diorama bouw workshop

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
matthijskuiper

diorama bouw workshop

Bericht door matthijskuiper »

Zoals beloofd zou ik nog een kort verslag geven van het Langmesser diorama bouw workshop dat ik 16 en 17 maart heb gevolgd.

Link naar site

De getoonde afbeelding is wat geppogd wordt in 2 dagen na te maken, let wel dit is H0. Voor N is het echter ook wel nuttig. En een tip, naast de 300eu die het kost bouwen kost (dit is All inclusive, materiaal en een natje en droogje) wil je ook gemakkelijk nog eens 200 eu uitgeven aan scenery voor de baan die je thuis hebt.

Goed, hoe gaat het te werk:
Het seminar opent met een diashow van vakantie foto's en daarbij de uitleg wat je nou eigenlijk ziet. Bijvoorbeeld, hoe hoog is gras, welke bomen zie je etc. Een beetje wat vroeger bij David de Kabouter was, "Leer te kijken naar wat achter bomen leeft"

Vervolgens krijgt elke deelnemer een aantal blokken perspex, een plexiglas plaatje en een stanley mes. Het doel is om uit deze blokken een mooi glooiend landschap te maken. De opmerking dat Nederland vlak is en ik dus niet weet hoe een heuvel glooit volgde in een duidelijke uitleg over de vorming en mogelijkheden van een heuvel. De belangrijkste lessen: Een heuvel glooit, een heuvel of welk landschap dan ook is nooit recht, een helling is niet bol maar hol. En een schets maken op je model mag ook niet, want zo heeft god het ook niet gedaan in de schepping ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de ochtend gesneden en geraspt te hebben is bovenstaande het resultaat.
Het kleine watertje krijgt wat zand en waterplantjes, deze gaat daarna nog golven krijgen en dan lijkt het een mooi watertje.

Afbeelding

Hierna werd met spuitverf schetsmatig de weg an grasvlakken aangegeven:

Afbeelding

op het bruine verf wordt dan royaal zand gestrooit om een weg te creeren.

Afbeelding

De rest van de dag is besteed aan het oefenen met het leggen van matten en hoe dit op elkaar te passen. Hiervan zijn geen foto's, maar toen ik dit 's avonds thuis liet zien was het al positief ontvangen.

De dag daarop stond in de ochtend in het teken van gras leggen en in de middag het plaatsen van details. Ik kan hier eigenlijk weinig aan toevoegen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

<wordt vervolgd>

Wat er gebruikt is valt redelijk mee, voornamelijk kant en klare gras matjes, wat kleine bosjes, strooi bloemen, water effect, een hekje, en bomen van Noch. De kunst zit er in om niet te veel te willen, dit is vooral goed te zien bij de blauwe druif aan de rand van het bosje. Verder zijn er veel details togevoegd mbv laser-cut planten. Dit geeft eht geheel toch iets meer een 3D effect.
Laatst gewijzigd door matthijskuiper op 04 apr 2013 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.

evo

Re: diorama bouw workshop

Bericht door evo »

Hoi Matthijs,

Het diorama ziet er erg geslaagd uit!
matthijskuiper schreef:En een tip, naast de 300eu die het kost wil je ook gemakkelijk nog eens 200 eu uitgeven aan scenery.
Bedoel je dat je ter plaatse een hoop zakjes spul moet kopen, waar je dan maar een beetje van nodig hebt en de rest mee naar huis neemt - of kost het diorama 200E aan scenery materiaal ?!

Hoe zit het trouwens met de overnachting, moet je ook nog zelf een hotel regelen, of is dat inbegrepen?

(excuses voor deze "Hollandse" vragen ;) )

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
matthijskuiper

evo schreef:Hoi Matthijs,

Het diorama ziet er erg geslaagd uit!
matthijskuiper schreef:En een tip, naast de 300eu die het kost wil je ook gemakkelijk nog eens 200 eu uitgeven aan scenery.
Bedoel je dat je ter plaatse een hoop zakjes spul moet kopen, waar je dan maar een beetje van nodig hebt en de rest mee naar huis neemt - of kost het diorama 200E aan scenery materiaal ?!

Hoe zit het trouwens met de overnachting, moet je ook nog zelf een hotel regelen, of is dat inbegrepen?

(excuses voor deze "Hollandse" vragen ;) )
Nee hoor, hele goede vragen. Wat betrefd overnachting zit dit niet inbegrepen, maar vanaf Roermond is het 30 minuten rijden.

De kosten van 300 euro zijn all inclusive, dat is een lunch, drankjes, snacks en het gehele diorama en zo veel scenery als je wil gebruiken in je diorama.
De 200 waar ik op doelde zijn het gevolg van het enthousiastme waardoor ik extra zaken voor mijn eigen baan ben gaan kopen. Ik lees nu ook dat dit nogal krom staat.

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Mooi hoor.

Maarrrrr.....ik zie die MiniNatur matjes. Die zijn natuurlijk verschrikkelijk duur, en naar mijn mening met wat geduld enzo ook best zelf te maken, toch? Lijkt me allicht goedkoper dan 200 EUR aan scenery voor een stukje van 40x40 (schat ik).

Maar, mooi is het wel!

Afbeelding

Onderwerp starter
matthijskuiper

Jeroen schreef:Mooi hoor.

Maarrrrr.....ik zie die MiniNatur matjes. Die zijn natuurlijk verschrikkelijk duur, en naar mijn mening met wat geduld enzo ook best zelf te maken, toch? Lijkt me allicht goedkoper dan 200 EUR aan scenery voor een stukje van 40x40 (schat ik).

