Analoog vraagbaak

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Frank_N

Analoog vraagbaak

Bericht door Frank_N »

Hoi allemaal,

Er is op dit leuke forum een Digitaal-vraagbaak.
Veel modelspoorders maken zelf graag wat analoge schakelingen, of experimenteren daarmee.
Een soort van tussen digi/ana modelspoorderij behoort immers ook tot de mogelijkheden.
Je kan immers bijvoorbeeld (met wat uitzoekwerk :mrgreen: ) een analoge modelbaan besturen met een pc.
Zelf onderzoek ik al een tijdje de mogelijkheden daarvoor, met als belangrijkste optie het traditionele synoptisch bord te vervangen door een beeldscherm / pc. Dus knoppen drukken en terugmelding op je pc, terwijl je de treinen zelf handmatig bediend.
Mijn voorstel / vraag aan de Admin's is daarom of er ook een analoog vraagbaak kan komen :idea: :?: ;)

Groet van Frank

shoven

Re: Analoog vraagbaak

Bericht door shoven »

Goed voorstel. Ik zou het dan wel beperken tot analoge elektronica (remmodules en dat soort gedoe), om te voorkomen dat de digitaalrijders interessante items missen. Er moet wel een duidelijk onderscheid zijn met de rubriek Vraagbaak.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

evo

Bericht door evo »

Frank_N schreef:Dus knoppen drukken en terugmelding op je pc, terwijl je de treinen zelf handmatig bedient.
Digitaal wil niet zeggen dat je de treinen niet handmatig kunt besturen! Er was laatst ook al een draadje waar dit misverstand geuit werd. Het verschil tussen digitaal en analoog wordt alleen bepaald door wat voor spanning er op de rails staat: gelijkspanning (waarbij het voltage de snelheid bepaalt), of wisselspanning (waarbij dmv modulatie digitale informatie naar de locos gestuurd wordt, die dan zelf de motorspanning bepalen).
Via een handregelaar of pc kun je dan nog steeds de treinen handmatig aansturen.

Afgezien hiervan is het wellicht geen slecht idee. De volgende vraag wordt natuurlijk een Dynamo vraagbaak ;) .

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Frank_N

Bericht door Frank_N »

""""Ik zou het dan wel beperken tot analoge elektronica (remmodules en dat soort gedoe), om te voorkomen dat de digitaalrijders interessante items missen""""

Het is juist andersom de bedoeling dat de analoog rijders geen semi- digi-info missen, Steven ;)

""""De volgende vraag wordt natuurlijk een Dynamo vraagbaak ;) """"

Edit: DINAMO.

Zal ik je een geheimpje verklappen,Edwin 8-)
Kijk maar: viewtopic.php?f=26&t=1910 :lol:

""""Digitaal wil niet zeggen dat je de treinen niet handmatig kunt besturen! ""

Heb ik dat ergens geopperd, dan :?:

Groet van Frank
Plaats reactie