Baanplan op 90x155cm, ben ik goed bezig?
Geplaatst: 01 jan 2013 09:48
Dit is mijn eerste baanplan wat ik compleet heb afgerond.
Ik heb wel meerdere kladjes gemaakt, maar bevielen niet of liep tegen problemen op.
Het zijn 2 afzonderlijke banen die parallel aan elkaar lopen. Gezien het kleinere oppervlakte wat ik ter beschikking heb. Heb ik gekozen om het station schuin te leggen om toch nog redelijke stations lengte te behouden.
Om ervoor te zorgen dat de treinen niet op 1 baan kunnen rijden, maar ook kunnen draaien. Heb ik op het onderste niveau een soort van rotonde gemaakt. Het zou natuurlijk ook met keerlussen kunnen. Maar het idee hiervan was, dat je speels kan omgaan waar een trein weer naar boven komt. Zou er een keerlus gemaakt worden. Dan kan een buitenstaander al voorspellen waar de trein weer bovenkomt. Ook rijden hiermee de treinen niet continu dezelfde kant op.
Aparte rangeersporen heb ik nog niet getekend. Maar er is wel plaats voor.
Ik ben nu nog met een 3e deel bezig. Deze loopt parallel met het gewone spoor naar het onderste niveau en daar kan ik 4 rangeersporen maken. Deze worden op het onderste niveau weer gekoppeld aan de rotonde zodat de treinen weer boven kunnen komen.
Voor de bovenbouw, moet je even de fantasy los laten. Bijvoorbeeld links onder zie je de bocht stoppen na de wissel. Het spoor moet dan naar boven doorlopen, dan 90 graden de hoek om en dan weer 1meter recht naar het onderste niveau. Hiermee is de bedoeling dat er lengte gevonden wordt om rustig te stijgen en dalen. De andere kant is spiegelbeeld
Graag wil ik jullie mening hierover. Misschien zijn niet alle stukken gemaakt zoals je verwacht of moet. Maar ik moet ook nog leren. Neem bijvoorbeeld de buitenste bocht (geen R2 en ook geen R3. Zal maar R2,5 noemen dan )
Ik heb wel meerdere kladjes gemaakt, maar bevielen niet of liep tegen problemen op.
Het zijn 2 afzonderlijke banen die parallel aan elkaar lopen. Gezien het kleinere oppervlakte wat ik ter beschikking heb. Heb ik gekozen om het station schuin te leggen om toch nog redelijke stations lengte te behouden.
Om ervoor te zorgen dat de treinen niet op 1 baan kunnen rijden, maar ook kunnen draaien. Heb ik op het onderste niveau een soort van rotonde gemaakt. Het zou natuurlijk ook met keerlussen kunnen. Maar het idee hiervan was, dat je speels kan omgaan waar een trein weer naar boven komt. Zou er een keerlus gemaakt worden. Dan kan een buitenstaander al voorspellen waar de trein weer bovenkomt. Ook rijden hiermee de treinen niet continu dezelfde kant op.
Aparte rangeersporen heb ik nog niet getekend. Maar er is wel plaats voor.
Ik ben nu nog met een 3e deel bezig. Deze loopt parallel met het gewone spoor naar het onderste niveau en daar kan ik 4 rangeersporen maken. Deze worden op het onderste niveau weer gekoppeld aan de rotonde zodat de treinen weer boven kunnen komen.
Voor de bovenbouw, moet je even de fantasy los laten. Bijvoorbeeld links onder zie je de bocht stoppen na de wissel. Het spoor moet dan naar boven doorlopen, dan 90 graden de hoek om en dan weer 1meter recht naar het onderste niveau. Hiermee is de bedoeling dat er lengte gevonden wordt om rustig te stijgen en dalen. De andere kant is spiegelbeeld
Graag wil ik jullie mening hierover. Misschien zijn niet alle stukken gemaakt zoals je verwacht of moet. Maar ik moet ook nog leren. Neem bijvoorbeeld de buitenste bocht (geen R2 en ook geen R3. Zal maar R2,5 noemen dan )