Pagina 1 van 2

mijn eerste ontwerp !! 260 x 65 cm.--> gestopt

Geplaatst: 18 mar 2014 00:29
door beagle
Baan plan ; Idee
beschikbare ruimte = L 260 cm Breedte = 60 à 65 cm. hoogte = 50 cm.
periode III

1° laag= schaduwstaion.
2° laag= strand /haven vooraan
3° laag = (midden) eindstation met bunkerinrichting, trein verzorging, enkele rangeer sporen/laadlos kade
4° laag= (Achter) luchtlijn met een suburban stopplaats.

Om dat te bereiken zou ik Q?: een klimspiraal moeten maken met twee richtingen /op/neer.
is daar ergens een idee voor om dat te verwezenlijken op een zo klein mogelijk oppervlakte.
baan plan /schets.
eventueel kan schadwstaiton dienen voor keerlus.

Re: effie raad vragen.

Geplaatst: 18 mar 2014 09:32
door spoor65
Hoi,

Voorbeelden van klimspiraal, ook wel helix genoemd, zijn er volop te vinden hier op het forum,

Gebruik deze woorden in de zoek functie welke bovenaan staat, en je komt een heel end,
bedenk wel dat je de klim niet te stijl maakt, max 3% en dat is al veel voor diverse locs en lange treinen.

mvg

Freddy

Re: effie raad vragen.

Geplaatst: 18 mar 2014 19:35
door Hoontje
Hoihoi,

Zoals Freddy al zegt, er zijn vele voorbeelden.
Even gewoon reclame voor m'n eigen helixje maken! :mrgreen:
TADAAAAAA

Groetjes,

Hoontje

Re: effie raad vragen.

Geplaatst: 18 mar 2014 19:47
door beagle
zo leer ik wel snel bij. met iedere posting zie ik weer een vraag rijzen.
Die laatste helix met welke binnenstraal is dat gemaakt R1? of R2?

Ik lees al soms dat de binnenkant minimum R2 moet wezen, met daarnaast als buitenbocht een flexrail.

Toch dacht ik ergens al gelezen te hebben dat het met een binnenrail van R1 en buitenrail R2 ook gaat.
Belangrijk gaat die hellingshoek worden... niet boven de 3%!

Re: effie raad vragen.

Geplaatst: 18 mar 2014 20:11
door ouwerling
Vermijd R1 en R2. (overigens ook in je baan!)
Liever R3 binnen (dalen) en R4 buiten (stijgen)
Of Flexrail wat tussen R3 en R2 in zit.
R1 en R2 is vragen om beperkingen tav diverse locs en combinaties en dus problemen.
3% max; minder is beter.

Afbeelding

Groet

Jos

Re: effie raad vragen.

Geplaatst: 18 mar 2014 20:17
door beagle
zal moeilijk gaan met die R3 en R4 als je maar 60 cm breedte hebt...
of anders moet ik maar kleine loc's en niet zulke lange treinstellen maken.

Re: effie raad vragen.

Geplaatst: 18 mar 2014 20:27
door ouwerling
Flexrail tussenR3 en R2 en dan inderdaad treinstellen/combinaties aanpassen.

Groet
Jos

Re: effie raad vragen.

Geplaatst: 18 mar 2014 22:13
door BenQ
Ik heb de helixen, binnen en buiten, met R2 van Fleischmann gemaakt en kom geen problemen tegen.
Helling is tussen 2,5 en 2,7 %.
Afbeelding

Ook een film gemaakt:
http://youtu.be/LH2HcAkgIKM

Re: effie raad vragen.

Geplaatst: 18 mar 2014 22:16
door beagle
dat lijkt mij wat. Ik ga dat toch eens even uittekenen.
bedankt voor de foto.

Re: effie raad vragen.

Geplaatst: 19 mar 2014 11:14
door beagle
Afbeelding

Om een Idee te hebben deze wand moet een ander wandmeubel worden met op tafel hoogte over de volle lengte de treinbaan.

Re: effie raad vragen.

Geplaatst: 20 mar 2014 18:25
door beagle
om er dan later dit van te maken:
Afbeelding
in het midden zie je een doorlopend vlak van 2,60 m breed 70 cm en 45 cm hoog.
Daar komt dan een baan in met 4 verdiepingen.
1) schaduwstation
2- havenspoor met een boot van Artitec ( ik denk die vis kotter)
3) iets hoger een station complex met stoomtrein verzorging( water-zand-kolen) en een klein perron erbij
4) een luchtspoor met brug eindigend achteraan in een bergstationnetje.( onder dit station zitten dan nog twee onzichtbare wachtsporen.

