Toevallig was ik drie weken geleden aan de Straat van Messina, waar de spoorveren het materieel overzetten van en naar Sicilië. Op BNLS heb ik al een reportage geplaatst, die plaats ik nu dus ook maar hier
. Opvallende verschillen zijn dat het veer in Zuid-Italië niet geborgd wordt met pennen en ogen, de aanlegplaats is heel precies vormgegeven zodat het veer er maar op één manier in 'past'. Uiteraard worden er wel trossen gebruikt bij het aanleggen. Verder wordt de diepgang daar niet gecompenseerd door ballasttanks, maar doordat de laadbruggen in hoogte verstelbaar zijn. Ik heb goederenwagens en een reizigerstrein gezien, in die laatste bleef een deel van de reizigers zitten en een deel ontscheepte als voetpassagiers en liep vervolgens naar het station om daar weer in te stappen.
Hier mijn copy-paste (klikken voor de foto's, ik heb geen zin om ze te gaan zitten resizen)
:
Tijdens mijn reis naar Sicilië overal en nergens een klein beetje treinen gevonden (Grenoble, Briançon, Cuneo, Palermo, Taormina, Siracusa, Termini, Ribeauvillé), niet zo veel schokkends eigenlijk. Ik wil jullie echter niet de Straat van Messina onthouden, een van de laatste plaatsen in Europa waar spoorwegmaterieel wordt overgezet. Het mooie is dat je daar ongestoord overal doorheen kunt struinen. We beginnen in Messina, met het veer "Villa" waarop ik meereisde (met de auto). Op het onderste dek wordt het rollend materieel geladen (in dit geval schuifwandwagens), het dek erboven herbergt de paar auto's die meegaan, op dek 3 bevinden zich de salon en de bar en dergelijke en dek 4 is voor de bemanning, de brug enzovoort. Op de laadbrug ligt een symmetrisch driewegwissel dat aansluit op de sporen aan dek. Het middelste spoor bevat nog een Y-wissel.
Foto 1
Na aankomst in Villa San Giovanni uiteraard eerst de auto ergens neergeplempt en vervolgens even teruggewandeld. Men was druk doende om wagens te laden op de "Villa" voor de overtocht naar Messina.
Foto 2
Hier zien we een rangeereenheid zoals die in Messina en Villa S.G. gebruikt worden: om te voorkomen dat de (zware) loc op de laadbrug terechtkomt, worden een platte wagen en een willekeurig rijtuig gebruikt als afstandswagens (foto is wat overbelicht, maar 'k heb geen andere
).
Foto 3
En zo ziet dat er dus uit. Het rangeerdeel is bezig met lossen van de "Fata Morgana", die 10 minuten na de "Villa" is vertrokken. Zo lost met dus twee ferries tegelijkertijd in Villa S.G. Overigens vertrok de "Fata Morgana" zonder spoorwegmaterieel, maar met vrachtwagens.
Foto 4
Aankomst van het volgende veer, de "Scilla" ongeveer 50 minuten later. Aan boord van de "Scilla" bevindt zich ICPlus 728 «Peloritano» met een tak uit Palermo (5 rijtuigen, het voorste daarvan zien wij hier) en Siracusa (4 rijtuigen) met bestemming Roma Termini. Een deel van de reizigers is als voetpassagier ontscheept en naar het station gewandeld - dat ligt pal naast de haven -, een ander deel zit nog netjes in de trein.
Foto 5
De Palermitaanse tak van de trein wordt ontscheept door een rangeerdeel. In de achtergrond een E.656 in het station.
Foto 6
Nadat de vijf rijtuigen het wissel op de laadbrug hebben vrijgemaakt, wordt dit wissel omgezet en het rangeerdeel teruggeduwd om de rijtuigen uit Siracusa te kunnen ontschepen. Een overzichtsplaat.
Foto 7
En het laatste rijtuig. De trein is nu volledig gelost en wordt via een uithaalspoor naar het station geduwd, een manoeuvre die nog eens ongeveer acht minuten duurt (tussen aankomst van het veer en vertrek van de trein uit het station zit planmatig 40 minuten).
Foto 8
Rond 12 uur is de trein klaar voor vertrek, stipt op tijd om 12:10 wordt vertrokken voor de nog ongeveer zes uur durende reis naar Rome. En wij erachteraan in de auto...
Foto 9
Alternatief: kijk op
BNLS voor het verhaal met de plaatjes erin
.
Edit: Linkjes zagen er niet uit.