Pagina 1 van 1
Waar en hoeveel keerlusmodules?
Geplaatst: 24 jan 2014 20:02
door Modelspoorbarry
L.S.
Een steeds terugkerend onderwerp. maar ik heb het nog steeds niet helder.
Ik ben bezig met een nieuw ontwerp te maken.
Op de tekening een (schematische) weergave van het station, dat ik graag wil hebben.
Aan de beide uiteinden zit (simpel gezegd) een lus. De lussen bestaan o.a. uit een 16-soprig schaduwstation, een bergbaan en een paradespoor.
Basisprincipe aan beide zijden is: station uitrijden, rondrijden en op het andere spoor het station weer inrijden.
Mijn bedoeling is, dat de treinen binnenrijdend, alle 6 de sporen kunnen bereiken. Uitrijdend, gaan treinen altijd naar het rechterspoor (in de rijrichting gezien).
Om dit bereiken zijn overloopwissels nodig. Vanwege de overloopwissels heb ik keerlusmodules nodig.
Mijn vraag, waar zet ik die nu:
a: een module in elk spoor van het station
óf
b: aan beide uiteinde van het station?
In geval b., waar en hoe sluit ik dat dan aan? Aan beide zijden van het station komt nog meters rails, met een heleboel blokken voor automatische rijden.
Is er een simpel antwoord.
Groeten,
Barry
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Geplaatst: 24 jan 2014 20:22
door shoven
Er is een heel simpel antwoord.
Neem je schema, en een blauwe stift en een rode stift. Kleur de ene railstaaf blauw en trek dat door. Maak de andere rood en trek dat ook door, tot je alle rails in je baan hebt gehad. Als rood en blauw elkaar ergens tegenkomen op dezelfde railstaaf, heb je een keerlus nodig.
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Geplaatst: 24 jan 2014 20:38
door Modelspoorbarry
Hai Steven,
Tot zover helder en die excercitie heb ik al uitgehaald.
De enige plek, waar rood en blauw elkaar raken, zijn de overloopwissels aan beide zijden van het station.
Vandaar mijn vraag.
Conclusie: 6 x keerlusmodule in het station. Correct?
Groeten,
Barry
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Geplaatst: 24 jan 2014 21:06
door spoor65
Volgens mij heb je de keerlussen modules nodig in de delen die hier niet op de tekening staan, namelijk in de al door jou genoemde lussen.
daar zul je de boel moeten gaan fixen.
Hoeveel je er dan nodig bent?
dat valt zo moeilijk te zeggen, daar we hier niet zien hoeveel lussen het zijn, en hoe ze aangesloten zijn op het station.
mvg
Freddy
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Geplaatst: 24 jan 2014 21:18
door Modelspoorbarry
Hai Freddy,
Daar zit voor mij nu net de crucx.
De beide uiteinde zijn verbonden, zodat er 2 ovalen ontstaan.
Daarnaast is er een aftakking naar het schaduwstation, die vervolgens aan de andere zijde weer op de hoofdbaan komt
Aan de andere zijde een aftakking naar het paradespoor, dat ook weer rondrijdt en aan de ander zijde op het hoofdspoor komt. Aan diezelfde kant ook een bergspoor, dat rondgaat ook weer aan de andere zijde op het hoofdspoor komt.
Dus in feite: 2x ovaal en 3 x rondrijden. Ik denk, dat daar in totaal 40 tot 50 meter rails komt te liggen.
Vandaar: als daar de keerlusmodulen moeten komen, waar en hoe worden deze dan aangesloten worden?
Groeten,
Barry
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Geplaatst: 24 jan 2014 22:48
door spoor65
Barry,
Voor het snelste antwoord kan ik je maar 1 advies geven,
stuur een mail, met daarin jouw vraag en een afbeelding/tekening van jouw volledige baanplan, naar Wim Ros van Rosoft,
Zeker weten dat hij jouw vraag perfect kan beantwoorden en je dit op korte termijn hebt.
In mijn onderschrift vind je de linkjes naar zijn site en digitaal forum.
Maar als ik het zo lees, heb je dus uiteindelijk maar 2 keerlussen.
