Keerlusvraagje in hondenbot-baan
Keerlusvraagje in hondenbot-baan
Tjooow,
Even een vraagje voor de specialisten. Ik plan wat nieuws dat digitaal moet rijden en door Koploper gestuurd moet worden. In het simpele plaatje hieronder zie je 2 lussen (a en c) en een stationnetje (b). Waar precies krijg ik nou gedonder met die keerlus-schakelingen? Ik wil de schakeling van Rosoft graag gebruiken en zal Wim ook eens de vraag stellen, maar ik wil eerst de materie een beetje begrijpen. Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen.
Als ik het goed begrijp moet ik bijvoorbeeld de linkerlus in 5 stukken verdelen waarvan er ergens een sectie moet zijn die langer is dan de langste trein. Ik plan een meervoudige lus (aangegeven met één inhaalspoortje). Kunnen al die sporen op zo'n keerlusschakeling? Of kunnen wachtsporen met dito bezetmeldpunten nooit en te nimmer in een keerlusschakeling?
Ook zie je een kopspoortje (straks ook meervoudig) voor trekduw-treinen en treinstellen. Daar krijg ik natuurlijk bij de in- en uitrijwissels van het schaduwstation dikke E-lend mee.
En het station? Krijg ik gedonder met overloopwissels?
Kortom: help!
Thanks!
J.
Even een vraagje voor de specialisten. Ik plan wat nieuws dat digitaal moet rijden en door Koploper gestuurd moet worden. In het simpele plaatje hieronder zie je 2 lussen (a en c) en een stationnetje (b). Waar precies krijg ik nou gedonder met die keerlus-schakelingen? Ik wil de schakeling van Rosoft graag gebruiken en zal Wim ook eens de vraag stellen, maar ik wil eerst de materie een beetje begrijpen. Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen.
Als ik het goed begrijp moet ik bijvoorbeeld de linkerlus in 5 stukken verdelen waarvan er ergens een sectie moet zijn die langer is dan de langste trein. Ik plan een meervoudige lus (aangegeven met één inhaalspoortje). Kunnen al die sporen op zo'n keerlusschakeling? Of kunnen wachtsporen met dito bezetmeldpunten nooit en te nimmer in een keerlusschakeling?
Ook zie je een kopspoortje (straks ook meervoudig) voor trekduw-treinen en treinstellen. Daar krijg ik natuurlijk bij de in- en uitrijwissels van het schaduwstation dikke E-lend mee.
En het station? Krijg ik gedonder met overloopwissels?
Kortom: help!
Thanks!
J.
Re: Keerlusvraagje in hondenbot-baan
handigste is om een tekening te maken met twee kleuren dan zie je gelijk waar je vastloopt.
ik moet er ff op me gemakkie naar kijken, hij is lastig maar volgens mij te doen. kom er op terug
ik moet er ff op me gemakkie naar kijken, hij is lastig maar volgens mij te doen. kom er op terug
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Keerlusvraagje in hondenbot-baan
Jeroen volgens mij hoef je alleen maar na het doodlopende stukje spoor en de wissel dubbel te doorbreken en dan weer voor de terug wissels.
Dus de twee sporen in A apart behandelen als zijnde keerlus. Aan de C kant het zelfde ook na de wissels doorbreken. en keerlus maken.
Succes Henk
Dus de twee sporen in A apart behandelen als zijnde keerlus. Aan de C kant het zelfde ook na de wissels doorbreken. en keerlus maken.
Succes Henk
Re: Keerlusvraagje in hondenbot-baan
Hoi Jeroen,
Ik zie ook twee keerlussen
Een in segment A en een in C
Op het station zie ik op dit moment geen gezeur en kan je hier bouwen / werken als je gewend ben
Maar om een goed advies te kunnen geven heb ik ongeveer de lengte nodig van het omhooglopend enkel spoor in segment A
Hier in A zit je "uitdaging", C is pinuts
Ik neem aan dat je over het enkele spoor (lussen) twee kanten uit wil rijden, minstens in sectie A?
