Pagina 1 van 1

Roco V200 type N 23257 wordt erg warm.

Geplaatst: 04 apr 2013 12:01
door DDekker84
Hallo mede-forumleden,

Ik heb al sinds een tijdje een V200, waarmee ik in het begin wel wat wat probleempjes heb gehad met betrekking tot de ombouw(naar digitaal), maar dat is goed gekomen.
Echter valt mij wel op dat als deze een tijdje gelopen heeft, hij erg warm wordt, voornamelijk het chassis(het is niet meer handwarm), is dit normaal?
Want als ik het vergelijk met de andere locs, die worden niet zo warm.

Re: Roco V200 type N 23257 wordt erg warm.

Geplaatst: 04 apr 2013 18:08
door Redskin
Meer dan handwarm voor een chassis lijkt mij niet normaal. Je zou vast moeten stellen wat de warmte veroorzaakt: mechanisch of elektronisch/elektro (motor).

- Wrijvingswarmte wordt veroorzaakt door verkeerde, teveel of onvoldoende smeermiddelen en vuil. Alle lagers en tandwielen goed schoonmaken en opnieuw (net) voldoende smeren moet dat verhelpen.
- Elektronica dat slecht contact maakt of overbelast is, veroorzaakt ook hitte.
- Verkeerde of vette koolborstels of een vet motoranker geeft vonken. Ook de motorlagers kunnen vuil of onjuist gevet zijn.
Tip :idea:: bouw de motor uit en laat 'm even op de gelijkstroom van je trafo draaien.

Tips over reinigen en smeren, kan je hier vast op 't forum vinden.

Succes! ;)

Re: Roco V200 type N 23257 wordt erg warm.

Geplaatst: 04 apr 2013 19:22
door DDekker84
thanks, dan moet ik me daar maar eens verder mee verdiepen :) eens uit proberen dan, hopelijk kan ik de oorzaak snel vinden.

Bedankt voor de tips :)



Het is inderdaad wel motorisch, morgen maar eens het stukje op nproject volgen en de motor een dagje wasbenzine leggen. (zonder de koolborsteltjes)

Re: Roco V200 type N 23257 wordt erg warm.

Geplaatst: 05 apr 2013 13:00
door Redskin
DDekker84 schreef:...en de motor een dagje wasbenzine leggen. (zonder de koolborsteltjes)
Ik begin terug te komen op het gebruik van wasbenzine. Het laat een vettig laagje achter. Ik las op 1zu160 pas van iemand die zijn motor reinigde met isopropylalcohol (isopropanol of IPA). Heb er nog geen ervaring mee, maar ga er absoluut zeker zelf mee aan de gang. Het goedje zou te koop moeten zijn bij drogist en apotheek.

Ben benieuwd of de warmteproblemen van jouw V200 opgelost (letterlijk :lol:...) kunnen worden.

Re: Roco V200 type N 23257 wordt erg warm.

Geplaatst: 05 apr 2013 13:26
door DDekker84
op n-project zeiden ze ook wasbenzine dus ik merk het wel :P het moet nog een tijdje blijven liggen, hopelijk rijd die dan weer op normale temperaturen, want analoog liep hij ook al zo warm aan

Re: Roco V200 type N 23257 wordt erg warm.

Geplaatst: 07 apr 2013 16:02
door DDekker84
motortje schoon gemaakt, op de juiste plekken ge-olied, en mooi netjes weer in elkaar gezet. maar hij begon moeizaam te lopen, dus had ik vanmorgen opnieuw geprobeerd, maar toen ik hem op de rails zette ging de decoder stuk, geen idee hoe dat komt. want kortsluitingen waren er niet.

Helaas binnenkort maar een nieuwe erin zetten dan... :(

Re: Roco V200 type N 23257 wordt erg warm.

Geplaatst: 07 apr 2013 17:11
door Redskin
DDekker84 schreef:motortje schoon gemaakt, op de juiste plekken ge-olied, en mooi netjes weer in elkaar gezet. maar hij begon moeizaam te lopen, dus had ik vanmorgen opnieuw geprobeerd....
Heb je 'm alvorens in te bouwen nog even laten draaien? Je kan dan in ieder geval vaststellen dat het al of niet in de motor zit. Jammer van je decoder; mogelijk dat daar (ook?) een probleem zat.

