Nu mijn baan in de verkoop staat, ben ik aan het nadenken over de volgende stap. Zoals ik al eerder vermeldde, wil ik zeker bij N spoor blijven, maar toch wat anders gaan doen.
Laat ik beginnen met met mijn bevindingen van mijn huidige (vorige) baan:
- Ik vind bouwen (veel) leuker dan rijden. Zeker voor rangeren heb ik geen geduld. Wat mij betreft is een baan een "bewegend schilderij", en dat gekloot met handregelaars en schakelaartjes voor wissels vind ik maar niks - dus volledige PC besturing deze keer.
- Qua rijdend materieel beviel tijdperk III DB me goed, maar ik wil het nog wat inperken tot IIIb - dus jaren 60 met DB keks, zonder computer nummer. Wel wil ik in de toekomst ook electrische loks gaan rijden - dus bovenleiding.
- Het verzamelaspect vind ik ook leuk, en ik wil (dus) weer een baan met vitrine waarvan ik de rails uit de vitrine kan nemen en op de baan aan kan sluiten. Dit keer iets anders (beter) uitgevoerd.
- De laatste tijd ben ik me ook gaan interesseren voor realistische treinsamenstellingen, vooral ook voor internationale treinen. Dat is een lastig onderwerp, omdat de niet-DB rijtuigen die daarvoor nodig zijn, niet rijkelijk beschikbaar zijn (en zeker niet met kkk). Ook is het niet zo gemakkelijk om info te vinden, maar ik wil misschien ook wat spuitprojectjes en/of zelfbouw gaan proberen. Ook wil ik meer gaan weatheren.
- Wat ik nog steeds erg mooi vind, en ook leuk vind om te maken, is een heuvelachtig landschap met veel natuur en rotsen, maar dit keer wil ik wat meer bebouwing en die wil ik zelf gaan maken.
- Tenslotte de baan zelf: ik ben een aanhanger van "less is more", dus er komt veel minder spoor op de baan. Ook wil ik in modules gaan werken, vooral om gemakkelijker overal bij te kunnen, maar ook om het mega-project op te delen in een aantal kleintjes. Verder kun je dan natuurlijk ook eens met je baan ergens heen (club? evenement?). Qua thema wil ik het ook eenvoudig houden: dubbelsporige hoofdlijn met bovenleiding en geen station, met een enkelsporige aftakking zonder bovenleiding naar een bergdorpje, evt met een klein stationnetje. Ik heb nog geen baanplan in gedachten, maar al het spoor komt in ieder geval op 1 niveau (0% max. helling) met het zichtbare spoor op de voorgrond en in de achtergrond wat schaduwstations met keerlussen.
Helaas dus voorlopig geen foto's, maar ik zal in dit draadje verder mijn ideeën blijven spuien, want die zullen zeker nog een aantal keren veranderen. Als ik ook echt aan een baanplan ga beginnen, komt daar natuurlijk een nieuw draadje voor. Verder zijn op- op aanmerkingen of ideeën natuurlijk welkom om hier te bediscussiëren.