Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jarsky
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 dec 2012 22:27

Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Bericht door Jarsky »

Opnieuw beginnen.

na een behoorlijke debacle waarbij mijn modelbaan gedeeltelijk verloren was gegaan en ik had besloten om er voorlopig mee te stoppen, kon ik toch niet stilzitten en ben daarom maar opnieuw begonnen. Dus na het afbreken van de beschadigde baan, alles witten en in dozen te hebben gestopt van de trein spullen begon het toch na een korte tijd weer te kriebelen en wat moet je tenslotte met een ongebruikte lege ruimte nu gaan doen.

Als uitgangspunt heb ik het idee van mijn vorige baanplan aangehouden maar met een stuk ervaring rijker wel aangepast aan de behoefte.
Zo is het toch wel behoorlijke ingewikkelde sporen plan drastisch terug gebracht, echter is wel de dubbelsporige hoofdbaan blijven bestaan. Het station en industrie is nu met elkaar geïntregeerd en het bergstation is iets aangepast.

Het totaalplaatje:
Afbeelding

laag 0 Schaduw station) van 0 cm hoogte tot ca 2 cm:
Afbeelding

Laag 1 (parade baanvak) van ca 2 cm tot 7,5 cm
Afbeelding

laag 2 (Station Marknesse) op 7,5 cm
Afbeelding

Laag 3 (2 spiralen en dubbelspoor door bergen van 2 tot ca 20 cm)
Afbeelding

Laag 4 (Station Bergnesse op ca 25 cm hoogte)
Afbeelding

Hier is het complete baanplan te downloaden als dxf file.
De bouw is ondertussen ook al begonnen en hierbij vast foto's van de eerste stappen.

Het gehele frame waarbij het schaduwstation al ver is gevorderd en de eerste spiraal, nog zonder rails, al opgebouwd als test:
Afbeelding

Schaduw station. (alle gaten tussen de rails (bielzen) moeten nog worden opgevuld en een deel van het parade baanvak.
Afbeelding

De 1e spiraal die de treinen vanaf ca 2 cm to 20 cm hoogte moeten brengen:
Afbeelding

Tot zover even. Uiteraard gaat de bouw gestaag voort zolang het nog geen lente wordt dus wie weet eerdaags weer wat updates.

Word vervolgd.
Laatst gewijzigd door Jarsky op 24 mar 2013 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.


Als je doet wat je altijd hebt gedaan, zul je krijgen wat je altijd hebt gekregen……
Respect, je zult er nooit meer van verdienen, dan je anderen geeft….
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1470
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Bericht door evo »

Hallo Jarski,
het ziet er allemaal erg netjes uit en ik ben benieuwd naar het vervolg. Ik vraag me alleen af hoe je in de toekomst bij het midden/de achterkant van je baan gaat komen in het geval van ontsporingen, of zelfs tijdens de bouw?


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Jarsky
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 dec 2012 22:27

Re: Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Bericht door Jarsky »

Edwin,

Bedankt voor je reactie. Je ziet het bijna niet maar in de eerste tekening (het totaalplaatje) staat ergens in het midden boven het station een mangat.
Het station en de stad komen op een geheel aparte plaat te staan die ik kan weghalen. Dit had ik bij mijn vorige baan ook op vrijwel dezelfde plaats en is voor mij goed in te werken. Ik heb het geluk van een nogal slanke bouw en niet al te groot en behoef niet zoveel ruimte.

gr Jan


Als je doet wat je altijd hebt gedaan, zul je krijgen wat je altijd hebt gekregen……
Respect, je zult er nooit meer van verdienen, dan je anderen geeft….
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Bericht door Wim »

Fijn voor je Jarsky,

dat het toch weer is gaan kriebelen.
Naast het feit dat je weer iets moois gaat maken, kriebelt ook de nieuwsgierigheid........
Wat is er nu gebeurd? De schade klinkt enorm ..........

Veel succes met de weder opbouw van je aangepaste baan.



