Sinds 2021 veranderde ik de naam in [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] Mogelijk dat de uitbreiding naar Oosterhout Vijf Eiken ooit terugkomt, maar voor nu nog niet...
![Embarrassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Inhoud
Inleiding Pagina 1.
Bouw module Karolusstraat
Bouw module Station Rijen
Bouw module Venneweg
Bouw Schaduwstation + Helix
Electra standaardiseren, afwerken baanombouw en inregelen van de baan...
Nieuwe plannen voor de baan...
Bouw module Station Rijen 1980
Bouw nieuwe module [Helix Tilburg]
Baan verhuisd/bouw "Mancave"/nieuwe aanwinsten en overige werkzaamheden
Module [Helix Tilburg] aankleden...
Module [Venneweg] verder aankleden...
Einde van Gilze-Rijen 2.0...
Wederom nieuwe plannen, Gilze-Rijen 3.0 & Tilburg Goederen
3e verhuizing van de baan...
Ontwerp versie Gilze-Rijen 3.1 & Tilburg Goederen 1.1
Inleiding
Hallo, ik ben Alwin a.k.a. Hoontje en samen met mijn vriendin Vera, zijn wij begonnen met de bouw van een modulebaan. Sinds mijn 8ste heb ik een modeltrein. Eerst bij mijn ouders op zolder en v.a. m'n 14e bouwde ik daar aan een vaste baan. Helaas door studie, puberen etc. lag de bouw jaren stil en toen mijn ouders in 2009 verhuisden, moesten mijn treinspullen de zolder verlaten. Opgeslagen in mijn eigen berging lagen ze te wachten op een nieuw leven...
Mijn appartement was te klein vond ik zelf voor een mooie baan en ik was al enkele jaren aan het broeden op een modelbaan die een tracé uit de realiteit nabootst.
Toen eind 2012 ik plots in de WW terechtkwam, hebben Vera en ik gekeken naar mogelijkheden om toch een modelbaantje te bouwen. Ik werd gek van het stilzitten namelijk en wilde iets om handen hebben!
Het omzetten van de al jarenlang broedende ideeën over de nabootsing van het tracé Tilburg - Breda, in werkelijkheid was erg leuk. Vera werd ook meer en meer gegrepen door het geheel en helpt inmiddels graag en goed mee!
Het baanplan
Ikzelf ben als klein kind altijd onder de indruk geweest van het lijntje naar Oosterhout Vijf Eiken. Hier reden dagelijks treinen met 100den auto's voor een peugeot importeur door een dichtbebost gebied. Later is het lijntje in onbruik geraakt, maar het heeft altijd tot de verbeelding gesproken. Dat tracé moest er dus komen in model.
Aangezien de goederentreinen naar de vijf Eiken meestal vertrokken vanuit Tilburg-Goederen én ik dit tracé maar al te goed ken omdat ik er bijna dagelijks gebruik van maakte in m'n studententijd (en Vera nu), waren we het snel eens. Dit wilde we na gaan bouwen!
Dit baanplan is zeer ambitieus en dus een interpretatie van het traject "Tilburg - Tilburg Goederen - Tilburg West - Gilze-Rijen - Rijen Curtec - Oosterhout Vijf Eiken" rond de jaren '90. Er zullen veel modellen van daadwerkelijke gebouwen die langs dit tracé staan te zien zijn, als ook 'vervangende modellen' en deels fantasie creaties.
Het geheel bestaat uit zo'n 15 (!)modulebakken, waarvan er reeds 2 daadwerkelijk in opbouw zijn. (Station Gilze-Rijen en de Karolusstraat)
Het doel is om eerst het traject tussen Station Gilze-Rijen en de Karolusstraat op industrieterrein Vijf Eiken te Oosterhout te creëren.
Schaduwstation en helix
De baan wordt vanuit een heus schaduwstation bediend door verschillende treinen welke in het grote voorbeeld ook daadwerkelijk op dit tracé reden.
