Loc's stoppen na 4-5 metr
Loc's stoppen na 4-5 metr
Hallo,
Vanmorgen heb ik 2 locjes binnengekregen met een rare storing
Beide loc's (Roco Br 101 en Minitrix MAK 6494) zijn voorzien van een DCC decoder (Kuehn en Doehle en Haase).
Na ca. 4-5 meter stoppen beide loc's spontaan, frontverlichting blijft branden en wisselt ook als rijrichting wordt omgedraaid.
10 minuten later rijden beide loc's weer, maar herhaalt de storing zich
Iemand een idee hoe dit op te lossen.
groetjes
Hans
Vanmorgen heb ik 2 locjes binnengekregen met een rare storing
Beide loc's (Roco Br 101 en Minitrix MAK 6494) zijn voorzien van een DCC decoder (Kuehn en Doehle en Haase).
Na ca. 4-5 meter stoppen beide loc's spontaan, frontverlichting blijft branden en wisselt ook als rijrichting wordt omgedraaid.
10 minuten later rijden beide loc's weer, maar herhaalt de storing zich
Iemand een idee hoe dit op te lossen.
groetjes
Hans
https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
Re: Loc's stoppen na 4-5 metr
Het fenomeen lijkt sterk op een thermische overbelasting. Maar dat beide locomotieven hetzelfde gedrag hebben, is merkwaardig. Heb je het effect enkel als ze gelijktijdig rijden, of ook als ze elk afzonderlijk rijden. Gebruik je je eigen boosters en transformatoren, of die van de "klant"?
Kan je er een analoog printje in steken (ter voorlopige vervanging van de decoder), het rijgedrag bekijken en de stroomopname meten?
succes met het debuggen!
Kan je er een analoog printje in steken (ter voorlopige vervanging van de decoder), het rijgedrag bekijken en de stroomopname meten?
succes met het debuggen!
Hallo Michiel,
E.e.a. is uitgetest met multimaus van klant , maar ook een multimaus en TC van mezelf.
Zal eens zien of ik nog ergens een analoge print heb liggen.
groetjes
Hans
E.e.a. is uitgetest met multimaus van klant , maar ook een multimaus en TC van mezelf.
Zal eens zien of ik nog ergens een analoge print heb liggen.
groetjes
Hans
https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren
-
Hans,
Ja niet zo best voor de verkoop, maar op de print van de minitrix zit een overbelasting beveiliging gemerkt 5X5 of 2X2. Als je deze overbrugt moet het probleem volgens mij uit de wereld zijn. Standaard haal ik deze er altijd uit evenals alle diodes en condensatoren bij ombouw naar een decoder. Alleen die 5X5 cq 2X2 moet je overbruggen. de andere zitten alleen tussen de + en - en er gebeurd verder niets als je ze weghaalt, althans je hebt misschien wat storing op de TV / Radio als je geen kabel of schotel hebt.
Ik denk dat de Roco 101 hetzelfde heeft omdat deze ooit in samenwerking met Minitrix is gebouwd.
Grtz Rob
Ja niet zo best voor de verkoop, maar op de print van de minitrix zit een overbelasting beveiliging gemerkt 5X5 of 2X2. Als je deze overbrugt moet het probleem volgens mij uit de wereld zijn. Standaard haal ik deze er altijd uit evenals alle diodes en condensatoren bij ombouw naar een decoder. Alleen die 5X5 cq 2X2 moet je overbruggen. de andere zitten alleen tussen de + en - en er gebeurd verder niets als je ze weghaalt, althans je hebt misschien wat storing op de TV / Radio als je geen kabel of schotel hebt.
Ik denk dat de Roco 101 hetzelfde heeft omdat deze ooit in samenwerking met Minitrix is gebouwd.
Grtz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Ik ken het model niet, maar dat de overbelastingsbeveiliging inwerking treedt, heeft misschien een oorzaak. Als het oudere modellen zijn die al wat kilometers in de wielen hebben, zou ik toch eerst de staat van de collector nakijken (koolstofkoek), en de rolweerstand van de overbrenging checken (vet/vuil). Als er geen aanleiding blijkt te zijn voor de overbelasting, dan pas zou ik de beveiliging mogelijk "korstsluiten" (lees verwijderen).
groeten,
groeten,
-
Michiel,
Mijn opinie, de decoders hebben overlast beveiliging en springen dus aan bij overlast en zoals je ale zei bijv. koolstof koek, Daar hebben de Flm weer veel last van en bij een knipperde Flm weet ik dus wat me weer te doen staat. Dus er is helemaal niet wat in de weg staat om ze te verwijderen. Het is een bekend probleem van Minitrix en eigenlijk alleen voor analoog bedoeld, maar met digitaal heeft deze geen toegevoegde waarde, ja alleen maar problemen.
Grtz Rob
Mijn opinie, de decoders hebben overlast beveiliging en springen dus aan bij overlast en zoals je ale zei bijv. koolstof koek, Daar hebben de Flm weer veel last van en bij een knipperde Flm weet ik dus wat me weer te doen staat. Dus er is helemaal niet wat in de weg staat om ze te verwijderen. Het is een bekend probleem van Minitrix en eigenlijk alleen voor analoog bedoeld, maar met digitaal heeft deze geen toegevoegde waarde, ja alleen maar problemen.
Grtz Rob
Grtzz Rob
Rob, je hebt me weer wat bijgeleerd! Wat is dit toch een mooie hobby!
groetjes,
groetjes,
[quote="R Fongers"Mijn opinie, de decoders hebben overlast beveiliging en springen dus aan bij overlast en zoals je ale zei bijv. koolstof koek, Daar hebben de Flm weer veel last van en bij een knipperde Flm weet ik dus wat me weer te doen staat. [/quote]
Aha, nu weet ik dat ook.
Aha, nu weet ik dat ook.
Hallo mensen.
Wat die minitrix loc`s betreft het een fabrieksfout in de platine en is een garantie zaak
mvg Jan
Wat die minitrix loc`s betreft het een fabrieksfout in de platine en is een garantie zaak
mvg Jan
-
Garantie zonder bon?
Grtzz Rob
Bij Minitrix doen (deden) ze daar blijkbaar niet moeilijk om. Ik had vorig jaar een ICE 2de-hands gekocht, maar die bleek gebarsten tandwielen te hebben; een fabrikagefout. Binnegebracht bij mijn treinenboer, zonder bon. Geen probleem, "meteen" hersteld... 7 maanden wachten en klaar, EN gratis.
groeten,
groeten,
-
Wees eens wat gedetailleerder met je uitspraak. Wat is er dan verkeerd gefabriceerd? +jan schreef:Wat die minitrix loc`s betreft het een fabrieksfout in de platine en is een garantie zaak
Persoonlijk haal ik me met dit soort zaken geen moeite en ergernis op mijn schouders en los dit dus gewoon zelf even op. Ik bouw tenslotte ook mn locs om naar Led verlichting dus het verwijderen en doorverbinden van de overige zaken los ik dus ook op. Opsturen a la Saraan is m.i. geen optie in dit geval. Heb in het verleden Minitrix zelf aangesproken en na opsturen van de oude asjes had ik binnen 2 maanden nieuwe, en dat was in een periode dat ze aan het magazijn aan het verhuizen waren. Item is te lezen op BNLS.
[Q] heb dus geen problemen met electriciteit alleen dat het te duur is [/Q]
Grtz Rob
Grtzz Rob