Mvg,
Ad
Ik zie ook twee keerlussen
Een in segment A en een in C
Op het station zie ik op dit moment geen gezeur en kan je hier bouwen / werken als je gewend ben
Maar om een goed advies te kunnen geven heb ik ongeveer de lengte nodig van het omhooglopend enkel spoor in segment A
Hier in A zit je "uitdaging", C is pinuts
Ik neem aan dat je over het enkele spoor (lussen) twee kanten uit wil rijden, minstens in sectie A?
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Keerlusvraagje in hondenbot-baan
Jeroen.
je komt op drie keerlussen net als Henk zegt.
ik heb aan de hand van het aansluitschema van Wim Ros de C kant alvast ingetekend voor je. keerlus 2 en 3 werken het zelfde.
belangrijkste. de lengte van sectie c1 bepaald de lengte van je langste trein en hier zit dan dus de uitdaging. als je van plan bent om met 2 meter lange kolen treinen te gaan rijden dan wordt inderdaad de A kant redelijk aan de maat. ( als je 20 cm reken voor de andere secties dus tussen je wissels ongeveer 3 meter. )
op je vraag kan je een keerlus module aansluiten over 2 sporen dan is het antwoord nee. want de trein rijdt binnen, meldt zich zeg maar aan om het moment dat hij in sectie c1 komt wordt de stroom omgepoold en zonder onderbreking rijdt hij verder. daarnaast drie secties gebruik je ( twee kan ook ) ook als bezetmelders.
gr.
M.
je komt op drie keerlussen net als Henk zegt.
ik heb aan de hand van het aansluitschema van Wim Ros de C kant alvast ingetekend voor je. keerlus 2 en 3 werken het zelfde.
belangrijkste. de lengte van sectie c1 bepaald de lengte van je langste trein en hier zit dan dus de uitdaging. als je van plan bent om met 2 meter lange kolen treinen te gaan rijden dan wordt inderdaad de A kant redelijk aan de maat. ( als je 20 cm reken voor de andere secties dus tussen je wissels ongeveer 3 meter. )
op je vraag kan je een keerlus module aansluiten over 2 sporen dan is het antwoord nee. want de trein rijdt binnen, meldt zich zeg maar aan om het moment dat hij in sectie c1 komt wordt de stroom omgepoold en zonder onderbreking rijdt hij verder. daarnaast drie secties gebruik je ( twee kan ook ) ook als bezetmelders.
gr.
M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Keerlusvraagje in hondenbot-baan
Ik heb ff een heel simpel tekeningetje gemaakt. Als je het station als enkelvouidige lijn ziet hoef je daar geen rekening te houden met wissels. De segmenten worden dan volgens mij als volgt:
- Bijlagen
-
- keerlus.jpg (17.66 KiB) 2637 keer bekeken
Re: Keerlusvraagje in hondenbot-baan
Tenzij ik het fout heb maar jij creert kortsluiting in segment A. want je kan maar 1 trein tegelijk in de keerlus secties hebben.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Keerlusvraagje in hondenbot-baan
Gelukkig wat reacties, dank! Doet me goed, want dan heb ik toch niet een hele debiele vraag gesteld. Ik vind het nogal lastige materie.
Mij is duidelijk dat de keerlus in sectie A los moet liggen van de wachtsporen. Ik had voor de lol één opstelspoortje getekend, maar in werkelijkheid worden dit er 10. Nou kan ik wel 10 keerlusmodules alleen al aan die kant gaan kopen zodat mijn portret in de bedrijfsruimte van Rosoft ingelijst wordt mét gouden randje, maar daar heb ik natuurlijk geen zin. Ik kan dus wel éérst de wachtsporen maken en dan de keerlusmodule, waarbij -inderdaad Maurits- 2 meter lange kolentreinen in komen te staan. Het is niet anders. Twee ovaaltjes is makkelijker, maar het moet zo.
Samengevat. Het station geeft geen apeshit. De lussen dus wel. En een meervoudige keerlus als zodanig door mij getekend kost een keerlusmodule per spoor.
