Vastloper

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
J.S. Coolen
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 feb 2013 00:32

Vastloper

Bericht door J.S. Coolen »

Ik ben zoals jullie weten bezig met een nieuwe baan.

Maar ik loop nu letterlijk en figuurlijk vast met mijn spoor.

Ik heb heel veel ideeen wat ik wil, ook hoe het er uit zou moeten zien.
Ik heb de wikipedia van beneluxspoor.net doorgelezen en de website nproject.nl helemaal uitgespit.

Maar weet niet goed hoe nu verder, ik weet niet waar ik moet beginnen. Uiteraard met een tekening.

Een kleine brainstorm van wat ik zou willen maken.

Techniek:
Alle treinen gaan digitaal rijden, uiteindelijk via een pc
Een tafel, met daaronder rails waar de treinen worden opgesteld. Deze kunnen via een cirkel naar bovenrijden.

Uiterlijk:
Het landschap wordt een fantasyland, waar men erst uit de bergen haalt.
Deze worden via treinen inlands vervoert en via een kleine zee of rivierhaven naar plaatsen verder weg.
Verder zal er een kleine stad zijn Waarbij in beperkte maten ook auto's aanwezig zijn.

Treinen:
Er zal een combinatie van goederen treinen en personentreinen komen

Traject:
Ik wil alle rails op elkaar aansluiten, zodat in theorie elke trein overal kan rijden. De koppeling van de trajecten kan ook onder de tafel gebeuren. In dat geval zal er een 2de cirkel komen waar treinen dus onder het landschap kunnen rijden.

Foto's
De volgende foto's ben ik op dit en andere fora tegengekomen. Maar geven een idee wat ik mooi vind. De foto's zijn dus niet van mij.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met push in de goede richting.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4095
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Vastloper

Bericht door Ad_M »

Kan me voorstellen met al dat moois!
Zit zelf ook een beetje in die situatie, ik kom niet verder dan het schaduw station...

Nog een kleine vraag, hoeveel ruimte heb je tot je beschikking?
Laatst gewijzigd door Ad_M op 26 feb 2013 00:48, 1 keer totaal gewijzigd.


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
J.S. Coolen
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 feb 2013 00:32

Re: Vastloper

Bericht door J.S. Coolen »

In het begin ongeveer 220 x 100 cm later is dit makkelijk uit te breiden metdezelfde afmeting.



matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Vastloper

Bericht door matthijskuiper »

paar kleine dingen.

zorg dat je van beide kanten bij je baan kan komen met een meter brede baan.

verder maak een lijstje met welke scènes je mooi vind en waarom.
hieruit volgt dan ook welke sporen, gebouwen ed. je moet gaan plaatsen voor je scène.

de cirkel waar je over schrijft it en schaduw station en is voor je ontwerp niet heel spannend. wel belangrijk.

als ik jou zo lees wil je vier scènes. en haven en stad en mijn en een stukje natuur. je kan dit terug brengen naar twee door de stad en haven te combineren en de mijn en natuur.
de haven kan dan ook het rangeer gebied krijgen dat je wil.
het risico is nu dat je de twee optisch moet scheiden omdat het anders erg druk wordt. misschien moet je de plaat in tweeën delen en met stukjes papier ter grootte van de onderdelen van de scène dit gaan op vullen. dan volgt hopelijk ook snel een duidelijk banenplan. en onthoudt less is more.



Onderwerp starter
J.S. Coolen
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 feb 2013 00:32

Re: Vastloper

Bericht door J.S. Coolen »

Naar aanleiding van wat jij zegt is het misschien slim om eerst het natuurstuk te maken waar ook de corkel naar beneden gaat en het schaduw station zal zijn.
Ik wil de tafel met 2 zijdes tegen de muur zetten, is het dan slimmer om alleen de korte kant tegen de muur te zetten?
Hoeveel ruimte zou ik moeten reserveren tussen de tafel en de muur? De tafel zal dan wel iets kleiner worden.

Omdat ik nog niet weet welke rails ik ga nemen, weet ik ook nog niet wat de R4 en R3 als afmeting hebben.



Fred
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 08:30

Re: Vastloper

Bericht door Fred »

Hoi "Vastlopers

Dat is altijd een dilemma. Hoe nu verder. Er is ook een grote verscheidenheid aan mogelijkheden.

Wellicht dat, na goed doordenken, gewoon gaan beginnen. Dan ontstaat meestal iest vanzelf in de richting die je wilt.

