Pagina 1 van 1

Baanplan station (wisselstraat)

Geplaatst: 12 feb 2014 19:13
door OBBinN
Voortbordurend voor nieuwe plannen op de zolder van het nieuwe huis, al aan het tekenen geweest voor diverse elementen. Echter zitten we nog volop in de verbouwing van het huis en kan ik nog niets qua bouwen aan de baan. Enkel op papier bezig. Wegens deze verbouwingsactiviteiten weet ik ook nog geen precieze afmetingen die voor de baan gebruikt gaan worden, dus is alles wat ik teken onder voorbehoud van ruimte!

Ik wil een middelmatig station opzetten met 4 รก 5 perronsporen, doorgaand. Op de westkant van het station zullen enkele kopsporen komen voor een pendeldienst de bergen in. Daar zullen 2 sporen uit het schaduwstation omhoog komen en vertakken naar zoveel sporen er komen te liggen, daar zit op dit moment nog geen probleem. Hier ben ik ook totaal nog niet bezig met mijn gedachte gang. Dit ligt op de 'Oostkant' van het station. Vanuit het station vertrekt er een 'hoofdlijn' naar het Noorden (linksaf..) en een hoofdlijn naar het zuiden (rechtsaf).

Bijgevoegd een tekening op papier.. Sporen tel ik van noord naar zuid, linkse spoor is dus spoor 1, ernaast spoor 2 etc.
Daar ik vanaf alle kanten gebruik wil kunnen maken van de sporen 1 tot en met 4 wil ik voor het station een wisselstraat opzetten die de aansluitingen verricht. Alle sporen wil ik 2 richtingen op kunnen gebruiken.

Onderstaand de tekening. De gestreepte blokken stellen de perrons voor.
Afbeelding
Link naar grote foto

Nu ben ik niet echt een kenner op het gebied van sporen leggen en ben ik zeer benieuwd naar jullie reacties en/of verbeterpunten of hoe het realistischer zou moeten/kunnen. In een volgend plan wat ik al heb liggen zijn er op spoor 5, uiterst rechts, 2 kopspoortjes bijgekomen waar losse locs kunnen worden gerangeerd. Enkel voor spoor 5, dit spoor zal voor de RoLa een hoofdbedoeling krijgen.

Benieuwd naar reacties.

Re: Baanplan station (wisselstraat)

Geplaatst: 12 feb 2014 19:46
door Rik
Dit doet me enigzins denken aan de westkant van station Breda.
Je zou bvb zoals daar ook 1 of 2 kruiswissels kunnen gebruiken, maar deze
zijn wel wat gecomliceerder..

Je kunt nu ook niet vanaf spoor 5 richting Noorden, maar dit is wellicht zo de bedoeling?

gr Rik

Re: Baanplan station (wisselstraat)

Geplaatst: 12 feb 2014 19:50
door RFabriek
Ik wil me niet voordoen als kenner maar het is wel dezelfde situatie als ik ook ga bouwen en ook alle sporen uit alle richtingen moet kunnen bereiken.

Ik zie een paar foutjes volgens mij maar ik heb even een snelle schets gemaakt van hoe ik het in gedachten heb.
Afbeelding

Re: Baanplan station (wisselstraat)

Geplaatst: 12 feb 2014 20:07
door OBBinN
@ Rik, Spoor 5 is inderdaad enkel aangesloten op de aftakking naar het Zuiden, dit is een bewuste keuze. Zoals ik al aangaf zal dit spoor hoofdzakelijk voor het op- en afrijden van vrachtwagens gebruikt worden en dus redelijke tijd gesperd zijn hierdoor. Mocht de RoLa er niet zijn, zal het als doorgaand spoor naar het zuiden dienst doen.

Ik heb inderdaad geen kruiswissels gebruikt of rekening mee gehouden. Ik heb inmiddels een schetsje liggen waarin spoor 5 wel aansluiting naar het noorden heeft. Ik zal deze even uitwerken en hier plaatsen. Dit zal ik in combinatie met kruiswissels doen.

@ Renzo, bedankt voor deze schets. Ik bezit nog niet over een programma waar ik goed mee uit de voeten kan. Vandaar dat ik ouderwets (ben zelf pas 25) op papier bezig ben ;-)
Je geeft aan enkele foutjes, wat zijn zoals deze 'foutjes'? Behalve die van spoor 1 naar spoor 2, die verbinding ligt er 2 keer en dat is overdreven lijkt me..

Aanvulling V1.1:

Afbeelding
1 verbinding tussen spoor 1 en 2 verwijderd. Spoor 5 doormiddel van 2 kruiswissels (door spoor 3 en 4) verbonden zodat spoor 5 ook naar het noorden kan. Hierbij de uitloop langs de wisselstraat bij spoor 4 verwijderd. Ook gelijk de verbinding tussen spoor 4 naar 3 weg gehaald daar deze nu ook via de kruiswissels kan plaats vinden.
Ik laat bewust 2 keer de verbinden spoor 2 naar spoor 3 staan, zo kan ik van spoor 2 en 3 richting het zuiden vertrekken terwijl en vanuit het zuiden een trein naar spoor 1 kan rijden op hetzelfde moment.

Richting het noorden is deze stap nu niet mogelijk.