Dan ga ik eens even ruimte zoeken voor die C1 sectie. Pfff......ik háát keerlussen! (Gargamel-modus)
Mij is duidelijk dat de keerlus in sectie A los moet liggen van de wachtsporen. Ik had voor de lol één opstelspoortje getekend, maar in werkelijkheid worden dit er 10. Nou kan ik wel 10 keerlusmodules alleen al aan die kant gaan kopen zodat mijn portret in de bedrijfsruimte van Rosoft ingelijst wordt mét gouden randje, maar daar heb ik natuurlijk geen zin. Ik kan dus wel éérst de wachtsporen maken en dan de keerlusmodule, waarbij -inderdaad Maurits- 2 meter lange kolentreinen in komen te staan. Het is niet anders. Twee ovaaltjes is makkelijker, maar het moet zo.
Samengevat. Het station geeft geen apeshit. De lussen dus wel. En een meervoudige keerlus als zodanig door mij getekend kost een keerlusmodule per spoor.
Dan ga ik eens even ruimte zoeken voor die C1 sectie. Pfff......ik háát keerlussen! (Gargamel-modus)
Re: Keerlusvraagje in hondenbot-baan
@Maurits: Je hebt vast wel gelijk maar dat zie ik (nog) niet. Het is erg schematisch weergegeven, sectie A ligt na de wissels in het station. Door het station als enkelspoor te beschouwen (dat is het niet natuurlijk) zit sectie E aan het andere spoor maar dat werkt in dezelfde 'richting'. De wissel in het station is dan ook de wissel die je normaal voor een keerlus hebt, die ligt altijd buiten de secties van de module.
En volgens mij maakt het verder helemaal niks uit voor de keerlusmodule of er in sectie C ook al een trein geparkeerd staat, zolang die maar niet over een sectiescheiding heenkomt. Dan kun je de ene trein binnen laten komen en de andere laten vertrekken.
@Jeroen:Intussen is er wat nieuws geschreven: Volgens mij kun je net zoveel wachtsporen opnemen als je wilt, als je ze maar allemaal in sectie C onderbrengt. De keerlusmodule houdt echt niet bij welke trein binnenkomt en of die er ook weer uit gaat.
Voor de volledigheid: Mijn ABCDE secties zijn die van de handleiding van de keerlusmodule, niet de linker of rechter bochten.
En volgens mij maakt het verder helemaal niks uit voor de keerlusmodule of er in sectie C ook al een trein geparkeerd staat, zolang die maar niet over een sectiescheiding heenkomt. Dan kun je de ene trein binnen laten komen en de andere laten vertrekken.
@Jeroen:Intussen is er wat nieuws geschreven: Volgens mij kun je net zoveel wachtsporen opnemen als je wilt, als je ze maar allemaal in sectie C onderbrengt. De keerlusmodule houdt echt niet bij welke trein binnenkomt en of die er ook weer uit gaat.
Voor de volledigheid: Mijn ABCDE secties zijn die van de handleiding van de keerlusmodule, niet de linker of rechter bochten.
Re: Keerlusvraagje in hondenbot-baan
Detlev,
Oké, maar maakt het dan ook niet uit dat je die sporen aan een bezetmelder hangt? Of hang je de keerlusmodule hier en daar aan wat bezeldmeldpunten? Ergens moet toch de bzm->ECoS->Koploper wel weten wat waar staat, is het niet?
Oké, maar maakt het dan ook niet uit dat je die sporen aan een bezetmelder hangt? Of hang je de keerlusmodule hier en daar aan wat bezeldmeldpunten? Ergens moet toch de bzm->ECoS->Koploper wel weten wat waar staat, is het niet?
Re: Keerlusvraagje in hondenbot-baan
Ja maar de keerlusmodule praat toch niet met Koploper? Al stop je 30 blokken in sectie C, dan weet koploper precies waar alles staat, maar de keerlusmodule reageert op zijn eigen signalen. Aansluittechnisch daarentegen is dit wel een uitdaging natuurlijk.
