Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)
Hi,
Goed, ik ga ook weer beginnen! Na meer dan 10 jaar pak ik mijn hobby weer op En als student heb je het gelukkig nog niet druk genoeg?
Eventjes gepolst bij mijn vriendin wat ze van de plannen vond. Na een beetje wazig knikken en ja zeggen toch gedaan. En zij heeft ook haar enthousiasme gevonden in deze hobby. Detail, huisjes en verven. Goed, we doen het dus samen. Snel op de fiets gestapt (ja student he ) en naar de Gamma gefietst.
Na een testbaantje, schetsen, tekenen, denken en alles eruit gekomen dat het een modulebaan wordt. Modulebaan? Ja modulebaan! Dat wordt een uitdaging:
Uitdaging 1: Peco is nieuw voor mij. Voorheen altijd met fleischmann rails gereden
Uitdaging 2: Digitaal, al denk ik dat dat wel goed gaat komen.
Uitdaging 3: Ruimte Al het werk moet/gaat gebeuren op een 20m2. Normaal is dat ruim, maar als student is dit ook je woonkamer, slaapkamer, keuken, studiekamer en voorraadkamer. Nu een 6e functie: hobbykamer. Daarom ook modules, ik begin met een eerste, begin lekker klein.
Modules zorgt wel voor meer flexibiliteit, misschien zelfs om een keer mee te nemen naar een beursie (Lochem 20... 18?). Ook om kosten wat uit te spreiden, want tot nu toe heb ik als student de 'overheid' behoorlijk laten spekken voor deze hobby, maar mijn dierverzorgingsloontje is nou ook weer niet zo toereikend.. Goed het plan..
Plan
Plan Goed ik heb wel wat schetsen en dingen bedacht, maar voor de rest wordt het gewoon passen, meten en uit de losse pols ter plekke bedenken. Wat er in iedergeval wel komt:
- Hoofdlijn, slingerend langs de bosrand
- Zijlijn voor langere goederentreinen
- Opstelsporen voor het knelpunt in de baan
- Aftakking iets idee
- Bergen en bossen
- Water
- .... (wat nog meer in me hoofd opkomt)
Tijdperk
Ja beetje dilemma. Die rheinbaantjes en moderne (vervuilde) zooi trekt me wel, al voelt het ook goed in tijdperk III-IV. Goed moet ik nog een beetje uitzoeken... In ieder geval komt er veel natuur en zal er een leuk dorpje zijn in het dal met stationnetje.
De naam
De naam komt van een oud duits verslagje wat ik zo'n 10 jaar geleden heb gemaakt. Ach ja, zit voor de rest niet veel achter de naam.
Hier even 2 foto's voor een impressie (nog geen hoge kwaliteit, maar komt wel in een later stadium
Goed, ik ga ook weer beginnen! Na meer dan 10 jaar pak ik mijn hobby weer op En als student heb je het gelukkig nog niet druk genoeg?
Eventjes gepolst bij mijn vriendin wat ze van de plannen vond. Na een beetje wazig knikken en ja zeggen toch gedaan. En zij heeft ook haar enthousiasme gevonden in deze hobby. Detail, huisjes en verven. Goed, we doen het dus samen. Snel op de fiets gestapt (ja student he ) en naar de Gamma gefietst.
Na een testbaantje, schetsen, tekenen, denken en alles eruit gekomen dat het een modulebaan wordt. Modulebaan? Ja modulebaan! Dat wordt een uitdaging:
Uitdaging 1: Peco is nieuw voor mij. Voorheen altijd met fleischmann rails gereden
Uitdaging 2: Digitaal, al denk ik dat dat wel goed gaat komen.
Uitdaging 3: Ruimte Al het werk moet/gaat gebeuren op een 20m2. Normaal is dat ruim, maar als student is dit ook je woonkamer, slaapkamer, keuken, studiekamer en voorraadkamer. Nu een 6e functie: hobbykamer. Daarom ook modules, ik begin met een eerste, begin lekker klein.
Modules zorgt wel voor meer flexibiliteit, misschien zelfs om een keer mee te nemen naar een beursie (Lochem 20... 18?). Ook om kosten wat uit te spreiden, want tot nu toe heb ik als student de 'overheid' behoorlijk laten spekken voor deze hobby, maar mijn dierverzorgingsloontje is nou ook weer niet zo toereikend.. Goed het plan..
