Pagina 1 van 2

keerlus

Geplaatst: 10 mei 2013 15:01
door Zaunkönigs Bahn
Er zijn al wat draadjes geweest over keerlus. Ik ben ook voorstander van geen kortsluiting :mrgreen: . Dus de Lenz LK100 is voor mij geen oplossing. Vervolgens zijn er slimmere oplossingen die secties van het baanplan omschakelen door middel van detectie railstukjes. Probleem daar heet ruimte of lengte. De langste trein bepaald het om te schakelen deel of andersom, het om te schakelen deel bepaald de maximale lengte van de trein. In het schaduwstation met een ophoping van wachtsporen geeft dat een nieuwe uitdaging. Zoals in dit plan:

Afbeelding

Bij de drieweg wissel die ingezet wordt als Y-wissel (beetje rechtsboven tussen opstelsporen en de helix) gaat het linksom gewoon goed. Echter rechtsom vormt het een keerlus en de stukkies rail zijn akelig kort. Nu is er een oplossing met het nadeel dat de trein MOET stoppen op het opstelspoor. Alle drieweg wissels worden dan schakelend uitgevoerd. Echter als de Y-wissel in de rechtsaf stand blijft staan verleg je nu het probleem kortsluiting naar het punt dat de trein het opstelspoor weer verlaat of binnenrijd, drieweg wissels linkerzijde.

Als je door wil rijden moet je dan voor elk opstelspoor een extreme of ultieme keerlusmodule nemen of kan de hele bups op één module? Alle detectie stukjes worden dan aan elkaar geknoopt?
Aan de linkerkant van het plan zijn twee aanvoersporen die samenkomen in een voor de optie rechtsaf bij de Y-wissel, ieder een eigen keerlusmodule?
Of is dit plan een rampscenario dat niet uitvoerbaar is :D ?
De baan wordt digitaal met DCC, ik heb nu een Intellibox Basic.

Groeten,
Joop

Re: keerlus

Geplaatst: 10 mei 2013 19:06
door piksov
Hoi,

mooi de hogere kunst van het keerlussen... fijn ....

Je zou kunnen overwegen om 1 van je opstelsporen tot keerlusspoor te definieren.

Je moet dan wel een soort routes door je schaduwstation gaan maken, met een eventueel een extra rondje om op dat speciale keerlusspoor uit te komen.

zie plaatje

Re: keerlus

Geplaatst: 10 mei 2013 19:07
door gvandersel
Lekkere combinatie. Dit is een leuke puzzel, maar op te lossen (zoals elke puzzle). Je zult een "moeilijke" schakeling moeten maken. Je probleem wordt inderdaad veroorzaakt door de rechtse tak van dat "drieweg" wissel. Kun je in dat stukje spoor twee melders kwijt, dan is het op te lossen. Anders nog effe nadenken.

Groet,

Gerard van der Sel.

Re: keerlus

Geplaatst: 10 mei 2013 22:22
door evo
Ik zou de zaak eerst even vereenvoudigen. Ga na wat de functie van elk spoor/wissel is en kijk wat er weg kan (of gecombineerd kan worden), en je kan dan de driehoek langer maken, zodat je een keerlus module kwijt kunt.

Als dat niet lukt, kun je ook beginnen met je uitgangspunten (wensen), bv. x opstelsporen van y m lang en dan kijken of je dat anders (eenvoudiger) op kunt lossen (het is geen wedstrijd om zoveel mogelijk wissels op een zo klein mogelijk oppervlak te persen).
Gezien het feit dat het geheel een keerlus is (vanaf de helix gezien), vraag ik me af wat het nut is van keerlussen binnen het schaduwstation.

Re: keerlus

Geplaatst: 11 mei 2013 00:09
door Zaunkönigs Bahn
piksov schreef:Hoi,

mooi de hogere kunst van het keerlussen... fijn ....
Je zou kunnen overwegen om 1 van je opstelsporen tot keerlusspoor te definieren.
Je moet dan wel een soort routes door je schaduwstation gaan maken, met een eventueel een extra rondje om op dat speciale keerlusspoor uit te komen.
Wil eerst begonnen met tweezijdig berijdbaar en alles doet mee... :mrgreen: , eenrichtingsverkeer kan altijd nog met daar achteraan wat je voorstelt. Wil eerst dit probleem onderzoeken.

Groeten,
Joop

Re: keerlus

Geplaatst: 11 mei 2013 00:19
door Zaunkönigs Bahn
gvandersel schreef:Lekkere combinatie. Dit is een leuke puzzel, maar op te lossen (zoals elke puzzle). Je zult een "moeilijke" schakeling moeten maken. Je probleem wordt inderdaad veroorzaakt door de rechtse tak van dat "drieweg" wissel. Kun je in dat stukje spoor twee melders kwijt, dan is het op te lossen. Anders nog effe nadenken.

