Alvaneu, Zwitsers smalspoor op 100 bij 55 cm
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Alvaneu, Zwitsers smalspoor op 100 bij 55 cm
In de categorie omstandigheden dwingen tot het aanpassen van plannen volgt hier het zoveelste nieuwe project, een project dat begonnen gaat worden met het oog op transporteerbaar/hanteerbaar/detaileerbaar. De echte naam, die zal wel anders worden maar laten we dan maar van wal steken (of zoiets) want het doel is het N-spoorevenement 2014.
De kenmerken van het project? Nou allereerst, de afmetingen zijn bekend. Dat betekent inderdaad 80cm lang, 50 cm breed en het ontwerp betreft de alom bekende ovaal met uitwijkspoor en een eventueel kopspoortje. Lekker saai geheel dus...
In de categorie more is less zijn er natuurlijk nog een aantal passende wensen voor het wensenlijstje. We willen een hoofdlijn uitbeelden in de Alpen en uiteraard geëlektrificeerd, lichtseinen en landschappelijk moet er wat gedaan worden met bergen. ZO en daarmee ben ik ook gelijk volledig afgeschreven als een complete idioot die weer rare ideeën heeft.
Het exacte idee? Dat komt morgen. Jullie mogen eerst even lekker speculeren.
De kenmerken van het project? Nou allereerst, de afmetingen zijn bekend. Dat betekent inderdaad 80cm lang, 50 cm breed en het ontwerp betreft de alom bekende ovaal met uitwijkspoor en een eventueel kopspoortje. Lekker saai geheel dus...
In de categorie more is less zijn er natuurlijk nog een aantal passende wensen voor het wensenlijstje. We willen een hoofdlijn uitbeelden in de Alpen en uiteraard geëlektrificeerd, lichtseinen en landschappelijk moet er wat gedaan worden met bergen. ZO en daarmee ben ik ook gelijk volledig afgeschreven als een complete idioot die weer rare ideeën heeft.
Het exacte idee? Dat komt morgen. Jullie mogen eerst even lekker speculeren.
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Klein maar fijn, 1:160 op 80 bij 50 cm
Ik ben benieuwd Robert................. maar ga eerst naar het Openlucht museum Arnhem.
Fijne dag.
Fijne dag.
Re: Klein maar fijn, 1:160 op 80 bij 50 cm
Het iets spannends worden lees ik al suc6! en met deze warmte heb je al snel rare ideeen
zou zeggen een sombreroberg met spoor
Gr. Gerhard
zou zeggen een sombreroberg met spoor
Gr. Gerhard
Gr. Gerhard
Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Re: Klein maar fijn, 1:160 op 80 bij 50 cm
Robert,
Dus ook dit keer heeft de verhuizing i.p.v. meer hobby ruimte, wederom minder hobbyruimte opgeleverd?
Hopelijk kun je ooit jouw oude projecten nog afmaken, of zijn ze allemaal in de container beland?
zie je plan tegemoet.
M.v.g.
Freddy
Dus ook dit keer heeft de verhuizing i.p.v. meer hobby ruimte, wederom minder hobbyruimte opgeleverd?
Hopelijk kun je ooit jouw oude projecten nog afmaken, of zijn ze allemaal in de container beland?
zie je plan tegemoet.
M.v.g.
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Klein maar fijn, 1:160 op 80 bij 50 cm
Goed en dan hiermee gelijk het plan. De basis parameters zijn bekend, maar waar vindt men nu bergen, geëlektrificeerde hoofdlijnen en kan je het voorbeeld ook nog eens op een minimale oppervlakte. Simpel antwoord - Graubünden. Deze voorbeelden zijn overigens afkomstig uit het N-bahn Magazin, nr 3/13.
Zoals hierboven te zien is, een simpel ovaal. Maar de twist is de verdeling van de oppervlakte middels een midden coulisse waardoor het feitelijk een landschappelijke U-vorm wordt. Aan een zijde een klein station, twee sporen, kopspoortje (nabij de tunnel, waarschijnlijk stroomloos te schakelen tbv de G 3/4, welke niet gedigitaliseerd kan worden door de grootte) en aan de andere zijde een stukje bergbaan. Geïnspireerd op Bergünerstein om precies te zijn (want ik heb de bovenleidingsmasten al). Het tandradbaantje vervalt en ook geen normaalspoor.