Plan
Plan Goed ik heb wel wat schetsen en dingen bedacht, maar voor de rest wordt het gewoon passen, meten en uit de losse pols ter plekke bedenken. Wat er in iedergeval wel komt:
- Hoofdlijn, slingerend langs de bosrand
- Zijlijn voor langere goederentreinen
- Opstelsporen voor het knelpunt in de baan
- Aftakking iets idee
- Bergen en bossen
- Water
- .... (wat nog meer in me hoofd opkomt)
Tijdperk
Ja beetje dilemma. Die rheinbaantjes en moderne (vervuilde) zooi trekt me wel, al voelt het ook goed in tijdperk III-IV. Goed moet ik nog een beetje uitzoeken... In ieder geval komt er veel natuur en zal er een leuk dorpje zijn in het dal met stationnetje.
De naam
De naam komt van een oud duits verslagje wat ik zo'n 10 jaar geleden heb gemaakt. Ach ja, zit voor de rest niet veel achter de naam.
Hier even 2 foto's voor een impressie (nog geen hoge kwaliteit, maar komt wel in een later stadium
Laatst gewijzigd door ZThijs1 op 18 sep 2014 22:06, 7 keer totaal gewijzigd.
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Am Waldrand
Leuk! Weer een stel dat samen enthousiast is. Ik vroeg in mij laatste opmerking op dit forum al af waar de vrouwen bleven met hun oog voor detail en het knutselen/freubelen.
Maar student en 10 jaar geleden? Hoe oud was je toen je de eerste plannen had? (ik ben even te lui om de "stel je even voor"s na te slaan) Nou ja toch gedaan maar zie geen onderwerp van jou staan.
En dan... digitaal als in decoders (DCC) of blok gestuurd?
Maar student en 10 jaar geleden? Hoe oud was je toen je de eerste plannen had? (ik ben even te lui om de "stel je even voor"s na te slaan) Nou ja toch gedaan maar zie geen onderwerp van jou staan.
En dan... digitaal als in decoders (DCC) of blok gestuurd?
gr
Renzo
Dinamo, Rocrail, XTrackCad, OpenBSD, NS/NL
Renzo
Dinamo, Rocrail, XTrackCad, OpenBSD, NS/NL
Re: Am Waldrand
Hee,
Ik was 9 toen ik met mijn pa de eerste baan maakte. Een tafel van 400 bij 200. Een erg ambitieus project, echter door het verhuizen en middelbare school en alles is het een beetje verwaterd. Toen der tijd was de digitale modelwereld nog in een heel pril stadium. Sinds een jaar heb ik weer het modeltrein virus te pakken.
Ik ga nu Intellibox II + iTrain rijden met blokken, terugmelding en de hele reutemeteut (of hoe je dat woord ook schrijft). Dus de blokken gaan ook wel zekers bewaakt worden.
Ik was 9 toen ik met mijn pa de eerste baan maakte. Een tafel van 400 bij 200. Een erg ambitieus project, echter door het verhuizen en middelbare school en alles is het een beetje verwaterd. Toen der tijd was de digitale modelwereld nog in een heel pril stadium. Sinds een jaar heb ik weer het modeltrein virus te pakken.
Ik ga nu Intellibox II + iTrain rijden met blokken, terugmelding en de hele reutemeteut (of hoe je dat woord ook schrijft). Dus de blokken gaan ook wel zekers bewaakt worden.
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Am Waldrand
en een vriendin en dan toedels roepen
anyway
ondanks de duitse naam ga je je Engels rijden ( vanwege dat lege GF doosje ? )
veel plezier
( enne toedels he )
anyway
ondanks de duitse naam ga je je Engels rijden ( vanwege dat lege GF doosje ? )
veel plezier
( enne toedels he )
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
- Moderator
- Berichten: 4685
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Am Waldrand
Welkom! Erg leuk te zien dat er nog iemand de uitdaging aangaat en op zeer beperkte leefruimte toch een baan realiseert! Zit zelf op zo'n 34m2 en heb voor het hele treinproject nog geen 3m2. Anders wordt de dame hier gek (en ik uiteindelijk ook).
Geloof me, een meewerkende vriendin is een must in deze! Maar dat onderdeel heb je al gecoverd...