Op de kopsekanten van de hoofdbaan Tilburg - Breda komt een helix. Deze draait zo'n 30 cm naar beneden om uit te komen in een schaduwstation. Elke modulebak krijgt een schaduwstationmodule. Zo groeit het schaduwstation mee met de baan.
Door de beperkte ruimte in het appartement (slechts 3,6 vierkante meter) zal de baan hier nooit in zijn geheel opstaan. Sterker nog er zal steeds slechts 1 modulebak tussen 2 helixen passen (= 360cm lengte).
Het schaduwstation heeft dus niet altijd een wisselstraat om af te splitsen in alle sporen. Om te voorkomen dat treinen dus niet van hun plek komen, heb ik een soort lade idee uitgewerkt. De toekomst moet uitwijzen of het ook te realiseren is...
De helft van de te bouwen modules hebben een 3 sporig traject. De hoofdbaan splitst zich namelijk voor station Gilze-Rijen in 3 om later weer als een dubbelbaans tracé verder te gaan. De helixen worden echter dubbelsporig uitgevoerd. Zij komen namelijk in de toekomst te liggen aan het dubbelbaans tracée. Om nu toch alle 3 de sporen te bezetten, worden de helixen beide 'tijdelijk' voorzien van een wissel waardoor ze eindigen in 3 sporen i.p.v. 2.
Beide helixen zijn voorzien van R3 / R4 bochten met een straal van 39,8cm in de buitenste bocht en zo'n 35 cm in de binnenste bocht. Uitgevoerd in flexrails. De bochten naar het tracée stuk zijn R2.
![Afbeelding](https://s5.postimg.cc/yzpb2g8l3/Baanplan_helix.jpg)
De aansluiting van de helix op het 3 baanstracée van station Gilze-Rijen.
Aansturing
Zoals te lezen in dit draadje gaat de aansturing gebeuren m.b.v. het Dinamo systeem en I-train. In beide moet nog geïnvesteerd worden. Aangezien ik in 2014 alweer 30 jaar (Jong hé) word, leek me dat een mooi verjaardagscadeau. Ouders, vriendin en vrienden zijn in overweging... Aangezien ik 1 maart jarig ben en alles doorgaat heb ik dan dus nog zo'n 6 maanden om het systeem te leren kennen en aan te leggen...
Rollend Materieel
Sinds 1988 ben ik in het bezit van verschillende modeltreinen. Mijn ouders gaven mijn eerste Fleischmann startset met een DB V212 dieseltje en wat goederen alsook veel rails. Later volgde verschillende modellen van nagenoeg alle grote merken. Sindsdien zijn er verschillende investeringen gedaan in rollend materieel. Op mijn baan zullen vooral treinen te zien zijn die ook daadwerkelijk reden op dit traject, waaronder de volgende modellen:
![Afbeelding](https://s5.postimg.cc/wwevus8s7/IMG_2406.jpg)
Een autotrein in de samenstelling zoals hij dagelijks op het racc. Vijf Eiken te zien was... Hier in vrije interpretatie, hij werd immers in het grote voorbeeld getrokken door de NS 2400 of NS 2200...
![Afbeelding](https://s5.postimg.cc/ugd2gxqpj/20161211_002338.jpg)
Een NS 2400, hier in opbouw...
![Afbeelding](https://s5.postimg.cc/bcocec393/IMG_3353.jpg)
NS Koploper
![Afbeelding](https://s5.postimg.cc/3l7mfrz3r/IMG_3346.jpg)
NS Motorpost
![Afbeelding](https://s5.postimg.cc/iv7hmyulz/IMG_3235.jpg)
NS Mat '64, plan V als het standaard stopmaterieel...
![Afbeelding](https://s5.postimg.cc/6um1m8n7b/IMG_3078.jpg)
ACTS / VOS 1200 met afvaltrein aan de haak...
