Pagina 1 van 1
[Opgelost] Kortsluiting op wissel in één rijrichting
Geplaatst: 02 jan 2013 20:45
door george
Hallo,
Bij het rijden over een wissel ontstaat er in één rijrichting kortsluiting. De situatie is als volgt:
Code: Selecteer alles
W1
A ------------------------------- B
\
\
C ------------------------------- D
W2
Van A naar B: geen probleem
Van A naar D: geen probleem
Van B naar A: geen probleem
Van C naar D: geen probleem
Van D naar A: geen probleem
Van D naar C: kortsluiting op het moment dat de voorste wielen van de loc het puntstuk van W2 raken.
Bovenstaande probleem doet zich met verschillende locs voor, de stand van W1 maakt hierbij niet uit.
Ik gebruik de RoSoft ServoSwitch voor de aansturing van de wissels (Peco Code 55 Electrofrog), incl. puntstuk polarisatie.
Als het in beide richtingen fout zou gaan kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar nu?
Wie kan verklaren wat er aan de hand is?
Re: Kortsluiting op wissel in één rijrichting
Geplaatst: 02 jan 2013 20:51
door mikey
Hoi George,
Ik denk dat je punstuk van wissel 2 niet mee schakelt.
Wellicht een defect relais?
Re: Kortsluiting op wissel in één rijrichting
Geplaatst: 03 jan 2013 10:24
door Maurits71
kijk eens of het hart stuk van die wissel op beide rails goed geisoleerd is ?
Re: Kortsluiting op wissel in één rijrichting
Geplaatst: 03 jan 2013 19:04
door george
Puntstukpolarisatie lijkt niets mis mee. Bij omzetten van wissel hoor ik twee keer een relais klikken.
Ik heb op diverse plekken de spanningen gemeten, en dat lijkt in beide wisselstanden in orde (meter in wisselspanningsbereik):
- ca. 14,9V tussen de linker en rechter spoorstaaf
- ca. 0,02V tussen puntstuk/tongen en spoorstaaf waar de tongen op dat moment tegenaan liggen
- ca. 14,9V tussen puntstuk/tongen en de andere spoorstaaf.
De wissels zitten op een diodeschakeling, de rest van de baan via stroomdetector (RoSoft S88SD16-n).
Loc rijdt van C naar D zonder probleem. Loc rijdt terug, zonder dat er iets met de stand van de wissels gebeurt, en komt met kortsluiting tot stilstand. Waarom de ene kant op wel kortsluiting en de andere kant op niet, is een groot raadsel.
In onderstaande afbeelding is met rood aangegeven waar de isolaties zitten (allemaal met geïsoleerde raillassen).
Ik heb op een andere plek in de baan een zelfde situatie, en daar doet het probleem zich niet voor.
Re: Kortsluiting op wissel in één rijrichting
Geplaatst: 03 jan 2013 19:50
door Maurits71
Ik als ervaringsdeskundige in het slopen van servoswitchen.
heb je de schakeling goed geprogrammeerd volgens de handleiding ?, zo ja, ik zeg ome Wim effe e-mailen.
Re: Kortsluiting op wissel in één rijrichting
Geplaatst: 03 jan 2013 22:39
door george
Programmeren is misschien een groot woord voor het instellen van het adres, en de beide eindstanden. Dat is het enige wat nodig is, en dat is wat ik heb gedaan.
Bij een andere ServoSwitch heb ik ook de snelheid veranderd, maar bij deze niet.
Ik ga binnenkort even een andere ServoSwitch proberen. Mocht dat ook niets uithalen, dan is een berichtje naar Wim de volgende stap.
Re: Kortsluiting op wissel in één rijrichting
Geplaatst: 04 jan 2013 20:30
door Maurits71
George,
ik zat ( zit ) even te kleppen met Wim, jou situatie kwam net even ter sprake. zou je het eens met een andere locomtief willen proberen, want denkelijk zit het probleem namelijk in je loc. Echter om eea uit te sluiten zou het fijn zijn als je dat eerst eens probeer.
Daarnaast welke loc veroorzaakt dit probleem ( merk en Type ) en op wat voor sort wissel ( merk en type )
gr.
M.
Re: Kortsluiting op wissel in één rijrichting
Geplaatst: 04 jan 2013 20:49
door george
Hoi Maurits,
Ik had het al met twee locs geprobeerd. Beide vertonen hetzelfde probleem. Maar naar aanleiding van jou reactie toch eens een derde erbij gepakt. Alle drie zijn voorzien van een Kuehn N45. De rest van het park moet nog gedigitaliseerd worden.
Eén loc heeft het probleem helemaal niet.
Eén loc heeft het probleem altijd.
