Pagina 1 van 1

Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Geplaatst: 20 mar 2013 21:13
door Jarsky
Opnieuw beginnen.

na een behoorlijke debacle waarbij mijn modelbaan gedeeltelijk verloren was gegaan en ik had besloten om er voorlopig mee te stoppen, kon ik toch niet stilzitten en ben daarom maar opnieuw begonnen. Dus na het afbreken van de beschadigde baan, alles witten en in dozen te hebben gestopt van de trein spullen begon het toch na een korte tijd weer te kriebelen en wat moet je tenslotte met een ongebruikte lege ruimte nu gaan doen.

Als uitgangspunt heb ik het idee van mijn vorige baanplan aangehouden maar met een stuk ervaring rijker wel aangepast aan de behoefte.
Zo is het toch wel behoorlijke ingewikkelde sporen plan drastisch terug gebracht, echter is wel de dubbelsporige hoofdbaan blijven bestaan. Het station en industrie is nu met elkaar geïntregeerd en het bergstation is iets aangepast.

Het totaalplaatje:
Afbeelding

laag 0 Schaduw station) van 0 cm hoogte tot ca 2 cm:
Afbeelding

Laag 1 (parade baanvak) van ca 2 cm tot 7,5 cm
Afbeelding

laag 2 (Station Marknesse) op 7,5 cm
Afbeelding

Laag 3 (2 spiralen en dubbelspoor door bergen van 2 tot ca 20 cm)
Afbeelding

Laag 4 (Station Bergnesse op ca 25 cm hoogte)
Afbeelding

Hier is het complete baanplan te downloaden als dxf file.
De bouw is ondertussen ook al begonnen en hierbij vast foto's van de eerste stappen.

Het gehele frame waarbij het schaduwstation al ver is gevorderd en de eerste spiraal, nog zonder rails, al opgebouwd als test:
Afbeelding

Schaduw station. (alle gaten tussen de rails (bielzen) moeten nog worden opgevuld en een deel van het parade baanvak.
Afbeelding

De 1e spiraal die de treinen vanaf ca 2 cm to 20 cm hoogte moeten brengen:
Afbeelding

Tot zover even. Uiteraard gaat de bouw gestaag voort zolang het nog geen lente wordt dus wie weet eerdaags weer wat updates.

Word vervolgd.

Re: Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Geplaatst: 20 mar 2013 21:23
door evo
Hallo Jarski,
het ziet er allemaal erg netjes uit en ik ben benieuwd naar het vervolg. Ik vraag me alleen af hoe je in de toekomst bij het midden/de achterkant van je baan gaat komen in het geval van ontsporingen, of zelfs tijdens de bouw?

Re: Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Geplaatst: 20 mar 2013 21:32
door Jarsky
Edwin,

Bedankt voor je reactie. Je ziet het bijna niet maar in de eerste tekening (het totaalplaatje) staat ergens in het midden boven het station een mangat.
Het station en de stad komen op een geheel aparte plaat te staan die ik kan weghalen. Dit had ik bij mijn vorige baan ook op vrijwel dezelfde plaats en is voor mij goed in te werken. Ik heb het geluk van een nogal slanke bouw en niet al te groot en behoef niet zoveel ruimte.

gr Jan

Re: Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Geplaatst: 20 mar 2013 22:43
door Wim
Fijn voor je Jarsky,

dat het toch weer is gaan kriebelen.
Naast het feit dat je weer iets moois gaat maken, kriebelt ook de nieuwsgierigheid........
Wat is er nu gebeurd? De schade klinkt enorm ..........

Veel succes met de weder opbouw van je aangepaste baan.

