project Vianden
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
project Vianden
Ik zou hier een ontwerp van een sporenplan willen voorleggen, en jullie mening willen weten betreffende het sporenverloop. Elke kritiek is welkom! Met dank bij voorbaat,
Re: project Vianden
Erg uitgebreid en intressant. Ik heb wel een vraag, wat zijn je perronlengtes?
Bouwt groots.
Re: project Vianden
Ha cool ik mag kritiek geven!
Mijn eerste idee is zo netjes!... maar ik krij graag verder
het schaduwstation is nog wat lastig te beoordelen maar over de rest zal ik zo losbranden zodra ik een manier gevonden heb om het plaatje te vergroten
@ lennert gokje... max lengte 1.70m
m.v.g.
Mark
Mijn eerste idee is zo netjes!... maar ik krij graag verder
het schaduwstation is nog wat lastig te beoordelen maar over de rest zal ik zo losbranden zodra ik een manier gevonden heb om het plaatje te vergroten
@ lennert gokje... max lengte 1.70m
m.v.g.
Mark
Love to build realistic... ...let's be kind.
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: project Vianden
Het is jammer dat de beelden hier beperkt zijn tot 640x480. Te klein voor een scherp banenplan! Maar dat moeten de admins maar uitzoeken. Ik doe het met de middelen dat ter beschikking zijn, en dat is spijtiggenoeg 640x480 pixels per beeld
De perronlengten zijn voor de hoofdsporen in het hoofdstation en alle sporen in de schaduwstations 1m60, genoeg om een verlengde Eurostar of Thalys te kunnen laten stoppen. De korte perrons van haltes zijn minstens 50cm, lang genoeg voor een tweetje of een korte trottinet.
De perronlengten zijn voor de hoofdsporen in het hoofdstation en alle sporen in de schaduwstations 1m60, genoeg om een verlengde Eurostar of Thalys te kunnen laten stoppen. De korte perrons van haltes zijn minstens 50cm, lang genoeg voor een tweetje of een korte trottinet.
Re: project Vianden
Goed, eerst maar even wat persoonlijke mening opmerkingen...
Opzich mooi plan alleen heb je wel veel rails op een realtief kleine hoeveelheid ruimte. zo tel ik maarliefst 4 stations... ik zou zeggen is daar "werk" voor? wonen daar wel mensen omheen die een trein nodig hebben?
En verder heb je met name het hoofdstation wel erg recht/strak liggen...
Ik zal eens een schetsje zoeken met een station dat wat vloeiender in de ruimte ligt.
Maar nu inhoudelijk
Bij het hoofdstation heb je aan ieder uiteinde een kopspoortje voor rangerende loc's mar dei komen neem ik aan van de rangeersporen.
Dat betekend dat als je daar wilt rangeren je een complete wisselstraat over moet steken!
En dat betekend dat die ene rangeerbeweging het hele verdere treinverkeer aan die kant van het station lam legt.
kortom een rangeerspoor en een kopspoortje voor het rangeren aan de zelfde kant van het hoofdspoor houden heeft zo z'n voordelen
Overigens je depot zit goed in elkaar! en ook je zaksporen op het hoofdstation in combi met Vianden is heel logisch en goed opgezet!
Alleen snap ik de functie van die oranje sporen nog niet helemaal
En misschien wil je wat meer vertellen over het thema dat je ambieert?
Over de plaatjes dat kan je oplossen in de URL
op deze manier [url =bestandsnaam plaatje][img ]bestandsnaam plaatje [/img][/url] (let niet op de spaties )
m.v.g.
Mark
Opzich mooi plan alleen heb je wel veel rails op een realtief kleine hoeveelheid ruimte. zo tel ik maarliefst 4 stations... ik zou zeggen is daar "werk" voor? wonen daar wel mensen omheen die een trein nodig hebben?
En verder heb je met name het hoofdstation wel erg recht/strak liggen...
