Segmentenbaan
Geplaatst: 12 mei 2013 16:55
Ik werk al 18 jaar (ja, ik doe het kalm aan) aan mijn N-baan op de overloop van ons huis, waarop ik een ruimte van ong. 190 x 220 cm beschikbaar heb. Destijds heb ik daarin een U-vormige baan op multiplexplaten van 12 mm gemaakt. De basis van de 'U' ligt tegen een schuine kap, dus daaronder kon mooi een schaduwstation komen. Helix tussen baan en schaduwstation gebouwd en klaar. De baan is nog niet af, maar er is al aardig wat te zien:


(Ja, ja, die pijpenragers hadden al lang door fatsoenlijke sparren moeten worden vervangen, maar ik heb ze er even tijdelijk ingezet ............in 2001
)
Jarenlang kroop ik vrolijk onder de baan om fluitend weer eens een aansluiting voor verlichting of wisselbesturing aan te brengen. Maar het fluiten werd met de jaren steeds meer een zacht gesteun en gekreun en het vinden van het juiste kroonsteentje werd ook steeds moeilijker. Dubbel focus bezitters weten wat ik bedoel. Nu het pensioen begint te naderen, groeien ook de plannen om 'ooit' eens naar een kleinere woning te verhuizen. Dat gaat met deze baan niet lukken. Bovendien moet ik nog een paar wisselspoelen door nieuwe, ondergrondse aandrijvingen voorzien, maar daar zit net een balk....
En die ene wissel moet nodig vervangen worden, maar dat vergt veel sloopwerk. En de bedrading is goed gedocumenteerd, maar aan kleurcodering had ik in 1995 nog niet gedacht en de kabelloop is...ehhh....... Enfin; u weet hoe een bord spaghetti er uit ziet?
Kortom: er moet een nieuwe baan komen op bakken die ik kan meeverhuizen. Het wordt geen modulebaan, want de kans dat ik die in een andere woning weer volledig kan opzetten is uiterst gering. In plaats daarvan kies ik voor de bouw van 5 segmenten ('bakken'). Het verschil met modulen is dat segmenten niet zijn genormeerd en de spoorovergangen tussen de bakken dus niet op dezelfde positie t.o.v. de rand liggen. De sporen worden op isolatieplaten gelijmd (behalve bij de bakeinden natuurlijk; daar worden ze op een plaatje Pertinax gesoldeerd) en kunnen na een evt. verhuizing worden verwijderd en opnieuw worden gelegd. Voor de bakken maak ik voor een groot deel gebruik van de bestaande multiplexplaten op een rechthoekig, vurenhouten raam, gecombineerd met een open raamwerk op sommige plaatsen, bijv. bij de helling en het hoogliggende spoor.
Ik ben van plan een houten frame te maken waar ik de bakken in kan leggen en onderling kan koppelen. Dat voorkomt dat als ik aan de onderzijde van een segment moet werken, ik de losse poten moet af- en aankoppelen.
In Scarm heb ik een aantal sporenplannen gemaakt, waarvan dit me tot nu toe het beste bevalt:

en in 3D:

Tijdperk II in Duitsland (maar dan zonder hakenkruizen) is mijn favoriete tijdperk. Ik rijd met oude stomers uit de Länderbahn- en Reichsbahntijd en met benzine en (de eerste) diesel motorwagens en treinstellen.
Wat ik leuk vind is een station waarin ik lange treinen kwijt kan. Op de baan moeten rondjes kunnen worden gereden in verschillende richtingen.
Van een schaduwstation heb ik afgezien; het huidige schaduwstation gebruik ik niet of nauwelijks en ik mis het niet. Ik rijd tegelijk twee of drie treinen op mijn baan en dat vind ik meer dan genoeg.
Op mijn baan moet ook plaats zijn voor een lokdepot, waarin zoveel mogelijk functies van een echt depot zijn terug te vinden. Een beetje industrie en klein stukje 'stad' of dorp maakt het geheel af. Ik houd van details, dus grenstekens, trekdraden voor seinen en de perronaankleding neem ik over van mijn huidige baan.
De brug in het ontwerp bestaat nu ook al. Ik heb hem al eerder beschreven in dit draadje:
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=6021
Zoals mijn huidige baan wordt ook de nieuwe naar keuze analoog of digitaal. Door het omsteken van een aantal multipolige stekers kan ik de baan omschakelen. Dat werk prima. Alle electronica komt buiten de baan in een centrale kast. Daardoor kan ik de trafo's, Multimaus en toekomstige terugmelders, keerlusmodulen e.d. ook aan mijn tweede, kleinere baan koppelen.
Ik ben benieuwd naar jullie commentaar. Misschien kan het beter. In ieder geval niet groter. Dit is de maximale ruimte die ik kan gebruiken.
Ben