Onderwerp starter
Jarsky
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 dec 2012 22:27

Re: Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Bericht door Jarsky »

Wim,

bij de bouw van het frame ruim 3 jaar geleden moest ik een overspanning maken tussen 2 muren omdat achter de modelbaan nog een bergzolder zat en ik hier vrije ruimte naar wilde hebben, dus zonder poten. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van houtdraaibouten. Echter vermoed ik dat bij het aandraaien van de bout aan de voorkant van de tafel, ik deze te strak heb aangedraaid en dat de houtdraaibout gedeeltelijk gescheurd is geweest al die tijd (na onderzoek was dit mijn conclusie). Uiteindelijk heeft deze bout het opgegeven en konden vervolgens de andere bouten het gewicht niet meer dragen, waarbij dus de hele linkerkant van de baan naar beneden is gekomen. Resultaat ruim de helft van alle sporen van de bielzen getrokken en alles wat van gips was gescheurd, afgebroken en afgebrokkeld. Om dit te maken moest ik constructief zoveel doen dat afbreken van de gehele baan eigenlijk als enige optie overbleef. De ravage was echt enorm.

Ondanks dat het er vervelnd was geeft het me wel een kans om opnieuw te beginnen en de ervaring van de vorige baan mee te nemen in deze nieuwe.


gr Jan


Als je doet wat je altijd hebt gedaan, zul je krijgen wat je altijd hebt gekregen……
Respect, je zult er nooit meer van verdienen, dan je anderen geeft….

D-Mon
Berichten: 122
Lid geworden op: 07 dec 2012 14:08

Re: Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Bericht door D-Mon »

Jarsky schreef:Wim,

... waarbij dus de hele linkerkant van de baan naar beneden is gekomen. Resultaat ruim de helft van alle sporen van de bielzen getrokken en alles wat van gips was gescheurd, afgebroken en afgebrokkeld....

Lijkt me genoeg om zelfs als volwassen vent even een traan te laten.

Goed dat je de handdoek niet definitief in de ring gooide.



Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Bericht door Sweex »

Tof dat je toch weer begonnen bent! Klinkt als een flinke ravage, brrr! :(

Lekker vol nieuw baanplan. Zou je alleen de oranje sectie niet wat langer willen hebben? Als je de spiraal rechtsboven spiegelt kun je vrij makkelijk een iets langer stuk dubbelspoor in het zicht hebben.

(Heb je de foto's van je oude baan offline gehaald?)



Onderwerp starter
Jarsky
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 dec 2012 22:27

Re: Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Bericht door Jarsky »

Sweex,

De spiraal stond gepland zoals jij zij, echter in de praktijk hield ik te weinig ruimte over tussen de spiraal en de stationssporen. Helaas heb ik dus dit compromis moeten sluiten door de spiraal 90 graden te draaien.

De vorige foto's en het banenplan zijn per abuis verwijderd van de site toen ik dit nieuwe banenplan erop had gezet. Ik moet ze weer even online gaan zetten.


Als je doet wat je altijd hebt gedaan, zul je krijgen wat je altijd hebt gekregen……
Respect, je zult er nooit meer van verdienen, dan je anderen geeft….
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4099
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Bericht door Ad_M »

Jarsky schreef: Ondanks dat het er vervelnd was geeft het me wel een kans om opnieuw te beginnen en de ervaring van de vorige baan mee te nemen in deze nieuwe.
gr Jan
Ben blij dat je in kansen denkt, ook al is het echt balen als dat je overkomt!

Planning ziet er goed / leuk uit
Succes bij de bouw!!! :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Jarsky
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 dec 2012 22:27

Re: Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Bericht door Jarsky »

Zo, het eerste grote project van de nieuwe baan is vrijwel klaar. De eerste spiraalvorm (rechts bovenin het sporenplan) is klaar. Jammer dat dit soort kunstwerken uiteindelijk onder een berg verdwijnen. Hierbij even een foto en 2 filmpjes van het resultaat.

Foto:
Afbeelding

Filmjes:
Filmpje 1
Filmpje 2

Jan
Laatst gewijzigd door Jarsky op 24 mar 2013 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.


Als je doet wat je altijd hebt gedaan, zul je krijgen wat je altijd hebt gekregen……
Respect, je zult er nooit meer van verdienen, dan je anderen geeft….
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2955
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Bericht door Maurits71 »

netjes hoor


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6105
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Bericht door shoven »

Dat rijdt netjes en soepel.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Jarsky
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 dec 2012 22:27

Re: Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Bericht door Jarsky »