Helemaal rechts komt er dan een klimpaal.
nu ben ik dat allemaal een het uittekenen in mailmodeller. en ondertussen grasduin ik even op wat sites op zoek naar idee welke loc's welke wagens. Oh ja voor wie het wil weten ik zit in tijdperk III
Besturing is volledig Mac-computer !!!! via iTrain

Re: effie raad vragen.

Geplaatst: 21 mar 2014 13:08
door beagle
na een paar avondjes tekenen met railmodeller heb ik mijn eerste baanontwerpje klaar. Alles zal wel niet volgens de regeltjes zijn.
Afbeelding
de kleurtjes verwijzen ineen naar de layers of naar speciale delen.
Zo is de rode sporen uit flex.
Het violet spoortje onderaan is de programmeer strook

bruin = schaduwstation met keerlus. -20 cm
l.groen = havenspoor = 0 cm
l.blauw = station + behandeling ( de rails onder luchtspoor dienen als wachtplaats.) +5--->+8 cm.
d.groen = luchtspoor en kl. station + 10 cm.
Geel = klimspoor van -20 naar +10cm( stappen van 5 cm.)
Oranje= bovenste laag klimspoor. van omhoog terug naar omlaag. van +10 ---> + 15 ---> +10 cm.

Moet nog wel oplossen hoe havenspoor en luchtspoor aan de klimpaal moeten gekoppeld worden.

Opmerkingen graag a.u.b. ik moet tenslotte nog veel leren.

wel heb ik heb wel een vraagje.
A) In het schaduwstation na de wissel komt contactrail, dan een rechte 110m en dan een ontkoppel. Mag die ontkoppel vlak na de contactrail of moet dat best anders.

B) wat ik nog helemaal niet door heb. een rechte rail, gaat over in een wissel en de boog van de wissel moet deel uitmaken van de 1/2 cirkel bocht.... hoe dat weer maken met welke rail stukken.

Re: mijn eerste ontwerp !!

Geplaatst: 22 mar 2014 08:00
door ouwerling
Hi,

Hoeveel keerlussen?
Veel opstelsporen maar wat minder rij lengte.
Druk en vol sporenplan; Advies; "minder is meer".
Geen wissels in bochten of voor of gelijk na een wissel een bocht.

Groet

Jos

Re: mijn eerste ontwerp !!

Geplaatst: 22 mar 2014 08:59
door beagle
ik wil graag bijleren hoor.

Dus als de commentaar druk is. dan ga ik even de klimpaal en het schaduw station wegnemen
dan heb ik een ruimte van 65 cm op 200 cm en is dit het zichtbare gedeelte ( gewoon gep*kt van N-project ;)
Afbeelding

is het dan nog te druk ? Zo ja, dan graag even vertellen waar en waarom ... ben tenslotte een volledige newbie in deze materie.

en er is maar een keerlus ( zit in het schaduwstation)

Re: mijn eerste ontwerp !!

Geplaatst: 22 mar 2014 16:59
door Zaunkönigs Bahn
45 cm hoog voor vier lagen is wat aan de krappe kant, zeker als je daar ook nog een haven in wil hebben met natuurlijk de een of andere kraan.
Krapper dan een R2 boog zou ik niet nemen omdat veel modellen daar niet doorheen gaan zonder te ontsporen. Zelfs R2 is vaak maar net aan voor enkele modellen, maar het hangt er zeer van af in welke Epoche je gaat rijden en met welk materiaal. Ik schat in niet met stoommachines, het zal denk ik materiaal worden met twee of drie draaistellen. Dan hangt het ervan af hoe groot de maximale uitslag is. Wat prima gaat is R2 voor de binnenboog en met flexrail op gepaste afstand daar dan om heen, een soort R2+.
Als thema krijg ik het idee dat je veel wilt gaan rangeren, maar dat kan ik mis hebben. In het plan ligt nog wel een verbinding van boven naar onderen of van achteren naar voren waarvan ik maar moeilijk kan inschatten of dat niet te steil gaat worden omdat ik geen goed zicht heb of er wel de lengte aan rail aanwezig is.