Zie een behoorlijk complexe wisselstraat. Kun je iets van je railplan schetsen / tonen? Want het oogt nu alsof sommige wissels overbodig zijn. Let wel, dat is op deze foto, voor het grotere plan zijn ze vast erg nuttig!
Succes met je project!
Groetjes,
Hoontje
Geloof me, een meewerkende vriendin is een must in deze! Maar dat onderdeel heb je al gecoverd...
Zie een behoorlijk complexe wisselstraat. Kun je iets van je railplan schetsen / tonen? Want het oogt nu alsof sommige wissels overbodig zijn. Let wel, dat is op deze foto, voor het grotere plan zijn ze vast erg nuttig!
Succes met je project!
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Am Waldrand
Vandaag een beetje wezen spelen met servo besturing en aansluiten/afstellen op de wissels. Het gaat traag, maar goed we hebben alle tijd.
@ Maurits Ja klopt ik heb een duitse naam, maar ik ga ook zeker duits rijden. Echter om even te kijken of een verbinding soepel liep pakte ik het eerste wagonnetje wat in de buurt lag, in dit geval GF.
@ Hoontje Haha ja op zo'n klein oppervlakte is soms wel onhandig, maar het heeft ook wel wat. Ik heb in de bijlage het plan-achtig iets toegevoegd. Het is heel grof, dus wellicht wordt de structuur van de wisselstraat nog hier en daar aangepast. Ik zit nog half in de plan/ontwikkel fase en probeer wat zaken uit. Wat wel vast staat is dat het een 'drukke' Y splitsing wordt met allebei dubbelsporig.
Groet,
Thijs
@ Maurits Ja klopt ik heb een duitse naam, maar ik ga ook zeker duits rijden. Echter om even te kijken of een verbinding soepel liep pakte ik het eerste wagonnetje wat in de buurt lag, in dit geval GF.
@ Hoontje Haha ja op zo'n klein oppervlakte is soms wel onhandig, maar het heeft ook wel wat. Ik heb in de bijlage het plan-achtig iets toegevoegd. Het is heel grof, dus wellicht wordt de structuur van de wisselstraat nog hier en daar aangepast. Ik zit nog half in de plan/ontwikkel fase en probeer wat zaken uit. Wat wel vast staat is dat het een 'drukke' Y splitsing wordt met allebei dubbelsporig.
Groet,
Thijs
- Bijlagen
-
- Plan so far.jpg (66.19 KiB) 11022 keer bekeken
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Am Waldrand
Gister weer druk bezig geweest nadat menig bestelling binnen was.
Eerst hebben we 10 servo motortjes met microswitches in elkaar gezet van PiCommIT. Ook al een beetje getest en ben er erg tevreden over.
En na een tijdje een hele zak vol...
Afijn, daarna nog even met de baan bezig geweest en vooral nog veel rails uitgemeten, passen, meten, nog een keer meten, draadjes solderen, nog een keer meten. Het tempo was erg traag. Zitten nu drie wissels eneigszins op de plaat en een klein stukje rails. Van het weekend ga ik er weer verder mee en hoop dat er dan wat meer ligt. Foto's volgen nog.
Groetjes,
Thijs
Eerst hebben we 10 servo motortjes met microswitches in elkaar gezet van PiCommIT. Ook al een beetje getest en ben er erg tevreden over.
En na een tijdje een hele zak vol...
Afijn, daarna nog even met de baan bezig geweest en vooral nog veel rails uitgemeten, passen, meten, nog een keer meten, draadjes solderen, nog een keer meten. Het tempo was erg traag. Zitten nu drie wissels eneigszins op de plaat en een klein stukje rails. Van het weekend ga ik er weer verder mee en hoop dat er dan wat meer ligt. Foto's volgen nog.
Groetjes,
Thijs
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Am Waldrand
Weer even een kleine update!
De meeste sporen zijn gelegd en aangesloten. De rails ligt nog niet vast zodat ik nog enigszins kan schuiven of zaken nog ietsjes te verfijnen. Wat zitten er veel uren in de rails leggen zeg, maar wel heel erg leuk om te doen. De wisselstraat begint behoorlijk vorm te krijgen. Ik heb de bestelling gedaan voor ballast, maar eerst nog heel veel verder testen voordat ik alles ga vastleggen
Goed dan ook maar even wat foto's. Wisselstraat, begint aardig vorm te krijgen.
