is het niet aardig om in dit draadje je tips, trucs, ervaringen en materialen te delen zodat we een mooie verzameling krijgen voor het spuiten van treinen, huizen en wat nog meer.
in het draadje van Hoontje waar de basis vraag gesteld werd .... compressor... euhh hoe en wat, heb ik een voorzet gegeven van mijn ervaringen op het gebied van airbrush modeltreinen.
vul maar aan.....
Ik spuit al heel wat jaren en heb verschillende manieren gebruikt.
ik heb wel ooi les gehad in spuiten maar ik spreek hier echt alleen uit mijn eigen ervaring.
er zullen vast forumleden zijn die het er niet mee eens zijn.
eerst en vooral, koop een goede airbrush, waar je ook makkelijk reserve afdichtingen en andere onderdelen voor kan kopen.
een plastic € 25 airbrush is geen airbrush... sorry
bv bij een tekenmaterialen / kunstschilders winkel. bijvoorbeeld DEVA in Breda.
Zij hebben vaak 1 iemand die er alles van weet en je goed kan adviseren.
een airbrush voor spuitwerk van modellen hoeft echt niet duur te zijn.
Ik heb er een stuk of drie , maar mijn bader 150 met fijne naald en nozzle werkt uitstekend.
Verf
dat is een volgende keuze. ik heb even de potjes van Revell en Humbrol etc gebruikt, maar al snel zie je dat de juiste kleur er toch niet bij zit.
het eigenlijk niet lekker spuit gewoon niet het resultaat waar je op hoopt.
voor mij, maar dat is persoonlijk, werken cellulose lak en Standox 1 componenten basislak het beste.
celluloselak, is de verf die Phildie ook gebruikt, mooi dun op te zetten in een mooie glans
voordeel is dat het er sneller strak uitziet, nadeel is dat oneffenheden onmiddellijk zichtbaar worden en super zichtbaar worden, afwerken dus met een
zijdeglans transparante lak.
beperking is het aanbod aan leveranciers, of het aanbod en vrijheid van kleuren.
Standox ( merknaam) is net als vele andere autolakken een basis lak.
wat is een 1 componenten basislak: dat is de kleurlaag op je auto na de grondverf bij een spuitgang met als afwerking een transparante meestal 2 componenten lak.
voordeel is dat deze lak in oneindig veel kleuren kan worden gemengd.
vaak ook heeft de verfmenger er wel lol in om voor jou in de modelbouwhoek even net dat extra beetje moeite te doen om de juiste kleur te krijgen.
NEEM JE MODEL MEE NAAR DE VERFLEVERANCIER, dan ziet hij waar hij het voor doet.
Deze basis lakken kan je kopen bij de professionele verfwinkels. kan je er geen vinden , vraag dan even bij een lokaal autoschadebedrijf waar je er
een kan vinden.
Spuiten
spuiten uit een bus vloeibaar gas.... voor kleinen dingen gaat het , bus in emmer water zetten voor betere temperatuur afgifte.
anders gaat het drijfgas sputteren en krijg je spetters.
nadeel, erg duur op den duur, matige kwaliteit bij iets grotere spuitbeurten, geen constante druk, afgifte gas, alleen kleinere spuitbewegingen uitvoerbaar
Membraampomp ( de brompotten of lawaai pruttelaars ) omdat deze compressie zonder tank ( reserve) is geeft elke compressieslag ( het plop plop plop plop )
een pufje lucht, logisch is het, hoe sneller de compressor is des te minderde fluctuatie aan de uitgang ( jouw airbrush) niet ideaal maar prima mee te werken.
hoe fijner je airbrush des te slechter het resultaat. en, Tja, het is niet echt geluidloos... dus niet na 2200 hr spuiten ahahha
koelkast principe compressor dit zijn de compressoren die het meest worden gebruikt bij airbrush op kleine schaal.
Super stil en met een kleine tot grote luchttank. die luchttank is nodig omdat deze compressoren vaak net niet constant de juiste druk kunnen halen.
het luchttankje is dus een buffer, hoe groter de tank hoe meer buffer. bij de duurdere modellen vaak ook voorzien van een automatische afslag en druk ventiel, zodat je mooi de druk kan instellen. natuurlijk geeft de tank een mooie constante luchtstroom en is hierdoor aan te bevelen boven de andere methode.
de verf, verdunnen is het toverwoord.
vergeet wasbenzine en terpentine , voor deze lakken heb je thinner en speciaal verdunner nodig.
hoeveel verdunnen, dat is afhankelijk van je verf viscositeit en jou voor keur.
maar verhoudingen van 1 : 1 of 1 :1,5 verf : verdunner , zijn geen uitzondering.
ik gebruik meestal als truc : meng je verf, haal het stokje waar je mee roert uit de verf, neem een cocktailprikker steek deze in de verf, roer er even mee.
haal deze uit de verf en kijk naar de druppels die er vanaf lopen, dan komt de laatse druppel naar de punt gezakt.... en daar zit nou de truc.
de laatste druppel moet er nog net afvallen, is je verf te dik, dan zal de druppel wel vormen aan de punt maar gewoon blijven hangen.
is je verf te dun, dan zal de laatste druppel er direct vanaf vallen en blijft er geen of nauwelijks verf aan de prikker zitten.
dit is iets waarbij oefening op zijn plaats is.