Overigens, als je toch nog moet beginnen en alle hardware moet kopen, denk dan even over Dinamo. In Dinamo heb je de hele keerlusproblematiek niet omdat Dinamo en Koploper dit samen nietjes oplossen (zie de handleiding)
Overigens, als je toch nog moet beginnen en alle hardware moet kopen, denk dan even over Dinamo. In Dinamo heb je de hele keerlusproblematiek niet omdat Dinamo en Koploper dit samen nietjes oplossen (zie de handleiding)
Re: Keerlusvraagje in hondenbot-baan
Nee, Dinamo komt er niet in. Alles moet in de toekomst met elkaar gaan praten, en DU-Beksheim heeft geen Dinamo.
Ik kan ook het schaduwstation bouwen en ergens anders de lus, dat maakt niet zo gek veel uit. Het ging mij even om het principe......
Ik kan ook het schaduwstation bouwen en ergens anders de lus, dat maakt niet zo gek veel uit. Het ging mij even om het principe......
Re: Keerlusvraagje in hondenbot-baan
Detlev. ik heb het vage vermoeden dat je een denkfout maakt. in theorie snap ik wat je bedoelt echter die module moet links of rechts een keer ompolen. en als je dus meerdere wachtsporen maakt dat zeg ik zwart wit. trein komt binnen module poolt om, trein gaat weg. in jou geval, trein komt binnen, module poolt om, volgende trein komt binnen module poolt weer om, betekend dus dat de eerste trein als hij wegrijdt kortsluiting krijgt.
99,9 % heb ik dit wel eens besproken met Wim want ik wilde ook zoiets enb toen niet gedaan.
echter, echter, echter. laten we de vraag aan opperhoofd Wim stellen dan hebben we een simpel en duidelijk antwoord.
gr.
btw. Jeroen, als je dan toch 10 sporen er gaat maken, leg dan een helix/ schaduw station aan, dan voldoe je met 2 keerlussen. 1 aan elke kant.
gr.
M.
99,9 % heb ik dit wel eens besproken met Wim want ik wilde ook zoiets enb toen niet gedaan.
echter, echter, echter. laten we de vraag aan opperhoofd Wim stellen dan hebben we een simpel en duidelijk antwoord.
gr.
btw. Jeroen, als je dan toch 10 sporen er gaat maken, leg dan een helix/ schaduw station aan, dan voldoe je met 2 keerlussen. 1 aan elke kant.
gr.
M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Keerlusvraagje in hondenbot-baan
Ik zal eens een schematische tekening maken van wat ik nou precies wil.....standby....
Re: Keerlusvraagje in hondenbot-baan
Ja, dan geen Dinamo dus. Vreemd dat Martin je nog niet heeft omgepraat om heel Beksheim om te bouwen
Maar volgens mij is wat jij wilt theoretisch best mogelijk zolang je alle opstelsporen maar in sectie C van de keerlusmodule kunt houden. Dat betekent dan wel dat je alle blokken (en bezetmelders) die je daarin stopt ook via de keerlusmodule moet voeden en ik heb geen flauw idee hoeveel de keerlusmodule aankan. de AB en DE secties van de module zou je ook weer per paar een blok kunnen laten vormen (met extra railonderbrekingen) waardoor je die bezetmelders kunt gebruiken voor de aansturing van de keerlus. En aangezien in sectie C geen bezetmelding nodig is voor aansturing van de keerlusmodule (dat gebeurt alleen in ABDE) hoef je daar geen extra OR-schakeling voor te hebben.
Bedenk wel dat in sectie C altijd maar 1 trein tegelijk kan rijden. Je zult dus altijd eerst een trein volledig moeten opstellen en stilzetten vóórdat een andere trein vertrekt. Maar dat lijkt me nou ook weer niet zo'n issue.
Ik heb net nog even zitten kijken naar de schakeling van de ultieme keerlusmodule, volgens mij is dat wat je wilt, en dan maakt het zelfs niet uit of je eerst drie treinen laat binnenkomen en dan pas twee laat vertrekken. Zolang er altijd maar één trein rijdt in de hele keerlus.