Re: Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Geplaatst: 21 mar 2013 08:33
door Jarsky
Wim,

bij de bouw van het frame ruim 3 jaar geleden moest ik een overspanning maken tussen 2 muren omdat achter de modelbaan nog een bergzolder zat en ik hier vrije ruimte naar wilde hebben, dus zonder poten. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van houtdraaibouten. Echter vermoed ik dat bij het aandraaien van de bout aan de voorkant van de tafel, ik deze te strak heb aangedraaid en dat de houtdraaibout gedeeltelijk gescheurd is geweest al die tijd (na onderzoek was dit mijn conclusie). Uiteindelijk heeft deze bout het opgegeven en konden vervolgens de andere bouten het gewicht niet meer dragen, waarbij dus de hele linkerkant van de baan naar beneden is gekomen. Resultaat ruim de helft van alle sporen van de bielzen getrokken en alles wat van gips was gescheurd, afgebroken en afgebrokkeld. Om dit te maken moest ik constructief zoveel doen dat afbreken van de gehele baan eigenlijk als enige optie overbleef. De ravage was echt enorm.

Ondanks dat het er vervelnd was geeft het me wel een kans om opnieuw te beginnen en de ervaring van de vorige baan mee te nemen in deze nieuwe.


gr Jan

Re: Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Geplaatst: 21 mar 2013 10:39
door D-Mon
Jarsky schreef:Wim,

... waarbij dus de hele linkerkant van de baan naar beneden is gekomen. Resultaat ruim de helft van alle sporen van de bielzen getrokken en alles wat van gips was gescheurd, afgebroken en afgebrokkeld....

Lijkt me genoeg om zelfs als volwassen vent even een traan te laten.

Goed dat je de handdoek niet definitief in de ring gooide.

Re: Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Geplaatst: 21 mar 2013 11:03
door Sweex
Tof dat je toch weer begonnen bent! Klinkt als een flinke ravage, brrr! :(

Lekker vol nieuw baanplan. Zou je alleen de oranje sectie niet wat langer willen hebben? Als je de spiraal rechtsboven spiegelt kun je vrij makkelijk een iets langer stuk dubbelspoor in het zicht hebben.

(Heb je de foto's van je oude baan offline gehaald?)

Re: Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Geplaatst: 21 mar 2013 12:51
door Jarsky
Sweex,

De spiraal stond gepland zoals jij zij, echter in de praktijk hield ik te weinig ruimte over tussen de spiraal en de stationssporen. Helaas heb ik dus dit compromis moeten sluiten door de spiraal 90 graden te draaien.

De vorige foto's en het banenplan zijn per abuis verwijderd van de site toen ik dit nieuwe banenplan erop had gezet. Ik moet ze weer even online gaan zetten.

Re: Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Geplaatst: 22 mar 2013 00:05
door Ad_M
Jarsky schreef: Ondanks dat het er vervelnd was geeft het me wel een kans om opnieuw te beginnen en de ervaring van de vorige baan mee te nemen in deze nieuwe.
gr Jan
Ben blij dat je in kansen denkt, ook al is het echt balen als dat je overkomt!

Planning ziet er goed / leuk uit
Succes bij de bouw!!! :D

Mvg,
Ad

Re: Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Geplaatst: 24 mar 2013 21:19
door Jarsky
Zo, het eerste grote project van de nieuwe baan is vrijwel klaar. De eerste spiraalvorm (rechts bovenin het sporenplan) is klaar. Jammer dat dit soort kunstwerken uiteindelijk onder een berg verdwijnen. Hierbij even een foto en 2 filmpjes van het resultaat.

Foto:
Afbeelding

Filmjes:
Filmpje 1
Filmpje 2

Jan

Re: Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Geplaatst: 24 mar 2013 21:32
door Maurits71
netjes hoor

Re: Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Geplaatst: 25 mar 2013 09:44
door shoven
Dat rijdt netjes en soepel.

