Spuiten van modellen, geef je tips en trucs

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
nhuijgens
Berichten: 138
Lid geworden op: 19 sep 2010 16:41

Spuiten van modellen, geef je tips en trucs

Bericht door nhuijgens »

is het niet aardig om in dit draadje je tips, trucs, ervaringen en materialen te delen zodat we een mooie verzameling krijgen voor het spuiten van treinen, huizen en wat nog meer.

in het draadje van Hoontje waar de basis vraag gesteld werd .... compressor... euhh hoe en wat, heb ik een voorzet gegeven van mijn ervaringen op het gebied van airbrush modeltreinen.

vul maar aan.....


Ik spuit al heel wat jaren en heb verschillende manieren gebruikt.

ik heb wel ooi les gehad in spuiten maar ik spreek hier echt alleen uit mijn eigen ervaring.
er zullen vast forumleden zijn die het er niet mee eens zijn.

eerst en vooral, koop een goede airbrush, waar je ook makkelijk reserve afdichtingen en andere onderdelen voor kan kopen.
een plastic € 25 airbrush is geen airbrush... sorry
bv bij een tekenmaterialen / kunstschilders winkel. bijvoorbeeld DEVA in Breda.
Zij hebben vaak 1 iemand die er alles van weet en je goed kan adviseren.
een airbrush voor spuitwerk van modellen hoeft echt niet duur te zijn.

Ik heb er een stuk of drie , maar mijn bader 150 met fijne naald en nozzle werkt uitstekend.

Verf
dat is een volgende keuze. ik heb even de potjes van Revell en Humbrol etc gebruikt, maar al snel zie je dat de juiste kleur er toch niet bij zit.
het eigenlijk niet lekker spuit gewoon niet het resultaat waar je op hoopt.

voor mij, maar dat is persoonlijk, werken cellulose lak en Standox 1 componenten basislak het beste.
celluloselak, is de verf die Phildie ook gebruikt, mooi dun op te zetten in een mooie glans
voordeel is dat het er sneller strak uitziet, nadeel is dat oneffenheden onmiddellijk zichtbaar worden en super zichtbaar worden, afwerken dus met een
zijdeglans transparante lak.
beperking is het aanbod aan leveranciers, of het aanbod en vrijheid van kleuren.

Standox ( merknaam) is net als vele andere autolakken een basis lak.
wat is een 1 componenten basislak: dat is de kleurlaag op je auto na de grondverf bij een spuitgang met als afwerking een transparante meestal 2 componenten lak.
voordeel is dat deze lak in oneindig veel kleuren kan worden gemengd.
vaak ook heeft de verfmenger er wel lol in om voor jou in de modelbouwhoek even net dat extra beetje moeite te doen om de juiste kleur te krijgen.
NEEM JE MODEL MEE NAAR DE VERFLEVERANCIER, dan ziet hij waar hij het voor doet.

Deze basis lakken kan je kopen bij de professionele verfwinkels. kan je er geen vinden , vraag dan even bij een lokaal autoschadebedrijf waar je er
een kan vinden.

Spuiten


spuiten uit een bus vloeibaar gas.... voor kleinen dingen gaat het , bus in emmer water zetten voor betere temperatuur afgifte.
anders gaat het drijfgas sputteren en krijg je spetters.
nadeel, erg duur op den duur, matige kwaliteit bij iets grotere spuitbeurten, geen constante druk, afgifte gas, alleen kleinere spuitbewegingen uitvoerbaar

Membraampomp ( de brompotten of lawaai pruttelaars ) omdat deze compressie zonder tank ( reserve) is geeft elke compressieslag ( het plop plop plop plop )
een pufje lucht, logisch is het, hoe sneller de compressor is des te minderde fluctuatie aan de uitgang ( jouw airbrush) niet ideaal maar prima mee te werken.
hoe fijner je airbrush des te slechter het resultaat. en, Tja, het is niet echt geluidloos... dus niet na 2200 hr spuiten ahahha

koelkast principe compressor dit zijn de compressoren die het meest worden gebruikt bij airbrush op kleine schaal.
Super stil en met een kleine tot grote luchttank. die luchttank is nodig omdat deze compressoren vaak net niet constant de juiste druk kunnen halen.
het luchttankje is dus een buffer, hoe groter de tank hoe meer buffer. bij de duurdere modellen vaak ook voorzien van een automatische afslag en druk ventiel, zodat je mooi de druk kan instellen. natuurlijk geeft de tank een mooie constante luchtstroom en is hierdoor aan te bevelen boven de andere methode.


