Tafels en stoelen
-
Onderwerp starter - Berichten: 4
Tafels en stoelen
Goedemiddag,
Om een bocht te verbergen op mijn baan, bouw ik een verhoogde snelweg, met daarop een parkeerplaats inc. wegrestaurant.
Dit wegrestaurant krijgt grote ramen, waardoor het interieur goed zichtbaar zal zijn.
Mijn vraag: weet iemand hoe zelf tafels en stoelen kunt maken?
Ik heb o.a. in Houten gekeken voor deze, maar ik kan ze niet vinden.
Alvast bedankt!
Gr. David
Om een bocht te verbergen op mijn baan, bouw ik een verhoogde snelweg, met daarop een parkeerplaats inc. wegrestaurant.
Dit wegrestaurant krijgt grote ramen, waardoor het interieur goed zichtbaar zal zijn.
Mijn vraag: weet iemand hoe zelf tafels en stoelen kunt maken?
Ik heb o.a. in Houten gekeken voor deze, maar ik kan ze niet vinden.
Alvast bedankt!
Gr. David
-
Re: Tafels en stoelen
Je zou cocktail prikkers kunnen nemen en daar tafelpoten van maken, blad een dun stukje balsahout. Je kunt ook metaaldraad doorsnede 0,5mm nemen en daar de poten van maken. Als het goed buigbaar is kun je daar ook stoelframes van buigen. Zitting een stukje papier of dun karton. Verf doet de rest. Het is maar een voorbeeld hé, en het is priegelwerk.
Groeten,
Joop
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Hoi David,
In N is een stoelzitting ongeveer 3 x 3 mm en de doorsnede van een stoelpoot maar ongeveer 0,5 mm. Zoals Joop al zei: "priegelwerk" dat je inderdaad nog met beste van ijzerdraad en papier kunt maken, maar vergis je niet: ook door die grote ramen zul je niet veel details zien. Als je voor je baan staat, hoe groot is dan de afstand tussen je ogen en het restaurant? Als dat 50 cm is, is dat hetzelfde als je van een afstand van 80 meter (160 x 0,5 meter) door de ramen van een restaurant kijkt. Dan zie je niet veel details. Koop bij je modelwinkel een latje van 3 x 3 mm en zaag daar blokjes van 3 mm van. Van een latje van 1 x 3 mm zaag je stukjes van 6mm. Die plak je als leuning aan het blokje van 3 x 3 x 3mm, kwastje verf erover en klaar is je stoel.
Een tafel meet ca. 80 *120 cm, dus in N: 5 x 7,5 mm. Neem twee nietjes en lijm die onderop je "tafelblad". Servies en bestek print je op een stukje papier vanuit een tekenprogramma.
Zo maak je snel en eenvoudig een restaurant vol tafels en stoelen. Een paar Preisertjes met stevige trek erin en klaar ben je.
Veel succes.
Ben
In N is een stoelzitting ongeveer 3 x 3 mm en de doorsnede van een stoelpoot maar ongeveer 0,5 mm. Zoals Joop al zei: "priegelwerk" dat je inderdaad nog met beste van ijzerdraad en papier kunt maken, maar vergis je niet: ook door die grote ramen zul je niet veel details zien. Als je voor je baan staat, hoe groot is dan de afstand tussen je ogen en het restaurant? Als dat 50 cm is, is dat hetzelfde als je van een afstand van 80 meter (160 x 0,5 meter) door de ramen van een restaurant kijkt. Dan zie je niet veel details. Koop bij je modelwinkel een latje van 3 x 3 mm en zaag daar blokjes van 3 mm van. Van een latje van 1 x 3 mm zaag je stukjes van 6mm. Die plak je als leuning aan het blokje van 3 x 3 x 3mm, kwastje verf erover en klaar is je stoel.
Een tafel meet ca. 80 *120 cm, dus in N: 5 x 7,5 mm. Neem twee nietjes en lijm die onderop je "tafelblad". Servies en bestek print je op een stukje papier vanuit een tekenprogramma.
Zo maak je snel en eenvoudig een restaurant vol tafels en stoelen. Een paar Preisertjes met stevige trek erin en klaar ben je.
Veel succes.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Als je fysiek 'priegelwerk' niet ziet zitten, zou ik mijn toevlucht zoeken tot de 3D-printtechniek. Of zelf tekenen of kijken of iemand anders al zoiets heeft gemaakt. Bijvoorbeeld zo iets, deze of deze. Je kunt ook een ontwerper benaderen om een bestaand ontwerp aan te passen naar jouw wens/schaal.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Ik wil ook nog wel een duit in het zakje doen.
Wat dacht je van ronde tafelbladen van dun styreenplaat. Maar hoe krijg je die nu lekker rond. Wat dacht je van een papier perforator. Een simpel kantoor artikel en in elk huis wel ergens voorhanden. Styreen is dun en stevig en goed te lijmen.
De poten kan je buigen van dun bloembinddraad of wat hierboven al geopperd werd een nietje of 2. kwastje met een kleur erover en je hebt een mooie stabiele tafel. Het zelfde gaat op voor stoelen en banken.
Succes.
groetjes Ronald
Wat dacht je van ronde tafelbladen van dun styreenplaat. Maar hoe krijg je die nu lekker rond. Wat dacht je van een papier perforator. Een simpel kantoor artikel en in elk huis wel ergens voorhanden. Styreen is dun en stevig en goed te lijmen.
De poten kan je buigen van dun bloembinddraad of wat hierboven al geopperd werd een nietje of 2. kwastje met een kleur erover en je hebt een mooie stabiele tafel. Het zelfde gaat op voor stoelen en banken.
Succes.
groetjes Ronald
Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Je hoeft niet eens styreen te gebruiken. Een beetje papier is al snel 0.1mm dik, da's toch 1,6 cm op schaal. En dat is een aardig tafelblad.
-
Je kunt ook Faller 272441 of 272440 kopen, ben je in een keer klaar.
Met vriendelijke groet,
Joop
Joop
-
Onderwerp starter - Berichten: 4
Ik zal al jullie voorstellen is laten zien aan iemand die er veel ervaring mee heeft. Die Faller-optie streep ik wel direct weg, want dat zijn echt tuinstoelen, en het is te duur. Dan koop ik liever 1000 stoeltjes voor 36€ bij die 3D-printzaak.
In ieder geval bedankt allemaal!
Gr. David
In ieder geval bedankt allemaal!
Gr. David
Huidig project: Containerterminal met petrochemie, Tijdperk V/VI, Elk materieel wat in havens te vinden is, voornamelijk containers.