Re: Baanplan station (wisselstraat)

Geplaatst: 12 feb 2014 20:19
door Lemland
Is dit niet voldoende?

Bart

Re: Baanplan station (wisselstraat)

Geplaatst: 12 feb 2014 21:14
door RFabriek
Die foutjes zijn al benoemd. :)
Die dubbele overgangen en de wissel naar het 5e perron.

Ow.. zat net naar het verkeerde plaatjes te kijken. :D
Die bovenste twee wisselrijen van zuid naar noord moet je weghalen en die onderste weer terugplaatsen zoals bart laat zien. Die van spoor 5 goed.

Alleen... de lengte van de wisselstraat in mijn schets is al 60 cm. Aan weerstkanten zo'n straat en je zit al op 1m20. Daar komt de stationslengte en de bochten nog bij. In mijn nieuwe ontwerp ben ik daar nu ook erg mee aan het stoeien. Ik zit zonder bochten al op minimaal 2m40.
Je kan je soms goed vergissen in hoeveel ruimte je voor een idee nodig hebt.

Re: Baanplan station (wisselstraat)

Geplaatst: 12 feb 2014 21:24
door OBBinN
Sowieso meer ruimte nodig dan er beschikbaar zou zijn.. ;-)

In de schets van Bart is de bovenste verbinding van de zuid naar noordlijn weggehaald, hierdoor kan ik niet meer tegelijk in en uitrijden van/naar spoor 1/2 vanuit het zuiden. Of zie ik iets over het hoofd?

Re: Baanplan station (wisselstraat)

Geplaatst: 12 feb 2014 21:26
door RFabriek
ow... wacht..

Dan idd. Omdat ik niet hetzelfde zag naar noord ging ik er van uit dat je dat niet perse hoefde. Ik heb een afweging gemaakt met hoe vaak het zal voorkomen dat er echt tegelijk in uitgereden moet worden op conflicterende sporen. Ik vond het meer ingewikkelde ontwerp in rails en niet te vergeten aansluiting het nog even niet waard.\
Ik zal zelf nog eens keer dat tekenen. Ik wil zelf ook wel even weten hoe ik het zal doen.

Re: Baanplan station (wisselstraat)

Geplaatst: 12 feb 2014 21:27
door OBBinN
Dit zou het dan moeten zijn denk ik?

Afbeelding

De lijn naar het noorden zal vrij snel in de boog de tunnel (weer) in duiken naar elders.. (onbekend verder nog) terwijl de lijn naar het zuiden 'zichtbaar' blijft en richting de andere poot van de U zal gaan en dus 'drukker' bereden zal worden.

Re: Baanplan station (wisselstraat)

Geplaatst: 12 feb 2014 21:30
door Ipio
Dit is ook een mogelijkheid Bust3R


Groeten Marc

Re: Baanplan station (wisselstraat)

Geplaatst: 12 feb 2014 21:51
door OBBinN
@ Renzo; Het kan zijn dat ik het helemaal verkeerd zie en dit totaal niet op de werkelijkheid gebaseerd is.

Even een vers plaatje gekrabbeld:
Afbeelding

Re: Baanplan station (wisselstraat)

Geplaatst: 12 feb 2014 22:23
door RFabriek
Ik had mij vorige post aangepast omdat ik eerst iets verkeerd zei. Ik moet ook het topic in een andere tabblad openen zodat ik alles goed zie.

Je hebt helemaal gelijk. Voor gelijktijdig in en uitrijden is het nodig en sluit ook meer bij de praktijk aan. Dan zou je dat zelfs ook naar noord dat moeten toepassen.
Je eerste ontwerp is dan ook goed afgezien het spoor 5 gedeelte wat nu wel goed is.

Wat ook leerzaam is om op google maps naar sporen te kijken.

Re: Baanplan station (wisselstraat)

Geplaatst: 12 feb 2014 22:28
door RFabriek
Ow ja. Als de zuidlijn de meest drukke lijn is dan zou ik er proberen voor te zorgen dat de wisselstaat ook zoveel mogelijk recht loopt. Dus zo min mogelijk tegenovergestelde bochten vlak na elkaar.
De kruiswissels zouden dus eigenlijk in dat verloop moeten zitten.

Re: Baanplan station (wisselstraat)

Geplaatst: 12 feb 2014 23:06
door OBBinN
In principe klopt die nog niet helemaal, want nu kan ik vanaf spoor 1 spoor 4 niet meer op. Maar aangezien ik rechts ga rijden zal er in de praktijk weinig van spoor 1 helemaal doorkruisen naar spoor 4. Nog even over nadenken dus..

Ik zal morgen (mits ik tijd heb) even kijken of ik de kruiswissel om kan draaien wat je zegt, dat het zuiden de meest rechte binnenkomst heeft. Morgen ook eens kijken of het ook mogelijk is voor het noorden. Google maps er eens bij pakken en stations kijken dus! ;-)

// Edit: Nu ik zo bezig ben gelijk een kladje gemaakt voor de Westkant van het station. Zal ook nog een ingewikkelde worden, haha. 2 dubbelsporige lijnen en een enkelspoorse zijlijn.. Zal morgen ook eens naar mn huis rijden en op de zolder even wat snelle maten opnemen, dan is er een idee of het mogelijk is of ik bij voorbaat al moet inbinden met de ruime gedachtes.. :-)