de verf, verdunnen is het toverwoord.
vergeet wasbenzine en terpentine , voor deze lakken heb je thinner en speciaal verdunner nodig.
hoeveel verdunnen, dat is afhankelijk van je verf viscositeit en jou voor keur.
maar verhoudingen van 1 : 1 of 1 :1,5 verf : verdunner , zijn geen uitzondering.
ik gebruik meestal als truc : meng je verf, haal het stokje waar je mee roert uit de verf, neem een cocktailprikker steek deze in de verf, roer er even mee.
haal deze uit de verf en kijk naar de druppels die er vanaf lopen, dan komt de laatse druppel naar de punt gezakt.... en daar zit nou de truc.
de laatste druppel moet er nog net afvallen, is je verf te dik, dan zal de druppel wel vormen aan de punt maar gewoon blijven hangen.
is je verf te dun, dan zal de laatste druppel er direct vanaf vallen en blijft er geen of nauwelijks verf aan de prikker zitten.
dit is iets waarbij oefening op zijn plaats is.

Spuiten, ga eerst oefenen , oefenen en nog een keer oefenen, eerst op papier ge mooie puntjes zetten, hoe kleiner hoe beter, ga daarna lijntje spuiten , zo dun mogelijk. ga proberen met mooie egale bewegingen een vlak te vullen, stop niet te vroeg of start niet te laat met de verftoevoer voor je het object gaat treffen.
mooie objecten om te oefenen zijn luciferdoosjes en bv vorken ( kan je toch mooi schoon maken met thinner.)

last but not least.....
Klaar met spuiten...... SCHOONMAKEN en nog eens schoonmaken... en ja. bij kleine spuitbeurten ben je langer aan het schoonmaken dan aan het spuiten.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Ik heb al heel wat onzin over spuiten en hopeloos slecht werk zien voorbij komen op verschillende fora, nu jij met je vraag komt leek het mij leuk om dit aan te pakken
om mijn ervaring eens te uiten.

met vriendelijke groet

Niels Spoorbiels


Als het er niet is, dan maken we het....
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3808
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Spuiten van modellen, geef je tips en trucs

Bericht door maarten »

Niels, ik heb er weinig verstand van maar lijkt mij een prima verhaal, het is prima te volgen. ;)

Het schoonmaken kan misschien iets uitgebreider?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4096
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Spuiten van modellen, geef je tips en trucs

Bericht door Ad_M »

Niels, geweldig idee dit draadje 8-)
Heel fijn om van iedereen zijn ervaring te leren en te delen hier
Er verschijnen hele mooie hier op het forum ;)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4685
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: West Brabant
Contacteer:

Re: Spuiten van modellen, geef je tips en trucs

Bericht door Hoontje »

Hoi Niels,

Duidelijk. Leuk idee zo dit draadje. Bedankt voor de moeite!

Groet,

Hoontje


Gebruikersavatar

RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Spuiten van modellen, geef je tips en trucs

Bericht door RonaldB »

Hoi Niels,

Bedankt voor je mooie en duidelijke verhaal. Ben zelf ook in het bezit van een zo'n stille compressor en kan alleen maar zeggen dat wat je schrijft helemaal klopt.
Die tip van de verf verdunnen, ga ik zeker een keer uitproberen.
Ik gebruik zelf de verf van Humbrol en Revel. Moet je die ook verdunnen met thinner? Ik gebruik zelf terpetine en soms wasbenzine.
Ik heb wel eens gehoord dat Thinner de pakkingen in de verfspuit aantast (verdroogt). Wat is jou ervaring op dat gebied?

Ik ben zelf geen ervaren airbrusher. Misschien heb je wat tips in de toepassing van heel fijn spuitwerk (1:160)

Vriendelijke groeten Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2298
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Spuiten van modellen, geef je tips en trucs

Bericht door martinb »

leestip: http://www.nproject.org/nl/airbrush/de-airbrush.html Zoals gezegd door de vorige schrijver... ga niet te goedkoop met die spuiten aan de slag, koop iets goeds of (m.i.) koop nog even niets en spaar nog even door. Een goede spuit doe je jaren met plezier mee, een te goedkoop spuitje heb je kort veel ellende mee. Idem voor je lucht voorziening.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Plaats reactie