Ik zal eens een schetsje zoeken met een station dat wat vloeiender in de ruimte ligt.
Maar nu inhoudelijk
Bij het hoofdstation heb je aan ieder uiteinde een kopspoortje voor rangerende loc's mar dei komen neem ik aan van de rangeersporen.
Dat betekend dat als je daar wilt rangeren je een complete wisselstraat over moet steken!
En dat betekend dat die ene rangeerbeweging het hele verdere treinverkeer aan die kant van het station lam legt.
kortom een rangeerspoor en een kopspoortje voor het rangeren aan de zelfde kant van het hoofdspoor houden heeft zo z'n voordelen
Overigens je depot zit goed in elkaar! en ook je zaksporen op het hoofdstation in combi met Vianden is heel logisch en goed opgezet!
Alleen snap ik de functie van die oranje sporen nog niet helemaal
En misschien wil je wat meer vertellen over het thema dat je ambieert?
Over de plaatjes dat kan je oplossen in de URL
op deze manier [url =bestandsnaam plaatje][img ]bestandsnaam plaatje [/img][/url] (let niet op de spaties )
m.v.g.
Mark
Love to build realistic... ...let's be kind.
Re: project Vianden
klik hier (Alleen het plaatje doorlinken mog niet dus dan maar het hele ebricht icl draadje dat er omheen zit )
Zo hier een kladje van een vrijer en soepeler in de ruimte liggend station...
Dat resulteert in vloeiender lijnen (veel flexrail dus!) en natuurlijker overkomende vormen!
De hele zaak komt zo meer tot z'n recht en lijkt niet langer meer zo krampachtig.
m.v.g.
Mark
Zo hier een kladje van een vrijer en soepeler in de ruimte liggend station...
Dat resulteert in vloeiender lijnen (veel flexrail dus!) en natuurlijker overkomende vormen!
De hele zaak komt zo meer tot z'n recht en lijkt niet langer meer zo krampachtig.
m.v.g.
Mark
Laatst gewijzigd door mmhajvth op 11 sep 2008 10:33, 3 keer totaal gewijzigd.
Love to build realistic... ...let's be kind.
Re: project Vianden
Als ik jouw klik hier volg, dan krijg ik een doodlopende link.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: project Vianden
Sorry. Probleem inmiddels "opgelost"
m.v.g.
Mark
m.v.g.
Mark
Love to build realistic... ...let's be kind.
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: project Vianden
Enorm bedankt voor je opmerking, Marc! Jouw impressies en opmerkingen zijn allemaal terecht. De ligging van het station, recht en evenwijdig aan de rand, is zo bewust gekozen. Dit was een persoonlijke voorkeur, daar heb ik voor de rest geen probleem mee. Dat er veel sporen liggen, is ook naar persoonlijk smaak. Lekker veel rijmogelijkheden, met zelfs 2 kleine haltes, en een industriespoor helemaal onderaan. Het rijden met treinen krijgt een doel.
De stations zijn geinspireerd op bestaande emplacementen, het sporenplan van het hoofdstation op dat van Lier, Vianden natuurlijk op dat van Vianden zelf, en het depot is ook afgeleid van een reeel sporenplan (de naam ontsnapt me).
Je opmerking betreffende de uittreksporen is pertinent! Ik zit vrij krap op dat vlak. Maar ik ga dit nog een van nabij bekijken. Het feit dat de hoofdsporen gekruisd moeten worden om de wisselende lok af te stellen, stoort me ook. Daar ga ik zeker wat aan doen.
Nogmaals bedankt voor je constructieve bijdrage, Marc.
groetjes,
Michiel
De stations zijn geinspireerd op bestaande emplacementen, het sporenplan van het hoofdstation op dat van Lier, Vianden natuurlijk op dat van Vianden zelf, en het depot is ook afgeleid van een reeel sporenplan (de naam ontsnapt me).