De wisselstraat van de andere kant.
Het scherp stellen wou niet echt (slecht licht), maar je 'get the picture'.
Daarnaast vooral ook veel bezig geweest onder de tafel. Servo's bevestigen en afstellen, ringleiding leggen en positie bepalen van alle 'hardware'. Nog genoeg te solderen, vastmaken en -binden. Op onderstaande foto zie je goed het verschil: Links alleen nog maar draden en rechts begint het al enigszins een beetje ordelijk te worden.
Goed, nog even een wat verder klussen en genieten van het resultaat onder het genot van een HJ-tje.
Groet,
Thijs
De meeste sporen zijn gelegd en aangesloten. De rails ligt nog niet vast zodat ik nog enigszins kan schuiven of zaken nog ietsjes te verfijnen. Wat zitten er veel uren in de rails leggen zeg, maar wel heel erg leuk om te doen. De wisselstraat begint behoorlijk vorm te krijgen. Ik heb de bestelling gedaan voor ballast, maar eerst nog heel veel verder testen voordat ik alles ga vastleggen
Goed dan ook maar even wat foto's. Wisselstraat, begint aardig vorm te krijgen.
De wisselstraat van de andere kant.
Het scherp stellen wou niet echt (slecht licht), maar je 'get the picture'.
Daarnaast vooral ook veel bezig geweest onder de tafel. Servo's bevestigen en afstellen, ringleiding leggen en positie bepalen van alle 'hardware'. Nog genoeg te solderen, vastmaken en -binden. Op onderstaande foto zie je goed het verschil: Links alleen nog maar draden en rechts begint het al enigszins een beetje ordelijk te worden.
Goed, nog even een wat verder klussen en genieten van het resultaat onder het genot van een HJ-tje.
Groet,
Thijs
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Am Waldrand
Binnenkort wil ik met de bochten beginnen. Daar hoort natuurlijk ook een stukje verkanting van de rails bij. Hebben jullie nog ideeën of suggesties hiervoor? Ook om de verkanting langzaam/gelijkmatig te laten oplopen
Groetjes,
Thijs
Groetjes,
Thijs
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Am Waldrand
stukje draad onder de bielsen aan de buitenkant. (1mm hoger leggen)
Verder ziet het er goed uit hoor thijs!
Verder ziet het er goed uit hoor thijs!
Re: Am Waldrand
FidOo,
Dank voor je snelle antwoord. Ik ga dat einde van de week eens uitproberen.
Groetjes,
Thijs
Dank voor je snelle antwoord. Ik ga dat einde van de week eens uitproberen.
Groetjes,
Thijs
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Am Waldrand
Vandaag kwam de pakjesman weer eens even langs. Hij nam ook deze wagons voor me mee.
Nu weer genoeg materialen om deze week verder te bouwen. Hopelijk kan er al enigszins wat rijden deze of volgende week.
Nu weer genoeg materialen om deze week verder te bouwen. Hopelijk kan er al enigszins wat rijden deze of volgende week.
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Am Waldrand
Hoi Thijs ,
mooi kleurtje rijtuigen dat je heb binnen gekregen
Is een mooie stam .heb je er nog meer ?
mvg Sjaak
mooi kleurtje rijtuigen dat je heb binnen gekregen
Is een mooie stam .heb je er nog meer ?
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Am Waldrand
Hey,
Mijn rollend materiaal is nog zeer beperkt. Ik ben wel van plan om nog wat voertuigen van deze reeks te halen. Eerst maar eens alles gaan aansluiten op deze module zodat ik alles kan testen en vastleggen. En dan ballasten
Groetjes,
Thijs
Mijn rollend materiaal is nog zeer beperkt. Ik ben wel van plan om nog wat voertuigen van deze reeks te halen. Eerst maar eens alles gaan aansluiten op deze module zodat ik alles kan testen en vastleggen. En dan ballasten
Groetjes,
Thijs
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Am Waldrand
Even een kleine update:
Weer verder gegaan met de hardware onder de tafel en orde in de draden chaos brengen. Voor zo'n klein oppervlakte toch behoorlijk veel draden. Verbaasde me toch nog wel. Ik heb in ieder geval alles gelabeld en gedocumenteerd as far as possible. Helaas is een bestelling vertraagd dus kan voorlopig nog niet verder. Vanavond nog maar even wat servo's afstellen en fine tunen.