Groet,

Gerard van der Sel.
:mrgreen: , dat stukje spoor heeft een lengte van 236,25mm, zeg 20 centimeter. Voldoende voor melders? Zijn wel twee stukken rails, de zaag is geduldig :mrgreen: . Heb daar ook al aan zitten denken, dan worden de opstelsporen het tussenstuk, alleen hoe ga je dat individueel aanpakken zonder dat ze elkaar beïnvloeden. Nadeel van de eXtreme is dat er bezuinigd is op onderdelen tov de Ultieme versie. Met de laatste heb je meer mogelijkheden.

Groeten,
Joop

Re: keerlus

Geplaatst: 11 mei 2013 00:28
door Zaunkönigs Bahn
evo schreef:Ik zou de zaak eerst even vereenvoudigen. Ga na wat de functie van elk spoor/wissel is en kijk wat er weg kan (of gecombineerd kan worden), en je kan dan de driehoek langer maken, zodat je een keerlus module kwijt kunt.

Als dat niet lukt, kun je ook beginnen met je uitgangspunten (wensen), bv. x opstelsporen van y m lang en dan kijken of je dat anders (eenvoudiger) op kunt lossen (het is geen wedstrijd om zoveel mogelijk wissels op een zo klein mogelijk oppervlak te persen).
Gezien het feit dat het geheel een keerlus is (vanaf de helix gezien), vraag ik me af wat het nut is van keerlussen binnen het schaduwstation.
Wedstrijd met wie? Het is per definitie zo dat je een schaduwstation zo bouwt dat je daar het maximum op kwijt kunt. Dit is één van die opstellingen.
Een keerlus in het schaduwstation heeft zijn nut als de rest van de baan een kopstation is.

Groeten,
Joop

Re: keerlus

Geplaatst: 11 mei 2013 01:14
door evo
Ik geloof dat ik niet helemaal duidelijk was en je de boodschap gemist hebt. Wat ik bedoelde is: je hebt sowieso een keerlus nodig, met de volgende simpele opstelling kun je volgens mij alles doen wat jij wilt, maar dan zonder ingewikkelde extra keerlusschakelingen, gewoon een Wim Ros keerlusmodule in het rode stuk bouwen.
Dit is slechts een principeschets, er kunnen dus geen rechten aan ontleend worden 8-). Gespiegeld wordt deze schets trouwens veel efficienter (aangenomen dat je rechts rijdt).

Re: keerlus

Geplaatst: 11 mei 2013 08:57
door Willempie
[quote="Zaunkönigs Bahn] :mrgreen: Nadeel van de eXtreme is dat er bezuinigd is op onderdelen tov de Ultieme versie. Met de laatste heb je meer mogelijkheden.

Groeten,
Joop[/quote]

Hallo Joop,

Kun jij me uitleggen wat de meerdere mogelijkheden dan zijn met de Ultieme Keerlus schakeling t.o.v. de xTreme keerlusschakeling, ben daar erg benieuwd naar. Persoonlijk ben ik namelijk van mening dat er met de xTreme keerlus schakeling hetzelfde of zelfs meer mogelijk is.

Mvg
Willempie

Re: keerlus

Geplaatst: 11 mei 2013 11:55
door Zaunkönigs Bahn
Willempie schreef:[quote="Zaunkönigs Bahn] :mrgreen: Nadeel van de eXtreme is dat er bezuinigd is op onderdelen tov de Ultieme versie. Met de laatste heb je meer mogelijkheden.

Groeten,
Joop
Hallo Joop,

Kun jij me uitleggen wat de meerdere mogelijkheden dan zijn met de Ultieme Keerlus schakeling t.o.v. de xTreme keerlusschakeling, ben daar erg benieuwd naar. Persoonlijk ben ik namelijk van mening dat er met de xTreme keerlus schakeling hetzelfde of zelfs meer mogelijk is.

Mvg
Willempie[/quote][/quote]
Hoi,
Eenvoudig, er zitten meer relais op, dus meer schakelcontacten, dus meer mogelijkheden. Voor de enkelvoudige lus zal de xTreme voldoen, voor de meer ingewikkelde zaken moet je al snel gaan spitten in de schakeling.