De baan wordt aangestuurd in DCC digitaal, de wissels etc via servo's en de rails, alles code 40 en daarmee dus feitelijk zelfbouw. Een ambitieus plan op minimale oppervlakte dus.
Robert
p.s. De andere projecten staan voorlopig op ijs. Gewoon domweg de ruimte niet voor.
Zoals hierboven te zien is, een simpel ovaal. Maar de twist is de verdeling van de oppervlakte middels een midden coulisse waardoor het feitelijk een landschappelijke U-vorm wordt. Aan een zijde een klein station, twee sporen, kopspoortje (nabij de tunnel, waarschijnlijk stroomloos te schakelen tbv de G 3/4, welke niet gedigitaliseerd kan worden door de grootte) en aan de andere zijde een stukje bergbaan. Geïnspireerd op Bergünerstein om precies te zijn (want ik heb de bovenleidingsmasten al). Het tandradbaantje vervalt en ook geen normaalspoor.
De baan wordt aangestuurd in DCC digitaal, de wissels etc via servo's en de rails, alles code 40 en daarmee dus feitelijk zelfbouw. Een ambitieus plan op minimale oppervlakte dus.
Robert
p.s. De andere projecten staan voorlopig op ijs. Gewoon domweg de ruimte niet voor.
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Klein maar fijn, 1:160 op 80 bij 50 cm
Dit gaat leuk worden,
Hopelijk zullen wij snel de bouw kunnen volgen in een daarvoor bestemd draadje.
Knap plan, en i.d.d. beter een knap plan jatten dan een slecht plan bedenken.
Dit is letterlijk en figuurlijk een toepasselijk plan binnen de Less is More regel.
m.v.g.
Freddy
Hopelijk zullen wij snel de bouw kunnen volgen in een daarvoor bestemd draadje.
Knap plan, en i.d.d. beter een knap plan jatten dan een slecht plan bedenken.
Dit is letterlijk en figuurlijk een toepasselijk plan binnen de Less is More regel.
m.v.g.
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Klein maar fijn, 1:160 op 80 bij 50 cm
Dan heb je mijn eerste post niet goed gelezen Freddy, want daar staat toch echt iets heel anders....(en landschappelijk gezien is het letterlijk exact het tegenover gestelde, more is less. Qua spoor is het Less is more.
Robert
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Klein maar fijn, 1:160 op 80 bij 50 cm
Waarin ik je helemaal gelijk moet geven,
Veel scenery op kleine schaal idd, en wat sporenplan betreft het tegenovergestelde.
maar in zijn geheel dan wel weer, gezien de afmeting van het project. Less is More
Mvg
Freddy
Veel scenery op kleine schaal idd, en wat sporenplan betreft het tegenovergestelde.
maar in zijn geheel dan wel weer, gezien de afmeting van het project. Less is More
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Klein maar fijn, 1:160 op 80 bij 50 cm
het lijkt me een uitdaging extra om te zien of een dubbele bodem haalbaar is voor een schaduwstationnetje.. des te verrassender als er plotseling wat anders tevoorschijn komt..
voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Klein maar fijn, 1:160 op 80 bij 50 cm
De afmetingen staan vast, alsmede de minimum radii vanwege de beperkingen die met het materieel komen. Alles onder de 20cm in radius in domweg te klein. De boog in het landschap zal tenminste 22,5cm als radius hebben (liefst iets ruimer, maar dat wordt krap) en met een scherm in het midden heb ik ongeveer 25 cm per zijde om iets te bouwen. Daarbij de onderbouw is een Ivar kast van de Ikea waardoor groter (dwz dieper) niet gaat werken. Wat meer lengte past ook niet in de ruimte die ik tot mijn beschikking heb, en hoewel de lok(s) best wel gewichtig zijn hebben ze geen ASB dus echt grote stijgingen zijn ook uitgesloten.
MAW een schaduwstation, ik zie het zo snel niet gebeuren. En ik zie de noodzaak ook niet bepaald vanwege het beperkte materieel. Het is geen Kato 1:150 spul dat je voor een grijpstuiver uit Japan importeert, alles is kleinserie-spul en er zullen hooguit 2 locs dienst doen onder de beste omstandigheden.