Maar, mooi is het wel!
MiniNatur komt vanaf 10 euro per A4. was nodig voor mijn eigen baan en zou voldoende moeten zijn voor 60x 40, inclusief boompjes, plantjes, en struikjes.
Wat mij vooral is opgevallen afgelopen 6 maand is dat je of veel tijd of veel geld moet investeren voor een mooi resultaat. en dat een verhoging van geld meer garantie geeft voor een mooi resultaat.

Maar nogmaals, het blijft een hobby en hoe meer je zelf kan maken hoe leuker het is.
Alleen is het pakket van eissen bij mij iets hoger, aangezien mijn vriendin het ook in de woonkamer moet willen houden, vandaar de start met mininatur.

neudalhausenstadbahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

matthijskuiper schreef: Wat mij vooral is opgevallen afgelopen 6 maand is dat je of veel tijd of veel geld moet investeren voor een mooi resultaat. en dat een verhoging van geld meer garantie geeft voor een mooi resultaat.
Iedereen z'n mening maar ik ben het op beide punten niet met je eens, gezien mijn ruime eigen ervaring.

Groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
matthijskuiper

Hoe bedoel je dit Michiel?

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Hij bedoelt dat hij het niet met je eens is! :lol: :lol:

Afbeelding

Onderwerp starter
matthijskuiper

Jeroen schreef:Hij bedoelt dat hij het niet met je eens is! :lol: :lol:
Dat begrijp ik ook, maar ik doelde op de onderbouwing ;)

Dat iemand het niet met mij eens is gebeurt even vaak als er mensen zijn die het fout hebben :lol:

neudalhausenstadbahn

De onderbouwing is; ik werk al jaren met een zeer beperkt modelbouw budget en zonder veel geld kan zeker zo mooie resultaten bereiken als met allerlei duren producten. Al vele mensen hebben bewezen dat onze hobby niet veel geld hoeft te kosten. Daarnaast kan je ook van een hoop afval van jezelf of andere weer gratis bouwmateriaal maken. Geld bepaald totaal niet wat je eind resultaat is wat bepaald hoe het eindresultaat word word vooral bepaald door het creatieve en realistische inzit van de bouwer. Je moet van niets iets kunnen maken en daarnaast ook bij het bouwen ook in het oog houden dat het geloofwaardig overkomt.

Daarnaast is tijd ook niet bepalend, dat is het 2e grote misverstand in onze hobby. Het is gewoon een kwestie van slim werken dan kan het heel snel gaan en vooral niet te moeilijk willen doen.

Verder kan ik het kort houden mijn vele diorama's spreken voor zich dacht ik zo, groetjes Michiel

Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Nou, dan doe ik ook nog even een bescheiden duitje in het al gevulde zakje.

Ik ben het in principe met je eens. Maar het is erg persoonlijk. Als ik met goed en/of duur spul werk komt er vast wel iets uit wat mij gaat bekoren. Als ik met minder goed of minder duur spul werk komt daar ook vast wel wat moois uit. De opmerking over geld gaat voor mij althans maar half op. Ik vind het punt van Michiel neuhanslgebautenezughofswerkenbahn :mrgreen: wel opgaan als het gaat om inzicht en creatief zijn enzo.

Laat ik het zo zeggen: ik laat wel eens spul liggen als ik ga modelbouw-shoppen, maar dat doe ik niet in eerste instantie vanwege de lage of hoge prijs. Het moet goed spul zijn waar ik wat mee kan. Bepaalde dingen van MiniNatur laat ik in principe wel liggen omdat deze veel te duur zijn, mijns inziens. Dat gaat dan vaak om die matjes. Die zijn prachtig, maar ik vind dat ik dat ook wel goedkoper kan maken.

Naja. We komen er toch nooit uit. :geek:

Grtz,

J.

Afbeelding

Onderwerp starter
matthijskuiper

Jeroen schreef:
Naja. We komen er toch nooit uit. :geek:

Grtz,

J.
Daar sluit ik me sowieso bij aan.
misschien dat de volgende statement een consensus is:
met goed materiaal kan een slecht persoon iets bekoorlijks produceren,
met slecht materiaal kan een goed persoon iets bekoorlijks creeeren.
Het uiteindelijke totaal resultaat draait om de persoon die de hobby uitvoert.

(let op eht verschil tussen produceren en creeeren.)

Voor wat betrefd mijn eigen baan, ik hoop tegen begin mei de gekochte matjes in te plakken. Heb nu de basis liggen en geverfd met de eerste laag. En ben aan het kijken hoe ik gras met een theezeefjes methode mooi kan strooien, want dat is nog niet gelukt.

En voor het Diorama, dit staat nu in de woonkamer en wordt gewardeerd :lol: dus het produceren is in ieder geval wel gelukt.

neudalhausenstadbahn

Als ik je dan nog een tip mee mag geven, schilder de ondergrond van het landschap niet groen maar gebruik een aarde kleur die overeen komt met het soort ondergrond dat jou gebied. Het eerste groene zand moet ik in het echt nog tegen komen namelijk ;)

Als je daar dan gelijk je strooisel in de natte verf strooit werkt het heel mooi en snel. Ik wilde er eerst niet aan maar nadat ik Jaap Vriend op Rail keer op keer hoorde vertellen dat dat goed werkte ben ik het ook eens gaan proberen en het werkt voor mij veel makkelijker, sneller, met minder geknoei, een deels beter resultaat en met minder strooisel als wanneer ik met verdunde houtlijm werk.

Groetjes Michiel

Plaats reactie