Hoeveel plaats heeft men nodig voor een draaischijf?
-
Onderwerp starter - Berichten: 16
Hoeveel plaats heeft men nodig voor een draaischijf?
hallo allemaal.
Kan er mij iemand vertellen hoeveel plaats er moet voorzien worden om een draaischijf met ringloodsen te plaatsen?
Heb mij eens laten vertellen dat er wel verschil op zit, door de loodsen verder of dichter bij de schijf te plaatsen.
En welke diameters hebben die schijven ongeveer?
Mijn idee was om een spoorweg museum te maken.
groetjes carl
Kan er mij iemand vertellen hoeveel plaats er moet voorzien worden om een draaischijf met ringloodsen te plaatsen?
Heb mij eens laten vertellen dat er wel verschil op zit, door de loodsen verder of dichter bij de schijf te plaatsen.
En welke diameters hebben die schijven ongeveer?
Mijn idee was om een spoorweg museum te maken.
groetjes carl
volg mijn baantje op: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=6669
Re: Hoeveel plaats heeft men nodig voor een draaischijf?
Carl,
De grootte van alles hangt van het merk af.
En bij elk merk kan je de ringloods maar op één afstand zetten van de draaischijf.
Bij Fleischmann zit de buitenkant van de ringloods op 34 á 35 cm vanaf de buitenkant van de draaischijf.
De grootte van alles hangt van het merk af.
En bij elk merk kan je de ringloods maar op één afstand zetten van de draaischijf.
Bij Fleischmann zit de buitenkant van de ringloods op 34 á 35 cm vanaf de buitenkant van de draaischijf.
-
Dus als ik het goed begrijp als ik daar de diameter van de schijf bij doe heb ik de volledige lengte.
groetjes carl
groetjes carl
De lengte van het begin draaischijf tot einde loc-loods is 540 m/m.
De draaischijf is van Fleischmann even als de loc-loods.
Locloodsen van Fleischmann staan onder een hoek van 7,5 Graden en die van Faller op 15 graden.
Hoop dat je wat aan hebt.
Groeten Bertus
De draaischijf is van Fleischmann even als de loc-loods.
Locloodsen van Fleischmann staan onder een hoek van 7,5 Graden en die van Faller op 15 graden.
Hoop dat je wat aan hebt.
Groeten Bertus
- Bijlagen
-
- Foto_draaischijf.jpg (46.47 KiB) 2893 keer bekeken
N-Spoor - Winrail 8.0 - Uhlenbrock Intellybox I/II - Loconet - Digirails Boosters 5120- Uhl. Bezetmelders 63320
Besturingssyst.:Win-Digipet Premium 2012.2 (Win 8.1 (64 bit)) - Faller-Carsystem - Bierwagonnen verz.
Homepage: http://www.n-spoor-project.nl
Besturingssyst.:Win-Digipet Premium 2012.2 (Win 8.1 (64 bit)) - Faller-Carsystem - Bierwagonnen verz.
Homepage: http://www.n-spoor-project.nl
-
L.S.
Met de locloodsen van Faller, i.c.m. een Fleischmann draaischijf, kom je op een totale diepte van 600 mm. Hoe breed het wordt, hangt af van het aantal aansluitingen, dat je gebruikt.
Ik gebruik in totaal 12 sporen en heb een ruimte van ongeveer 600 bij 600 mm in gebruik.
Groeten,
Barry
Met de locloodsen van Faller, i.c.m. een Fleischmann draaischijf, kom je op een totale diepte van 600 mm. Hoe breed het wordt, hangt af van het aantal aansluitingen, dat je gebruikt.
Ik gebruik in totaal 12 sporen en heb een ruimte van ongeveer 600 bij 600 mm in gebruik.
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
-
Ik heb bij mijn testbaan een fleischmann schijf en een locloods, de achterkant van de locloods naar de schijf is 35 cm. Eerlijk gezegd ben ik gewoon gaan passen en schuiven tot dat niet dichterbij kon en de treinen zonder problemen in en uit rijden.
