Pagina 1 van 1
games on track gps
Geplaatst: 01 feb 2013 20:46
door Marchel
Wie heeft er al ervaring met gps in N spoor.
Ben nog lekker aan het prutsen op een dubbel digi rondje en al lang blij nu met rocomotion en 20 digi locjes ondertussen, maar toen ik ging informeren naar hoe verder schrok ik toch wel van de hoeveelheid melders en dure wisselaanstuur dingen.
Is dit met gps niet veel beter en simpeler ?
Scheelt zowiezo mega draad lijkt mij
Uhlenbrock heeft er ook een beginnetje mee geloof ik.
Groet
Marchel
Re: games on track gps
Geplaatst: 02 feb 2013 11:52
door Modelspoorbarry
Hai Marchel,
Lijkt goed systeem.
Het vraagt wel een extra sensor, die ergens met worden ondergebracht.
Dus: decoder voor het rijden en sensor voor GPS-plaatsbepaling.
In de praktijk (buiten treinstellen) altijd een extra wagon voor de GPS-sensor.
Wel met je eens, dat het een behoorlijke hoeveelheid draad en bezetmelders scheelt.
Anderzijds ten minste 3 ontvangers nodig om een 3-dimensionaal beeld te krijgen.
Daarnaast heeft het systeem nu nog dezelfde beperkingen als de eerste navigatiesystemen: in verdekte gebieden (lees schaduwstations) heb je waarschijnlijk extra ontvangers nodig. Zeker als je voor landschapsbouw gebruik maakt van horregaas van metaal. Dat wordt dan een kooi van Faraday.
Wel een interessante ontwikkeling. Voordeel van dit systeem. Dat wijzigingen in de baan alleen op de PC moeten worden doorgevoerd en geen hardware aanpassing in de baan.
Groeten,
Barry
Re: games on track gps
Geplaatst: 02 feb 2013 18:37
door shoven
En het kostenplaatje?
Re: games on track gps
Geplaatst: 02 feb 2013 20:33
door Marchel
Ha Barry heeft zich er al verder in verdiept.
Ik vandaag weer beetje zitten kijken en had de oplossing van mijn hele oude baan van vroeger vroeger al in mijn hoofd.
Toen had een laatste wagon een magneetje voor het reedcontact en klikte zo een schaduwstation vol automatisch met relais.
Was voor de nieuwe toeschouwer heel leuk, rode loc in de berg, zwarte even later uit zelfde poort er uit en dat dubbelsporig.
Nu een schaduwstation van 10 sporen op de in aanbouw zijnde baan, maar kom voorlopig nog niet veel verder als digi prutsen, ook niet erg hoor is dezelfde ontspanning.
Maar dacht zo, heeeeee die zender moet natuurlijk in een wagon want hij is te lastig om dat ook nog in de loc s te prutsen, en dan als ik weer voor laatste wagon ga ben ik net zover als heeeeel vroeger met mijn reedcontact en magneetje.
ff verder blijven zoeken en lezen en denken, maar het kon natuurlijk wel rustig zo zijn dat dit systeem zo ineens een grote vlucht gaat nemen, scheelt volgens mij heel heel heel veel materiaal en geklier.
Marchel
Re: games on track gps
Geplaatst: 02 feb 2013 23:14
door Modelspoorbarry
@Steven,
Het kostenplaatje zal moeilijk te vergelijken zijn.
De basisonderdelen van het GPS zijn niet goedkoop, maar daarentegen heb je geen bezetmelders nodig.
Tot een bepaalde afmeting van een baan is het mogelijk zelfs iets gekoper. E kmt ergens en omslagpunt, dat het GPS systeem duurder is. Dit is op basis van d huidige prijzen van het GPS systeem.
Groeten,
Barry
Re: games on track gps
Geplaatst: 02 feb 2013 23:53
door shoven
OK. Hier kan ik helaas nog weinig mee.
Is GPS dan vooral nog toekomstmuziek?
En is GPS dan al zo nauwkeurig dat het bruikbaar is? Ik heb altijd begrepen dat het nauwkeurig is tot op 1m, waar je dus niets aan hebt voor de hobby. Maar dat is dus sterk verbeterd?
Re: games on track gps
Geplaatst: 03 feb 2013 00:26
door Lemland
Dat geldt voor buiten en met echte satellieten en zo, dit gebruikt eigen sensoren.
Bart
Re: games on track gps
Geplaatst: 03 feb 2013 09:33
door Modelspoorbarry
@Steven,
Er wordt inderdaad met eigen zenders en ontvangers gewerkt. Daarom kun je ook zelf bepalen hoeveel er nodig zijn er waar wel/geen goede ontvangst is.
Door de producent wordt een nauwkeurigheid opgegeven van 10 millimeter. Ik kan het (nog) niet achterhalen, maar ik neem aan, dat dit ten opzichte van de GPS zender is.
Als die niet in de lok zit, wordt het puzzelen om de zaak op de juiste plek tot stilstand te krijgen.
Met name dit soort praktische gegevens zijn nog niet veel te vinden. Ik blijf het wel volgen, want ik vind het persoonlijk een interessant onderwerp.
Groeten,
Barry
Re: games on track gps
Geplaatst: 03 feb 2013 09:47
door Alex_is_lang
Hallo,
Kijk eens bij Faller.de carsysteem 3.0
Dat gaat met gps systeem werken met soort van echte satelietjes.
Ja het is voor de auto's maar denk dat dan niet lang gaat duren voor de treinen er ook mee gestuurt kunnen gaan worden.
mvg Alexander
Re: games on track gps
Geplaatst: 03 feb 2013 12:25
door Marchel
Ha leuk
Op site van faller nog weinig maar op youtube wel
Ook pas 3e kw 2013.... maar ok ben toch nog in de pruts fase
Dit kon wel eens heel veel toekomst hebben, en in principe is de nu hoge prijs natuurlijk onzin want dit lijkt me technisch bij produktie simpel goedkoper te maken.
http://www.youtube.com/watch?v=DjOjU4eBsK0
Marchel
Re: games on track gps
Geplaatst: 05 feb 2013 23:35
door Appie173
Ziet er zeer belovend uit. Even dacht ik al verlost te zijn van al die secties, draadjes en solderingen. Maar naast een decoder ook nog eens 49 eur. per trein voor een gps-zendertje?...AUW!. Daarbij moet de zender de ontvanger ook nog enigszins "zien", dus verstoppen onder een rooster met gaatjes oid.. Kan niet onder een glad dicht dak. Bij mijn Schi-Stra-Bus, Wismarer en Köf zie ik het ook niet echt gebeuren.
Verder heb ik met verbazing gekeken naar de filmpjes van de spraakbesturing "GT-Command". Misschien leuk om een keer als gimmick aan vrienden of familie te tonen, maar ik zie me straks toch werkelijk niet bij mijn baan staan en de hele tijd.. "1100 vooruit", "Koploper langzamer", "1600 licht aan", "Hondekop stop". Al zou ik willen, ik heb daarvoor al een veto binnen.
Mvg, Albert Nijenhuis
Re: games on track gps
Geplaatst: 05 feb 2013 23:52
door Lemland
"Hondekop stop!" is dan ook niet heel vleiend.
Re: games on track gps
Geplaatst: 06 feb 2013 13:37
door dizkartes