Voor:
Na:
Groet,
Thijs
Weer verder gegaan met de hardware onder de tafel en orde in de draden chaos brengen. Voor zo'n klein oppervlakte toch behoorlijk veel draden. Verbaasde me toch nog wel. Ik heb in ieder geval alles gelabeld en gedocumenteerd as far as possible. Helaas is een bestelling vertraagd dus kan voorlopig nog niet verder. Vanavond nog maar even wat servo's afstellen en fine tunen.
Voor:
Na:
Groet,
Thijs
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Am Waldrand
Dat ziet er keurig uit, hoor! Inderdaad verbazingwekkend veel elektrotjak voor zo'n oppervlakte.... Nice!
J.
J.
Re: Am Waldrand
Nice, ziet er goed uit.
Zie ik daar goed dat je de Digirails servodecoders gebruikt? Heb je er ook de puntstuk-schakeling bij? Ik ben daar nl. erg benieuwd naar.
Zie ik daar goed dat je de Digirails servodecoders gebruikt? Heb je er ook de puntstuk-schakeling bij? Ik ben daar nl. erg benieuwd naar.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Am Waldrand
@ Jeroen & Steven,
Thanks voor compliment. @ Steven, Klopt, ik gebruik de digirails decoders. De polariteit wordt geschakeld op de servo zelf door microswitches. Bewuste keuze om de wissel werkelijk te laten omzetten dat tegelijk ook de polariteit geschakeld wordt, zie ook eerdere foto.
Thijs
Thanks voor compliment. @ Steven, Klopt, ik gebruik de digirails decoders. De polariteit wordt geschakeld op de servo zelf door microswitches. Bewuste keuze om de wissel werkelijk te laten omzetten dat tegelijk ook de polariteit geschakeld wordt, zie ook eerdere foto.
Thijs
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Am Waldrand
Hi,
Ondanks het hele weekend giraffen en zebra's verzorgen toch nog veel kunnen doen. Helaas vooral onder de baan, maar ik hoop binnenkort meer op de baan te kunnen doen. Ik heb vandaag al zelfs enigszins wat kunnen rijden (zover je het rijden kan noemen... ). Hiermee al een deel van de aansluiting en bezetmelders getest: op 1 sectie na doet alles het wat ik heb getest. Die stukken ga ik dan nu ook vastlijmen en kan er begonnen worden met wat ballast en wat groenzooi langs het spoor. Kijk al heel erg uit om daar mee bezig te gaan.
Maar voordat het zover is nog een andere uitdaging: de polariteitschakeling van de wissels aansluiten. Maar, met goed nadenken en geen draadjes door elkaar te halen moet dat ook wel goed komen. Nog even een paar foto's. Niet al te beste kwaliteit, maar helaas was de batterij van de fotocamera leeg.
Het banenplan/overzicht ding foto voor deze module. Zoals je misschien ziet ligt nog wat rails scheef, maar dat komt omdat alles nog los zit (voor het geval iets niet deed, was het makkelijk los te halen).
Nog even van een ander perspectief. Helaas nog weinig mooi rollend materiaal om deze foto wat op te leuken. Zoals jullie ook wel zien is die ene bedding nog erg blauw, maar deze krijgt nog een verf laagje. Ik had de eerdere stukken met een bruine verfspuitbus geverft: geen succes Dat blauwe spul van de gamma kan hier niet tegen, alleen geen idee waarom Iemand een idee/redenatie voor? In ieder geval smolt de bedding zowat weg.... Nu in ieder geval ga ik met een potje verf aan de slag.
En waar voor nu het meeste werk in zit: de saaie onderkant. Ik heb me best gedaan ordelijk te werk te gaan, maar door de vele draden wordt het dan toch minder strak als eerst voorgenomen. Maar belangrijkste is dat alles tot nu toe doet en ik weet wat waar zit.
Hoop met een volgende update wat ballast/groenzooi langs de sporen te hebben en te kunnen melden dat alles het doet.
Grtz.
