AKI zelfbouw

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jarsky

AKI zelfbouw

Bericht door Jarsky »

Na aanleiding van een bericht die ik tegenkwam op internet, betreft het bouwen van een AKI in HO, begon het bij mij te kriebelen en besloot ik is te kijken of dit ook in N een haalbare zaak was. Alhoewel ik geen Nederlandse baan heb vond ik de AKI een uitdaging om te maken.

Hierbij wil ik dan ook van het prototype, een bouwbeschrijving met jullie delen, en uiteraard wil ik graag positieve kritiek horen wat heb ik fout gedaan en wat is er goed gegaan.

Ik heb als eerste de bouwtekeningen gedownload via :http://home.wanadoo.nl/wvdwerken/NS-AKI.htm
Na de maatvoering op deze tekeningen te hebben bekeken kwam ik al gauw tot de conclusie dat dit tot een compromis zou leiden, want om nou lukraak alles door iets minder als 2 te delen ging iets te ver.

Welke materialen heb ik gebruikt:

Messing plaat ca 0,4 mm dik
Messing pijp rond ca 2 mm
Messing pijp rond ca 3,5 mm (Die van 2 mm moet er strak inpassen)
Leds geel en rood 1,8 mm
Codeerdraad 0,05 mm2 kleuren geel, rood en blauw

Gereedschappen:
Computer en printer
Pincet
Breekmesje
Schaar
Data knipper
Dremel
Boortjes 1, 1,5 en 2 mm
Slijp en polijst schijfjes
Soldeerbout 14 watt
Witte permanent marker (Soort verf)
Leesbril +1,5

Het schild waarin ook de ledjes zitten heb ik eerst op de computer getekend in MS VISIO
Inclusief alle hulp lijntjes etc voor het boren.
Ook de kruisen zelf heb ik getekend en uitgeprint, wat later toch wel wat tegenviel.
Dit heb ik vervolgens op wat dik hobby karton uitgeprint.

Vervolgens heb ik het kleine sjabloon op de plaat messing geplakt en toen kon het echte werk gaan beginnen.
Sjabloon op messingplaat:
Afbeelding

Ik zal nog de maatvoering erbij zetten in het volgende stuk, maar als leidraad, het sjabloon is ca 10 X 10 mm.
Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Jarsky op 03 feb 2013 13:32, 3 keer totaal gewijzigd.

Als je doet wat je altijd hebt gedaan, zul je krijgen wat je altijd hebt gekregen……
Respect, je zult er nooit meer van verdienen, dan je anderen geeft….

Wim

Re: AKI zelfbouw

Bericht door Wim »

Gaat dit zeker volgen.
Wordt volgens mij een mooi en constructief verslag.

Succes Jarsky.

Onderwerp starter
Jarsky

Bericht door Jarsky »

Beste Forumleden,

Helaas heb ik mijn fotoreportage over de bouw van de AKI om zeep geholpen.
Dit betekent dat ik even geen update doe van de bouw hiervan.

Ik ga een 2e (prototype) maken en weer veel foto's.
Tot die tijd even geduld.

gr Jan

Als je doet wat je altijd hebt gedaan, zul je krijgen wat je altijd hebt gekregen……

Onderwerp starter
Jarsky

Bericht door Jarsky »

Zo, het 2e prototype is in de maak en hierbij dan ook de eerste resultaten en bouwbeschrijving.

Het sjabloon heb ik met secondelijm op het messing plaatje geplakt. Ik had dit eerst gedaan met wat hobbylijm maar dit bleek niet tegen de warmte te kunnen, wat nu eenmaal ontstaat bij boren en slijpen. met secondelijm bleek dit wel prima te lukken.

Eerst boor ik de 3 gaatjes t.b.v. de zonne kappen met een 1 mm boor voor en daarna heb ik ze met een boor 3,2 mm uitgeboord. Dit is iets kleiner dan de 3,5 mm die ik nodig heb voor het messing pijpje, maar met een klein beetje heen en weer gaan met de boor bereik ik een gat waar zo meteen de zonne kappen strak in passen er er niet meteen uitvallen.
De geboorde gaatjes t.b.v. de zonne kappen
Afbeelding

Nu is het tijd om de zonne kappen te maken. Van het messingpijpje 3,5 mm slijp ik eerst onder een hoek van ca 45 graden een stukje er af en daarna slijp ik dit stukje van het messingpijpje af. Dit doen we dan 3 keer uiteraard.
De zonne kappen
Afbeelding