Groeten,
Joop

Re: mijn eerste ontwerp !!

Geplaatst: 22 mar 2014 19:23
door beagle
Afbeelding
Licht groen is dat haven spoor. Donker groen is dat luchtspoor over een brug.
45 cm hoog voor vier lagen is wat aan de krappe kant
het hoogste spoor komt dan op 32 cm. vanaf de bodem van de kast.
ik ga niet 45 cm hoog , ik heb maar een hoogte beschikbaar van 45 cm. ( bovenkant kast tot onderkant hangkast, wel een doorlopende lengte van 280 cmen de braadde van de kast is 70.

Er zijn weinig hellingen in de baan. alles is bijna horizontaal
het havenspoor, Lev-1, Dat is op niveau = 0 cm rechts en loopt af naar -4 cm.
het station, lev-2, komt op +5 rechts en stijgt naar +7 cm links.
het water van de haven komt op -6 cm. en er komen geen kranen , enkel een Artitec spooroverzet en wat sloepjes.
Het luchtspoor, lev-3 komt onderaan rechts op +10 en loopt over de baan naar +12 cm aan de linkerkant.

Het rangeerspoor, lev-0,licht op - 20cm. moet er met de handen aankunnen.

ik had voor de klimpaal 50 mm. voorzien per plaat. en die maat ook ongeveer genomen voor ieder niveau




Ik blijf in periode III met vooral kleine wagons, vracht.-/industrie de enige passagier wagons die ik zou willen zijn die modellen van juist vòòr of juist na WOII, dus helemaal niet zo lang = 16,5 cm.

De klimpaal is in R2 met erom een flex als R2+

Re: mijn eerste ontwerp !!

Geplaatst: 23 mar 2014 08:46
door beagle
gisteren maar eens achter de mac gaan zitten en die treinbaan op ware groote in een Cad program gaan invoeren. Maar dan meer gericht op het vooraanzicht , zodat ik dus de hoogtes kon intekenen en het dalen, stijgen van de sporen.

Afbeelding

Als ik dat schaduwstation erbij maak en dat ook als opstel sporen ga gebruiken . moet er met de handen tussen kunnen, dan is die 45 cm wel aan de krappe kant. !!!


Ofwel heel dat schaduwstation een heel deel laten zakken en niet gebruiken als opstel ruimte, ofwel dat schaduwstation met zijn keerlus helemaal weg, of gaan grasduinen naar een ander ontwerp dat op een breedte van 65 cm past.

Re: mijn eerste ontwerp !!

Geplaatst: 23 mar 2014 12:16
door beagle
Ik ga echt eerst zorgen dat ik die oude verzameling wandkasten kwijt geraak en er een nieuw ontwerp voor in de plaats krijg.
Blijf wel denken aan dat baantje, maar hoe het sporenplant gaat worden.. ???? laat ik over aan "De heilige Geest"

Ik ga hier naar een paar ontwerpen kijken die niet breder zijn dan 65 cm.
De beschikbare breedte laat niet toe van rond rijdende treinen te maken... enkel R2 bochten zou kunnen.
Dus eerder iets met lange sporen en waarschijnlijk meer aspecten op rangeren en een klein lokaal kopstation.
De lengte die ik heb blijft 2.80 m. ( met een helix erin als nodig.)

Re: mijn eerste ontwerp !! ----> gestopt.

Geplaatst: 23 mar 2014 13:46
door Maurits71
Erik

dat van de R1 bochten is wel heel grof gezegd. R1 is niet zo mooi om te zien, echter 99 % van alle locomotieven gaat er gewoon doorheen dus als je geen keus heb gewoon doen.

hou er wel rekening mee dat R1 meer frictie opleverd als R2, dus in stijgende sporen altijd voorkomen, dalende sporen is minder een issue. Kan je R1 vermijden doen, echter als het moet dan moet het.

er zijn zat mensen hier die gewoon R1 in hun baan hebben zitten al dan niet grote stukken ( ik ben er een van, Rob fongers van Fantasie is er een van, Shoven is er een van. ) en dat ijn net als ik mensen die een baan af hebben dus uit praktijk ervaring spreken.

maak in die kast van je gewoon een baantje met 2 lagen en een helix ertussen, past prima op 65 cm breed ( mijn helixen zijn 61 cm breed. )

gr.

