perronlengte

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
marco1
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2009 20:53
Locatie: Roosendaal

perronlengte

Bericht door marco1 »

In navolging op de vraag van Tim zit ik met het volgende probleem.
Ik heb het station van Baden met een perronlengte van +/- 505mm.
Ik wil met koploper rijden en in 2 richtingen. Er komen 3 sporen tussen de perrons te liggen zodat er 2 treinen
achter elkaar langs het perron kunnen staan. In het midden van het spoor komen dus wissels te liggen zodat er altijd een
trein kan vertrekken. De lengte van het perron komt hierdoor al gauw op +/- 2500 mm
Nu is mijn vraag valt het station niet een beetje weg tov de lange perrons?

Ik weet niet hoe ik mijn baanontwerp moet toevoegen anders zou het een stuk duidelijker zijn :cry:
Ik was Ho-rijder en zit nu een beetje visueel in de problemen met de verhoudingen :mrgreen:
Hoe lang is bij jullie een perron :?:

Met groet,
Marco


reed Ho, daarna N, toen weer Ho, nu ga ik ermee stoppen.......
Gebruikersavatar

-Henk-
Berichten: 240
Lid geworden op: 05 apr 2009 10:11
Locatie: Rotterdam

Re: perronlengte

Bericht door -Henk- »

Hallo Marco

In mijn in aanbouw zijnde baan zijn de perrons ongeveer 1300mm lang
Zodat 1 trein in zijn volle lengte langs het perron staat

Klik hier voor een ontwerp die ik wil gaan toepassen

Mvg
Henk
Laatst gewijzigd door -Henk- op 06 dec 2009 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: perronlengte

Bericht door Hookies »

Prima lengte voor de Thalys, Henk. Op mijn nog aan te leggen bovenbaan (kan nog wel ff duren) zal het grote station toch ook zeker een spoor van 1.30 meter moeten hebben.

@Marco: Je kan je station toch gecentreerd leggen met aan beide zijden bijvoorbeeld parkeerplaatsen en bushaltes of het station helemaal links of rechts en dan ernaast nog wat andere behuizing of parkeergebeuren plaatsen? Overigens vind ik 2.50 meter voor een perron in N wel aan de forse kant. Hoeveel ruimte heb je dan wel niet om een baan te gaan bouwen?

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4543
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: perronlengte

Bericht door spoor65 »

Marco1,

Een bijna klassiek geval van veel Nederlandse stations dus, als ik het goed begrijp.
Je hebt dus gekozen voor lange perrons, welke in het midden van de sporen voorzien zijn van schaar wissels, zodat je aan 1 perron 2 treinen achter elkaar kunt laten halteren. Door de schaarwissels kunnen ze dan om elkaar heen lopen om binnen te komen of te vertrekken.

Op zich een mooi systeem, en zeker als je met NS materiaal gaat rijden een mooie kopie van veel Nederlandse stations ontwerpen (ook in Engeland blijken deze constructies veel voor te komen.

Opzich hoeft het in zijn geheel geen probleem te zijn om dit te doen met jouw Baden-Baden station, ik ken zelfs voorbeelden waar je in werkelijkheid kleinere stations gebouwen hebt staan en waar toch dit systeem te vinden is.
Je hebt dan denk ik zelfs een mooi en goed overzicht op je sporen, omdat er relatief weinig stationsbegouw voor staat.

Wat ik mij wel afvraag is met welk materiaal je dus gaat rijden, Nederlands, Duits of anders.

Dit omdat je je even zult moeten bedenken dat er maar weinig landen zijn waar dit systeem veel word gebruikt.

De reden waarom dit in Nederland gebruikt word is eigenlijk heel eenvoudig, door de schaarste aan bouwgrond, bouwen ze bij NS liever in de lengte van het spoor dan in de breedte, de lengte hebben ze tenslotte toch al, dus de grondkosten is relatief lager bij achter elkaar halteren van treinen dan wanneer je in de breedte meer sporen en perrons nodig bent.

Hopelijk heb je wat aan dit antwoord.

Mvg

Freddy(spoor65)


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
marco1
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2009 20:53
Locatie: Roosendaal

Re: perronlengte

Bericht door marco1 »

Hallo,

Allereerst bedankt voor jullie reactie's.
Ik wil hoofdzakelijk Nederlands rijden.
Natuurlijk zal er ook wel een Duitse trein rijden.
De kamer waarin de baan in opbouw is, is 4.50 lang.
De breedte van de tafel is 60 cm. De kamer is 1.50m breed.
Aan de andere kant wil ik de tafel +/- 45 cm breed maken zodat ik geheel rond kan rijden.
Ik heb de perronsporen diagonaal liggen zodat ik iets meer lengte krijg.
Hier op het station in Roosendaal zie je ook hetgeen ik wil maar voornamelijk is mijn doelstelling zoals omschreven in de vraagstelling. Anders vind ik het 2-richting rijden een beetje te niet doen.

