaatst: 01 nov 2012 16:23
door stargazer
voor strijk is meer voor op je gips muur voor dat je wil gaan behangen of verven
zo dat je verf of behang plaksel niet je muur in gezogen word
dus is geen lijm
je kunt beter je houtlijm wat verdunnen met water en dat gebruiken voor je ballast
op project n staat volgens mij alleen behang lijm en houtlijm beschreven
Re: Meerlandenpunt
Geplaatst: 01 nov 2012 16:47
door maarten
@sterrenstaarder: op N-project staat wel degelijk voorstrijk genoemd,
kijk maar. Alleen heeft Paul de dure variant gekocht (Alabastine), die plakt vast minder dan de budget/huismerk-uitvoering.