Groeten,
Joop

Re: keerlus

Geplaatst: 11 mei 2013 12:26
door gvandersel
Hier mijn voorstel. Het is gebasseerd op een eerdere uitspraak van jezelf, gebruik het schaduw station als C sectie.
Afbeelding
blauw = sectie A
rood = sectie B
bruin = sectie D
groen = sectie E
Er zit nog een probleem in. Onderaan de engelsman geeft weer een verbinding met de opstelsporen. Die zal er helaas uit moeten. Anders blijft er alleen een verbouwing over of het gebruik van kortsluit detektie.
Nog beter is het om de engelsman direct onderaan de helling weg te halen. Hierdoor kan de schakeling op e helling gelegd worden.

Re: keerlus

Geplaatst: 11 mei 2013 13:41
door Willempie
Hoi,
Eenvoudig, er zitten meer relais op, dus meer schakelcontacten, dus meer mogelijkheden. Voor de enkelvoudige lus zal de xTreme voldoen, voor de meer ingewikkelde zaken moet je al snel gaan spitten in de schakeling.

Groeten,
Joop
Dan ben ik toch bang dat je de werking van beide schakelingen nog niet begrijpt, want ook de Ultieme Keerlus schakeling is net als alle andere keerlusschakelingen voor een enkelvoudige keerlus. Alle 3 de relais worden per stand door een enkele transitorschakeling bediend, tegelijkertijd. De werking is dus gelijk alleen is de xTreme alleen een stuk goedkoper qua onderdelen. Er is ook een uitvoering met een driehoek optie, dat wil zeggen er zijn 2 extra melders voor de sectie a,b of d,e dubbel uitgevoerd, en dit naar keuze met een aparte 4de aansluiting voor de terug/bezetmelding.

Mvg
Willempie

Re: keerlus

Geplaatst: 11 mei 2013 17:33
door Zaunkönigs Bahn
Willempie schreef:
Hoi,
Eenvoudig, er zitten meer relais op, dus meer schakelcontacten, dus meer mogelijkheden. Voor de enkelvoudige lus zal de xTreme voldoen, voor de meer ingewikkelde zaken moet je al snel gaan spitten in de schakeling.

Groeten,
Joop
Dan ben ik toch bang dat je de werking van beide schakelingen nog niet begrijpt, want ook de Ultieme Keerlus schakeling is net als alle andere keerlusschakelingen voor een enkelvoudige keerlus. Alle 3 de relais worden per stand door een enkele transitorschakeling bediend, tegelijkertijd. De werking is dus gelijk alleen is de xTreme alleen een stuk goedkoper qua onderdelen. Er is ook een uitvoering met een driehoek optie, dat wil zeggen er zijn 2 extra melders voor de sectie a,b of d,e dubbel uitgevoerd, en dit naar keuze met een aparte 4de aansluiting voor de terug/bezetmelding.

Mvg
Willempie
Het gaat niet om wat de relais omschakelt, het gaat om het aantal contacten en daarmee rail secties die worden omgeschakeld. Verder zijn de twee schakelingen anders, het geniep zit hem in het zinnetje "De secties B en D mogen niet tegelijkertijd door de stroomafnemende trein bezet gehouden of gemaakt worden." en de overlappende C2 over twee detectie delen.

Groeten,
Joop

Re: keerlus

Geplaatst: 11 mei 2013 17:40
door Zaunkönigs Bahn
gvandersel schreef:Hier mijn voorstel. Het is gebasseerd op een eerdere uitspraak van jezelf, gebruik het schaduw station als C sectie.

Er zit nog een probleem in. Onderaan de engelsman geeft weer een verbinding met de opstelsporen. Die zal er helaas uit moeten. Anders blijft er alleen een verbouwing over of het gebruik van kortsluit detektie.
Nog beter is het om de engelsman direct onderaan de helling weg te halen. Hierdoor kan de schakeling op e helling gelegd worden.
Ik vind de tekst of uitleg enigszins verwarrend. Bedoel je met helling de helix? De twee sporen in de helix zijn sporen uit twee kopstations. De engelsman bij sectie D-E is er om vanaf deze zijde de opstelsporen te bereiken. De opstelsporen worden dus tweezijdig bereden. Zou er op moeten bestuderen of enkelzijdig kan, dan zouden er een paar wissels kunnen vervallen.
Als je de engelsman bedoelt bij de onderste sectie A-B, nabij de train safe aansluiting, dan moet je ook op het meest linker spoor bij de sectie A-B linksboven ook zo'n sectie inbouwen.

