Overdachheim ins Diemeltal.
Geplaatst: 09 jun 2013 16:37
Hier is ie dan het begin van mijn nieuwe baan genaamd Overdachheim ins Diemeltal.
De mooie bedachte naam van deze baan is een mengeling van veel dingen,zo is Overdachheim ontstaan uit mijn achternaam Overweg (ja zelfs mijn achternaam verwijst naar de spoorwegen alsof het voorbestemd was )
de baan stond op zolder dus dach (Dak) Heim (Thuis).
Maar omdat de naam zo leuk was wilde ik hem houden voor deze nieuwe baan , Diemental , ja ik dacht dat ik die ook goed bedacht had Die (van mijn zoon Dimitri) en Mel (van mijn dochter Melanie) en tal voor dal, en dan kom je na het googelen achter dat het Diemeltal bestaat!
Verder met de aftrap van de plaatjes:
Het sporenplan
Het gaat in 2 niveau's , 2 sporig hoofdtraject met een 3 de ring in het midden voor evt. wegzetten van treinstellen.
Kortste "been" heeft aftakkingen naar Overdachheim en naar een goederen overslag punt.
De buitenste ring is Analoog ,vanwege dat ik nog 6 analoge locs heb en het zonde vind om deze niet in te zetten ,de rest is Digi met Multimaus.
Ik denk dat gedurende de bouw een en ander nog zal veranderen aan het ontwerp van de baan en dat is ook weer spannend!
De onderbouw:
Onder het motto wie wat bewaard heeft wat kon ik al snel weer beginnen aan de bouw van de onderbouw,en nadat eerst de voormalige slaapkamer van mijn zoon was vrijgekomen en was behangen en geschilderd!
De lengte's en de hoogte:
Tafel is 1:20m hoog...lekker om aan te werken,beter voor m'n rug.
lente 3,13m langste "been" x 2,00m tussenstuk x 2,50 kortste "been" en is 62cm breed.
Bouw met achterwand en extra's voor later de frieslijst,hiervoor heb ik inmiddels ledstrips voor gekocht.
En zo ziet het geheel eruit na het "droogleggen" van de rails.
Vorige week begonnen met het vastleggen van de rails,hiervoor gebruik ik dubbelzijdig kleefband en word alles vastgemaakt met spijkertjes,restanten van het kleefband heb ik gegesneden.
Doordat ik pas had besloten om ook mijn analoge locs mee te laten rijden had ik (isolatie) raillasjes nodig en zo ging de reis gisteren naar Lochem (eerste keer,was leuk en gezellig) waar mijn vrouw me er op attent maakte dat van mijn favoriete drankje er nog een wagon stond , net als het biertje kon ik deze niet weerstaan en kwam ook weer mee naar huis!
en zo kon ik weer verder!
Vandaag: hier ligt alles netjes vast en heb in de bochten aanpassingen moeten doen ivm de vrije ruimte die de Personenrijtuigen nodig hadden ...gelukkig test ik eerst voordat ik alles vast leg
Testritje:
Helemaal happy ,volgende wat gebeuren staat is de hellingen maken.
Gr. Gerhard
De mooie bedachte naam van deze baan is een mengeling van veel dingen,zo is Overdachheim ontstaan uit mijn achternaam Overweg (ja zelfs mijn achternaam verwijst naar de spoorwegen alsof het voorbestemd was )
de baan stond op zolder dus dach (Dak) Heim (Thuis).
Maar omdat de naam zo leuk was wilde ik hem houden voor deze nieuwe baan , Diemental , ja ik dacht dat ik die ook goed bedacht had Die (van mijn zoon Dimitri) en Mel (van mijn dochter Melanie) en tal voor dal, en dan kom je na het googelen achter dat het Diemeltal bestaat!
Verder met de aftrap van de plaatjes:
Het sporenplan
Het gaat in 2 niveau's , 2 sporig hoofdtraject met een 3 de ring in het midden voor evt. wegzetten van treinstellen.
Kortste "been" heeft aftakkingen naar Overdachheim en naar een goederen overslag punt.
De buitenste ring is Analoog ,vanwege dat ik nog 6 analoge locs heb en het zonde vind om deze niet in te zetten ,de rest is Digi met Multimaus.
Ik denk dat gedurende de bouw een en ander nog zal veranderen aan het ontwerp van de baan en dat is ook weer spannend!
De onderbouw:
Onder het motto wie wat bewaard heeft wat kon ik al snel weer beginnen aan de bouw van de onderbouw,en nadat eerst de voormalige slaapkamer van mijn zoon was vrijgekomen en was behangen en geschilderd!
De lengte's en de hoogte:
Tafel is 1:20m hoog...lekker om aan te werken,beter voor m'n rug.
lente 3,13m langste "been" x 2,00m tussenstuk x 2,50 kortste "been" en is 62cm breed.
Bouw met achterwand en extra's voor later de frieslijst,hiervoor heb ik inmiddels ledstrips voor gekocht.
En zo ziet het geheel eruit na het "droogleggen" van de rails.
Vorige week begonnen met het vastleggen van de rails,hiervoor gebruik ik dubbelzijdig kleefband en word alles vastgemaakt met spijkertjes,restanten van het kleefband heb ik gegesneden.
Doordat ik pas had besloten om ook mijn analoge locs mee te laten rijden had ik (isolatie) raillasjes nodig en zo ging de reis gisteren naar Lochem (eerste keer,was leuk en gezellig) waar mijn vrouw me er op attent maakte dat van mijn favoriete drankje er nog een wagon stond , net als het biertje kon ik deze niet weerstaan en kwam ook weer mee naar huis!
en zo kon ik weer verder!
Vandaag: hier ligt alles netjes vast en heb in de bochten aanpassingen moeten doen ivm de vrije ruimte die de Personenrijtuigen nodig hadden ...gelukkig test ik eerst voordat ik alles vast leg
Testritje:
Helemaal happy ,volgende wat gebeuren staat is de hellingen maken.
Gr. Gerhard