(Ja, ja, die pijpenragers hadden al lang door fatsoenlijke sparren moeten worden vervangen, maar ik heb ze er even tijdelijk ingezet ............in 2001

Jarenlang kroop ik vrolijk onder de baan om fluitend weer eens een aansluiting voor verlichting of wisselbesturing aan te brengen. Maar het fluiten werd met de jaren steeds meer een zacht gesteun en gekreun en het vinden van het juiste kroonsteentje werd ook steeds moeilijker. Dubbel focus bezitters weten wat ik bedoel. Nu het pensioen begint te naderen, groeien ook de plannen om 'ooit' eens naar een kleinere woning te verhuizen. Dat gaat met deze baan niet lukken. Bovendien moet ik nog een paar wisselspoelen door nieuwe, ondergrondse aandrijvingen voorzien, maar daar zit net een balk....
En die ene wissel moet nodig vervangen worden, maar dat vergt veel sloopwerk. En de bedrading is goed gedocumenteerd, maar aan kleurcodering had ik in 1995 nog niet gedacht en de kabelloop is...ehhh....... Enfin; u weet hoe een bord spaghetti er uit ziet?
Kortom: er moet een nieuwe baan komen op bakken die ik kan meeverhuizen. Het wordt geen modulebaan, want de kans dat ik die in een andere woning weer volledig kan opzetten is uiterst gering. In plaats daarvan kies ik voor de bouw van 5 segmenten ('bakken'). Het verschil met modulen is dat segmenten niet zijn genormeerd en de spoorovergangen tussen de bakken dus niet op dezelfde positie t.o.v. de rand liggen. De sporen worden op isolatieplaten gelijmd (behalve bij de bakeinden natuurlijk; daar worden ze op een plaatje Pertinax gesoldeerd) en kunnen na een evt. verhuizing worden verwijderd en opnieuw worden gelegd. Voor de bakken maak ik voor een groot deel gebruik van de bestaande multiplexplaten op een rechthoekig, vurenhouten raam, gecombineerd met een open raamwerk op sommige plaatsen, bijv. bij de helling en het hoogliggende spoor.
Ik ben van plan een houten frame te maken waar ik de bakken in kan leggen en onderling kan koppelen. Dat voorkomt dat als ik aan de onderzijde van een segment moet werken, ik de losse poten moet af- en aankoppelen.
In Scarm heb ik een aantal sporenplannen gemaakt, waarvan dit me tot nu toe het beste bevalt:

en in 3D:

Tijdperk II in Duitsland (maar dan zonder hakenkruizen) is mijn favoriete tijdperk. Ik rijd met oude stomers uit de Länderbahn- en Reichsbahntijd en met benzine en (de eerste) diesel motorwagens en treinstellen.
Wat ik leuk vind is een station waarin ik lange treinen kwijt kan. Op de baan moeten rondjes kunnen worden gereden in verschillende richtingen.
Van een schaduwstation heb ik afgezien; het huidige schaduwstation gebruik ik niet of nauwelijks en ik mis het niet. Ik rijd tegelijk twee of drie treinen op mijn baan en dat vind ik meer dan genoeg.
Op mijn baan moet ook plaats zijn voor een lokdepot, waarin zoveel mogelijk functies van een echt depot zijn terug te vinden. Een beetje industrie en klein stukje 'stad' of dorp maakt het geheel af. Ik houd van details, dus grenstekens, trekdraden voor seinen en de perronaankleding neem ik over van mijn huidige baan.
De brug in het ontwerp bestaat nu ook al. Ik heb hem al eerder beschreven in dit draadje:
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=6021
Zoals mijn huidige baan wordt ook de nieuwe naar keuze analoog of digitaal. Door het omsteken van een aantal multipolige stekers kan ik de baan omschakelen. Dat werk prima. Alle electronica komt buiten de baan in een centrale kast. Daardoor kan ik de trafo's, Multimaus en toekomstige terugmelders, keerlusmodulen e.d. ook aan mijn tweede, kleinere baan koppelen.
Ik ben benieuwd naar jullie commentaar. Misschien kan het beter. In ieder geval niet groter. Dit is de maximale ruimte die ik kan gebruiken.
Ben