Robert
MAW een schaduwstation, ik zie het zo snel niet gebeuren. En ik zie de noodzaak ook niet bepaald vanwege het beperkte materieel. Het is geen Kato 1:150 spul dat je voor een grijpstuiver uit Japan importeert, alles is kleinserie-spul en er zullen hooguit 2 locs dienst doen onder de beste omstandigheden.
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Klein maar fijn, 1:160 op 80 bij 50 cm
Ik begrijp daar uit dat de Ivar kast vrijstaand is? Zo niet, dan kun je de scheidingswand voor het optische bedrog ook uit het midden plaatsen en aan de zichtzijde meer ruimte maken. Dat wil zeggen, in de zichtzijde ruimere bogen en aan de meer verborgen zijde krappere bogen. Voorwaarde is dat jouw materiaal er goed doorheen loopt. Aan de niet zichtbare zijde vallen je krappere bogen door hetzelfde optische bedrog minder op.Robert_N-Nm schreef:De afmetingen staan vast, alsmede de minimum radii vanwege de beperkingen die met het materieel komen. Alles onder de 20cm in radius in domweg te klein. De boog in het landschap zal tenminste 22,5cm als radius hebben (liefst iets ruimer, maar dat wordt krap) en met een scherm in het midden heb ik ongeveer 25 cm per zijde om iets te bouwen. Daarbij de onderbouw is een Ivar kast van de Ikea waardoor groter (dwz dieper) niet gaat werken.
Bij de rand moet er ongeveer 1cm vrij blijven, radius zou dan 23~24 cm kunnen zijn. In jouw potlood tekening heb je op de hoeken de staanders getekend, volgens mij staan de staanders tussen de planken en hangt de plank aan een alu profielstrip.
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Klein maar fijn, 1:160 op 80 bij 50 cm
Wat verdere overdenkingen...
1. Railmateriaal. Er zijn twee opties, volledige zelfbouw (hetgeen ik wisseltechnisch niet echt zie zitten) of industrie-componenten die gemodificeerd zijn. Dat betekent miniclub wissels waar de motor-eenheid vanaf is gezaagd + peco code 60 waarbij de code 60 is vervangen door code 40. Een voorbeeld hiervan is dit baantje:
Meeste foto's bevatten materiel van de firma N-tram. Maar zoals ook te zien is, de sporen werken prima door het lage profile en de wissels (marklin spul) storen niet doordat ze behoorlijk ingebed zijn in steenslag/zand. Nu kan dit bij mijn voorbeeld ook wel aangezien de wissels onderdeel uitmaken van het station en de RhB ook de nodige halteplaatsen heeft waar alleen op verzoek wordt gestopt. En dat past wel bij het format station wat ik wil weergeven.
1. Railmateriaal. Er zijn twee opties, volledige zelfbouw (hetgeen ik wisseltechnisch niet echt zie zitten) of industrie-componenten die gemodificeerd zijn. Dat betekent miniclub wissels waar de motor-eenheid vanaf is gezaagd + peco code 60 waarbij de code 60 is vervangen door code 40. Een voorbeeld hiervan is dit baantje:
Meeste foto's bevatten materiel van de firma N-tram. Maar zoals ook te zien is, de sporen werken prima door het lage profile en de wissels (marklin spul) storen niet doordat ze behoorlijk ingebed zijn in steenslag/zand. Nu kan dit bij mijn voorbeeld ook wel aangezien de wissels onderdeel uitmaken van het station en de RhB ook de nodige halteplaatsen heeft waar alleen op verzoek wordt gestopt. En dat past wel bij het format station wat ik wil weergeven.
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Klein maar fijn, 1:160 op 80 bij 50 cm
Zeker een mooi stukje baan met veel details. Jammer dat de trammetjes niet meer leverbaar zijn .
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Klein maar fijn, 1:160 op 80 bij 50 cm
De Basler trams worden echter opnieuw uitgebracht in een andere uitvoering en de Port Soller trams en bijwagen zoals die heden ten dagen nog te zien zijn op Mallorca zijn ook aangekondigd.
Het punt van deze foto's is feitelijk, veel details, minimale oppervlakte.