Je opmerking betreffende de uittreksporen is pertinent! Ik zit vrij krap op dat vlak. Maar ik ga dit nog een van nabij bekijken. Het feit dat de hoofdsporen gekruisd moeten worden om de wisselende lok af te stellen, stoort me ook. Daar ga ik zeker wat aan doen.
Nogmaals bedankt voor je constructieve bijdrage, Marc.
groetjes,
Michiel
Re: project Vianden
typisch dat je Marc schrijft ipv Mark.
De dingen die mark opmerkte ben ik opzich wel met hem eens maar als je persoonlijk daar mee kan leven zou ik het lekker laten. Ik zelf heb ook een aantal knelpunten in mijn ontwerp maar dat houd het spannend.
Ik zal binnenkort mijn plan ook eens posten.
De dingen die mark opmerkte ben ik opzich wel met hem eens maar als je persoonlijk daar mee kan leven zou ik het lekker laten. Ik zelf heb ook een aantal knelpunten in mijn ontwerp maar dat houd het spannend.
Ik zal binnenkort mijn plan ook eens posten.
Bouwt groots.
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: project Vianden
Maak je niet druk Michiel,
Dat deed je vast niet express
Ik doe namen meestal copy - paste, want met mijn dislectie gaat dat wel erg vaak fout anders
m.v.g.
Mark
Dat deed je vast niet express
Ik doe namen meestal copy - paste, want met mijn dislectie gaat dat wel erg vaak fout anders
m.v.g.
Mark
Love to build realistic... ...let's be kind.
Re: project Vianden
Mark,
Dat vloeiende baanplan/station, is dat iets wat je ook zelf hebt gebouwd? Ik had het al eens voorbij zien komen op BNLS. Heb je daar misschien een WinTrackversie van? Of een jpg van een railprogramma? Ik vind het er wel goed uitzien en wil kijken of ik een deel kan gebruiken voor mijn te ontwerpen zolderbaan.
Mvg,
Martin
Dat vloeiende baanplan/station, is dat iets wat je ook zelf hebt gebouwd? Ik had het al eens voorbij zien komen op BNLS. Heb je daar misschien een WinTrackversie van? Of een jpg van een railprogramma? Ik vind het er wel goed uitzien en wil kijken of ik een deel kan gebruiken voor mijn te ontwerpen zolderbaan.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: project Vianden
uuh nee die paint kleidertjes schud ik eigenlijk zo uit mijn mouw.
En dat het liefst wekelijks wel een paar
Ik probeer er mee aan te geven dat mensen die een baan willen bouwen heel erg in hokjes denken en alleen de railgeometrie van de fabriekant in het hoofd hebben... en daarbij vergeten hoe de echte wereld er uit ziet!
Dus je zal het dan mogelijk ook geen verrassing vinden dat ik mijn baanplannen in Autocad teken. (Peco Wissels en de rest flexibel ook van Peco)
(En dat is een programma dat ik niet op mijn stage heb maar wel thuis )
Realistisch in vloeiende lijnen bouwen doe ik wel (ik zou me ook moeten schamen als ik als stedenbouwkundige iedereen vanallens probeer duidelik te maken, en er dan zelf niet eens iets mee zou doen) maar daarover later meer wanneer ik mijn eerste module enigsinds af heb.
m.v.g.
Mark
En dat het liefst wekelijks wel een paar
Ik probeer er mee aan te geven dat mensen die een baan willen bouwen heel erg in hokjes denken en alleen de railgeometrie van de fabriekant in het hoofd hebben... en daarbij vergeten hoe de echte wereld er uit ziet!
Dus je zal het dan mogelijk ook geen verrassing vinden dat ik mijn baanplannen in Autocad teken. (Peco Wissels en de rest flexibel ook van Peco)
(En dat is een programma dat ik niet op mijn stage heb maar wel thuis )
Realistisch in vloeiende lijnen bouwen doe ik wel (ik zou me ook moeten schamen als ik als stedenbouwkundige iedereen vanallens probeer duidelik te maken, en er dan zelf niet eens iets mee zou doen) maar daarover later meer wanneer ik mijn eerste module enigsinds af heb.
m.v.g.
