Zoals in een ander topic duidelijk is geworden ben ik nu in bezit van een Fleischmann Draaischijf 9152 (mogelijk C maar weet het niet zeker)
Hierbij een Draaischijfschakelaar 6910.
In analoog bedrijf werkt dit allemaal als een zonnetje. Echter rijd ik digitaal en begin langzaam aan wat automatisering in te voeren voor PC besturing. De draaischijf zal in de toekomst ook een keer aan de beurt komen om met bijvoorbeeld Draai15 onder Koploper te gaan werken. Maar dat moet nog een tijdje wachten.
Tot die tijd wil ik echter de bediening gewoon laten gebeuren door de 6910. Ik heb al het een en ander gelezen in oudere posten uit 2009, maar er bleven toch nog wat vragen/onduidelijkheden voor mij over, daarom hier de puntjes waar ik heel graag wat meer duidelijkheid zou willen krijgen. En ik kan mij voorstellen dat er meerdere dit zijn tegen gekomen en inmiddels hebben opgelost.
De besturing van blijft dus normaal via de 6910 verlopen. Hieraan zitten 5 draden,
zwart + wit voor de spanningsvoorziening van de draaischijfbrugmotor. Deze worden aangesloten op de analoge trafo.
geel + grijs + rood voor de motorsturing dan wel links of rechts om. Deze draden moet ik volgens mezelf normaal aansluiten aan de overeenkomstige draden van de draaischijf.
Dan blijven er nog twee gele draden over van de draaischijf, en hier dan even mijn punt, deze draden blijven gewoon los hangen? Dit omdat de aankomende en afgaande sporen al spanning krijgen.
Het lijkt misschien een overbodige vraag omdat ik misschien hier al zelf de juiste antwoorden heb gegeven, maar ik wil gewoon op zeker spelen.
Ik wil voorkomen dat ik hiermee eventuele brokken maak en de boel misschien wel onherstelbaar beschadig.
Wie o wie kan mij uit mijn twijfel halen en heeft voor mij de verlossende woorden?
Fleischmann Draaischijf 9152 op digitaal spoor.
Fleischmann Draaischijf 9152 op digitaal spoor.
Met vriendelijke groet,
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
- Locatie: Amstelveen
Re: Fleischmann Draaischijf 9152 op digitaal spoor.
Hoi Jelle ,
gaat wel snel met de pakjes tegenwoordig .
ik heb net even gegoogled en kwam de volgende link naar een artikel bij 1zu 160 tegen .
http://www.1zu160.net/scripte/forum/for ... ?id=643881
dit behandeld geloof ik precies jou vraag .
als een van de oplossingen noemen ze o.a. het verbuigen van de sleepcontacten die aan de uiteinden van de draai brug zitten en wel aansluiten van de gele draaden
dat kun je natuurlijk eenvoudig testen door op de op en afrij rails 2 geisoleerde railverbinders te steken zodat die volledig geisoleerd zijn.
interessant weer .hier had ik ook nog helemaal niet aan gedacht dat dit problemen zou geven bij digital rijden .
gaat wel snel met de pakjes tegenwoordig .
ik heb net even gegoogled en kwam de volgende link naar een artikel bij 1zu 160 tegen .
http://www.1zu160.net/scripte/forum/for ... ?id=643881
dit behandeld geloof ik precies jou vraag .
als een van de oplossingen noemen ze o.a. het verbuigen van de sleepcontacten die aan de uiteinden van de draai brug zitten en wel aansluiten van de gele draaden
dat kun je natuurlijk eenvoudig testen door op de op en afrij rails 2 geisoleerde railverbinders te steken zodat die volledig geisoleerd zijn.
interessant weer .hier had ik ook nog helemaal niet aan gedacht dat dit problemen zou geven bij digital rijden .
Groet
Rob Schellenbach
Rob Schellenbach
Re: Fleischmann Draaischijf 9152 op digitaal spoor.
Dit behandeld inderdaad precies mijn vraag en is daarmee dus ook alweer gelijk opgelost.
Dan werkt dit koppetje dus nog steeds wel een beetje
Het verbuigen van de sleepcontacten vind ik absoluut geen oplossing omdat je daarmee in feite de boel maar zou vernielen wat in mijn ogen altijd de foute manier is.
Dus gewoon de gele draden van de brug los laten en isoleren dan is ook het kortsluit-probleem opgelost bij meer dan 180° draaien.
Een belangrijk punt van aandacht is wel dat tegenover elkaar liggende rails de zelfde polarisatie moeten hebben, anders krijg je alsnog kortsluiting.
Dus weer uit de grond van mijn hart... mijn hartelijke dank.
Dan werkt dit koppetje dus nog steeds wel een beetje
Het verbuigen van de sleepcontacten vind ik absoluut geen oplossing omdat je daarmee in feite de boel maar zou vernielen wat in mijn ogen altijd de foute manier is.
Dus gewoon de gele draden van de brug los laten en isoleren dan is ook het kortsluit-probleem opgelost bij meer dan 180° draaien.
Een belangrijk punt van aandacht is wel dat tegenover elkaar liggende rails de zelfde polarisatie moeten hebben, anders krijg je alsnog kortsluiting.
Dus weer uit de grond van mijn hart... mijn hartelijke dank.
Met vriendelijke groet,
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]