Robert
Het punt van deze foto's is feitelijk, veel details, minimale oppervlakte.
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Klein maar fijn, 1:160 op 80 bij 50 cm
De eerste stappen zijn gezet. Het materieelpark krijgt versterking in de vorm van een extra Ge 4/4-III en binnenkort gaan we een aanvang maken met de onderbouw waar ik op een collega forum even wat informatie over heb ingewonnen.
Robert
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Alvaneu, Zwitsers smalspoor op 80 bij 50 cm
J m'n beste. Het wordt anders wel een hele saaie bedoeling volgend jaar. Zeg maar jou zondag van afgelopen jaar maar dan zonder de mogelijkheid voor extra materieel want ik neem aan dat jij even geen 6.5mm spoorvaardig materieel meebrengt.
Bron: N-schmalspur.de
Deze lok is overigens zeer toepasselijk aangezien het hele baantje onder de noemer "Albula-bahn" gevangen kan worden. Tijdsperiode is overigens tijdperk Vb (2000-2005), de periode waarin de laatste drie Ge 4/4-III net in dienst waren en langzaam maar zeker al deze loks werden voorzien van totaal-reclame.
De eerst volgende stap is even langs de lokale (Engelse) variant van de Gammel/Wrak-sis voor wat op maat gezaagd houtwerk en uiteraard de IK-NEE-JA voor een onderbouw-groep.
Robert
p.s. Ik ben nog zoekende naar een kleine ruïne van een wachttoren of klein kasteel achtig iets als blikvanger hoger op de berg. Kan niet al te groot dus zoiets als Branzoll van Kibri valt meteen af. Iemand suggesties?
Bron: N-schmalspur.de
Deze lok is overigens zeer toepasselijk aangezien het hele baantje onder de noemer "Albula-bahn" gevangen kan worden. Tijdsperiode is overigens tijdperk Vb (2000-2005), de periode waarin de laatste drie Ge 4/4-III net in dienst waren en langzaam maar zeker al deze loks werden voorzien van totaal-reclame.
De eerst volgende stap is even langs de lokale (Engelse) variant van de Gammel/Wrak-sis voor wat op maat gezaagd houtwerk en uiteraard de IK-NEE-JA voor een onderbouw-groep.
Robert
p.s. Ik ben nog zoekende naar een kleine ruïne van een wachttoren of klein kasteel achtig iets als blikvanger hoger op de berg. Kan niet al te groot dus zoiets als Branzoll van Kibri valt meteen af. Iemand suggesties?
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Alvaneu, Zwitsers smalspoor op 80 bij 50 cm
Beste Robert,
Dat wordt zelf krassen geblazen voor die ruïne!
Gegroet Arend
Dat wordt zelf krassen geblazen voor die ruïne!
Gegroet Arend
Re: Alvaneu, Zwitsers smalspoor op 80 bij 50 cm
Inderdaad, gewoon pakje DAS-klei en lekker krassen!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Alvaneu, Zwitsers smalspoor op 80 bij 50 cm
Hmmm. Ach, gezien het gekozen ontwerp/onderwerp zal ik sowieso het nodige moeten krassen, kan die ruïne ook nog wel bij.
Robert
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Alvaneu, Zwitsers smalspoor op 80 bij 50 cm
Om even een indicatie te geven van de daadwerkelijke afmeting van het ovaaltje even een fotootje.
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Alvaneu, Zwitsers smalspoor op 100 bij 55 cm
Ik maak de bak wel even wat groter, kan nog steeds in de auto en dan kan het baanplan beter worden ingepast. Jaja, we zijn er weer, even de zooi afgestoft voor het bekende gebeuren onder de naam N-spoorevenement in Lochem in September.
Nu nog even op zoek naar wat Marklin wisselmateriaal (wat na enige modificatie met een zaag) dat dienst kan doen op het betreffende baantje. De bouw begint eind Mei.
Robert
Nu nog even op zoek naar wat Marklin wisselmateriaal (wat na enige modificatie met een zaag) dat dienst kan doen op het betreffende baantje. De bouw begint eind Mei.
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Alvaneu, Zwitsers smalspoor op 100 bij 55 cm
Birmingham ? Tings is in September hoeveel slaapplaatsen heb je
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here