Zo is het bij mijn, althans, wel gegaan en heeft het geresulteerd in mijn baan "Mittelerstadt in N-spoor" Wat bergen, een stad, wat dorpjes en een haven.

Meestal ontstaat zoiets vanzelf als je lekker bezig bent ;).

Mocht je wat specifieks willen weten, meldt het hier en we helpen jullie verder.

Sukses met ontwerpen.

Fred.


http://mittelerstadt.comoj.com
Digitaalrijden met N-spoor werkt verslavend

matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Vastloper

Bericht door matthijskuiper »

als je niet vast aan de muur zit kan je altijd nog je baan verplaatsen.
Het gaat hier om bereikbaarheid wanneer je in de hoek moet zijn.

Wat betrefd je planning is eigenlijk het advies, veel tekenen, moodboards en wensenlijstjes ;).
een goed idee is vaak het halve werk. En laten we wel zijn, alleen een spoorbaantraject is niet persee heel spannend.

Je hoeft natuurlijk niet een plan zo gedetaileerd dat de schoonheidscommissie het goedkeurt, maar een paarschetsen geven wel een idee wat je met de ruimte kan doen. Daarbij ken ik een binnenhuisarchitecte die, omdat ze niet anders kan, alles in paint ontwerpt en vandaaruit ene presentatie geeft om haar ideeen te verkopen.

Wat ik eigenlijk dus wil zeggen, zorg dat je in je hoofd een idee van maat en vormgeving hebt en dan eens gaat passen en proberen. Vandaaruit zal dan alles vanzelf verder rollen.



Onderwerp starter
J.S. Coolen
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 feb 2013 00:32

Re: Vastloper

Bericht door J.S. Coolen »

Het probleem is meer dat ik niet weet waar ik moet beginnen.
Maak ik eerst een plan en zoek ik daarbij de rails, of ga ik eerst een uiterlijk maken en dan pas een baanplan etc etc



matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Vastloper

Bericht door matthijskuiper »

bedenk eerst wat je mooi vind en leuk vind.
kijk je graag naar locs die heen en weer gaan.
Vind je lange treinen door een berg landschap
En vooral, ga je voor scenery of voor trein besturingen.

Daaruit kan je dan een verhouding maken.
Als je voor scenery gaat dan is het handig eerst een idee van je landschap te hebben,
en voor besturingen wil je eerst een baanplan en dit werkend maken.

wat betrefd van hier uit verder gaan is lastig, maar pak gewoon eens een A4 en ga hier op droodlen. Althans voor mij werkt dat wel heel fijn. Hieruit kan je dan deelgebieden opzetten waar je scene in moet passen.
Je komt er dan heel snel achter dat dit kleiner is dan je dacht.

voor mijn eigen plan heb ik ook al een pak papier weg gekrabbelt om een idee voor vorm te krijgen. mijn volgende stap is om alles 1 op 1 te printen en daar het landschap overheen te zetten. Ik begin dan met de hoogte lijnen en zet daarop de huisjes die ik wil gebruiken. daarna komen de tuintjes, de wegen etc. Als dit alles "past" kan ik beginnen met snijden van de ondergrond, huizen inzetten en gipsen/ bodem bedekking. Tot slot komt dan het groenen. Totale geschatte tijd hiervoor is ongeveer 2 jaar.

Ik heb de rail al liggen, dit moest omdat ik maar weinig ruimte had 170 x 40 cm. en dit plan heb ik gemaakt gebasserd op het feit dat het rond moest gaan en dat ik er een wissel straat in wilde.


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Vastloper

Bericht door martinb »

Tip: welk land en tijdperk en kies daarna een streek. Dan foto's van die streek zoeken en dan een scene gaan nabouwen. Is dat wat om weer een duwtje te geven?


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Nijboer
Berichten: 914
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Vastloper

Bericht door Nijboer »

Je hebt in elk geval een goede smaak, want die foto's spreken mij
ook erg aan!!



Onderwerp starter
J.S. Coolen
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 feb 2013 00:32

Re: Vastloper

Bericht door J.S. Coolen »

Bedankt voor jullie tips, ik ben inmiddels begonnen met tekenen in wintrack.

Ik ga er in het begin maar van uit dat ik ga werken met fleisman rails, omdat ik daarvan al een gedeelte heb in de roco set.

Vanuit daar maar eens kijken wat mogelijk is en wat ik wil.


Plaats reactie