Zo, het heeft even geduurd, maar we zijn er weer. Na het maken van het schaduwstation en de eerste spiraal ben ik eerst met de elektronica aan de gang gegaan voor het schaduwstation, snelheidsregelaars en het bedienplateau. Omdat ik analoog rijd heeft dit wat meer voeten in de aarde dan bij Digitaal, maar dat maakt het wel leuk. Weer ouderwets met onderdelen, soldeerbout en experimenteerprintplaatjes aan de gang. Ik gebruik voor mijn snelheidsregelaars zogenoemde PWM regelaars van Weijstra, die ooit in de railhobby van oktober 1984 hebben gestaan. Waarom zo oud? Ik had deze in die tijd ook al en ze bevielen mij uitstekend, nooit stuk gegaan werkte altijd en de treinen liepen als een zonnetje en wat goed is moet men niet weggooien is mijn mening. Voor de detectie van de treinen in het schaduwstation maak ik gebruik van een ontwerp wat ik bij Conrad had gevonden. Ik heb niet de modules zelf gekocht maar gewoon losse onderdelen bij de plaatselijke elektronicawinkel gehaald en in elkaar gezet. Samen met wat relais en led's kunnen de treinen automatisch het schaduwstation inrijden. Alleen het wegrijden bepaal ik zelf. De wissels in het schaduwstation worden geschakeld door de detectie modules en de volgorde waar op welk spoor een trein binnenrijdt/staat wordt dus daardoor bepaald. Als alle sporen vol staan stopt de eerstvolgende trein voor het schaduwstation en kan pas veder als ik een trein uit het schaduwstation weghaal. Ook alle aansluitingen naar de rails zijn ondertussen gemaakt en alle raillassen zijn nu ook gesoldeerd.

Na dit elektronica geweld, ben ik begonnen met de bouw van de 2e spiraal. Deze heeft maar 3 wikkelingen en was dus wat sneller klaar dan de eerste met 5 wikkelingen. De verbinding met de 1e spiraal maken en alles uitgebreid testen. De foto's zeggen denk ik genoeg.
2e spiraal. Rechts de aansluiting die aansluit op station Marknesse
Afbeelding
2e spiraal. met aansluiting op de eerste spiraal
Afbeelding
Vrijwel een totaalplaatje tot nu toe.
Afbeelding

Zoals de foto's het nu laten zien is het zo meteen niet meer te bewonderen. Vrijwel alles wat je nu ziet is straks verdwenen onder bergen etc.
Alleen het kleine stukje tussen de 2 spiralen en op de voorgrond het stukje parade baanvak blijven zichtbaar.


Als je doet wat je altijd hebt gedaan, zul je krijgen wat je altijd hebt gekregen……
Respect, je zult er nooit meer van verdienen, dan je anderen geeft….

Onderwerp starter
Jarsky
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 dec 2012 22:27

Re: Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Bericht door Jarsky »

In de afgelopen periode ben ik ook begonnen met het op maat zagen van al het hout voor het verdere sporenverloop. Eerst station Bergnesse, daarna Station Marknesse en de aansluitingen naar de hoofdbaan. En hoe mooi je het ook allemaal tekent, uitdenkt en plot op ware grootte, er blijkt altijd weer iets te zijn wat je gewoonweg bent vergeten. Hier dus ook, bij het bepalen van de hoogte voor Station Marknesse ben ik uit gegaan van 7 cm ruimte tussen de onderkant van de plaat en het schaduwstation. Echter was ik even vergeten dat ik gebruik maak van Conrad wisselaandrijvingen en deze zijn 2,5 cm hoog. Dit werd wel heel krap want er bleef maar 4,5 cm over tussen het schaduwstation en de onderkant van een aandrijving. na veel vijven en zessen toch maar 1 cm extra ruimte gecreëerd door de plaat van station Marknesse naar 8 cm te brengen. Het is nog allemaal krap, maar veel anders zat er voor mij niet meer op. Aan allebei de kanten kon ik de aansluiting met de hoofdbaan zonder al te veel aanpassingen maken.

Na alles te hebben gepast en nog een keer na gemeten te hebben, was het tijd om de eerste stap te gaan zetten voor een stukje berg.
ik had hier al wat langere tijd over nagedacht hoe en waarmee ik dit wilde gaan doen. Uiteraard eerst maar eens mijn eigen ervaringen meegenomen en vervolgens maar eens langs internet gestruind hoe andere dit deden. Ik weet nu wel dat bergen maken op heel veel manieren mogelijk is. Echter er sprong er bij mij eentje uit die mij wel aansprak en dat was "bergen maken met boomschors".

Hoe dat verder gaat volgt zsm.

gr Jan


Als je doet wat je altijd hebt gedaan, zul je krijgen wat je altijd hebt gekregen……
Respect, je zult er nooit meer van verdienen, dan je anderen geeft….
Plaats reactie