Pagina 1 van 1
Blok indeling vraag
Geplaatst: 15 sep 2013 19:11
door Ad_M
Hoi hoi, we hebben even jullie hulp nodig:
Ik weet dit is geen koploper forum, maar wil het hier toch even proberen voor ik op het andere forum gaat vragen
Voor GeordieBurgh heb ik een blok vraag, dan kan ik zsm verder met zagen
Ik zit met de volgende situatie, het stations deel met de wissel:
Wissels mogen niet in een blok, heel logisch en doe ik ook niet
Maar zoals je ziet zou ik toch graag mijn lok laten stoppen aan het eind van het perron, bij lange treinen (dus in het begin van het groene blok, deze mag bezet blijven)
Dan kunnen de treinen op de twee blokken op het doodlopende spoor (paars) er maar even niet uit en blijft deze ook bezet tot de trein op dit spoor weg is van het wissel
Is dat mogelijk en zo ja, hoe moet ik de blokken dan indelen / inzagen?
(lengte na de wissel is iets meer dan een FL 9101 = +/- 150 mm tot einde perron)
Voor de overdreven duidelijkheid, sommige zware start stop blokken lijken hier een zwarte streep
Dit zijn in de praktijk twee gescheiden blokken, echter het groene gedeelte bij het perron is wel een blok nu (en kan nog aangepast worden indien nodig)
Mvg,
Ad
Re: Blok indeling vraag
Geplaatst: 16 sep 2013 02:44
door Zaunkönigs Bahn
Het zijn drie blokken, de groene bocht met wissel, het paarse spoortje en het blauwe stuk voorbij de wissel. De wissel wordt bij dat blok betrokken waar de enkelspoors kant naar toe staat. De gedachte er achter is dat dit spoor altijd bezet raakt om het even welk spoor je kiest.
Groeten,
Joop
Re: Blok indeling vraag
Geplaatst: 16 sep 2013 06:42
door Ad_M
Hoi Joop,
Dank je voor je reactie en uitleg
Het blok principe denk ik te snappen, wissel is een eigen blok wat koploper automatisch koppelt en bezet houdt
Je uitleg is zeker correct
Denk echter dat ik het verkeerd / niet volledig formuleert...
Krijg echter het volgende niet in mijn kop:
Wanneer de trein verkeerd spoor rijdt van rechts naar links, hoe kan ik hem op het eerste detectie (inrij / signaleringen segment) laten stoppen
Zou graag ook dit detail goed krijgen
Mvg,
Ad
Re: Blok indeling vraag
Geplaatst: 16 sep 2013 06:46
door evo
Hoi Ad,
Dit beantwoordt niet jouw vraag, maar lost misschien wel je probleem op: waarom verplaats je de wissel niet een eind naar links? Evt zelfs als boogwissel?
Re: Blok indeling vraag
Geplaatst: 16 sep 2013 07:06
door Maurits71
als je een spoor van twee kanten inrij dan is krijg je --- > inrij sectie - stop sectie. of stopsectie - inrij sectie <--------, dat regelt koploper voor je.
in jou geval kan je koploper vertellen dat het vorige blok bij een te lange trein bezet moet blijven, hierdoor wordt het doodlopende spoor dus niet vrij gegeven.
wat me wel opviel. je gebruikt op de spoor 1 en spoor 3, drie bezet meld secties ?, is dit om een trein op 2 verschillende plekken te laten stoppen ?, indien ja, maak er nog een vierde bij dan kan je twee treinen tegelijk laten stoppen.
gr.
M.
Re: Blok indeling vraag
Geplaatst: 16 sep 2013 10:06
door Wim Ros
Beste Ad,
Op de inrijder kun je hem niet laten stoppen, wel op melders erna. Je kunt je blok verdelen m.b.v. meerdere melders. Die zeg allemaal 222mm lang zijn. Dan kun je op basis van de lengte van je trein in koploper bij blokeigenschappen alternatieve stopplaatsen aanmaken, en dan zal de trein lang of kort op de gewenste plaats langs je perron stoppen.
Meerdere blokken bezet houden kan ook, dat regel je via aanvullende blokeigenschappen en ook op basis van lengtes blok en trein. Daarmee kun je opgeven wat er bezet moet blijven als de trein te lang is voor het blok.
Verder denk ik dat je de begrippen melders en blokken door elkaar haalt of verkeerd omschrijft.
Dit was een uitgelezen vraag voor op het koploperforum, daar geplaatst blijft waardevolle informatie bij elkaar en is gemakkelijker terug te vinden.
Mvg
Wim.
Re: Blok indeling vraag
Geplaatst: 16 sep 2013 10:39
door rob schellenbach
Hi Ad ,
Je vraag is denk ik , kan je de bezetmelder links naast de wissel als gemeenschappelijke melder gebruiken voor het
blok groene bocht en het blauwe stations spoor .
voor wat ik via goole vond zou dat moeten kunnen , maar daar vond ik wel allemaal mensen met problemen hiermee .
Je zou ook in de groene bocht nog een meld punt kunnen maken , iets meer naar links van de laatste stations melder .
dan heb je ; groene bocht blok met 2 meld punten en stations spoor blok met 3 meld punten .
het mooiste zou natuurlijk zijn als je de wissel wat meer naar links kan zetten .