Groeten,
Joop

Re: keerlus

Geplaatst: 11 mei 2013 19:06
door gvandersel
Ik bedoel inderdaad de helix (helling). Deze kan je inderdaad alleen toepassen als je functionaliteit inlevert. Wat beterft de andere engelsman (onderaan). Ik heb daar nog even over nagedacht. Je kan met behulp van een extra relais ook een sectie A en B aanbrengen. De wissel onder de engelsman wordt dan sectie A, terwijl de engelsman zelf een sectie B wordt als het genoemde wissel afbuigend ligt.
Sorry ik heb weinig verklarende tekst gegeven, omdat ik uit de tekst afleid dat je de ultime- en extremekeerlus al behoorlijk bestudeerd hebt en weet wat de rol van de secties A t/m E zijn bij deze schakelingen. Alleen de plaats van de secties doet er dan nog maar toe. Als je niet automatisch rijdt (Koploper, iTrain of een ander programma dan kun je de gelijkgenummerde secties parrallel schakelen en de terugmelding niet doen naar de computer. Anders zijn het evenzoveel aparte secties.
Het is dus mogelijk om de layout die er nu ligt aan te sluiten op een keerlusschakeling.
Nog meer vragen dan zal ik die beantwoorden.

Groet,

Gerard van der Sel.

Re: keerlus

Geplaatst: 11 mei 2013 19:15
door Zaunkönigs Bahn
evo schreef:vraag ik me af wat het nut is van keerlussen binnen het schaduwstation.
evo schreef:Ik geloof dat ik niet helemaal duidelijk was en je de boodschap gemist hebt. Wat ik bedoelde is: je hebt sowieso een keerlus nodig,
Tja. ik weet niet wat ik met deze twee uitspraken moet, voor mij staan ze haaks op elkaar. Zal wel aan mij liggen :mrgreen:

Je bedoelt een variant van versie 2;

Afbeelding

Ik heb de secties C blauw getekend, alle drie zijn ze ruim de 155cm maat. De opstelsporen zijn niet langer. Dus 3x een keerlusmodule. Twee bundels om op de een passagierstreinen te stallen en op de andere goederentreinen. In deze variant kun je dus minimaal 11 treinen laten rijden.

Het is een optie, maar eens zien of er meer uit te halen valt.

Groeten,
Joop

Re: keerlus

Geplaatst: 11 mei 2013 19:18
door Willempie
Het gaat niet om wat de relais omschakelt, het gaat om het aantal contacten en daarmee rail secties die worden omgeschakeld. Verder zijn de twee schakelingen anders, het geniep zit hem in het zinnetje "De secties B en D mogen niet tegelijkertijd door de stroomafnemende trein bezet gehouden of gemaakt worden." en de overlappende C2 over twee detectie delen.
Tja, dat is geen geniep, dat geldt namelijk ook voor de Ultieme keerlus, ook daar mag de B en de D sectie niet tegelijk bezet zijn. En dat heeft niets te maken met de overlapping van C2. En het aantal contacten per relais is gelijk. Namelijk dubbelpolig om.
Jammer maar helaas, de werking van beide schakelingen is gelijk alleen gebruikt de xTreme minder (dure) onderdelen.

De oplossing die Gerard geeft is bijna goed, er ontbreekt nog een rood.blauw sectie in het linker buitenste spoor. En om het geheel te laten werken via sroomdetectie moet de C1 sectie de terug/bezetmeld module voeden. En dat mag er dus nooit een trein tegelijk in of uitrijden via de D,E kant en de A.B kant.
Zolang het via A.B blijft rijden is er geen probleem.

De mogelijkheid van terugmelding naar een terug/bezet melder benut je dan niet voor de sectie SDa,SDc, SDe


Mvg
Willempie

Re: keerlus

Geplaatst: 11 mei 2013 23:35
door evo
Zaunkönigs Bahn schreef:Tja. ik weet niet wat ik met deze twee uitspraken moet, voor mij staan ze haaks op elkaar. Zal wel aan mij liggen
Ligt inderdaad aan jou: :)
evo schreef:vraag ik me af wat het nut is van keerlussen binnen het schaduwstation.
Dit is meervoud.
evo schreef:Ik geloof dat ik niet helemaal duidelijk was en je de boodschap gemist hebt. Wat ik bedoelde is: je hebt sowieso een keerlus nodig,
Dit is enkelvoud.

Re: keerlus

Geplaatst: 11 mei 2013 23:40
door evo
Zaunkönigs Bahn schreef:Je bedoelt een variant van versie 2;
Nee, ik bedoel een oplossing met één (1, enkelvoud) keerlus, zoals in mijn schets.

Re: keerlus

Geplaatst: 12 mei 2013 02:05
door Zaunkönigs Bahn
evo schreef:
evo schreef:vraag ik me af wat het nut is van keerlussen binnen het schaduwstation.
Dit is meervoud.
Nee, dan gebruik je de verkeerde zinsconstructie. Zoals het er nu staat stel je de keerlus of keerlussen in een schaduwstation ter discussie.