Gr. Niels.
Feitelijk moet je de vraag uit elkaar trekken:
- hoeveel ruimte heb je nodig voor de draaischijf
- hoeveel ruimte heb je nodig voor de loodsen
Pas wanneer je de (polygonale) loods aan de draaischijf legt gaat het om de combineerde benodigde ruimte.
Er waren echter ook veel configuraties waarbij de loodsen en draaischijven min of meer apart van elkaar lagen, of waarbij de loodssporen dus in ieder geval niet rechtstreeks aan de draaischijf lagen.
In alle gevallen is de ruimte die een draaischijf nodig heeft afhankelijk van de grote van de te keren locs. In Nederland zijn schijven meerdere keren verlengd omdat de locs groter werden. (of de locs werden klein gehouden omdat ze anders niet op de standaard toenmalig aanwezige schijven pasten (NS 2100)). In Cheyenne moest de schijf verlengd werden omdat ze anders Bigboys niet de loods in kregen. Vaak kunnen de loodssporen (en loods) wel in de bestaande vorm gehandhaafd blijven bij verlenging van de draaischijf zelf. Enkel blijft er dan minder (if any) ruimte over op eventueel ook nog een loc tussen loodsdeuren en draaischijf neer te zetten
Helpt dat?
- hoeveel ruimte heb je nodig voor de draaischijf
- hoeveel ruimte heb je nodig voor de loodsen
Pas wanneer je de (polygonale) loods aan de draaischijf legt gaat het om de combineerde benodigde ruimte.
Er waren echter ook veel configuraties waarbij de loodsen en draaischijven min of meer apart van elkaar lagen, of waarbij de loodssporen dus in ieder geval niet rechtstreeks aan de draaischijf lagen.
In alle gevallen is de ruimte die een draaischijf nodig heeft afhankelijk van de grote van de te keren locs. In Nederland zijn schijven meerdere keren verlengd omdat de locs groter werden. (of de locs werden klein gehouden omdat ze anders niet op de standaard toenmalig aanwezige schijven pasten (NS 2100)). In Cheyenne moest de schijf verlengd werden omdat ze anders Bigboys niet de loods in kregen. Vaak kunnen de loodssporen (en loods) wel in de bestaande vorm gehandhaafd blijven bij verlenging van de draaischijf zelf. Enkel blijft er dan minder (if any) ruimte over op eventueel ook nog een loc tussen loodsdeuren en draaischijf neer te zetten
Helpt dat?
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
En vergeet niet dat in de buurt van die draaischijf (die immers bedoeld is voor stoomlocs) ook ruimte moet zijn voor een kolenbunker, een zandtoren, een slakkenkuil, waterkranen (met een watertoren ergens op de achtergrond), onderzoekskuilen enz. De verzorging van stoomlocs was een drukke bezigheid, maar erg leuk om uit te beelden op je modelbaan. En je komt altijd ruimte tekort. Mijn locverzorgingsplaats is zo'n 160 cm bij 60 cm en dan nog heb ik gesmokkeld.
Groet,
Jan
Groet,
Jan
-
hallo allemaal,
Bedankt voor alle reacties, dan kan ik nu beginnen meten of er wel plaats genoeg is om een draaischijf te plaatsen.
Zoals jan schijft, buiten de draaischijf en loodsen moet er nog voldoende plaats zijn om bijpassende zaken te plaatsen.
Het is daarom dat ik graag de maten had zodanig ik kon kijken of er plaats genoeg is alvorens ik een draaischijf en loodsen aanschaf.
groetjes carl
Bedankt voor alle reacties, dan kan ik nu beginnen meten of er wel plaats genoeg is om een draaischijf te plaatsen.
Zoals jan schijft, buiten de draaischijf en loodsen moet er nog voldoende plaats zijn om bijpassende zaken te plaatsen.
Het is daarom dat ik graag de maten had zodanig ik kon kijken of er plaats genoeg is alvorens ik een draaischijf en loodsen aanschaf.
groetjes carl