@Maurits:
Je hebt geantwoord terwijl ik bovenstaande aan het typen was. Maar als je bij de unltieme keerlusmodule kijkt zie je dat het niet zozeer gaat om ómpolen, als wel om gelijk polen aan andere secties. Secties A en E hebben de polariteit van het station, rijdt je B of D binnen dan zet hij, vanaf welke kant je ook komt, de polariteit goed (bij B polariteit A en bij D polariteit E).
Maar inderdaad, Wim is de Goeroe en als hij een gat in mijn verhaal kan schieten dan leer ik daar graag van.
Maar volgens mij is wat jij wilt theoretisch best mogelijk zolang je alle opstelsporen maar in sectie C van de keerlusmodule kunt houden. Dat betekent dan wel dat je alle blokken (en bezetmelders) die je daarin stopt ook via de keerlusmodule moet voeden en ik heb geen flauw idee hoeveel de keerlusmodule aankan. de AB en DE secties van de module zou je ook weer per paar een blok kunnen laten vormen (met extra railonderbrekingen) waardoor je die bezetmelders kunt gebruiken voor de aansturing van de keerlus. En aangezien in sectie C geen bezetmelding nodig is voor aansturing van de keerlusmodule (dat gebeurt alleen in ABDE) hoef je daar geen extra OR-schakeling voor te hebben.
Bedenk wel dat in sectie C altijd maar 1 trein tegelijk kan rijden. Je zult dus altijd eerst een trein volledig moeten opstellen en stilzetten vóórdat een andere trein vertrekt. Maar dat lijkt me nou ook weer niet zo'n issue.
Ik heb net nog even zitten kijken naar de schakeling van de ultieme keerlusmodule, volgens mij is dat wat je wilt, en dan maakt het zelfs niet uit of je eerst drie treinen laat binnenkomen en dan pas twee laat vertrekken. Zolang er altijd maar één trein rijdt in de hele keerlus.
@Maurits:
Je hebt geantwoord terwijl ik bovenstaande aan het typen was. Maar als je bij de unltieme keerlusmodule kijkt zie je dat het niet zozeer gaat om ómpolen, als wel om gelijk polen aan andere secties. Secties A en E hebben de polariteit van het station, rijdt je B of D binnen dan zet hij, vanaf welke kant je ook komt, de polariteit goed (bij B polariteit A en bij D polariteit E).
Maar inderdaad, Wim is de Goeroe en als hij een gat in mijn verhaal kan schieten dan leer ik daar graag van.
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
- Locatie: Amstelveen
Re: Keerlusvraagje in hondenbot-baan
Jeroen ,
Als ik de docu van Wim Ros goed begrijp werkt de keerlus module met stroom detectie .
Zie info van Wim : http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html
Het sleutel woord bij de keerlus module is "stroomafnemend " .
Als je zoals je schreef met een 2 meter lange kolen trein aan de wandel gaat en alleen de lok neemt stroomaf hoeft
de sectie C1 niet heel groot te zijn .
Als je aan het einde van die 2 meter trein het laatste wagentje van sluit verlichting zou voorzien ,
moet de hele 2 meter in sectie C1 passen .
Als ik de docu van Wim Ros goed begrijp werkt de keerlus module met stroom detectie .
Zie info van Wim : http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html
Het sleutel woord bij de keerlus module is "stroomafnemend " .
Als je zoals je schreef met een 2 meter lange kolen trein aan de wandel gaat en alleen de lok neemt stroomaf hoeft
de sectie C1 niet heel groot te zijn .
Als je aan het einde van die 2 meter trein het laatste wagentje van sluit verlichting zou voorzien ,
moet de hele 2 meter in sectie C1 passen .
Groet
Rob Schellenbach
Rob Schellenbach
Re: Keerlusvraagje in hondenbot-baan
Tja Rob,
Met 20-30 kolenwagons kom ik wel een eind, maar een lok met 11 IC-rijtuigen zie ik ook graag rondrijden. Die lange sectie heb ik dus wel nodig, vrees ik......want áls je dan eens binnenverlichting cq. sluitverlichting maakt.....
