Pagina 1 van 1

Blokken indeling

Geplaatst: 03 apr 2013 14:45
door enderscw
Hallo,

'k heb een vraag na aanleiding van het maken van blokken, als jullie blokken maken isoleren jullie dan 1 kant van de rail door een gleuf in te slijpen of gebruiken jullie de plastic isoleer rail aansluitingen?
Wat is overigens de betere oplossing van de 2?

Gr,

Wouter

Re: Blokken indeling

Geplaatst: 03 apr 2013 16:08
door Maurits71
beide, is maar net wat het handigste uitkomt. ik werk altijd met flex rail dus ontkom er niet aan om af en toe een ( te groot ) sleufje te slijpen.

gr.

M.

Re: Blokken indeling

Geplaatst: 03 apr 2013 17:01
door shoven
Hier ook beide. Slijpen van sleufjes heeft 2 nadelen. Ze worden soms te breed, en bij warmte zet de rail soms zover uit dat beide helften elkaar weer raken en dus contact maken. Resultaat: een bezetmelding zonder trein.
Dus liever de plastic scheiders, maar dat gaat niet altijd met flex.

Re: Blokken indeling

Geplaatst: 03 apr 2013 19:07
door martindomburg
Ik heb zelf slechte ervaring met de plastic schoentjes maar dat is denk ik een peco ding. Bij mij drukken de rails bij uitzetten de lassen stuk en maken contact. Ik slijp gewoon overal met een dun schijfje een 1mm sleuf en daar heb ik dusver geen problemen mee 8-)

Tip, maak een proefsttukje met sleuf en schoen en kijk wat je het beste bevalt.

Re: Blokken indeling

Geplaatst: 03 apr 2013 19:15
door shoven
Ik gebruik de Fleischmann schoentjes, die van Peco zijn idd Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.

Re: Blokken indeling

Geplaatst: 03 apr 2013 19:22
door ouwerling
Ik gebruik ook beide methodes.

Groet

Jos

Re: Blokken indeling

Geplaatst: 03 apr 2013 19:23
door martindomburg
shoven schreef:Ik gebruik de Fleischmann schoentjes, die van Peco zijn idd Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.
AMEN

Re: Blokken indeling

Geplaatst: 03 apr 2013 20:27
door martinb
Ik werk het liefst met fleischmann plastic schoentjes. Door warmte en koude kan de rails uitzetten en krimpen en heb bij een beursbezoek in een heerlijke warme hal al eens gehad dat door transport + warmte het sleufje (dus zonder schoentje) al eens wat dichtgeschoven. En zoek dan maar eens de storing.... :evil:

Re: Blokken indeling

Geplaatst: 03 apr 2013 20:56
door Ad_M
martinb schreef:Door warmte en koude kan de rails uitzetten en krimpen en heb bij een beursbezoek in een heerlijke warme hal al eens gehad dat door transport + warmte het sleufje (dus zonder schoentje) al eens wat dichtgeschoven. En zoek dan maar eens de storing.... :evil:
Dat is grappig, dat het bij het kleine spoor net zo "werkt" al het grote
Een andere vraag wat dit verhaal betreft, ik zie bij heel veel foto's geen verbinding schoentjes zitten
Ik neem dan aan dat met de rails aan elkaar soldeert?

Hoe zit het dan met de isolatie schoentjes en rek en krimp?
Klap je rails dan niet uit zijn bedding?

Mvg,
Ad

Re: Blokken indeling

Geplaatst: 03 apr 2013 20:57
door enderscw
Heren,

Allen dank voor jullie reacties, het is allemaal weer wat duidelijker geworden. en de bestelling plastic schoentjes is gemaakt :)

Re: Blokken indeling

Geplaatst: 03 apr 2013 21:58
door martinb
Ik neem dan aan dat met de rails aan elkaar soldeert?
De hele bende aan elkaar braden zou ik zeker niet doen. In mijn klimspiraal zit echt ruimte tussen de rails op sommige dagen die op andere dagen dicht is. Op een oude zolderbaan had ik inderdaad last van echte spoorspattingen doordat ik daar wel de hele lengte aan elkaar had gebraden.... :evil: Och, was goedkope flex rails en al doende leert men... :lol:

Re: Blokken indeling

Geplaatst: 04 apr 2013 11:47
door shoven
Ad_M schreef:Hoe zit het dan met de isolatie schoentjes en rek en krimp?
Klap je rails dan niet uit zijn bedding?
Rekt en krimpt natuurlijk ook, maar er zit altijd wel wat speling in de rails die het opvangt. Truc is dus ook om het niet rete-strak te leggen bij -5 graden...
Als je echt alles aan elkaar soldeert gaat dit wel meer spelen.

Re: Blokken indeling

Geplaatst: 07 apr 2013 20:56
door Marcel
Is het niet een optie om tussen de doorgeslepen railstaven een stukje tape,,dun balsahout,karton of kunstof te proppen,zodat bij uitzetten de twee railstaven elkaar niet raken.
Het is wel priegelwerk,maar misschien werkt het.

Re: Blokken indeling

Geplaatst: 07 apr 2013 20:58
door martinb
een stukje styreen kan natuurlijk met wat secondelijm, maar wel netjes op maat snijden aan de binnenkant van de spoorstaaf. In H0 lukt het wel, in N.... mhhhhh

Re: Blokken indeling

Geplaatst: 07 apr 2013 21:52
door Hookies
Ik heb kleine stukjes van plastic verpakkingsmateriaal in de zaagsnede gelijmd. Aan de binnenkant steekt het niet uit, aan de buitenkant af en toe wel, maar de treinenn hebben er geen last van. En de bezetmeldsecties worden allemaal keurig gemeld. Het is wat gepriegel, maar het is te doen.

Re: Blokken indeling

Geplaatst: 13 apr 2013 16:53
door Frank_N
Marcel schreef:Is het niet een optie om tussen de doorgeslepen railstaven een stukje tape,,dun balsahout,karton of kunstof te proppen,zodat bij uitzetten de twee railstaven elkaar niet raken.
Het is wel priegelwerk,maar misschien werkt het.
Een andere mogelijk is tussen doorgeslepen rails een druppeltje 2 componenten lijm de doen.
Zelf nooit gedaan, ik weet dit van een H0 spoorder.
Je hebt dan wel wat extra werk met de nabehandeling, maar sluiting kan niet meer ontstaan. En je raillas blijft goed strak zitten, juist bij flexen.

Zelf slijp ik de rails niet door , ik gebruik OERLELIJKE Roco schoentjes ;)

https://picasaweb.google.com/Modelspoor ... 6785573202