M.

Re: mijn eerste ontwerp !! ----> gestopt.

Geplaatst: 24 mar 2014 11:50
door Trammetje
Hoi,

Mijn tafel is ook slechts 60cm diep. En toch is het mogelijk om er iets leuks op te bouwen. Hoe groot is je kamer/ beschikbare ruimte?
Mijn kamer is ongeveer 310x 180cm. Ik heb er een u-vormige baan in gemaakt met aan de beide kanten en helix met schaduwstation in de vorm van een keerlus

Ik weet niet waar je vandaan komt maar je bent altijd een keer welkom om te kijken.
(zie dat je uit Belgie komt, is best eens stukje rijden maar je bent evengoed welkom :D )

Re: mijn eerste ontwerp !!

Geplaatst: 30 mar 2014 21:30
door beagle
ik heb ondertussen toch weer wat liggen prutsen aan die helix. :P
Afbeelding

Dit is het nu geworden. Links bovenaan op de schets is 0 cm. en zo gaat de helix naar boven. ( 1 toer = 185 cm. en geeft dan 5 cm. stijging. Wat de totale hoogte gaat worden hangt nog af wat de rest van de baan gaat worden. De binnencirkel is een R2 en de buitencirkel met flex-rail met een tussenruimte van 35 mm. Het bovenste gedeelte van de helix wordt zichtbaar.( In het geel op de tekening). De trein komt uit de helix uiterst rechts ga dan rond iets ( ??? later te bepalen) en verdwijnt terug de helix in naar beneden.

Ik had ergens eens gelezen, dacht ik dat je ook in de Helix blokken moet maken.


Wat ik graag zou oplossen is in die helix; onderaan in de stijgleiding dat ik daar een wissel zou kunnen plaatsen in dat stukje rechte rail om alzo een extra uitgang te bekomen..

Re: mijn eerste ontwerp !!

Geplaatst: 07 apr 2014 15:02
door beagle
na een tijdje op het digitale bezig geweest hier een vraagje over een blok.

In I-Train heb ik gelezen en ook in N-project dat een blok best uit 3 delen bestaat.
eerste deel als inrijmelding = bv. 11 cm., dan het blok bv. 70 cm. , dan weer een stuk van 11 cm als stop/uitrij sector.

Als je nu in een helix ook blokken wil maken ( idee zoals project.) moet je dan je blokken ook in drie stukken doen?? Of is het bv. genoeg dat je een blok gedeelte hebt met maar één sectie = stop sectie ???
geeft wel een beetje in het aantal terugmelders dat je nodig hebt.

Re: mijn eerste ontwerp !!

Geplaatst: 07 apr 2014 16:18
door ouwerling
Hi:

Je maakt misschien een denkfout.

"eerste deel als inrijmelding = bv. 11 cm., dan het blok bv. 70 cm. , dan weer een stuk van 11 cm als stop/uitrij sector."

Dit geheel noem je 1 blok!

Een blok kan bestaan uit 2 of 3 melders; bij Itrain zelfs uit 1 melder, maar dat zou ik voor normale blokken niet gebruiken.
Voor normale blokken volstaan 2 melders: de inrij en vertragings melder; 20 cm, vervolgens evt een ongedetecteerd stuk en vervolgens een stop melder 20 cm.
Het ongedetecteerde stuk mis niet nodig en gebruik ik alleen bij langere blokken ( > 1 meter)
1 melder kost ongeveer €8 aan electronica dus spring er zuinig maar niet te zuinig natuurlijk, mee om!
Als je de andere kant op rijdt is het uiteraard precies andersom.

Groet

Jos

Re: mijn eerste ontwerp !!

Geplaatst: 07 apr 2014 17:00
door beagle
jos wij denken het zelfde maar zeggen hueee schrijven het anders.

mijn meldsectoren dacht ik op 11 cm . te houden, jij zegt 22 cm. en het het middensstuk wat ik verkeerdelijk blok heb genoemd is ongedetecteerd.
Jij noemt dat een blok en ik dacht dat ook.
maar de vraag ging over de helix die in blokken zit , een of twee melders erin...??

Re: mijn eerste ontwerp !!

Geplaatst: 07 apr 2014 18:50
door ouwerling
in principe altijd 2 melders per blok.
Tenzij; zie mijn vorige antwoord