Ik heb een beter schema-tekeningetje gemaakt. Tadá!!!
Bon, het station moet er ook zo uit komen te zien en más o menos moet het schaduwstation er ook zo uit komen te zien. Ik heb er maar eentje getekend want uiteindelijk moet aan 'D' ook zo'n constructie komen, al wordt die wat minder groot.
Nou was mijn snode plan in een spiraal/helix/wokkel de trein eerst via 'de binnenbocht' te laten afdalen tot niveau 0. Dan maak ik een lus met alle keerlustjak erin. (Dit zou ook kunnen in de spirel/wokkix/heraal zelf, niet?) Vervolgens maak je dus een schaduwstation op de weg naar boven. De trein die dus 'de tunnel inrijdt' maakt dit mee: tunnel in, spiralend naar beneden. Laagste niveau de keerlus in, door, en uit en dan terug naar de wokraal/hellel/spirix omhoog. Dan schaduwstation/wachtsporen in en door en dan naar boven klimmen. Tunnel uit. Klaar.
Volgende vraag: kan ik met een juiste keerlusaansturing het inhaalspoor in het stationnetje gewoon makkelijk gebruiken?
Tnx voor de hulp so far!
Met 20-30 kolenwagons kom ik wel een eind, maar een lok met 11 IC-rijtuigen zie ik ook graag rondrijden. Die lange sectie heb ik dus wel nodig, vrees ik......want áls je dan eens binnenverlichting cq. sluitverlichting maakt.....
Ik heb een beter schema-tekeningetje gemaakt. Tadá!!!
Bon, het station moet er ook zo uit komen te zien en más o menos moet het schaduwstation er ook zo uit komen te zien. Ik heb er maar eentje getekend want uiteindelijk moet aan 'D' ook zo'n constructie komen, al wordt die wat minder groot.
Nou was mijn snode plan in een spiraal/helix/wokkel de trein eerst via 'de binnenbocht' te laten afdalen tot niveau 0. Dan maak ik een lus met alle keerlustjak erin. (Dit zou ook kunnen in de spirel/wokkix/heraal zelf, niet?) Vervolgens maak je dus een schaduwstation op de weg naar boven. De trein die dus 'de tunnel inrijdt' maakt dit mee: tunnel in, spiralend naar beneden. Laagste niveau de keerlus in, door, en uit en dan terug naar de wokraal/hellel/spirix omhoog. Dan schaduwstation/wachtsporen in en door en dan naar boven klimmen. Tunnel uit. Klaar.
Volgende vraag: kan ik met een juiste keerlusaansturing het inhaalspoor in het stationnetje gewoon makkelijk gebruiken?
Tnx voor de hulp so far!
Re: Keerlusvraagje in hondenbot-baan
Hoe lang is de boog van C? Want als je de keerlusmodule plaatst tussen dat overloopwissel en de ingaande(?) wissel van je kopstation heb je het probleem volgens mij opgelost. De sporen in de helix en de opstelsporen hebben dezelfde polariteit en de omkering wordt gedaan bij C...
en voor de volgende vraag: Omdat de sporen van de helix dezelfde kan 'uit wijzen' doen de sporen in het station dat ook dus kun je het inhaalspoor gebruiken.
en voor de volgende vraag: Omdat de sporen van de helix dezelfde kan 'uit wijzen' doen de sporen in het station dat ook dus kun je het inhaalspoor gebruiken.
Re: Keerlusvraagje in hondenbot-baan
Bedankt voor het meedenken.
De lus bij C kan ik basically zo lang maken als ik wil/als nodig is. Door deze lus bijvoorbeeld te maken in de helix richting beneden, of ónder het schaduwstation heb ik de ruimte wel.
De lus bij C kan ik basically zo lang maken als ik wil/als nodig is. Door deze lus bijvoorbeeld te maken in de helix richting beneden, of ónder het schaduwstation heb ik de ruimte wel.