Thijs
Ondanks het hele weekend giraffen en zebra's verzorgen toch nog veel kunnen doen. Helaas vooral onder de baan, maar ik hoop binnenkort meer op de baan te kunnen doen. Ik heb vandaag al zelfs enigszins wat kunnen rijden (zover je het rijden kan noemen... ). Hiermee al een deel van de aansluiting en bezetmelders getest: op 1 sectie na doet alles het wat ik heb getest. Die stukken ga ik dan nu ook vastlijmen en kan er begonnen worden met wat ballast en wat groenzooi langs het spoor. Kijk al heel erg uit om daar mee bezig te gaan.
Maar voordat het zover is nog een andere uitdaging: de polariteitschakeling van de wissels aansluiten. Maar, met goed nadenken en geen draadjes door elkaar te halen moet dat ook wel goed komen. Nog even een paar foto's. Niet al te beste kwaliteit, maar helaas was de batterij van de fotocamera leeg.
Het banenplan/overzicht ding foto voor deze module. Zoals je misschien ziet ligt nog wat rails scheef, maar dat komt omdat alles nog los zit (voor het geval iets niet deed, was het makkelijk los te halen).
Nog even van een ander perspectief. Helaas nog weinig mooi rollend materiaal om deze foto wat op te leuken. Zoals jullie ook wel zien is die ene bedding nog erg blauw, maar deze krijgt nog een verf laagje. Ik had de eerdere stukken met een bruine verfspuitbus geverft: geen succes Dat blauwe spul van de gamma kan hier niet tegen, alleen geen idee waarom Iemand een idee/redenatie voor? In ieder geval smolt de bedding zowat weg.... Nu in ieder geval ga ik met een potje verf aan de slag.
En waar voor nu het meeste werk in zit: de saaie onderkant. Ik heb me best gedaan ordelijk te werk te gaan, maar door de vele draden wordt het dan toch minder strak als eerst voorgenomen. Maar belangrijkste is dat alles tot nu toe doet en ik weet wat waar zit.
Hoop met een volgende update wat ballast/groenzooi langs de sporen te hebben en te kunnen melden dat alles het doet.
Grtz.
Thijs
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Am Waldrand
Ik had al eerder gemeld dat we dit project samen doen, ik en me vriendin. Zij is veel meer van de detail, en dat komt wel naar voren uit de foto's van haar verfsessie vandaag.
De luikjes van dit huisje waren te karig en plastic look, dus daar ging de kwast eroverheen, met dit als resultaat:
Daarna was het kleine kapelletje aan de beurt. Die klok en de punt moesten toch wel echt brons zijn:
Als laatste waren er nog wat kleine details. De ooievaars, de kinderwagen en de grenzzeichen (Ra12) moesten ook van kleurtjes voorzien worden.
Maakt het allemaal net weer wat meer af.
Grtz,
Thijs
De luikjes van dit huisje waren te karig en plastic look, dus daar ging de kwast eroverheen, met dit als resultaat:
Daarna was het kleine kapelletje aan de beurt. Die klok en de punt moesten toch wel echt brons zijn:
Als laatste waren er nog wat kleine details. De ooievaars, de kinderwagen en de grenzzeichen (Ra12) moesten ook van kleurtjes voorzien worden.
Maakt het allemaal net weer wat meer af.
Grtz,
Thijs
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Am Waldrand
Thijs, je bof maar met zo'n vriendin!!
(heel zuinig op zijn en in de watten leggen )
Mooi stuk werk hebben jullie beiden geleverd
Dat blauwe spul, kan HEEL slecht tegen oplosmiddelen, het smelt dan letterlijk
Gebruik hierbij ook geen spuitlijm, of andere lijm dan waterbasis lijm of zo
Zelfde verhaal
Mijn 2 centjes
Mvg,
Ad
(heel zuinig op zijn en in de watten leggen )
Mooi stuk werk hebben jullie beiden geleverd
Dat blauwe spul, kan HEEL slecht tegen oplosmiddelen, het smelt dan letterlijk
Gebruik hierbij ook geen spuitlijm, of andere lijm dan waterbasis lijm of zo
Zelfde verhaal
Mijn 2 centjes
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Am Waldrand
Zo vandaag eens wezen testen met ballasten. Ik heb hiervoor boekbinderslijm gebruikt en ben hier aardig tevreden over. Maar wat is het een **** klus. Vooral die bielzen verven en de spoorstaven roestig verven. Maar ik denk dat het resultaat er mag wezen, alleen mag er snel nog wat groen tussen en rondom de sporen:
Ook al bezig met de nodige details. Hier een beschermkast van de wisselaansturing. Uiteraard komen er nog kabelgoten, schakelkasten, vrijbalken (grenzzeichen) etc. Ik ben zeer tevreden over het resultaat (ps. let niet op het spoor ernaast. Dat is gegarandeerd ontsporen... ):
To be continued...