Onderwerp starter
Jarsky

Bericht door Jarsky »

Nu wordt het tijd om te gaan solderen. De zonnenkappen worden eerst in de geboorde gaten in de messing plaat gezet en op de juiste manier gepositioneerd.
Een rondbek tangetje of pincet is hierbij welkom. Ik laat een heel klein randje aan de voorkant staan, dus de schuine onderkant van de kap eindigt iets voor de voorkant van de messing plaat. Als ze eenmaal goed zitten is het een kwestie van vast solderen aan de achterkant. Voorzichtig solderen en laat het tin goed vloeien. Ik gebruik absoluut geen rommel als soldeervet o.i.d. gewoon een standaard tin met een harskern. Als je de soldeerbout gewoon op de messing plaat legt en dan met je tin rond de kappen gaat dan vloeit deze mooi dicht.
De kappen vast gesoldeerd aan de achterkant
Afbeelding
En zo ziet het eruit aan de voorkant
Afbeelding

Onderwerp starter
Jarsky

Bericht door Jarsky »

Nu de zonnenkapjes zijn gesoldeerd, is het de bedoeling om de achterkant weer geheel vlak te slijpen en vijlen. Als dit is gedaan kunnen we het schild met de zonnenkapjes gaan uitknippen (ruwweg). In dit geval kwam ik er achter dat de getekende sjabloon iets te klein was, en heb daarom ca 2 mm naast de getekende lijntjes geknipt. Als de ruwe vorm eruit is kan de rest met een slijpschijf en vijl in de juiste vorm worden gemaakt. Het resultaat:

De voorkant:
Afbeelding

De achterkant:
Afbeelding

Op de foto is te zien dat 1 kant nog wat bij moet worden geslepen.

Het schild is tot zover klaar. Nu gaan we beginnen met het paaltje.
Hiervoor gebruik ik het messing pijpje van ca 2 mm. Op de kopse kant slijpen we een stukje in en halen aan 1 kant het stukje pijp weg zodat er een stukje half pijp overblijft. De lengte van dit stukje half pijp moet zo lang zijn als de afstand tussen de onderkant van het schild en de onderkant van het bovenste zonnenkapje. Het paste bij mij in eerste instantie niet helemaal tussen de 2 onderste zonnenkappen maar met wat vijlen lukte het daarna wel.

Stukje half pijp:

Afbeelding

Als alles goed past gaan we het schild aan het paaltje solderen. Let wel op dat snelheid geboden is, omdat we anders per ongeluk de zonnenkappen los kunnen solderen. Enig oefenen kan dan ook op zijn plaatst zijn. In dit geval heb ik ervoor gekozen om met een 3e handje alles bij elkaar te houden. Vervolgens met de soldeerbout alleen het mastje warm te maken en dan de tin laten vloeien. Nogmaals doe dit zo kort mogelijk.

Als het schild vast zit is onderstaand het resultaat. Let op dat dit nog ruw is en met de vijl en een stukje fijn schuurpapier gaan we straks alles netjes maken.

De voorkant:
Afbeelding

De achterkant;
Afbeelding

Onderwerp starter
Jarsky

Bericht door Jarsky »

Zo, het eerste gedeelte zit erop, nu wordt het tijd om eens wat leds aan te gaan brengen.

Afbeelding
De leds gaan zo meteen met een klein stukje elektronica worden aangestuurd, en hierbij is de schakeling zo ontworpen dat we de lange poot aan de led (+ Anode) aan elkaar kunnen verbinden en gezamenlijk op de plus worden aangesloten van het stukje elektronica.

Led:
Afbeelding

Hierbij gebruiken we de mast als gezamenlijke plus.
Om dit te bereiken heb ik als eerste een stukje van een afgeknipt led pootje op de achterkant van het schild gesoldeerd, waaraan dus zo meteen de 3 lange pootjes van de leds worden gesoldeerd.

Schild met gesoldeerd pootje:
Afbeelding

Voordat ik veder ga nog even een tip. Maak in een plaatje hout 3 gaatjes van ruim 3,5 mm waarin de zonnenkapjes passen. Dit kan dan als malletje dienen tijdens het plakken en solderen van de leds, zonder dat het schildje alle kanten op wiebelt.