Dit begrijp ik dus niet helemaal. Of ben ik nog teveel analoog? Bedoel je hiermee dat de polariteit van het west- en oostspoor (om het zo maar te noemen) gelijk is dankzij de keerlusmodule? Dus wanneer de eastbound trein de westbound trein zou willen inhalen in het stationnetje via het in haalspoor is dat geen probleem? Ik hoef dus geen isolatielassen bij de overloopwissels in te bouwen? (buiten natuurlijk met de puntstukken van de Peco-wissels).en voor de volgende vraag: Omdat de sporen van de helix dezelfde kan 'uit wijzen' doen de sporen in het station dat ook dus kun je het inhaalspoor gebruiken
Re: Keerlusvraagje in hondenbot-baan
Inderdaad, dat klopt en je dacht teveel analoog. Het is een digitaal signaal. De trein rijdt voor- of achteruit, maar dat heeft niks te maken met hoe de draadjes zijn aangesloten op de baan. Je kunt dus heel gemakkelijk alle in de tekening 'onder' liggende sporen met elkaar verbinden. Feitelijk doe je dat ook door de wissels niet te isoleren. als je dan de linkerspoorstaaf volgt blijkt uiteindelijk ergins in bocht C dat ze 'kruisen'. En dan heb je de keerlusmodule nodig.
Wat betreft deel C in de helix: Dan moeten er regelmatig treinen 'tegenspoor' de helix door, want dan moet de overloopwissel ook voor de helix komen. En ik denk dat je die zo dicht mogelijk bij je schaduwstation wilt hebben.
Wat betreft deel C in de helix: Dan moeten er regelmatig treinen 'tegenspoor' de helix door, want dan moet de overloopwissel ook voor de helix komen. En ik denk dat je die zo dicht mogelijk bij je schaduwstation wilt hebben.
Re: Keerlusvraagje in hondenbot-baan
ik zou haast zeggen kom ff bij mij kijken want ik heb precies hetzelfde gedaan als dat jij van plan bent.
1 keerlus module in het stijgende spoor omdat ik de polariteit gelijk wilde krijgen vanwege alle kruisende wissels. , dus inderdaad geen scheidingen tussen de wissels onderling, alleen hartstuk polarisatie.
troost je, ik heb op dat prutsbaantje van mij 5 van die dingen, dus zo snel krijg je geen oorkonde
de rest van wat ik heb zitten typen heb ik net weggehaald omdat Detlev hetzelfde zegt
1 keerlus module in het stijgende spoor omdat ik de polariteit gelijk wilde krijgen vanwege alle kruisende wissels. , dus inderdaad geen scheidingen tussen de wissels onderling, alleen hartstuk polarisatie.
troost je, ik heb op dat prutsbaantje van mij 5 van die dingen, dus zo snel krijg je geen oorkonde
de rest van wat ik heb zitten typen heb ik net weggehaald omdat Detlev hetzelfde zegt
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Keerlusvraagje in hondenbot-baan
Jeroen,
In rode lijn (spoor) komt de keerlus schakeling, de zwarte sporen hebben allemaal dezelfde polariteit. Aan de andere kan van het hondebot komt uiteraard ook een keerlusschakeling.
Groetjes
Willempie
In rode lijn (spoor) komt de keerlus schakeling, de zwarte sporen hebben allemaal dezelfde polariteit. Aan de andere kan van het hondebot komt uiteraard ook een keerlusschakeling.
Groetjes
Willempie
Re: Keerlusvraagje in hondenbot-baan
Okay, we're getting there.
Nu ik min of meer begrijp waar de keerlusmodule moet komen wil ik jullie graag even uitleggen hoe ik de spiraal, het schaduwstation en de keerlus t.o.v. elkaar wil of kan hebben.
Daar heb ik natuurlijk weeer -jullie voelen hem al aankomen- een uiterst professionele tekening voor gemaakt....