Re: Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Geplaatst: 21 mei 2013 20:27
door Jarsky
Zo, het heeft even geduurd, maar we zijn er weer. Na het maken van het schaduwstation en de eerste spiraal ben ik eerst met de elektronica aan de gang gegaan voor het schaduwstation, snelheidsregelaars en het bedienplateau. Omdat ik analoog rijd heeft dit wat meer voeten in de aarde dan bij Digitaal, maar dat maakt het wel leuk. Weer ouderwets met onderdelen, soldeerbout en experimenteerprintplaatjes aan de gang. Ik gebruik voor mijn snelheidsregelaars zogenoemde PWM regelaars van Weijstra, die ooit in de railhobby van oktober 1984 hebben gestaan. Waarom zo oud? Ik had deze in die tijd ook al en ze bevielen mij uitstekend, nooit stuk gegaan werkte altijd en de treinen liepen als een zonnetje en wat goed is moet men niet weggooien is mijn mening. Voor de detectie van de treinen in het schaduwstation maak ik gebruik van een ontwerp wat ik bij Conrad had gevonden. Ik heb niet de modules zelf gekocht maar gewoon losse onderdelen bij de plaatselijke elektronicawinkel gehaald en in elkaar gezet. Samen met wat relais en led's kunnen de treinen automatisch het schaduwstation inrijden. Alleen het wegrijden bepaal ik zelf. De wissels in het schaduwstation worden geschakeld door de detectie modules en de volgorde waar op welk spoor een trein binnenrijdt/staat wordt dus daardoor bepaald. Als alle sporen vol staan stopt de eerstvolgende trein voor het schaduwstation en kan pas veder als ik een trein uit het schaduwstation weghaal. Ook alle aansluitingen naar de rails zijn ondertussen gemaakt en alle raillassen zijn nu ook gesoldeerd.

Na dit elektronica geweld, ben ik begonnen met de bouw van de 2e spiraal. Deze heeft maar 3 wikkelingen en was dus wat sneller klaar dan de eerste met 5 wikkelingen. De verbinding met de 1e spiraal maken en alles uitgebreid testen. De foto's zeggen denk ik genoeg.
2e spiraal. Rechts de aansluiting die aansluit op station Marknesse
Afbeelding
2e spiraal. met aansluiting op de eerste spiraal
Afbeelding
Vrijwel een totaalplaatje tot nu toe.
Afbeelding

Zoals de foto's het nu laten zien is het zo meteen niet meer te bewonderen. Vrijwel alles wat je nu ziet is straks verdwenen onder bergen etc.
Alleen het kleine stukje tussen de 2 spiralen en op de voorgrond het stukje parade baanvak blijven zichtbaar.

Re: Nieuw Bouwplan van Marknesse naar Bergnesse

Geplaatst: 21 mei 2013 20:47
door Jarsky
In de afgelopen periode ben ik ook begonnen met het op maat zagen van al het hout voor het verdere sporenverloop. Eerst station Bergnesse, daarna Station Marknesse en de aansluitingen naar de hoofdbaan. En hoe mooi je het ook allemaal tekent, uitdenkt en plot op ware grootte, er blijkt altijd weer iets te zijn wat je gewoonweg bent vergeten. Hier dus ook, bij het bepalen van de hoogte voor Station Marknesse ben ik uit gegaan van 7 cm ruimte tussen de onderkant van de plaat en het schaduwstation. Echter was ik even vergeten dat ik gebruik maak van Conrad wisselaandrijvingen en deze zijn 2,5 cm hoog. Dit werd wel heel krap want er bleef maar 4,5 cm over tussen het schaduwstation en de onderkant van een aandrijving. na veel vijven en zessen toch maar 1 cm extra ruimte gecreëerd door de plaat van station Marknesse naar 8 cm te brengen. Het is nog allemaal krap, maar veel anders zat er voor mij niet meer op. Aan allebei de kanten kon ik de aansluiting met de hoofdbaan zonder al te veel aanpassingen maken.

Na alles te hebben gepast en nog een keer na gemeten te hebben, was het tijd om de eerste stap te gaan zetten voor een stukje berg.
ik had hier al wat langere tijd over nagedacht hoe en waarmee ik dit wilde gaan doen. Uiteraard eerst maar eens mijn eigen ervaringen meegenomen en vervolgens maar eens langs internet gestruind hoe andere dit deden. Ik weet nu wel dat bergen maken op heel veel manieren mogelijk is. Echter er sprong er bij mij eentje uit die mij wel aansprak en dat was "bergen maken met boomschors".

Hoe dat verder gaat volgt zsm.

gr Jan