Spuiten, ga eerst oefenen , oefenen en nog een keer oefenen, eerst op papier ge mooie puntjes zetten, hoe kleiner hoe beter, ga daarna lijntje spuiten , zo dun mogelijk. ga proberen met mooie egale bewegingen een vlak te vullen, stop niet te vroeg of start niet te laat met de verftoevoer voor je het object gaat treffen.
mooie objecten om te oefenen zijn luciferdoosjes en bv vorken ( kan je toch mooi schoon maken met thinner.)
last but not least.....
Klaar met spuiten...... SCHOONMAKEN en nog eens schoonmaken... en ja. bij kleine spuitbeurten ben je langer aan het schoonmaken dan aan het spuiten.
ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Ik heb al heel wat onzin over spuiten en hopeloos slecht werk zien voorbij komen op verschillende fora, nu jij met je vraag komt leek het mij leuk om dit aan te pakken
om mijn ervaring eens te uiten.
met vriendelijke groet
Niels Spoorbiels
Spuiten van modellen, geef je tips en trucs
Re: Spuiten van modellen, geef je tips en trucs
Niels, ik heb er weinig verstand van maar lijkt mij een prima verhaal, het is prima te volgen.
Het schoonmaken kan misschien iets uitgebreider?
Het schoonmaken kan misschien iets uitgebreider?
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Spuiten van modellen, geef je tips en trucs
Niels, geweldig idee dit draadje
Heel fijn om van iedereen zijn ervaring te leren en te delen hier
Er verschijnen hele mooie hier op het forum
Mvg,
Ad
Heel fijn om van iedereen zijn ervaring te leren en te delen hier
Er verschijnen hele mooie hier op het forum
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
- Moderator
- Berichten: 4685
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Spuiten van modellen, geef je tips en trucs
Hoi Niels,
Duidelijk. Leuk idee zo dit draadje. Bedankt voor de moeite!
Groet,
Hoontje
Duidelijk. Leuk idee zo dit draadje. Bedankt voor de moeite!
Groet,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Spuiten van modellen, geef je tips en trucs
Hoi Niels,
Bedankt voor je mooie en duidelijke verhaal. Ben zelf ook in het bezit van een zo'n stille compressor en kan alleen maar zeggen dat wat je schrijft helemaal klopt.
Die tip van de verf verdunnen, ga ik zeker een keer uitproberen.
Ik gebruik zelf de verf van Humbrol en Revel. Moet je die ook verdunnen met thinner? Ik gebruik zelf terpetine en soms wasbenzine.
Ik heb wel eens gehoord dat Thinner de pakkingen in de verfspuit aantast (verdroogt). Wat is jou ervaring op dat gebied?
Ik ben zelf geen ervaren airbrusher. Misschien heb je wat tips in de toepassing van heel fijn spuitwerk (1:160)
Vriendelijke groeten Ronald
Bedankt voor je mooie en duidelijke verhaal. Ben zelf ook in het bezit van een zo'n stille compressor en kan alleen maar zeggen dat wat je schrijft helemaal klopt.
Die tip van de verf verdunnen, ga ik zeker een keer uitproberen.
Ik gebruik zelf de verf van Humbrol en Revel. Moet je die ook verdunnen met thinner? Ik gebruik zelf terpetine en soms wasbenzine.
Ik heb wel eens gehoord dat Thinner de pakkingen in de verfspuit aantast (verdroogt). Wat is jou ervaring op dat gebied?
Ik ben zelf geen ervaren airbrusher. Misschien heb je wat tips in de toepassing van heel fijn spuitwerk (1:160)
Vriendelijke groeten Ronald
Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Re: Spuiten van modellen, geef je tips en trucs
leestip: http://www.nproject.org/nl/airbrush/de-airbrush.html Zoals gezegd door de vorige schrijver... ga niet te goedkoop met die spuiten aan de slag, koop iets goeds of (m.i.) koop nog even niets en spaar nog even door. Een goede spuit doe je jaren met plezier mee, een te goedkoop spuitje heb je kort veel ellende mee. Idem voor je lucht voorziening.