Mark
Love to build realistic... ...let's be kind.
Re: project Vianden
Mark,
Voor sommigen is het zich houden aan de railgeometrie van fabrikanten juist een deel van de hobby. Bij hun gaat het niet om het realisitsch rijden maar gewoon het rijden met treintjes
Voor sommigen is het zich houden aan de railgeometrie van fabrikanten juist een deel van de hobby. Bij hun gaat het niet om het realisitsch rijden maar gewoon het rijden met treintjes
Bouwt groots.
Re: project Vianden
Daar heb ik verder ook geen problemen mee als iemand daar bewust voor kiest.
Alleen vaak is het zo dat mensen een standaard rail geometrie zien en denken, "Oke hiermee moet ik het doen" ...en beginnen daan op basis daarvan een baan... Dan heb je natuurlijk mensen die denken, "oke, wouw ik ben klaar zo!" maar er zijn ook mensen die denken, "jah ik heb nu een baan maar het kan beter!"
En ik heb voor beide mensen evenveel respect, dat mag voorop staan!
Alleen mensen vragen adviesen om daarmee hun eigen ogen verder te openen en dat doe ik niet anders met mijn adviesen.
m.v.g.
Mark
Alleen vaak is het zo dat mensen een standaard rail geometrie zien en denken, "Oke hiermee moet ik het doen" ...en beginnen daan op basis daarvan een baan... Dan heb je natuurlijk mensen die denken, "oke, wouw ik ben klaar zo!" maar er zijn ook mensen die denken, "jah ik heb nu een baan maar het kan beter!"
En ik heb voor beide mensen evenveel respect, dat mag voorop staan!
Alleen mensen vragen adviesen om daarmee hun eigen ogen verder te openen en dat doe ik niet anders met mijn adviesen.
m.v.g.
Mark
Love to build realistic... ...let's be kind.
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: project Vianden
In het geval van dit baanplan van Vianden is er bewust gekozen om te werken met de standaardgeometrie van de fabrikant. En ik kan daar heel goed inkomen. Uit eigen ervaring met Saraan merk ik dat bij het ontwerp van Saraan, als eerste baan, ik te onzeker was om mij volledig op flex te gooien. Nu, een jaar later, en wat ervaring rijker, zou ik een ander keuze maken; flex en code55.
Vianden is ook een "eerste" baan. Ik ben er volledig van overtuigd dat over een jaartje het baanplan wat zal aangepast worden aan de opgedane kennis en ervaring. Het gebruik van flex zal ook in het aangepast baanplan kruipen. Maar voor het moment hebben we een duidelijke en stevige basis om mee starten. Het is een mooi plan, gevarieerd, boeiend en speels. Een echte uitdaging om met 100% motivatie aan te beginnen. En meer moet dat niet zijn, lijkt me. Stapje voor stapje...
Vianden is ook een "eerste" baan. Ik ben er volledig van overtuigd dat over een jaartje het baanplan wat zal aangepast worden aan de opgedane kennis en ervaring. Het gebruik van flex zal ook in het aangepast baanplan kruipen. Maar voor het moment hebben we een duidelijke en stevige basis om mee starten. Het is een mooi plan, gevarieerd, boeiend en speels. Een echte uitdaging om met 100% motivatie aan te beginnen. En meer moet dat niet zijn, lijkt me. Stapje voor stapje...
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: project Vianden
Ik zou toch even iedereen willen bedanken door de reacties. De opmerkingen waren nuttig en hebben bijgedragen tot een paar verbeteringen aan het ontwerp.
Met dank aan iedereen!
Met dank aan iedereen!