Malletje:
Afbeelding

De leds kunnen nu op het schild worden geplaatst en dit doen we met een goede seconde lijm. Neem hiervoor de tijd om ze goed te positioneren. Ik heb er voor gekozen om de lange pootjes (Anode) naar het midden te plaatsen en de 2 onderste (rode) leds er schuin op te plakken. De gele led heb ik in de lengte richting geplakt. Voor het plakken maak ik eerst de achterkant van het schild schoon met een wattenstaafje gedoopt in wasbenzine. laat na het plakken de boel goed drogen want zo meteen moeten we de pootjes gaan buigen en als we dit te snel doen dan loop je het risico dat de leds alsnog los laten. Het aanbrengen van de secondelijm doe ik met behulp van een saté prikker. Ik laat op het puntje van de saté prikker een druppel lijm lopen en dit breng ik dan vervolgens aan op het schild, dus niet op het ledje.

het eerst ledje zit erop:
Afbeelding

Nu compleet met alle 3 de leds:
Afbeelding

Onderwerp starter
Jarsky

Bericht door Jarsky »

Als de leds zijn geplakt en alles is goed gedroogd dan kunnen we beginnen met het aansluiten van de leds.

Leds vastgeplakt voorzijde:
Afbeelding

Tip: Controleer voor elke stap bij het plaatsen en aansluiten van de leds of ze het ook doen. Dus voordat je ze op plakt, meteen na het plakken etc.
Ik kwam er helaas achter dat na het plakken van de leds 1 led het niet deed. Frustratie, led verwijderen alles schoonmaken en overnieuw beginnen.

Voor het controleren kan je gebruik maken van een meter, of je neemt een gelijkspanning van zeg 12V met een weerstand van ca 1 KOhm en tik hiermee even de leds aan om te kijken of ze gaan branden.

Na controle gaan we zoals al eerder gezegd de anode (+) aan elkaar maken en aan de messing mast/schildje via het eerder gesoldeerde pootje. Met een klein platbek tangetje klemmen we een led heel voorzichtig tussen de achterkant van de led en de voorkant van het zonnenkapje vast. Met een 2e tangetje of pincet buigen we nu van de led de lange poot zodanig dat deze tegen de al gesoldeerde poot ligt die we eerder aan het schild hadden vast gemaakt. dit doen we ook met de andere 2 leds. De pootjes afknippen op lengte en hierna snel en vakkundig de 3 pootjes vast solderen aan het pootje wat aan het schild vastzit.
Met een vijltje vijl je dan eventueel het tin en puntjes van de pootjes netjes glad.

Leds gesoldeerd aan de gezamenlijke poot (+)
Afbeelding
Afbeelding

Na dit priegelwerk, gaan we de bedrading aanbrengen op de overgebleven pootjes. Ik heb hiervoor codeer-draad van 0,05 mm2 gebruikt. Je kan ook kiezen voor bijvoorbeeld gelakt koperdraad, zolang deze 3 draadjes maar door het messing mastje passen. In mijn geval heb ik 1 gele en 2 rode draadjes gepakt.
Het is wel handig om eerst de mast op lengte te maken. In dit geval heb ik hem op 4 cm gehouden. Mocht dit te veel zijn dan laat ik dit gewoon in de tafel verdwijnen. De draadjes heb ik alle drie tegelijk via de onderkant door het mastje gestoken en voorzichtig met een pincet aan de bovenkant opgepikt.

Draadjes doorgevoerd:
Afbeelding

Hierna is het een kwestie van strippen vertinnen en aan de leds vast solderen. De pootjes van de leds heb ik zover als mogelijk afgeknipt voordat ik de draadjes er aan heb gesoldeerd. Je kan uiteraard ook eerst de draadjes eraan vast solderen en daarna de pootjes af knippen. na het solderen weer even met een vijltje de scherpe kantjes eraf en dan controleren of ze nog branden!!!

Draadjes vast gesoldeerd:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Word vervolgd.

Wim

Bericht door Wim »

leuke vordering

Ik had wel de basis al zwart gespoten, alvorens het aanbrengen van de leds....

Overdijk

Bericht door Overdijk »

Uh, ik weet dat het mosterd na de maaltijd is. Maarre, een AKI heeft toch een wit knipperlicht?

Verder een fantastisch mooi project.

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Onderwerp starter
Jarsky

Bericht door Jarsky »

@Wim, ik ben het met je eens om dit normaal van te voren te doen, echter omdat het voor mij ook eerst een uitprobeersel is heb ik dat nu achterwege gelaten en ga achteraf met de kwast aan de gang.

@ Ron, klopt helemaal dat het normaal witte lampen zijn. Ik had echter geen witte leds in voorraad die moet ik eerst nog gaan kopen. Voor het prototype maakte het mij niet zoveel uit, vandaar.

Plaats reactie