Eén loc heeft het probleem, behalve als ik hem achterstevoren op het spoor zet.
Op een andere plek heb ik dezelfde spoorsituatie. En daar doet het probleem zich met geen van de drie locs voor, hoe ik ze ook op de baan zet.
Het wordt mij er niet duidelijker op...
Re: Kortsluiting op wissel in één rijrichting
Geplaatst: 05 jan 2013 10:14
door Maurits71
mij wel zei iemand,
George, kijk nog even naar de 2 vragen die ik je stel en geef daar even antwoord op.
Re: Kortsluiting op wissel in één rijrichting
Geplaatst: 05 jan 2013 12:06
door george
Sorry Maurits, ik had over de tekst tussen de haakjes heen gelezen.
De loc waarbij het probleem altijd optreedt is een Fleischmann 7363 (eigenlijk de Railion 1613 die uit een startset schijnt te komen, maar die is voor zover ik weet technisch identiek).
De loc waarbij het probleem optreedt in één plaatsingsrichting is een Roco 23235.
De "loc" waarbij het probleem niet optreedt is een Arnold 0245 (een motorpost).
Alle drie zijn voorzien van een Kuehn N45.
Zoals ik in mijn startpost aangaf zijn de wissels Peco Code 55 Electrofrog.
Eigenlijk moet ik hierboven schrijven "waarbij het probleem optrad", want nu treedt het ineens niet meer op, bij geen van de drie, in welke richting ik ze ook op de baan zet.
Ik ben erg benieuwd naar de ideeën van jou en Wim.
Aanvulling
Ik ben, naar aanleiding van het verdwijnen van het probleem, het wissel eens nauwkeuriger gaan bekijken. Ik heb een wagonnetje met de hand over het wissel laten rijden. Daarbij ontdekte ik dat het puntstuk iets boven de andere rails uitsteekt. Dit zorgt ervoor dat de loc rechtsvoor iets opgetild wordt. Daardoor krijgt het achterste draaistel een tikje, dat er soms voor zorgt dat de wielen linksachter de wisseltong raken.
Onderstaande video toont het effect.
Dat de motorpost hier geen last van heeft is niet zo gek. De spilafstand is zo groot dat bij het raken van het puntstuk het achterste draaistel nog niet op het wissel staat. De Roco loc heeft voor de stroomafname draadjes tussen draaistellen en chassis, die mogelijk zorgen voor een asymmetrisch gedrag.
Ik heb overigens het probleem weer kunnen veroorzaken, door de snelheid van de loc te verhogen.
Nu nog zoeken naar de oorzaak. Het wissel lijkt goed vlak in de baan te liggen, en ziet er onbeschadigd uit. Er zit een ander wissel in de baan waar ook een klein hoogteverschil in zit, de andere wissels hebben hier geen last van.
De baan (een testbaan) ligt op een stuk spaanplaat van 8 mm dik, en staat in een geïsoleerde en verwarmde ruimte.
Zit ik met deze bevindingen een beetje op hetzelfde spoor als jij en Wim? Voordat ik het wissel met een vijl ga bewerken wacht ik jouw reactie nog even af.
Re: Kortsluiting op wissel in één rijrichting
Geplaatst: 05 jan 2013 15:23
door Maurits71
goed, ik hoef de reactie van Wim niet af te wachten want je hebt een identiek probleem als wat ik had.
de enige oplossing is om even de rails en de wissel weer uit elkaar te halen en opnieuw te bevestigen, indien je net als ik gebruik maar van plastic schoentjes om de rails/ wissel geisoleerd te verbinden pak dan een andere want dan zit er net een fracktie plastig ergens te veel waardoor dat stukje rails net een fractie omhoog wordt getild.
vijlen lijkt me niet nodig, kwestie van opnieuw en dan goed leggen is de oplossing, sterkte.
gr.
M.
Re: Kortsluiting op wissel in één rijrichting
Geplaatst: 06 jan 2013 15:31
door george
Probleem opgelost!
Oorzaak zat niet in de raillas, maar in de draad die ik aan het puntstuk had gesoldeerd. Dat zat net niet helemaal boven het gat in de onderplaat. Gevolg: het puntstuk werd iets omhoog gedrukt. Het vervormen van het wissel gaat kennelijk langzaam, waardoor het probleem nu pas optrad.
Ik heb de boel losgehaald, wissel een uurtje tussen twee blokjes hout in een lijmklem, draad opnieuw gesoldeerd.
Maurits en Wim: bedankt voor de gouden aanwijzingen.
Re: [Opgelost] Kortsluiting op wissel in één rijrichting
Geplaatst: 07 jan 2013 09:01
door Maurits71
graag gedaan
alle credits naar Wim