Simpel ff denken, ga je links uit het station en kom je rechts weer binnen, geen probleem,
ga je links er uit en ook weer links er in, dan is het bingo. in die lus moet je dus het probleem aanpakken.
(en nee, ik heb geen belangen in zijn bedrijf)
mvg.
Freddy
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Geplaatst: 24 jan 2014 23:21
door Modelspoorbarry
Hai Freddy,
Ik ga mijn baanplan definitief maken en zal Wim dan een mail sturen.
De situatie is iets anders dan jij beschrijft.
Ben echter zeer blij met de steun en het meedenken.
Binnenkort dus contact zoeken met Wim.
Groeten,
Barry
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Geplaatst: 24 jan 2014 23:27
door Detlev
Volledig baanplan is wel belangrijk ja. Maar als je in of uitrijdend een stuk rail hebt zonder wissels (bijvoorbeeld een helix) dan is dát het punt waar je de module inpast.
Lees dit draadje even door:
viewtopic.php?f=26&t=6635
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Geplaatst: 25 jan 2014 09:02
door Modelspoorbarry
Hai Detlev,
Dat draadje had ik gevonden.
Er zitten bij mij echter aan beide zijden wissels in de aansluitingen naar het station.
Dat maakt mij onzeker over de plaats en het aantal van de keerlusmodules.
Ik heb aan beide zijden meerdere stukken, dat lang genoeg zijn, om als blok te dienen. Er past daar de langste trein in.
Voor mijn beeld: moet ik elk spoor (ingaand en uitgaand) voorzien van een keerlusmodule, of is 1 stuks in de totale lus voldoende?
Groeten,
Barry
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Geplaatst: 25 jan 2014 10:03
door spoor65
Als het stuk tussen de overloopwissels en de eerste wissels naar/van de lussen, groot genoeg zijn, kun je daar de module plaatsen (let op de lengte van je langste trein), wil dit niet tussen die wissels, ja dan zul je elke lus een eigen module moeten geven, denk ik, maar nogmaals, een goede tekening van de situatie geeft duidelijkheid.
mvg
Freddy
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Geplaatst: 25 jan 2014 11:18
door Modelspoorbarry
Hai Freddy,
Ik zal vandaag de tekening afmaken en dan erbij plaatsen.
Hopelijk geeft dat meer duidelijkheid.
Groeten,
Barry
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Geplaatst: 25 jan 2014 20:08
door Modelspoorbarry
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Geplaatst: 25 jan 2014 21:04
door dentheo
Station maakt inderdaad niets uit, al die rails zijn hetzelfde gepolariseerd.
En dan kan je met je vinger gaan "rijden". Je rijdt langs links het station uit en wanneer je dan een verbinding vindt langs waar je kan terugrijden naar het station heb je een keerlus te pakken. Net achter het spiraal naar het schaduwstation zit zo'n verbinding....langs daar kan een trein terugrijden.
Voor de treinen die langs rechts vertrekken op de binnensporen zit er zo'n verbinding links na het spiraal.
Hoe het schaduwstation eruit ziet is mij niet duidelijk, maar waarschijnlijk zul je daar ook een keerlus nodig hebben, zodat het dubbelspoor op het spiraal ook hetzelfde gepolariseerd is...anders is het bovenaan niet aan te sluiten
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Geplaatst: 25 jan 2014 21:54
door Modelspoorbarry
Hai Theo,
Bedankt voor de info.
Dus 2 keerlusmodules voor de verbinding rondom de spiraal naar het schaduwstation. We secties moeten dan lang genoeg zijn om de langste trein kwijt te kunnen.
De 3e keerlusmodule komt dan in het schaduwstation, want dat loopt ook rond (zoals jij al vemoedt), zoals als bij de 2 verbindingen rondom de spiraal naar het schaduwstation.
Begrijp ik het dan goed?
Groeten,
Barry
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Geplaatst: 26 jan 2014 08:46
door Modelspoorbarry
Hallo Theo,
Een opmerking van jou intrigeert mij:
Station maakt inderdaad niets uit, al die rails zijn hetzelfde gepolariseerd.
In mijn beleving is de polariteit van 3 sporen tegengesteld aan de andere 3 sporen in het station, uitgaande dat de baan een lus is aan beide zijden.