Daar zit natuurlijk meteen een vraag bij. Teneinde mijn trek/duw-combinaties en treinstellen te kunnen laten pendelen; hoe doe ik dat het slimst. Ik snap dat nog niet helemaal uit Detlev's verhaal. Maar als de sporen in het station zo hatseklats bereden kunnen worden, dan hoef ik de IC's, ICE's, RE's etc etc ook niet helemaal dat takkeëind door door die spiraal te laten afleggen, is het wel? Dan kan ik die toch gewoon met onderstaand idee laten pendelen......?
Nu ik min of meer begrijp waar de keerlusmodule moet komen wil ik jullie graag even uitleggen hoe ik de spiraal, het schaduwstation en de keerlus t.o.v. elkaar wil of kan hebben.
Daar heb ik natuurlijk weeer -jullie voelen hem al aankomen- een uiterst professionele tekening voor gemaakt....
Daar zit natuurlijk meteen een vraag bij. Teneinde mijn trek/duw-combinaties en treinstellen te kunnen laten pendelen; hoe doe ik dat het slimst. Ik snap dat nog niet helemaal uit Detlev's verhaal. Maar als de sporen in het station zo hatseklats bereden kunnen worden, dan hoef ik de IC's, ICE's, RE's etc etc ook niet helemaal dat takkeëind door door die spiraal te laten afleggen, is het wel? Dan kan ik die toch gewoon met onderstaand idee laten pendelen......?
Re: Keerlusvraagje in hondenbot-baan
willem,
Dank voor je tekening. We postten tegelijk. Ik ga even jouw verhaal nader bestuderen; kom ik met jouw oplossing niet in de knoei met die kopspoortjes? Of is dat eigenlijk hetzelfde als wat ik in míjn verhaal deed? Lijkt me wel toch?
Boys, thanks a load so far!
@maurits,
met al mijn ideëen kom ik ook op zoiets ja. Met het verschil dat het bij mij een idee is en bij jou reeds uitgevoerde en functionerende werkelijkheid! Dit is nog het makkelijk deel van mijn bouwplannen. Want hoe ik zometeen D-B met D-R en B-a-R moet gaan verbinden......pfff......
Ik wil gewoon bouwen. Ik haat plannen!
Dank voor je tekening. We postten tegelijk. Ik ga even jouw verhaal nader bestuderen; kom ik met jouw oplossing niet in de knoei met die kopspoortjes? Of is dat eigenlijk hetzelfde als wat ik in míjn verhaal deed? Lijkt me wel toch?
Boys, thanks a load so far!
@maurits,
met al mijn ideëen kom ik ook op zoiets ja. Met het verschil dat het bij mij een idee is en bij jou reeds uitgevoerde en functionerende werkelijkheid! Dit is nog het makkelijk deel van mijn bouwplannen. Want hoe ik zometeen D-B met D-R en B-a-R moet gaan verbinden......pfff......
Ik wil gewoon bouwen. Ik haat plannen!
Re: Keerlusvraagje in hondenbot-baan
Jeroen,
Je tekening zou moeten kloppen (ik moest wel twee keer kijken). Maar inderdaad is het natuurlijk nog veel makkelijker om de kopspoortjes boven te houden. Bij pendelen is nooit een keerlus nodig
Hieronder nog wat verduidelijking, het is dan gelijk aan de tekening van Wim (die tekende wat ik dacht te schrijven):
Rood is de overloopwissel
groen is de grenzen van de keerlusmodule
blauw is de kopspoortjes.
Je tekening zou moeten kloppen (ik moest wel twee keer kijken). Maar inderdaad is het natuurlijk nog veel makkelijker om de kopspoortjes boven te houden. Bij pendelen is nooit een keerlus nodig
Hieronder nog wat verduidelijking, het is dan gelijk aan de tekening van Wim (die tekende wat ik dacht te schrijven):
Rood is de overloopwissel
groen is de grenzen van de keerlusmodule
blauw is de kopspoortjes.
- Bijlagen
-
- keerslus2.jpg (65.58 KiB) 2496 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Detlev op 29 okt 2013 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.