Re: project Vianden
Beste "Saraan"
Misschien wil je je nieuwe (uit te voeren) plan ook posten zodat mensen die dit draadje volgen en denken "wat zou hij doen met die op en aanmerkingen" en "hoe zou hij het allemaal oplossen" kunnen zien wat het gaat worden.
En natuurlijk ben ik ook benieuwd hoor hoe je nieuwste plan gaat worden... Want ik heb wel wat kritiek op je plan geschoten maar daar kan je op 1001 manieren mee omgaan en oplossen. Natuurlijk ben ik nieuwsgierig welke oplossing je hebt gevonden en hebt toegepast.
m.v.g.
Mark
Misschien wil je je nieuwe (uit te voeren) plan ook posten zodat mensen die dit draadje volgen en denken "wat zou hij doen met die op en aanmerkingen" en "hoe zou hij het allemaal oplossen" kunnen zien wat het gaat worden.
En natuurlijk ben ik ook benieuwd hoor hoe je nieuwste plan gaat worden... Want ik heb wel wat kritiek op je plan geschoten maar daar kan je op 1001 manieren mee omgaan en oplossen. Natuurlijk ben ik nieuwsgierig welke oplossing je hebt gevonden en hebt toegepast.
m.v.g.
Mark
Love to build realistic... ...let's be kind.
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: project Vianden
Gelijk heb je om dat te vragen, Mark. Ik zal proberen om vanavond (ik zit nu op mijn werk) het aangepaste plan te posten.
Re: project Vianden
Ghe he he...
Ik ken de situatie! Ik zt hier op mijn stage
m.v.g.
Mark
Ik ken de situatie! Ik zt hier op mijn stage
m.v.g.
Mark
Love to build realistic... ...let's be kind.
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: project Vianden
Dus, de belangrijkste aanpassingen zijn de beide wisselstraten van het hoofdstation. Ze zijn alle 2 duidelijk vereenvoudigd, en zodanig aangepast dat de kleine opstelspoortjes algemener bruikbaar zijn. Minder wissels, meer mogelijkheden! Dat het hoofdspoor soms gekruisd moet worden, zal dan maar een specifiek probleem zijn waarmee omgegaan moet worden tijdens de exploitatie. En misschien is dat ook wel interessant. Dit station hoeft ook geen lange uittreksporen te hebben. De goederesporen hebben langs beide zijden een probleemloze aansluiting met het hoofdspoor, vandaar.
En, zoals al vermeld, zijn nu de tracees met de standaard railgeometrie-stukken gelegd, maar bij de bouw van de baan zal snel blijken dat het leggen van dubbelsporige baanvakken met flex geen onoverkomelijk probleem is. En dat komt dan de vloeiende lijn ten goede.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 11 sep 2008 10:29
Re: project Vianden
En voor de geïnteresseerden, je kan op volgende site de vorderingen zien:
http://www.projectvianden.startje.be
Laat de commentaren maar komen zou ik zeggen!!
http://www.projectvianden.startje.be
Laat de commentaren maar komen zou ik zeggen!!
Re: project Vianden
Uhhhh, geen commentaar. Ziet er zeer imposant uit.
Zou zeggen bouwen maar en af en toe je website updaten.
Heb je inmiddels de felbegeerde locloods al ???
Groet Paul, Rockanje
Zou zeggen bouwen maar en af en toe je website updaten.
Heb je inmiddels de felbegeerde locloods al ???
Groet Paul, Rockanje
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 11 sep 2008 10:29
Re: project Vianden
Hoi Paul,
Ik heb de site vandaag nog geupdate sé, toeval hé!
De 15 delige lokloods heb ik nog niet nee, wel een 6 delige en een 2 delige, blijkbaar moeilijk om aan te geraken.
Gr,
Marc
Ik heb de site vandaag nog geupdate sé, toeval hé!
De 15 delige lokloods heb ik nog niet nee, wel een 6 delige en een 2 delige, blijkbaar moeilijk om aan te geraken.
Gr,
Marc