Als alle polariteit hetzelfde is, is ook de polariteit van de in- en uitgaande sporen hetzelfde.
Is mijn conclusie dan juist, dat de locs achteruit rijden na de keerlusmodule gepasseerd te zijn? Of snap ik het dan niet?
Kun je wat licht in de duisternis brengen?
Groeten,
Barry
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Geplaatst: 26 jan 2014 09:10
door evo
Er zitten op dit moment 2 zichtbare en 1 of 2 onzichtbare keerlussen in je baanplan. De 2 zichtbare staan in rood aangegeven op onderstaande plaatje - in deze stukjes spoor moeten de keerlusmodules en deze moeten dus lang genoeg zijn voor je langste trein.
In het schaduwstation zitten er nog 1 of 2, dit ligt aan het ontwerp daarvan. Als je schaduwstation een gewone lus is met in het in- en/of uitrijspoor wat opstelsporen, dan moet je in de lus zelf nog een keerlusmodule zetten. Maar als je nog oversteekwissels hebt tussen beide sporen, dan heb je ook nog een keerlusmodule nodig in één van beide helix sporen (welke maakt niks uit).
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Geplaatst: 26 jan 2014 09:29
door dentheo
Modelspoorbarry schreef:Hallo Theo,
Een opmerking van jou intrigeert mij:
Station maakt inderdaad niets uit, al die rails zijn hetzelfde gepolariseerd.
In mijn beleving is de polariteit van 3 sporen tegengesteld aan de andere 3 sporen in het station, uitgaande dat de baan een lus is aan beide zijden.
Als alle polariteit hetzelfde is, is ook de polariteit van de in- en uitgaande sporen hetzelfde.
Ik ga ervan uit dat er digitaal gereden wordt, dan keert de rijrichting NIET om bij ompolen.
Daarom rij je met digitaal en dubbelspoor ook met dezelfde polariteit, kan je ook netjes overloopwissels gebruiken.
In het station kan je dan ook vrij rangeren en van spoor wisselen.
Dit is inderdaad een van de grote verschillen ten opzichte van een analoge baan. Bij enkelspoor maakt het niets uit.
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Geplaatst: 26 jan 2014 10:09
door Detlev
Hmm, ik had eerst even verder moeten lezen want Evo had het tekenwerk al gedaan (ik nu dus ook)
Bij digitaal neem je de simpelste oplossing, en dat is het station in ieder geval alle rails gelijke polariteit. Dan kun je wissels leggen wat je wilt zonder problemen te krijgen. In analoog wordt dat véél lastiger maar dan moet je heel andere oplossingen gaan bedenken dan een keerlusmodule.
In bijgaand tekeningetje heb ik een vermoedelijke wisselstraat in een groen blok gezet. Die twee wissels zijn voor zover nu te zien het probleem (dit zei Evo ook al). Wat je denk ik eerst moet nagaan is of je de twee stukken K1 en K2 wel nodig hebt. Volgens mij voegen ze niet veel toe. Maar als je ze wel wilt behouden zou ik proberen ze zo te maken dat er inderdaad een hele trein in past.
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Geplaatst: 26 jan 2014 11:00
door Modelspoorbarry
Heren,
Tot zover bedankt voor alle input.
Belangrijke les geleerd: polariteit van het station overal hetzelfde. Ik zou de 3 sporen aan de ene zijde, een andere polariteit gegeven hebben, dan de 3 sporen aan de andere zijde. Zo zit dat ook bij mijn huidige baan, maar daar zitten geen overloopwissels: in feite één grote lus.
Het schaduwstation is inderdaad een rondgaand spoor: daar moet ook nog een keerlusmodule in.
Die kan dan ergens in een van de sporen de helix komen, want uiteindelijk is dat het in- en uitgaande spoor.
Begrijp ik het dan goed?
@Detlev:
De 2 stukken (K1 en K2) zijn in feite het andere deel van de lus (t.o.v. het schaduwstation).
Ik pas het 2 maal toe, zodat bij random rijden, Koploper meer keuzemogelijkheden heeft, waardoor een meer gevarieerd treinenverloop.
Weer een stap verder in het nieuwe ontwerp.
Groeten,
Barry