Ik weet niet of je al begonnen bent met de baan in koploper intevoeren ,
als dit zo is kun je in demo mode kijken wat het doet .
Re: Blok indeling vraag
Geplaatst: 16 sep 2013 11:12
door Wim Ros
Rob,
Deze situatie is op te lossen met alternatieve stopplaatsen in het blok en met het langer bezet houden van het blok er achter. Zoals aangegeven in mijn vorige reactie, niets moeilijks aan en standaard aanwezig in koploper.
Mvg
Wim.
Re: Blok indeling vraag
Geplaatst: 16 sep 2013 19:40
door Ad_M
Geweldig deze response
Dat had ik niet verwacht
Edwin, Maurits, Wim en Rob, bedankt voor jullie reacties!!!
@Wim, bedankt voor al deze waardevolle informatie, o.a. van die meerdere punten had ik al tussen de regels gelezen
Heerlijk dat het bevestigd is, hier kan ik zeker wat mee
@Edwin, jou reactie heeft me toch aan het denken gezet samen met die van Rob mbt het verplaatsen van de wissel...
De FL bochtwissels heb ik wel liggen met messing hartstuk, maar worden me overal afgeraden te gebruiken en past "gelukkig" niet in deze bocht
Wel jammer van het verkanten, maar dat komt wel goed
Zal dan moeten gaan denken aan een Peco wissel tussen mij Piccolo rails, echter welke?
Zal er eens induiken wat er op code 80 te krijgen is...
@Maurits, ik neem ook jou tip mee samen met die van Wim, om extra blokken (lees 2) bij het station te maken met extra melders
Dan kunnen ook de hele kleine stammetjes (zoals Geordie zijn Thomas) of een kleine GTW op de "juiste" plek stoppen
Ik heb weer wat huiswerk, mijn dank
Mvg,
Ad
Re: Blok indeling vraag
Geplaatst: 16 sep 2013 20:27
door FidOo
Ad, ik nog wel een Minitrix r3/4 bochtwissel liggen. Is wel zonder gepolariseerd hartstuk. Eventueel ook r1/2. Mocht je interesse hebben moet je even een pb sturen.
PS ik zou de 3weg wissel en de daarop aansluitende wissel ook 1 railstukje naar rechts leggen. Dan heb je daar ook niet meer die rare melder tussenin. Plus het komt mooier uit bij het perron!
Re: Blok indeling vraag
Geplaatst: 16 sep 2013 21:13
door Wim Ros
FidOo schreef:PS ik zou de 3weg wissel en de daarop aansluitende wissel ook 1 railstukje naar rechts leggen. Dan heb je daar ook niet meer die rare melder tussenin.
Joost, waarom zou dat perse een melder zjn, het kan toch ook gewoon een stukje rails in de vrije baan zijn die je toe kunt kennen aan de wisselstraat.
Maar mijn advies is laat het er maar gewoon tussen, verkleind de kans op ontsporingen.
Mvg
Wim.
Re: Blok indeling vraag
Geplaatst: 17 sep 2013 08:17
door FidOo
Wim, Dat had Ad zelf gezegd, om de lok aan het einde van het perron te kunnen laten stoppen.
Re: Blok indeling vraag
Geplaatst: 17 sep 2013 11:16
door Wim Ros
Joost,
Volgens mij gaat de vraag om het rood omkaderde deel van het sporenplan.
Maar een loc voorbij een wissel laten stoppen is niet echt een goed plan, een beter plan is dan om het sporenplan zo aan te passen dat de langste trein tussen de wissels van de wisselstraat past, of om de gebruikte treinen korter te maken. In uitzonderlijke gevallen kun je 2 of meer blokken bezet houden op basis van lengte (blok, trein) Maar hiermee leg je je zelf wel veel beperkingen op wat betreft de rij mogelijkheden.
Mvg
Wim.
Re: Blok indeling vraag
Geplaatst: 04 okt 2013 18:31
door Ad_M
Allen mijn dank!!!
Het blokprobleem is opgelost als volgt, nogmaals dank voor de adviezen
Wissel verlegd en vervangen door een Peco bocht wissel:
Wat is dat Peco spul toch heerlijk om mee te werken, heel veel vrijheid en meteen een zooi 9100 vervangen met betonflex
Wel pittig om dat stukje FL flex goed te laten aansluiten op de Peco wissel..., nog wat rommelen om het netjes te krijgen...
Zie verder het GeordieBurgh draadje
Mvg,
Ad
Re: Blok indeling vraag
Geplaatst: 04 okt 2013 21:07
door Maurits71
Let je nog wel ff op het knikje onder aan je wissel.
Re: Blok indeling vraag
Geplaatst: 04 okt 2013 21:31
door Ad_M
Maurits71 schreef:Let je nog wel ff op het knikje onder aan je wissel.
Als dat stukje FL flex niet netjes aan wilt sluiten, na wat rommelen (zie boven), dan is het maar jammer van de centen...
Maar dan gaat er toch echt een stuk Peco flex op
Mvg,
Ad
Re: Blok indeling vraag
Geplaatst: 15 okt 2013 23:20
door jeepney
Een beetje bijbuigen als de rails vast ligt en dan krijg je het knikje er waarschijnlijk uit en hoef je niks te vervangen.
Henk