![Afbeelding](https://s5.postimg.cc/4v5futsvr/IMG_3069.jpg)
NS 1600 met hier een 'geleende' containertrein aan de haak van mijn broertje...
![Afbeelding](https://s5.postimg.cc/ycuzqo12v/2016-02-21_23.01.50.jpg)
NS 1300 als trekker van verschillende (gemengde) goederentreinen / ertstreinen of als sneltrein...
![Afbeelding](https://s5.postimg.cc/e47m4y1rr/IMG_4852.jpg)
En als laatste, een lieflijk SIKJE...
Uiteraard heb ik nog vele wensen en zelfs Vera is soms gecharmeerd van een modelletje. Echter is de komende tijd vooral gericht op investeringen in de bouw van de daadwerkelijke baan.
N-spoorforumdraadje
Op dit forum houden we u op de hoogte van de bouw van de modules, het schaduwstation, de helixen en alles om dit modelbaan-bouwplan heen!
Het draadje is al meermalen van naam veranderd. In de titel ziet u snel waar we op dit moment mee bezig zijn. De basistitel is het 'begin' van de baan, namelijk Emplacement Oosterhout Vijf Eiken.
Wij hopen dat u met evenveel plezier geniet van onze verhalen, als dat wij beleven aan het uitdenken, bouwen, afbreken, opnieuw-en-nu-beter-doen bouwen etc. van deze geweldige hobby!
Groet,
Vera & Alwin
============================================================================================
Hallo,
Na zo'n 5 jaar niet kunnen hobbieën door tijd-, plaats-, en geldgebrek, deze week toch maar weer eens 'actief' geworden.
Ik ben al héél lang van plan om eens een emplacement / baan te maken naar een 'echt' voorbeeld. Tegenwoordig is er in N-spoor meer NS materieel te vinden én is de digitale snelweg nog meer voorzien van uitgebreide spoorverslagen en bijbehorende fotoverslagen.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Zoals de titel doet vermoeden ben ik van plan in N-spoor het emplacement 5 Eiken na te bouwen. Het emplacement(je) aan de Karolusweg in het Brabantse Oosterhout was tot 1993 in gebruik. Ooit liep het door tot op het terrein van Van Leeuwen Buizen, maar hier werden al snel productieloodsen direct op het spoor gebouwd waardoor dit in onbruik raakte.
Tot 1995 zat GEFCO, een grote, internationale autodealer ook naast het spoor en werd er meermalen per week een autotrein gereden. Echter verhuisde GEFCO naar de andere kant van Oosterhout en kreeg daar een nieuwe aansluiting op het stamspoor van industriegebied Weststad.
De laatste trein reed omstreeks 1993 van en naar 5 Eiken met gesloten wagons voor een toenmalige winkel en huishoudelijke apparaten producent.
Maar daar zal ik jullie niet veel langer meer mee vervelen... Het belangrijkste is 't 5 Eiken in model niet dan?
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Het emplacement bestond uit een stamlijn met 1 omloopspoortje en er lag een afslaand spoor richting een transportbedrijf en de winkelinterieur gigant. Deze laatste is eerder opgebroken en ik kom hem niet tegen op spoorplannen van voor 1990. Raar, want ik heb een jeugdfoto van mijzelf bij een loc aldaar...
De situatie bij de buizenfabriek ga ik namaken; dus het spoor wat doorloopt onder het hek door, onder de muur van de loods door... maar dus niet meer te berijden.
In de verre toekomst wil ik het FALLER car system rondjes laten maken, maar voor nu is dat (financieel) niet haalbaar.
Als dit emplacement goed lukt, ga ik de stamlijn tot station Gilze-Rijen maken welke dwars door een bosrijk gebied daarheen loopt. Ook volgt dan de aansluiting met 'de Curtec' in Rijen. Maar dat is allemaal pas als dit gedeelte goed lukt!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Hieronder enkele plaatjes van de eerste acties en het spoorplan.