Helaas weet ik niet hoe ik mijn baanontwerp moet toevoegen want dan wordt het geheel wel wat duidelijker.
Ik krijg nl de foutmelding "extensie ~ral niet toegestaan".
Kan iemand mij uitleggen hoe dit te doen :oops:

Groetjes Marco


reed Ho, daarna N, toen weer Ho, nu ga ik ermee stoppen.......
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: perronlengte

Bericht door Rob Fongers »

Hallo Marco,

Ik heb ook Baden Baden als stationsgebouw. Hier liggen 6 sporen waarvan 5 aan een perron, de 6de is voor goederen verkeer om eventueel te stoppen wat ze niet langs de perrons mogen.

Spoor 1,2 5 en 6 zijn mogelijk voor treinen tot 135 cm, dwz voor Thalys & ICE 3 in volle lengte of 7 IC rijtuigen met loc. Spoor 3 en 4 zijn geschikt voor treinen met een lengte tot 160 cm, maar die rijden hier niet de langste zijn 135cm.

Voor 6 sporen incl wisselstraten etc heb je toch gauw een lengte van ca 2,6 mtr nodig. Op mn website kan je het baanplan vinden om je een idee te geven

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: perronlengte

Bericht door Rob Fongers »

marco1 schreef:
Helaas weet ik niet hoe ik mijn baanontwerp moet toevoegen want dan wordt het geheel wel wat duidelijker.
Ik krijg nl de foutmelding "extensie ~ral niet toegestaan".
Kan iemand mij uitleggen hoe dit te doen :oops:

Groetjes Marco
Kan je er geen jpg van maken eventueel via printscreen

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: perronlengte

Bericht door Jos »

Als je Nederlands wil rijden en tijdperk V dan is de minimumlengte voor een perron van een hoofdstation 200 cm: 11 rijtuigen en 1 lok.
Bijstations moeten 7 rijtuigen en 1 lok aankunnen, dus dat is 135 cm.

Bijna alle baanontwerpprogramma's hebben een exporteerfunctie om een .jpg bestand te maken.

Groetjes,
Jos
Laatst gewijzigd door Jos op 17 aug 2009 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

apk
Berichten: 267
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:12
Locatie: Drenthe

Re: perronlengte

Bericht door apk »

200cm dan zit je met aanrijden en wisselstraat op ongeveer 3m?


Gr Albertjan.

WWW.KLIKHIERNIET.NET en ook niet zeuren als je het wel doet!!!!!
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: perronlengte

Bericht door Jos »

Hoeft niet, perron kan ook in een boog liggen, met de wissels er vlak voor. Zie je tegenwoordig heel veel, bijvoorbeeld Breda. Het perron begint dan snal en loopt breder uit in het midden.

Groetjes,
Jos



hulspuppie
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 jun 2009 11:50

Re: perronlengte

Bericht door hulspuppie »

Jos schreef:Als je Nederlands wil rijden en tijdperk V dan is de minimumlengte voor een perron van een hoofdstation 200 cm: 11 rijtuigen en 1 lok.
Bijstations moeten 7 rijtuigen en 1 lok aankunnen, dus dat is 135 cm.

Bijna alle baanontwerpprogramma's hebben een exporteerfunctie om een .jpg bestand te maken.

Groetjes,
Jos
Mijn baan is maar 2 meter lang .... wat een drama ;)


Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: perronlengte

Bericht door Wesley »

Dan mag je blij zijn dat je niet Frans rijdt, daar zijn de meeste stations toch wel een soort van berekend op minstens 400 meter trein (2,5 meter in N, en da's nog zonder marges :)) en nog veel vaker op 550 meter, oftewel een loc met 20 rijtuigen. En ja, dertig jaar geleden reden dergelijke monsters dagelijks rond in dat land :mrgreen:. De langste reguliere trein die ik zelf in Frankrijk heb kunnen zien had 17 bakken achter de loc, een jaar of 4 geleden... en één keer een trein op zijn maximale lengte van 25 (!) bakken - of om precies te zijn: 1 loc in opzending en 24 rijtuigen - maar dat was leeg materieel, dat telt niet helemaal. Hij paste overigens bij lange na niet in Pau (waar de trein gesplitst moest worden in een deel van 14 en een deel van 10 rijtuigen, vermoedelijk in verband met de hellingen op het laatste stukkie naar Lourdes) en hield derhalve beide wisselstraten bezet :lol:.


Swiftly and with style !
Afbeelding
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: perronlengte

Bericht door Rob Fongers »

Mijn baan is maar 2 meter lang .... wat een drama ;)
Dat is geen drama maar een uitdaging :geek: :geek:

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Plaats reactie