Ook al bezig met de nodige details. Hier een beschermkast van de wisselaansturing. Uiteraard komen er nog kabelgoten, schakelkasten, vrijbalken (grenzzeichen) etc. Ik ben zeer tevreden over het resultaat (ps. let niet op het spoor ernaast. Dat is gegarandeerd ontsporen... ):
To be continued...
Laatst gewijzigd door ZThijs1 op 13 feb 2014 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Am Waldrand
Hmmm... ziet er goed uit.
Wat voor ballast gebruik je? Dit is nl. precies een mooie grootte van de steentjes. En dat wisselkastje is handig om gaten etc weg te werken. heb je dat zelf gemaakt of ergens gekocht?
Goed bezig!
Wat voor ballast gebruik je? Dit is nl. precies een mooie grootte van de steentjes. En dat wisselkastje is handig om gaten etc weg te werken. heb je dat zelf gemaakt of ergens gekocht?
Goed bezig!
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Am Waldrand
@ Steven: Bedankt! Ik gebruik Woodland scenics de meest fijne korrel. Het is een mix van 1/2 beige, 1/4 lichtgrijs en 1/4 grijs. Voor de nieuwe gedeeltes (betonbielzen) moet ik nog een mix verzinnen, maar deze zal voornamelijk bestaan uit grijs, denk iets in de trend van 1/4 beige, 1/4 grijs en 1/2 lichtgrijs. Maar goed, moet eerst een verfje vinden voor die betonbielzen. Die kastjes voor bij de wissels zijn gekocht. Volgens mij ndetail.de. Beetje vies maken en wat roest erop, maar is ideaal om dat gat af te dekken en goed eromheen te ballasten .
Vandaag een ballast dag gehad. Denk in totaal een meter gehad en met goed resultaat. Ook al de eerste kabelgoten gelegd, maar daar ben ik nog niet helemaal tevreden over. Dus dat moet nog even bijgewerkt worden. In ieder geval ligt de kruiswissel te drogen, ben benieuwd hoe die er morgen uitziet en of alle wissels nog vloeiend omgaan. In ieder geval nog veel losse steentjes straks lospeuteren en er moet hoognodig groene zooi komen!!!
Ik zit nog steeds met het seinenverhaal.. Ik ben niet zo heel goed op de hoogte van het Duitse seinenstelsel en ben ook niet zo goed in Duits, dus daar heb ik misschien nog wat hulp bij nodig van dit forum. Is hier iemand helemaal op de hoogte van hoe wat waar met duitse seinen en wil me een handje helpen ?
Goed, enough talking... Foto's van de ballast sessie van vandaag:
Vandaag een ballast dag gehad. Denk in totaal een meter gehad en met goed resultaat. Ook al de eerste kabelgoten gelegd, maar daar ben ik nog niet helemaal tevreden over. Dus dat moet nog even bijgewerkt worden. In ieder geval ligt de kruiswissel te drogen, ben benieuwd hoe die er morgen uitziet en of alle wissels nog vloeiend omgaan. In ieder geval nog veel losse steentjes straks lospeuteren en er moet hoognodig groene zooi komen!!!
Ik zit nog steeds met het seinenverhaal.. Ik ben niet zo heel goed op de hoogte van het Duitse seinenstelsel en ben ook niet zo goed in Duits, dus daar heb ik misschien nog wat hulp bij nodig van dit forum. Is hier iemand helemaal op de hoogte van hoe wat waar met duitse seinen en wil me een handje helpen ?
Goed, enough talking... Foto's van de ballast sessie van vandaag:
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2369
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Am Waldrand
Ziet er strak uit!
De onderbrekingen in de railstaven (onderste foto helemaal onderaan) die zien er redelijk ruim uit, levert dit geen problemen op of is dit bedrog wegens de detailfoto?
De onderbrekingen in de railstaven (onderste foto helemaal onderaan) die zien er redelijk ruim uit, levert dit geen problemen op of is dit bedrog wegens de detailfoto?