Re: Roco V200 type N 23257 wordt erg warm.

Geplaatst: 07 apr 2013 17:41
door DDekker84
ja, heb em van te voren ook minimaal 5 minuten laten draaien gewoon op analoog. en dat werkte gewoon, en qua elektronica kon niets anders zijn, want het is een printje met 2 schroefjew waar de decoder ook bij zat.

dus ja mogelijk was de N025 al het probleem. denk dat ik dan een N045 ga proberen.

Re: Roco V200 type N 23257 wordt erg warm.

Geplaatst: 07 apr 2013 18:26
door Zolderspoor
Isopropanol is gewoon te koop bij de elektronica-winkel.

Re: Roco V200 type N 23257 wordt erg warm.

Geplaatst: 22 apr 2013 14:32
door Redskin
Tip :idea: afgelopen week gekocht: fles met 1 liter 95% ethanol (= alcohol) bij Action voor € 1,68. Op de verpakking staat 'bio-ethanol', maar dat is de manier waarop de ethanol verkregen/bereid is, en je kan er reukloos zo'n nephaardje op stoken. Ethanol is ook een uitstekend reinigingsmiddel; ik heb 't inmiddels gebruikt voor wat elektronica-schoonmaakwerk (werkt prima!).
95% lijkt me wel wat optimistisch want ethanol is erg hygroscopisch, dus zal er inmiddels na het verlaten van de fabriek inmiddels wel weer wat meer water in zitten. Maar laat 't 90% zijn: da's nog steeds heel goed bruikbaar voor onze doeleinden...

Re: Roco V200 type N 23257 wordt erg warm.

Geplaatst: 28 apr 2013 23:11
door epocheales denken
Hoi Daniel,

Ook ik heb dit probleem gehad met mijn Roco V200 (opschrift "Deutsche Bundesbahn"). Had voor de gemakkelijke oplossing gekozen met de kant en klaar-print van AWM uit Oostenrijk. Heb dit samen met een vriend ingebouwd, wat een makkie was, alleen de 4 zwarte draden er af en weer aan solderen. Alles door gemeten, prima.
Wordt dat ding toch een partij heet! :o , ook de decoder. Gewoon laten rijden, even stil laten staan, van de rails af gehaald. En na een poosje met en zonder last, was het in eens voorbij....
Als jij het snapt, snap ik het ook :lol: Loc blijft het nu prima doen, genieten geblazen, maar een verklaring hier voor, no way... :roll:


Groet,

Hans.

Re: Roco V200 type N 23257 wordt erg warm.

Geplaatst: 29 apr 2013 07:53
door FidOo
Frank das een goeien tip! Gaan de action ff overvallen.

En ik heb ook zo'n V200 (Deutsche Bundesbahn opschrift) Heb er 1 keer bij marelburg mee gereden, Hij werd wel warm, maar niet loeiheet. Ik zal er ook eens op letten zodra die bij mij op de baan kan!

Re: Roco V200 type N 23257 wordt erg warm.

Geplaatst: 01 mei 2013 09:20
door jules
Beste DDekker.
Heb je al eens geprobeerd om het motortje eruit te halen en het asje met de hand te verdraaien, zowel links- als rechtsom?
Loopt hij lekker licht?? Zitten er geen zware of blokkeerpunten in??

Nu je het motortje er toch uit heb liggen kun je ook aan de wielen draaien... Hoe gaan deze? licht? zwaar?
Dat jouw decoder het hoekje is omgegaan is hoogstwaarschijnlijk door overbelasting omdat je al aangaf dat jouw loc behoorlijk warm werd, ook analoog, dus ik trek hieruit de conclusie dat er iets in de aandrijving veel te zwaar loopt, dus het stroomverbruik zal toenemen, waardoor de decoder overbelast kan raken en inderdaad de loc te warm/heet wordt omdat het motortje te veel kracht moet leveren.

En je loopt ook het risico dat je motortje doorbrandt, als je de oorzaak niet verhelpt.

groetjes, Jules.