Re: keerlus

Geplaatst: 12 mei 2013 02:09
door Zaunkönigs Bahn
evo schreef:
Zaunkönigs Bahn schreef:Je bedoelt een variant van versie 2;
Nee, ik bedoel een oplossing met één (1, enkelvoud) keerlus, zoals in mijn schets.
Dat gaat niet werken. En verder krijg je dan te weinig opstelsporen. Er zijn in vorenstaand voorbeeld drie keerlussen ingebouwd, twee bedienen opstelsporen en een gaat direct terug. Er twee schrappen verandert niets aan de situatie, maar geeft wel minder mogelijkheden.

Re: keerlus

Geplaatst: 12 mei 2013 04:33
door evo
Kun je mij uitleggen welke mogelijkheden het plan met 3 keerlussen wel heeft en mijn schets niet?

Re: keerlus

Geplaatst: 12 mei 2013 13:58
door Zaunkönigs Bahn
evo schreef:Kun je mij uitleggen welke mogelijkheden het plan met 3 keerlussen wel heeft en mijn schets niet?
Dat de opstelsporen ook echt gebruikt kunnen worden als opstelsporen, een doorrijdende trein heeft zijn eigen spoor. Gescheiden afhandeling van passagierstreinen en goederentreinen, er zijn in principe ook twee kopstations.
Jouw plan heeft verder nog het nadeel slechts een trein tegelijkertijd te kunnen afhandelen. Bij mij zijn dat er twee, mits beide niet tegelijkertijd van de opstelsporen gebruik willen maken, de engelsman is namelijk de bottleneck in het plan.

Jouw plan heeft in de gegeven opstelling het probleem dat, in de voor mij beschikbare ruimte, de opstelsporen, zoals getekend, te kort worden. Ik was namelijk met een dergelijke opstelling begonnen. Maar dat even terzijde.

Voor het keerlus probleem maakt het allemaal niet uit, in beide situaties goed oplosbaar.

Groeten,
Joop

Re: keerlus

Geplaatst: 13 mei 2013 09:59
door Detlev
Ik zal het wel weer te simpel zien MAAR:

Kijk eens met een wat grotere helicopterview. Je schrijft dat je DCC gaat gebruiken dus is alles digitaal. Dan kun je als het goed is onderweg ompolen zonder dat de treinenloop beïnvloed wordt.
Als je dan nog eens naar je tekening kijkt maar alle wissels wegdenkt, dan heb je eigenlijk een soort 8. Wat is er tegen om alle opstelsporen tegelijk om te polen? Dan maak je dus drie 'blokken' (waar een heleboel andere blokken in kunnen zitten) die je laat ompolen door de schakeling.

Oftewel: Maak eerst een tekening waar je alle splitsingen uithaalt die later weer op hetzelfde spoor uitkomen. Bedenk daar de schakeling voor. En voeg dan pas weer de opstelsporen toe.

Re: keerlus

Geplaatst: 13 mei 2013 19:53
door Zaunkönigs Bahn
Detlev schreef:Ik zal het wel weer te simpel zien MAAR:
:mrgreen:

Detlev schreef:Kijk eens met een wat grotere helicopterview. Je schrijft dat je DCC gaat gebruiken dus is alles digitaal. Dan kun je als het goed is onderweg ompolen zonder dat de treinenloop beïnvloed wordt.
Nnnjaaa, niet aan gedacht, okay... :oops: :lol: :mrgreen:
Detlev schreef:Als je dan nog eens naar je tekening kijkt maar alle wissels wegdenkt, dan heb je eigenlijk een soort 8.
Ehhh, Uhhh, waar heb jij schrijven geleerd? :mrgreen: Okay, een soort 8. Ik bewonder je fantasie :lol: :mrgreen:
Detlev schreef:Wat is er tegen om alle opstelsporen tegelijk om te polen?
Waarschijnlijk niks, tenzij er twee treinen tegenovergesteld de opstelsporen oprijden, denk ik.... :? :?:
Detlev schreef:Dan maak je dus drie 'blokken' (waar een heleboel andere blokken in kunnen zitten) die je laat ompolen door de schakeling.

Oftewel: Maak eerst een tekening waar je alle splitsingen uithaalt die later weer op hetzelfde spoor uitkomen. Bedenk daar de schakeling voor. En voeg dan pas weer de opstelsporen toe.
Okay, ehhh, over welk schaduwstation heb je het? Ik heb vier verschillende versies getekend.